Η ευρύτερη αποδοχή των ολοένα και πιο αυτόνομων προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού (ADAS) απαιτεί την κατανόηση της ανθρώπινης ψυχολογίας και την έγκαιρη ενσωμάτωση στρατηγικών σχεδιασμού με επίκεντρο τον άνθρωπο. Αυτό ήταν ένα από τα βασικά συμπεράσματα ενός συνεδρίου που διοργάνωσε η Continental και επικεντρώθηκε στην ψυχολογία της κινητικότητας. Είναι πολύ σημαντικά όσα ακολουθούν καθώς τα συστήματα ημιαυτόνομης λειτουργίας πληθαίνουν και στο άμεσο μέλλον το σύνολο των αυτοκινήτων θα τα διαθέτουν.
Ποιο είναι το μυστικό της αποδοχής των ADAS
Το κλειδί της επιτυχίας, σύμφωνα με τους συμμετέχοντες εμπειρογνώμονες, είναι η δημιουργία μιας θετικής εμπειρίας χρήστη και για να γίνει αυτό η τεχνολογία πρέπει να είναι απλή στη χρήση και να προσφέρει χαρά ή ευχαρίστηση.
Το δεύτερο στοιχείο -η ηδονιστική ποιότητα της εμπειρίας- συχνά παραβλέπεται, είπαν οι ειδικοί. Η δημιουργία χαράς είναι δύσκολο να επιτευχθεί δεδομένου ότι οι διαθέσιμες σήμερα λύσεις υποβοήθησης οδήγησης απαιτούν από τον οδηγό προσοχή με τρόπους που καθιστούν την ανάπτυξη αυτών των συστημάτων λιγότερο ελκυστική.
Για παράδειγμα, ορισμένες λειτουργίες υποβοήθησης διατήρησης της λωρίδας κυκλοφορίας μπορεί ακόμη και να αντιδράσουν στην προσπάθεια του οδηγού να αλλάξει λωρίδα κυκλοφορίας εάν δεν χρησιμοποιηθεί το φλας.
Η καινοτομία αποτελεί βασικό μέρος της παροχής μιας πιο θετικής εμπειρίας χρήστη, δήλωσε ο Christoph Bernhard, ο οποίος είναι ανώτερος ερευνητής UX στη γερμανική νεοφυή εταιρεία Custom Interactions.
"Είμαι σίγουρος ότι δεν είμαι ο μόνος που δεν χρησιμοποιεί πάντα το φλας κατά την αλλαγή λωρίδας και αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που οδηγώ, το σύστημα θα με πιέζει. Αυτό φυσικά δεν είναι καλό", δήλωσε ο Christoph Bernhard, ανώτερος ερευνητής εμπειρίας χρήστη στη γερμανική startup Custom Interactions. "Αλλά αυτές είναι οι απαιτήσεις που θέτει το σύστημα στον χρήστη. Και τι συμβαίνει με αυτές τις απαιτήσεις; Λοιπόν, ο χρήστης απλώς απενεργοποιεί το σύστημα και δεν το χρησιμοποιεί πλέον".
Καινοτομία και ελκυστικότητα
Ο Bernhard δήλωσε ότι η καινοτομία, η διέγερση και η ελκυστικότητα είναι σημαντικά για την παροχή μιας πιο θετικής εμπειρίας του χρήστη.
Η καινοτομία περιγράφει τον βαθμό στον οποίο ο χρήστης αντιλαμβάνεται το προϊόν ως καινοτόμο ή δημιουργικό, ενώ η ελκυστικότητα περιγράφει τη συνολική εντύπωση του χρήστη για το πόσο του αρέσει το προϊόν και η διέγερση περιγράφει κατά πόσο ο χρήστης αντιλαμβάνεται ότι το προϊόν είναι συναρπαστικό και παρακινεί στη χρήση.
"Εάν ένα προϊόν έχει καλή 'ρεαλιστική' ποιότητα και πληροί επίσης αυτά τα χαρακτηριστικά, τότε θα προσφέρει μια εξαιρετική εμπειρία κινητικότητας και τότε θα χρησιμοποιείται και από τους οδηγούς", δήλωσε ο Bernhard.
Επεσήμανε ότι η οδήγηση είναι μια ιδιαίτερα απαιτητική δραστηριότητα, όπου πρέπει να επεξεργάζεται γρήγορα -και συνεχώς- μεγάλος όγκος πληροφοριών, αλλά πρέπει να συνυπολογιστεί και η σύνδεση με μια θετική συναισθηματική εμπειρία.
"Η ψυχολογία βοηθά στην υποστήριξη των χρηστών στην επεξεργασία, στην αντίληψή τους για την πράξη της οδήγησης και παρέχει τις μεθόδους και τα εργαλεία για την ανάλυση και την κατανόηση των αναγκών, των επιθυμιών και των απαιτήσεων των χρηστών", δήλωσε ο Bernhard.
Ζήτησε μια προσέγγιση σχεδιασμού με επίκεντρο τον χρήστη, σύμφωνα με την οποία οι τελικοί χρήστες μπορούν να συνεισφέρουν από νωρίς στη διαδικασία ανάπτυξης.
"Οι νέες καινοτομίες δεν θα επιτύχουν αν δεν έχουν θετική εμπειρία από τους χρήστες", προειδοποιεί. "Η ψυχολογία μας βοηθά να κατανοήσουμε αυτές τις ανάγκες και τις απαιτήσεις".
Παράγοντες εμπειρίας χρήστη
Ο Guido Meier-Arendt, κύριος εμπειρογνώμονας σε θέματα HMI και σχεδιασμού στην Continental, δήλωσε ότι οι ανάγκες επικοινωνίας και ψυχαγωγίας έχουν γίνει πολύ σημαντικές, καθώς οι δευτερεύουσες εργασίες γίνονται περισσότερο πρωταρχικές, καθώς όλο και περισσότερα αυτοκίνητα με αυτόνομα χαρακτηριστικά κυκλοφορούν στην αγορά.
"Η κατανόηση του χρήστη είναι πραγματικά το κλειδί, αλλά μερικές φορές είναι αρκετά δύσκολο", δήλωσε ο ειδικός HMI της Continental Guido Meier-Arendt.
"Δεν είναι ο εγκέφαλος που οδηγεί το αυτοκίνητο, είναι ο άνθρωπος με τις εμπειρίες του", είπε. "Αυτό σημαίνει ότι η εμπειρία χρήστη επηρεάζεται από τις αντιλήψεις, τις πεποιθήσεις, τα συναισθήματα, τις προτιμήσεις και τη συμπεριφορά του χρήστη και όλα αυτά πρέπει να αντιμετωπιστούν".
Αυτό προϋποθέτει την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο τα χαρακτηριστικά ADAS, όπως μια οθόνη head-up display (HUD), μπορούν να βοηθήσουν. Για παράδειγμα, σε μια πολυσύχναστη ή περίπλοκη διασταύρωση το HUD μπορεί να προσφέρει τόσο ρεαλιστική (παροχή πρακτικής βοήθειας) όσο και συναισθηματική (μείωση των επιπέδων θυμού ή άγχους) υποστήριξη στον οδηγό.
"Η κατανόηση του τελικού χρήστη είναι πραγματικά το κλειδί, αλλά μερικές φορές είναι αρκετά δύσκολο", σημείωσε ο Meier-Arendt. "Είναι πραγματικά σημαντικό να θέσουμε τις σωστές ερωτήσεις για να εφαρμόσουμε μια κατάλληλη μέθοδο για να καταλάβουμε ποιες είναι οι πραγματικές ανάγκες του ατόμου".
Όταν πρόκειται για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης στα χαρακτηριστικά των ADAS, η διαφάνεια και οι πολυτροπικές προσεγγίσεις που περιλαμβάνουν ακουστικές, οπτικές και απτικές ενδείξεις για τους τρέχοντες ή προγραμματισμένους ελιγμούς είναι σημαντικές.
"Μια κατευθυντήρια αρχή για εμάς είναι να κατανοήσουμε τον τελικό χρήστη ψυχολογικά, με αποτέλεσμα το HMI να επικοινωνεί με τον τελικό χρήστη ώστε να ανταποκρίνεται απόλυτα στις προσδοκίες του", δήλωσε.
Το ζητούμενο είναι η εμπιστοσύνη
Ο Sebastian Weiss, ερευνητής ανθρώπινων παραγόντων και ψυχολόγος της Continental, δήλωσε ότι η ανάπτυξη ερευνών και ομάδων εστίασης μπορεί να βοηθήσει στη δημιουργία προϊόντων με υψηλά ποσοστά αποδοχής.
Αυτό απαιτεί μια προσεκτική 'βαθμονόμηση' της εμπιστοσύνης στην τεχνολογία, ώστε να αποφευχθεί η υπερβολική εμπιστοσύνη στις ατελείς τεχνολογίες ή η δυσπιστία στα ίδια αυτά συστήματα.
Σημείωσε ότι πολλοί παράγοντες -η ηλικία, η προσωπικότητα, το πολιτισμικό υπόβαθρο, η προηγούμενη γνώση, το περιβάλλον, η ώρα της ημέρας, η ευκολία χρήσης και η διαφάνεια για να αναφέρουμε μερικούς- επηρεάζουν το επίπεδο εμπιστοσύνης στα συστήματα.
"Η εμπιστοσύνη σας βαθμονομείται με την πραγματική ωριμότητα και τις δυνατότητες του συστήματος, και με αυτόν τον τρόπο μπορείτε να απολαύσετε την οδήγησή σας", είπε. "Εάν δεν εμπιστεύεστε το σύστημα, μπορεί να είστε επιφυλακτικοί και να παρέμβετε και να σταματήσετε την αυτόνομη λειτουργία ή να απενεργοποιήσετε τις λειτουργίες αυτόνομης οδήγησης".
Παρά τις προκλήσεις που συνεπάγεται η αποκάλυψη όλων των διαφορετικών παραγόντων και διαστάσεων της εμπιστοσύνης, είναι απολύτως απαραίτητο να αναπτυχθούν αυτόνομες λειτουργίες με τρόπο που να τις λαμβάνει υπόψη όλες μέσω μιας διαδικασίας σχεδιασμού και ανάπτυξης με επίκεντρο τον χρήστη, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει τη χρήση της εικονικής πραγματικότητας.
"Μόνο μέσω της εμπιστοσύνης θα αποδεχτείτε και θα χρησιμοποιήσετε την τεχνολογία και γι' αυτό ο χρήστης πρέπει πάντα να βρίσκεται στο επίκεντρο της εστίασης της ανάπτυξης", δήλωσε ο Weiss. "Όλα έχουν να κάνουν με την εμπιστοσύνη".
Με πληροφορίες από Automotive News Europe
Διαβάστε ακόμα:
- Μακάρι να είναι αλήθεια: To υπέροχο Hyundai N Vision 74 στην παραγωγή
- 70 χρόνια Ράλλυ Ακρόπολις: Αυτές είναι οι ειδικές του 2023
- Γιατί ο Keanu Reeves δεν χρειάστηκε κασκαντέρ οδήγησης για το John Wick 4
- Αφιέρωμα 40 χρόνια Fiat Uno: τόσο καινοτόμο όσο και δημοφιλές
- Πόσα βαρέλια πετρέλαιο θα εξοικονομήσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι το 2030