Υπάρχει πολύ μεγάλη περίπτωση όσοι διαβάζετε αυτό το άρθρο να έχετε πει σε πρόσφατη συζήτηση για αυτοκίνητα ότι η Tesla ανακάλεσε 2 εκατομμύρια οχήματα. Είναι αυτό αλήθεια; Περίπου καθώς όλα λέγονται "ανάκληση" και η πλειονότητα των αναγνωστών μένει στον τίτλο, είναι λογικό να θεωρήσεις ότι η Tesla κάνει ανάκληση σε εκατομμύρια αυτοκίνητα γιατί "έχουν πρόβλημα".
Η πραγματικότητα είναι ότι η Tesla απλά έπρεπε να κάνει μια αναβάθμιση λογισμικού -χωρίς να χρειάζεται καν οι ιδιοκτήτες να ασχοληθούν αφού έγινε over-the-air update λίγες μέρες μετά, πολύ πιθανόν την ώρα που άραζαν στον καναπέ τους.
Τα "επικίνδυνα" Tesla που "παίρνουν φωτιά"
Και όμως όλοι λένε ότι τα Tesla είναι επικίνδυνα. Είναι όντως επικίνδυνα τα Tesla; Τα στοιχεία λένε πως όχι αλλά όταν κυκλοφορούν memes με παιχνίδια παιδιών που δείχνουν ένα φλεγόμενο Tesla δεν αργεί να γίνει factoid. Ξέρετε, όπως τα αυγά που ενώ εδώ και πολλά χρόνια έχει καταρριφθεί η σύνδεσή τους με την χοληστερίνη ακόμα και "ειδικοί" μπορεί να πουν στους ασθενείς τους να μην τρώνε αυγά. Λέγε, λέγε όλο και κάτι θα μείνει.
Αποδεδειγμένα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν παίρνουν πιο συχνά φωτιά από τα θερμικά -το αντίθετο συμβαίνει αλλά είναι λογικό γιατί κυκλοφορούν πολλά περισσότερα θερμικά και δεν γενικά δεν τίθεται θέμα σύγκρισης. Γενικά δεν είναι συνετό να μιλάμε για πυρκαγιές στα αυτοκίνητα γιατί όταν και εγώ άφηνα χωρίς νερό το 30 ετών Fiat Cinquecento μου το κακομοίρικο θα έπαιρνε φωτιά στο τέλος.
Media και Elon Musk
Μετά είναι η άνεση με την οποία τα media την πέφτουν στην Tesla. Λογικό, η εταιρεία του Elon Musk δεν πληρώνει σε κανέναν διαφήμιση και έτσι -αδιαφορώντας για δεδομένα και στοιχεία- μπορούν να ανεβάζουν κατά κόρον άρθρα για να κάνεις hating (δηλαδή να μισείς που είναι η αγαπημένη φάση του internet) χωρίς να χάσουν ούτε ένα ευρώ. Φανταστείτε να συνέβαινε το ίδιο σε κάποια καθιερωμένη ευρωπαϊκή φίρμα. Πόσα νομικά τμήματα θα δούλευαν υπερωρίες...
Βγάζουν προβλήματα τα Tesla; Προφανώς, αυτοκίνητα είναι και αυτά δεν γίνεται να μην έχουν θέματα. Όπως συμβαίνει σε όλες τις φίρμες, βγάζουν κάποια προβλήματα και σταδιακά αυτά διορθώνονται στην παραγωγή. Αυτό κάνουν ΟΛΕΣ οι αυτοκινητοβιομηχανίες.
Μήπως το πρόβλημα είναι ο Musk; Ναι, ο Elon Musk είναι πρόβλημα. Μεγάλη μερίδα κόσμου και των media στις ΗΠΑ δεν τον θέλουν ούτε ζωγραφιστό. Αδιαφορεί για την woke κουλτούρα, πετάει πολλές ελευθεριακές ατάκες -που οι Δημοκρατικοί στην Αμερική τις ακούνε και σαλτάρουν-, εκθειάζει τους κινέζους εργαζόμενους και μιλάει απαξιωτικά για τους αμερικάνους εργαζόμενους. Γενικά δεν τον νοιάζει να βρίσει δημοσίως ακόμα και ένα μεγαθήριο όπως η Disney. Αυτά δεν έχουν ξαναγίνει και σοκάρουν πολύ κόσμο.
Μήπως φταίνε τα ηλεκτρικά; Ε, κάπως. Είναι νέα τεχνολογία και όπως συμβαίνει εδώ και πολλά, πολλά χρόνια κάθε νέα τεχνολογία δέχεται πόλεμο. Όπως δέχθηκαν και τα αυτοκίνητα γιατί δεν ήταν τόσο αξιόπιστα όσο το κάρο με το άλογο. Και τότε χάθηκαν θέσεις εργασίας (π.χ. πεταλωτές) και τώρα χάνονται θέσεις εξαιτίας των ηλεκτρικών. Όμως δημιουργούνται άλλες, για ανθρώπους με πιο φρέσκια κατάρτιση.
Σίγουρα δέχεται και καθοδηγούμενες επιθέσεις από άλλες φίρμες. Π.χ. μια πολύ μεγάλη εταιρεία από την μία τον θαυμάζει δημοσίως και από την άλλη απλώνει ολόκληρη ρητορική ότι τα ηλεκτρικά δεν είναι λύση.
Αντιφατικές κινήσεις που σε ένα βαθμό εξηγούνται αφού η Tesla από κάθε αυτοκίνητο κερδίζει σχεδόν 10.000 ευρώ όταν οι αμέσως επόμενοι σε κερδοφορία κινούνται μεταξύ 7.000 ευρώ και 1.000 ευρώ. Μόνο η Ferrari κερδίζει (πολλά) περισσότερα ανά αυτοκίνητο από την Tesla. Καταλαβαίνετε τι σοκ είναι αυτό για τις καθιερωμένες φίρμες.
Μην ξεχνάμε τα προϊόντα που προκαλούν. Ψάχνουμε κάτι που δεν έχει ειπωθεί για το Cybertruck. Φταίει λίγο και ο Musk με τις καθυστερήσεις και τις υποσχέσεις του (συν αυτήν την απαγόρευση πώλησης) αλλά τελικά το Cybertruck υπάρχει και το εκθειάζει π.χ. για την σχεδίασή του ακόμα και ο σχεδιαστής θρύλος Giorgetto Giugiaro.
Α, και αν θέλετε να μάθετε τα πάντα για το Cubertruck μπορείτε να πεταχτείτε μέχρι το περίπτερο της γειτονιάς σας γιατί κυκλοφορεί το νέο τεύχος του Top Gear με τα "άπαντα" για το μοντέλο που συζητήθηκε όσο κανένα το 2023 -και θα συνεχίσει να γίνεται το ίδιο και το 2024.