
Μια μάχη πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ διεξάγεται για το ποιος θα παρέχει την τεχνητή νοημοσύνη στο εσωτερικό του αυριανού έξυπνου, αυτόνομου αυτοκινήτου, με τις αμερικανικές εταιρείες τσιπ (ημιαγωγοί) Qualcomm, Nvidia και Mobileye της Intel να διεκδικούν τα μεγαλύτερα συμβόλαια.
Εν τω μεταξύ, οι ίδιες οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν πολύ σκληρά να κρατήσουν μέρος αυτής της αξίας στο εσωτερικό τους.
Η σημασία των τριών τεχνολογικών κολοσσών ήταν εμφανής στην έκθεση IAA Mobility τον περασμένο μήνα στο Μόναχο, όπου ο διευθύνων σύμβουλος της Qualcomm Cristiano Amon μοιράστηκε μια σκηνή διάσκεψης με τον επικεφαλής ανάπτυξης της BMW Frank Weber, η Nvidia μοιράστηκε ένα περίπτερο με τη Mercedes-Benz και η Mobileye παρουσίασε την τελευταία ανάπτυξη ρομποτικού ταξί της Volkswagen.
Οι νέοι μεγάλοι παίκτες
Ίσως με την εξαίρεση των παγκόσμιων κατασκευαστών μπαταριών EV, κανένας προμηθευτής δεν αναγνωρίζεται δημόσια ονομαστικά τόσο συχνά από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς επανασχεδιάζουν τα μελλοντικά τους μοντέλα γύρω από ισχυρούς υπολογιστές και λογισμικό που προμηθεύονται από αυτές τις τρεις εταιρίες.
Το μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας αφορά τα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS) που μπορούν να οδηγήσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες στην πλήρη αυτόνομη οδήγηση.

Κατά την ημέρα των επενδυτών της πέρυσι, η Qualcomm προσδιόρισε μια συνολική αγορά 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην ψηφιακή πλευρά έως το 2030, από την οποία το μεγαλύτερο κομμάτι - 59 δισεκατομμύρια δολάρια - καταλαμβάνεται από τα ADAS. Η παροχή περισσότερου ελέγχου της οδήγησης στο αυτοκίνητο είναι ένας βασικός άξονας με τον οποίο οι αυτοκινητοβιομηχανίες ελπίζουν να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους.
Και οι τρεις εταιρείες διεκδικούν παραγγελίες δισεκατομμυρίων δολαρίων από την αυτοκινητοβιομηχανία.
Πριν από ένα χρόνο, η Qualcomm διατυμπάνιζε 30 δισεκατομμύρια δολάρια σε προθεσμιακές συμβάσεις, ένα ποσό που δεν έχει επικαιροποιήσει.
Τον Ιανουάριο, η Mobileye δήλωσε ότι είχε ένα pipeline 17 δισεκατομμυρίων δολαρίων μέχρι το 2030.
Η Nvidia, εν τω μεταξύ, δήλωσε τον Σεπτέμβριο ότι έχει κλειδώσει 14 δισεκατομμύρια δολάρια σε συμβόλαια για την αυτοκινητοβιομηχανία για τα επόμενα έξι χρόνια.
Και τα νούμερα που αναφέρουμε παραπάνω το μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας αφορά τα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS) που μπορούν να οδηγήσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες στην πλήρη αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 4 και 5.
Ηγέτης η Mobileye
Ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης σε υλικό και λογισμικό όσον αφορά το ADAS είναι πλέον η Mobileye, η οποία επικεντρώνεται αποκλειστικά σε αυτή την τεχνολογία.
"Η Mobileye ήταν η πρώτη και αυτή τη στιγμή έχει απλά το πλεονέκτημα επειδή έχει τα περισσότερα χιλιόμετρα. Όλοι τους εμπιστεύονται", δήλωσε ο Joerg Grotendorst, ανώτερος αντιπρόεδρος, αυτοκίνητο του μέλλοντος στη Magna International.
Ακόμα και η Qualcomm, η οποία κατασκευάζει τη δική της "στοίβα αντίληψης" ("perception stack,") λογισμικού ευφυούς υποβοήθησης οδηγού, αναγνωρίζει το πλεονέκτημα της Mobileye.
"Όλοι γνωρίζουμε όλο τον ανταγωνισμό των προϊόντων της Mobileye. Έτσι, έχουμε ένα σημείο αναφοράς δεδομένων", δήλωσε ο επικεφαλής της Qualcomm Europe, Enrico Salvatori, στην IAA.
Η Mobileye έδωσε πέρυσι 34 εκατομμύρια από τα τσιπ EyeQ με την εμπρόσθια κάμερα για χρήση σε νέα οχήματα παγκοσμίως.

O καθηγητής Amnon Shashua - πρόεδρος και CEO της Mobileye
Αλλά η εταιρεία με έδρα το Ισραήλ έχει βάλει στο στόχαστρο την πολύ πιο πολύτιμη ημιαυτόνομη και μερικώς αυτόνομη αγορά με το πακέτο SuperVision που θα αυξήσει το περιεχόμενό της ανά αυτοκίνητο στα 1.500 δολάρια από 45 έως 50 δολάρια, σύμφωνα με εκτιμήσεις της επενδυτικής τράπεζας UBS.
Το SuperVision επεκτείνει τον αριθμό των καμερών σε 11 για να προσφέρει δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης με τα μάτια και τα χέρια στο επίπεδο 2 Plus και αυτόνομη οδήγηση με τα χέρια και τα μάτια στο επίπεδο 3 -όπως αυτή που έχει πάρει άδεια η Mercedes.
Μετά την παρουσίαση της λύσης στο 001 από την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Zeekr, η Mobileye ανακοίνωσε φέτος ότι η Porsche θα χρησιμοποιήσει επίσης το SuperVision σε αυτοκίνητο που θα υποστηρίζεται από τη νέα ηλεκτρική πλατφόρμα PPE.

Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Mobileye, Amnon Sashua, έχει διαφημίσει το SuperVision ως "τον επαναπροσδιορισμό του premium". Ωστόσο, η ηγετική θέση της Mobileye αμφισβητείται.
Τι δεν αρέσει στις αυτοκινητοβιομηχανίες
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, αν και εντυπωσιάστηκαν από το προϊόν, ανησυχούν ότι η εξάρτηση από αυτό θα τους στερήσει μια ροή εσόδων που θα μεγαλώνει όσο η τεχνολογική πλευρά της επιχείρησης γίνεται πιο κυρίαρχη.
"Οι ανταγωνιστές είναι οι ίδιοι οι κατασκευαστές ΟΕΜ", δήλωσε ο Sashua και σε αυτό το σημείο έρχονται στο προσκήνιο η Qualcomm και η Nvidia.
Αντί να παρουσιάζονται ως αντικαταστάτες της Mobileye, παρουσιάζονται ως συνεργάτες που παρέχουν την υπολογιστική ισχύ και τα εργαλεία, ενώ αφήνουν στον κατασκευαστή αυτοκινήτων τον έλεγχο του τελικού προϊόντος, αν αυτό είναι που θέλουν.
"Υπάρχει η ανησυχία ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες χάνουν τον έλεγχο του προϊόντος τους και μετατρέπονται σε προμηθευτές λαμαρίνας", δήλωσε ο Danny Shapiro, επικεφαλής της Nvidia για την αυτοκινητοβιομηχανία, στην IAA. "Η προσέγγισή μας είναι μια συνεργασία. Παρέχουμε ένα σταθερό θεμέλιο του υλικού και του λογισμικού, πάνω στο οποίο μπορούν να χτίσουν οι άλλοι".

Ο Shapiro υπογραμμίζει τη συνεργασία της Nvidia με τη Mercedes-Benz, η οποία θα βασίσει την επόμενη γενιά αυτοκινήτων της - με χαρακτηριστικό παράδειγμα το Concept CLA Class sedan που έκανε το ντεμπούτο του τον περασμένο μήνα - στην πλατφόρμα Drive της Nvidia για αυτόνομα αυτοκίνητα. Οι δύο εταιρείες θα αναπτύξουν από κοινού την πνευματική ιδιοκτησία και θα μοιραστούν τα έσοδα από τα χαρακτηριστικά του λογισμικού, δήλωσε ο Shapiro.
Η Qualcomm έχει επίσης επιτυχία με αυτή την προσέγγιση. Εκτόπισε με επιτυχία την Mobileye για την ανάπτυξη ημιαυτόνομων χαρακτηριστικών για την πλατφόρμα Neue Klasse της BMW, χρησιμοποιώντας έναν συνδυασμό της όρασης υπολογιστών της Qualcomm που προέρχεται από την αγορά της μονάδας λογισμικού αυτόνομης οδήγησης Arriver της Veoneer και της δικής της εργασίας της BMW. Η Qualcomm και η BMW σχεδιάζουν να πωλήσουν από κοινού το λογισμικό που θα προκύψει σε άλλες μάρκες.
Η Qualcomm ανακοίνωσε επίσης τον Ιανουάριο ότι ο όμιλος Volkswagen θα χρησιμοποιήσει την ημιαυτόνομη πλατφόρμα Ride για ανώνυμα μελλοντικά μοντέλα - άλλη μια νίκη που ήρθε εις βάρος της Mobileye. Η Qualcomm σημείωσε ότι η επιχείρηση δεν επηρεάστηκε από την πρόσφατη αναταραχή στη μονάδα λογισμικού του VW Group, Cariad - αυτό και αν είναι πονεμένη ιστορία τρανταχτής αποτυχίας από την VW που "έφαγε" και τον πρώην πρόεδρο του ομίλου.
Η Qualcomm, περισσότερο γνωστή για τα τσιπ των smartphone, ξεκίνησε στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας παρέχοντας μόντεμ εντός του αυτοκινήτου. Ωστόσο, έκτοτε έχει δημιουργήσει μια σημαντική επιχείρηση στον κλάδο, παρέχοντας το τσιπ Snapdragon και το σχετικό πλαίσιο λογισμικού για την τροφοδοσία των ολοένα και πιο απαιτητικών σε ισχύ συστημάτων ενημέρωσης και ψυχαγωγίας στα σημερινά νέα αυτοκίνητα.
Η προσθήκη του Ride στις λεγόμενες προσφορές Digital Chassis της Qualcomm παρέχει στις αυτοκινητοβιομηχανίες μια πλήρη πλατφόρμα πάνω στην οποία μπορούν να σχεδιάσουν τα νέα τους αυτοκίνητα που καθορίζονται από το λογισμικό, ώστε να ανταγωνιστούν τις εταιρείες με ψηφιακή πρωτοπορία, όπως η Tesla.
Η παροχή στις αυτοκινητοβιομηχανίες της ελευθερίας να καθορίσουν αυτή τη σχέση βοήθησε την Qualcomm να αμφισβητήσει γρήγορα την κυριαρχία της Mobileye.
"Αυτό το άνοιγμα νομίζω ότι δημιουργεί πολλές ευκαιρίες και βλέπουμε ότι επεκτείνεται σημαντικά", δήλωσε στην IAA ο Nakul Duggal, επικεφαλής της Qualcomm για την αυτοκινητοβιομηχανία.
Η UBS ονόμασε την Qualcomm ως τον "πλησιέστερο ανταγωνιστή" της Mobileye στην έκθεσή της. Αυτή τη στιγμή, η Mobileye είναι εξαιρετικά σίγουρη ότι μπορεί να υπερασπιστεί την κυρίαρχη θέση της στο ADAS.
"Κανείς άλλος δεν μπορεί να το προσφέρει αυτό, πολλοί έχουν προσπαθήσει, πολλοί έχουν αποτύχει", δήλωσε στην IAA ο επικεφαλής της Mobileye για τα αυτόνομα οχήματα, Johann Jungwirth. "Οι ανταγωνιστές μπορούν να προσφέρουν ένα SoC [system on chip] αλλά ουσιαστικά κανένα περιεχόμενο".
Ο Jungwirth, πρώην στέλεχος της VW, της Mercedes και της Apple, έφερε το παράδειγμα των συστημάτων διεύθυνσης ως ανάλογο μέρος από την πλευρά του υλικού που έχει γίνει εσωτερικά, αλλά αποδείχθηκε πολύ πιο εύκολο να ανατεθεί σε τρίτους.
"Βλέπουν πόση αξία δημιουργείται στο λογισμικό, οπότε είναι φυσικό να θέλουν τουλάχιστον να προσπαθήσουν", δήλωσε. "Αλλά τα τελευταία χρόνια οι περισσότεροι από αυτούς το έχουν μειώσει αυτό επειδή συνειδητοποιούν πόσο πολύπλοκο είναι".
Και φυσικά η Κίνα
Η εμβέλεια και των τριών κατασκευαστών τσιπ στην Κίνα είναι ένα ακόμη πλεονέκτημα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς οι τοπικοί προμηθευτές ξεκινούν από χαμηλή βάση.
Μια πρόσφατη αποσυναρμολόγηση του ηλεκτρικού σεντάν BYD Seal υπό την επίβλεψη της UBS, για παράδειγμα, διαπίστωσε σχεδόν καθόλου κινεζικούς ημιαγωγωγούς στο σύστημα ADAS, παρά το γεγονός ότι η BYD είναι μια από τις πιο καθετοποιημένες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο.
"Δεδομένης της τρέχουσας έλλειψης αξιόπιστων εναλλακτικών λύσεων από κινεζικούς ημιαγωγούς, αναμένουμε ότι ονόματα που είναι εκτεθειμένα στο ADAS, όπως η Nvidia και η Mobileye, θα κερδίσουν μερίδιο από τη συνολική πίτα εσόδων από ημιαγωγούς αυτοκινήτων", ανέφερε η τράπεζα στην έκθεσή της.
"Η Κίνα είναι μια πολύ μεγάλη αγορά για εμάς", δήλωσε ο Duggal της Qualcomm, αναφερόμενος στην επιχείρηση smartphone της εταιρείας του. "Έτσι, είμαστε πολύ εξοικειωμένοι με το ψηφιακό οικοσύστημα εκεί".
Η Mobileye δυσκολεύεται στην Κίνα, όπου η συλλογή δεδομένων ρυθμίζεται σε μεγάλο βαθμό, επομένως έπρεπε να ξεκινήσει από το μηδέν με το σύστημα χαρτογράφησης REM που φέρει την υπογραφή της στη χώρα.
Στη Δύση, τα αυτοκίνητα με τα τσιπ EyeQ νεότερης γενιάς της Mobileye συγκεντρώνουν εκατομμύρια χιλιόμετρα πληροφοριών σχετικά με τη χάραξη των δρόμων για την εταιρεία, η οποία στη συνέχεια ενημερώνει το αυτοκίνητο σχετικά με τη θέση του δρόμου.
Στην Κίνα, η Mobileye έχει συνάψει σύμβαση με τη μονάδα ECARX της Geely, αντίπαλο της Qualcomm στον χώρο του infotainment, για να βοηθήσει στη συλλογή δεδομένων χαρτών.
Περαιτέρω παγκόσμιος ανταγωνισμός στο χώρο προέρχεται από την Tesla. Ο διευθύνων σύμβουλος Elon Musk έχει δηλώσει ότι η Tesla θέλει να προσφέρει την τεχνολογία της αυτόνομης οδήγησης FSD σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Εν τω μεταξύ, η Mobileye παρακολουθεί στενά τη στρατηγική της BMW και της VW να συνεργαστούν με την Qualcomm για να αποκτήσουν μέρος του ελέγχου των δεδομένων -και των εσόδων. Η VW, ειδικότερα, αισθάνθηκε ότι παραχωρούσε υπερβολικά μεγάλο έλεγχο στην Mobileye. "Νομίζω ότι θα υπάρξουν νέες ευκαιρίες για να συνεργαστούμε ξανά", δήλωσε ο Jungwirth της Mobileye για την BMW.
Πηγή: Automotive News Europe