"Τι πιστεύω; Νομίζω ότι δεν πρόκειται να δει ποτέ το φως της δημοσιότητας" λέει σαστισμένα ο κύριος που μόλις του εξήγησα ότι βρίσκεται μπροστά στην έκδοση παραγωγής ενός pick up που έχει ξεκινήσει να παραδίδεται σε πελάτες.
Κάτι περισσότερο από ένα απλό pick up, το Cybertruck είναι η νέα εμμονή των παπαράτσι που τους έχει κάνει να τρέχουν συνεχώς στο κατόπι του. Κάθε του κίνηση καταγράφεται, κάθε πληροφορία διαστρεβλώνεται και ερμηνεύεται εκ νέου, μέχρι που δε βγάζει νόημα. Έχει γίνει το αγαπημένο θέμα του Διαδικτύου.
Του Jack Rix – Φωτογραφίες: John Wycherley
Για να είμαστε δίκαιοι με τους κριτές του πληκτρολογίου, η ίδια η Tesla ήταν αυτή που το προκάλεσε. Από τότε που αποκάλυψε το όλο concept το 2019, αφήνοντας άπαντες άναυδους, με τον Musk να δίνει υποσχέσεις ότι θα βγει στην παραγωγή το 2021 με τιμή εκκίνησης περίπου 37.000 ευρώ, έχει περάσει διά πυρός και σιδήρου. Με τον αρχισχεδιαστή Franz von Holzhausen να σπάει τα "άθραυστα" παράθυρα με μια μεταλλική μπάλα επί σκηνής, πήραμε μόνο μια γεύση.
Ακολούθησαν πολλές καθυστερήσεις, αποτελέσματα δοκιμών που μιλούσαν μέσω διαρροών για θλιβερή ηχομόνωση και επικίνδυνα φρένα, αλλά και το διάσημο πλέον email του Elon που επέμενε ότι το Cybertruck θα "κατασκευαστεί με ακρίβεια κάτω των 10 micron, (επειδή) αν τα Lego και τα κουτάκια αναψυκτικών, που είναι πολύ χαμηλού κόστους, μπορούν να το κάνουν αυτό, μπορούμε κι εμείς".
Για να μη θυμηθούμε την παραδοχή του Elon ότι "σκάψαμε τον τάφο μας με το Cybertruck", αλλά και το ότι η παραγωγή 200.000+ αντιτύπων ετησίως στο Giga Texas δεν πρόκειται να επιτευχθεί πριν από το 2025.
Αντιλαμβανόμαστε, φίλε μας, την απροθυμία σου να πιστέψεις ότι το θρίλερ τελείωσε. Εμείς οι ίδιοι μετά βίας το πιστεύουμε. Πώς, λοιπόν, η πολυτιμότερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου έφερε το όραμα του Elon Musk για ένα θωρακισμένο όχημα μεταφοράς προσωπικού από κάποιο δυστοπικό μέλλον στη σημερινή πραγματικότητα; Μπορεί να θεωρηθεί ένα πραγματικό pick up;
Για να το μάθουμε, περάσαμε δύο ημέρες στο Λος Άντζελες ανακρίνοντας τους βασικούς συντελεστές και οδηγώντας το οι ίδιοι. Και τώρα είμαστε έτοιμοι για απαντήσεις.
Ποιες είναι οι αντιδράσεις;
Σαν να πέρασε η Taylor Swift πάνω σε ένα μονόκυκλο φορώντας το περίφημο κρεατοφόρεμα της Lady Gaga. Η παράκρουση που προκαλεί αυτό το pick up είναι κάτι που δεν έχω ξαναζήσει. Πριν καν φύγουμε από το πάρκινγκ του Κέντρου Σχεδίασης της Tesla, υπήρχαν εργαζόμενοι που έκαναν ουρά για μία selfie έχοντας πιθανότατα δουλέψει πάνω σ’ αυτό για χρόνια.
Ας μιλήσουμε τη γλώσσα της αλήθειας. Μου αρέσει η εμφάνιση του Cybertruck. Μου αρέσει το γεγονός ότι σηκώνει το μεσαίο δάχτυλο σε οτιδήποτε υπήρξε πριν από αυτό, ότι ενοχλεί κάποιους, ενώ άλλοι κατακλύζονται από μια αίσθηση απορίας.
Το σχήμα του είναι γεμάτο ρίσκο αλλά και αλλόκοτο από όποια γωνία και να το δεις. Μοιάζει πολύ με Toblerone και είναι αλλόκοτο, όχι επειδή έχει άπειρα φτερά και έντονους αεραγωγούς, αλλά επειδή βάζει φωτιά στα σχεδιαστικά στερεότυπα ουρώντας πάνω στις στάχτες τους. Είναι άγριο, όχι όμως και όμορφο, και ο λόγος του είναι συμβόλαιο. Μου αρέσει αυτό.
Χαμογελώ ακούγοντας το ζευγάρι που ρωτάει ήρεμα πού να βάλουν τα πράγματά τους και μετά τα χάνουν όταν πατάω μερικά κουμπιά για να ανοίξει το κάλυμμα και να πέσει η πίσω πόρτα. Σε κάποια σημεία μου θυμίζει την Countach της δεκαετίας του ’70.
Το Cybertruck γεννήθηκε για να σοκάρει, αλλά αναμφισβήτητα δεν είναι απλώς ένα σφηνοειδές αριστούργημα του Gandini, όπως η Countach, γιατί πολύ απλά δεν είναι supercar. Η Tesla επέλεξε το πιο χρηστικό είδος οχήματος, αυτό που πάντα έδινε προτεραιότητα στη λειτουργικότητα έναντι της σχεδίασης. Μην ντρέπεσαι να το πεις: το πιο εξωτικό αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο είναι ένα pick up.
Είναι αληθινό;
Ε ναι, λοιπόν, είναι. Σταμάτα να το στραβοκοιτάς. Μέχρι να διαβάσεις αυτό το άρθρο, οι πρώτοι υπερυπομονετικοί πελάτες θα έχουν ήδη παραλάβει τα κλειδιά του καινούριου τους pick up στο πλαίσιο μιας ειδικής εκδήλωσης στο Τέξας.
Οι επιλογές, για αρχή, περιλαμβάνουν το μοντέλο με τους τρεις ηλεκτροκινητήρες που οδηγούμε – γνωστό εσωτερικά με το προσωνύμιο "Το Κτήνος" – το οποίο κοστίζει περίπου 92.000 ευρώ στην έκδοση λανσαρίσματος (θα μειωθεί λίγο στη συνέχεια) και μία πιο προσιτή αλλά λιγότερο ισχυρή παραλλαγή, με μεγαλύτερη αυτονομία και δύο κινητήρες.
Αναμένεται και μία έκδοση RWD με έναν κινητήρα. Μπορεί να γίνει δικό σου σε όποιο χρώμα επιθυμείς, αρκεί αυτό να είναι το γυμνό ανοξείδωτο ατσάλι. Όσο για τις τιμές, τίποτα δεν είναι σίγουρο τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, αλλά στοιχηματίζουμε ότι η τιμή εκκίνησης δε θα είναι κάτω από 37.000 ευρώ. Στην πραγματικότητα, το Cybertruck RWD θα κοστίζει πιθανότατα 18.500 ευρώ, επιπλέον.
Μολαταύτα, αγοράζεις ένα μεγάλο pick up. Με μήκος λίγο κάτω από 5,7 μ. είναι μικρότερο από το Ford F-150 Lightning (μειώθηκε αρκετά μετά από αίτημα του Elon, για εξοικονόμηση κόστους και υλικών αλλά και για λόγους που σχετίζονται με την ενίσχυση των επιδόσεων), αλλά η καρότσα, μήκους 1,85 μ. και πλάτους 1,3 μ., είναι μεγαλύτερη.
Η έκδοση με τους τρεις κινητήρες περιλαμβάνει δύο επαγωγικούς κινητήρες στον πίσω άξονα και έναν κινητήρα μόνιμου μαγνήτη στον εμπρός. Αποδίδει πάνω από 900 ίππους, μπορεί να φτάσει τα 100 χλμ. από στάση σε λιγότερο από 3 δευτερόλεπτα, ζυγίζει λίγο πάνω από 3 τόνους και διαθέτει μπαταρία 123 kWh, τη μεγαλύτερη που έχει ποτέ προσφέρει η Tesla έως τώρα.
Η αυτονομία του είναι περίπου 525 χλμ., τιμή που βρίσκεται στα ίδια επίπεδα με το F-150. Ωστόσο, η Tesla θα προσφέρει προαιρετικά ένα battery extender με χωρητικότητα 50 kWh (ουσιαστικά, το πακέτο του βασικού Model 3) που βιδώνεται στην καρότσα και καταλαμβάνει λίγο από τον χώρο φόρτωσης, αλλά αυξάνει σημαντικά την αυτονομία.
Το σύστημα μετάδοσης κίνησης είναι εξ ολοκλήρου σχεδιασμένο και κατασκευασμένο από την ίδια την Tesla και υποστηρίζεται από ηλεκτρικό κύκλωμα 800 V, που αποτελεί μια πρωτιά για την εταιρεία, προσφέροντας τη δυνατότητα φόρτισης με έως και 350 kW σε έναν Supercharger V4.
Γιατί έχει αυτή την εμφάνιση;
Για την ερώτηση αυτή απευθύνομαι αρχικά στον αρχισχεδιαστή της Tesla, Franz von Holzhausen, ο οποίος κάθεται απέναντί μου στο κέντρο σχεδιασμού της Tesla στο Λος Άντζελες, που βρίσκεται λίγα μέτρα μακριά από τα κεντρικά γραφεία της SpaceX.
Όπως μας είπε, η εταιρεία άρχισε να αναλύει ένα ένα τα υπάρχοντα pick up συνειδητοποιώντας ότι η αγορά δεν έχει αλλάξει καθόλου. Το αμάξωμα όλων στηρίζεται σε ανεξάρτητο πλαίσιο, μια διάταξη 60 και 70 ετών, και όλα μοιράζονται την ίδια εμφάνιση.
"Τις πρώτες ημέρες είχαμε την υποβρύχια Lotus Esprit στο στούντιο και μετά αρχίσαμε να παρατηρούμε τι άλλο υπήρχε σε αυτό το απλοϊκό και γεμάτο γωνίες σχέδιο – όπως συμβαίνει και με ένα Lockheed F-117 Nighthawk και μια Countach. Όπως και ο Gandini, ονειρευόμαστε να κάνουμε κάτι που θα ανέτρεπε τα πάντα.
Είχα αρχίσει να απογοητεύομαι και κρυφά ξεκίνησα να σχεδιάζω κάτι ριζικά διαφορετικό. Ήταν αυτή η απλή ιδέα που είχα εξαρχής (δες το σχετικό σκίτσο), η ιδέα του εξωσκελετού, ένα είδος φορτηγού σε χαμηλή ανάλυση. Και από αυτό φτιάξαμε ένα μοντέλο κανονικού μεγέθους για να το δείξουμε στον Elon. Και μόλις το είδε, είπε: "Αυτό θα κάνουμε”".
Σε επίπεδο μηχανικής, ο Lars Moravy, αντιπρόεδρος της εταιρείας και επικεφαλής του τεχνολογικού τμήματος, είχε μια ελαφρώς διαφορετική άποψη. "Όταν πρωτοπαρουσιάστηκε, υπήρξε μεγάλη ανησυχία, επειδή αποστολή μας είναι να κάνουμε τα όνειρα πραγματικότητα.
Αλλά, όταν το κοιτάζεις έτσι όπως είναι, όταν αντικρίζεις το ανοξείδωτο ατσάλι στο αμάξωμά του και όταν πρέπει να κάνεις πράξη την απαίτηση του Elon ότι το Cybertruck πρέπει να συμπεριφέρεται σαν σπορ αυτοκίνητο, αλλά να έχει συγχρόνως όλη τη χρηστικότητα ενός pick up... βασικά, μας έλουσε κρύος ιδρώτας.
Συν ότι ο Elon ήθελε το πρώτο πρωτότυπο να είναι έτοιμο σε 90 ημέρες, ώστε να πάρει τις αποφάσεις του. Δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο ούτε για βαθυστόχαστες αναλύσεις του τύπου τι θα μπορούσε να είναι, τι θα έπρεπε να είναι. Απλά πρέπει να επιλέξεις το καλύτερο και να ξεκινήσεις".
Πώς είναι στον δρόμο;
Μπορεί να είναι μικρότερο σε μήκος από ένα F-150 Lightning, αλλά, διασχίζοντας την κυκλοφορία στο Λος Άντζελες, δεν ένιωθα να οδηγώ κάτι μικρό. Ακόμα και στην Αμερική, όπου όλα είναι μεγάλα, το Cybertruck είναι το απόλυτο τανκ. Δεν λέω ότι είναι δύσκολο να το οδηγήσεις – γλιστρά μέσα στην πόλη, με την άφθονη ροπή να κρύβει την τεράστια μάζα του.
Υπάρχει ένα τυφλό σημείο πίσω από τη χοντροκομμένη κολόνα Α και μηδενική ορατότητα προς τα πίσω με το κάλυμμα στη θέση του, αλλά ποτέ δε δυσκολεύτηκα να το τοποθετήσω στον δρόμο ή να το παρκάρω.
Το πιο δύσκολο κομμάτι για κάποιον που δεν είναι εξοικειωμένος με τα Tesla είναι να μην τρακάρει, καθώς χαζεύει την κεντρική οθόνη των 18,5 ιντσών, στην προσπάθειά του να θυμηθεί πού βρίσκεται το καθετί.
Όντως, το Cybertruck καταργεί τον πίνακα οργάνων καθώς και κάθε απτικό κουμπί – το μόνο που υπάρχει πέρα από το τιμόνι σε σχήμα squircle είναι ένα τεράστιο ταμπλό και ένα παρμπρίζ που τελειώνει μετά τον μπροστινό άξονα του αυτοκινήτου.
Η αερανάρτηση με την αυτόματη ρύθμιση ύψους προσφέρει ποιότητα κύλισης, ο θόρυβος από τον αέρα καταστέλλεται και το "κουδούνισμα" που περιμένω να νιώσω πέφτοντας στις λακκούβες λάμπει διά της απουσίας του. Μέχρι στιγμής συμπεριφέρεται σαν αυτοκίνητο.
Πρέπει να πούμε μερικά πράγματα για το σύστημα διεύθυνσης. Το σημαντικό στοιχείο εδώ είναι το σύστημα steer by wire, το οποίο σημαίνει ότι δεν υπάρχει φυσική σύνδεση μεταξύ του τιμονιού και των μπροστινών ελαστικών... ή των πίσω, καθώς υπάρχει, επίσης, σύστημα τετραδιεύθυνσης.
Έτσι, ο κύκλος στροφής είναι μικρότερος από ενός Model S και το τιμόνι χρειάζεται μόνο 170 μοίρες για να φτάσει από τη θέση της ευθείας τέρμα δεξιά ή τέρμα αριστερά, δηλαδή λιγότερο από μία πλήρη περιστροφή απ’ άκρη σ’ άκρη.
Δε χρειάζεται να πάρεις ποτέ τα χέρια σου από το τιμόνι και, χάρη στη συνεχώς μεταβαλλόμενη σχέση υποπολλαπλασιασμού, μπορείς να στρίψεις απότομα με λίγη προσπάθεια σε χαμηλές ταχύτητες και να το χειρίζεσαι ομαλά όταν πηγαίνεις πιο γρήγορα.
Συμπεριφέρεται πολύ καλύτερα τόσο από το Hummer EV όσο και από το F-150 Lightning, ειδικά με επιλεγμένο το πρόγραμμα "Beast". Εδώ, πατώντας ταυτόχρονα το φρένο και το γκάζι και με τα γραφικά του προγράμματος Cheetah στην οθόνη να σε υπνωτίζουν, το μπροστινό μέρος χαμηλώνει.
Στη συνέχεια απλά αφήνεις το φρένο. Και τότε ξεκινά μια χιονοστιβάδα επιτάχυνσης. Χρειάζεται ένα pick up να είναι τόσο γρήγορο; Φυσικά και δε χρειάζεται, αλλά οι αγώνες drag racing ήταν πάντα το μεγάλο ατού της Tesla. Γιατί να σταματήσει τώρα;
Από τι είναι φτιαγμένο;
Διαθέτει πάνελ από ανοξείδωτο ατσάλι βιδωμένα απευθείας σε ένα χαλύβδινο μονοκόκ πλαίσιο, σχηματίζοντας έναν κυριολεκτικά αλεξίσφαιρο εξωσκελετό. Ένα pick up που δεν αφήνει καμία αμφιβολία για την ανθεκτικότητά του.
Το γυμνό μέταλλο και οι επίπεδες επιφάνειες φαίνονται εντυπωσιακές, αλλά αποδεικνύονται "ευαίσθητες" στα δακτυλικά αποτυπώματα, ενώ στο σκληρό φως παρατηρείς ένα ελαφρύ φαινόμενο κυματισμού στις μεγαλύτερες επίπεδες περιοχές.
Υπάρχουν δύο επιλογές αν είσαι ψυχαναγκαστικός: να έχεις μαζί σου ένα μπουκάλι καθαριστικό τζαμιών για να το σκουπίσεις ή να το λερώσεις και έτσι να σταματήσεις να τα σκέφτεσαι όλα αυτά. "Τα βαθουλώματα είναι ένα σοβαρό γεγονός" εξηγεί ο Lars. Δηλαδή, αν σε πυροβολήσουν, τι γίνεται; "Μια σφαίρα που είναι ικανή να διαπεράσει τη θωράκιση δε θα σταματήσει.
Ωστόσο, αδειάσαμε τον γεμιστήρα από ένα Tommy στο πλάι χωρίς κανένα πρόβλημα. Θα προσφέρουμε την επιλογή των αλεξίσφαιρων παραθύρων και το παρμπρίζ, το μεγαλύτερο ενιαίο κομμάτι γυαλιού στην αυτοκινητοβιομηχανία, είναι κατασκευασμένο από βοριοπυριτικό γυαλί, οπότε, αν σπάσει, το μόνο που θα δείτε να σχηματίζεται είναι ένα "ρύζι”, χωρίς το σπάσιμο να προχωράει".
Tα καταφέρνει όπως ένα pick up;
Δεν έχουμε ακόμη δοκιμάσει το Cybertruck εκτός δρόμου, πέρα από μια χωμάτινη διαδρομή, αλλά οι περγαμηνές του αφήνουν ανοιχτές υποσχέσεις. Όπως η αερανάρτηση, που μπορεί να μεταβάλλει το ύψος της κατά 14 ίντσες (για μέγιστη απόσταση από το έδαφος 20 ίντσες), αλλά και τα στάνταρ ελαστικά παντός εδάφους (αν και μπορείς να επιλέξεις πιο αποδοτικά, ελαφρώς πιο αθόρυβα ελαστικά δρόμου, αν προτιμάς).
Ένα ηλεκτρικά ελεγχόμενο διαφορικό κλειδώνει τον μπροστινό άξονα, με τα δύο πίσω μοτέρ να ελέγχουν κάθε τροχό ξεχωριστά. Οπότε, ένα μπλοκέ διαφορικό δε χρειάζεται εδώ.
Το Cybertruck σκαρφαλώνει στα βράχια σαν να διαθέτει ερπύστριες: πέρα από τη στάνταρ λειτουργία εκτός δρόμου, υπάρχει και η λειτουργία "Baja" με δυνατότητα ρύθμισης της κατανομής της ροπής εμπρός/πίσω.
Οι μηχανικοί παραληρούσαν κάνοντας άλματα όταν το πήγαν για μια βόλτα στο Μεξικό. Μπορεί να ρυμουλκήσει έως και 5 τόνους, κάτι που θα μειώσει την αυτονομία τουλάχιστον στο μισό, οπότε η επιπλέον μπαταρία είναι απαραίτητη.
Την παράσταση κλέβει το κάλυμμα του χώρου φόρτωσης. Αυτό μαζεύεται ταχύτατα στο πίσω μέρος, όταν πατάς ένα λαστιχένιο κουμπί, μετατρέποντας την καρότσα σε έναν τεράστιο ασφαλιζόμενο χώρο αποσκευών. Βελτιώνει, επίσης, την αεροδυναμική απόδοση κατά 10% όταν είναι κλειστό και αντέχει σε πίεση που αντιστοιχεί στο βάρος ενός ατόμου 160 κιλών "που στέκεται στο ένα του πόδι", σύμφωνα με τον Lars.
Το εσωτερικό "φωνάζει" ότι βρίσκεσαι σε ένα Tesla. Όντας απλοϊκό, σε βαθμό που να δείχνει γυμνό, είναι καλύτερα κατασκευασμένο από τα Tesla του παρελθόντος, αλλά ακόμα δε φτάνει μία BMW. Υπάρχουν, επίσης, ένας μεγάλος αποθηκευτικός χώρος κάτω από το μπροστινό υποβραχιόνιο, δύο εξαγωνικές ποτηροθήκες και ένα ντουλαπάκι που σύρεται ηλεκτρικά προς τα έξω και πίσω με χώρο για ένα laptop.
Στο πίσω μέρος υπάρχει ένας τριθέσιος πάγκος με αναδιπλούμενες πλάτες καθισμάτων, ενώ η πίσω πόρτα ανοίγει στις 90° ώστε να μπορείς να τοποθετήσεις άνετα αντικείμενα μήκους 2 μέτρων. Ακόμα και ανθρώπους που θέλουν να κοιμηθούν.
Να το αγοράσω;
Δεν ξέρω αν ήσουν ένας από τα εκατομμύρια δυνητικούς πελάτες που έδωσε 92 δολάρια ως προκαταβολή για να αγοράσουν ένα Cybertruck πριν από τόσα χρόνια. Το σίγουρο είναι ότι, αν σου άρεσε τότε και αν μπορείς να αντέξεις την υψηλότερη τιμή του, θα το αγαπήσεις και τώρα.
Η Tesla έκανε αυτό που δεν μπορούσε κανείς να φανταστεί –αν και πολύ αργότερα απ’ ό,τι είχε υποσχεθεί–, φέρνοντας το Cybertruck στην παραγωγή χωρίς καμία ουσιαστική αλλαγή σε σχέση με το αρχικό Sci-Fi πρωτότυπο μοντέλο που είδαμε για πρώτη φορά το 2019.
Ωστόσο, αν ζεις οπουδήποτε αλλού εκτός της Βόρειας Αμερικής, θα έπαιρνες τηλέφωνο τον Elon και θα ζητούσες τα λεφτά σου πίσω. Η προστασία των πεζών με αυτό το "ακλόνητο" μπροστινό μέρος λέει "όχι" στο ενδεχόμενο εξαγωγής του εκτός ΗΠΑ, τουλάχιστον προς το παρόν.
Ο Lars καταλήγει σε δύο σημαντικές παραμέτρους, λέγοντας: "Πρώτον, η αγορά των pick up οχημάτων στις ΗΠΑ είναι τεράστια και, δεύτερον, οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί απαιτούν οι εξωτερικές επιφάνειες που προεξέχουν να διαθέτουν κυρτότητα με ακτίνα 3,2 χλστ. Δυστυχώς, είναι αδύνατο να πετύχεις κάτι τέτοιο με ένα φύλλο ανοξείδωτου χάλυβα 1,4 χλστ.".
Αλλά το θέμα εδώ δεν είναι να πλημμυρίσει ο κόσμος με Cybertruck –γι’ αυτό υπάρχουν τα λευκά Model 3 και Model Y, αλλά και τα πιο προσιτά μελλοντικά μοντέλα–, αλλά οι πανούργοι μηχανικοί που το προωθούν στην παραγωγή με απόλυτο πείσμα και ατέλειωτο budget όσον αφορά την εξέλιξη.
Υπάρχουν πράγματα που πρέπει να γίνει στον τρόπο που συμπεριφέρεται, ενώ πρέπει να το δοκιμάσουμε εκτός δρόμου. Ωστόσο, πρόκειται για ένα κανονικό pick up και συνάμα ένα αυτοκίνητο που ακολουθεί την αντισυμβατική φιλοσοφία της Tesla. Σου αρέσει δε σου αρέσει, είναι αληθινό. Το Cybertruck είναι εδώ και τίποτα δε θα είναι πια το ίδιο.