Με την κυκλοφορία του νέου Ariya Nismo και με περίπου 35 νέα project να βρίσκονται στα σκαριά, είναι βέβαιο πως τα στελέχη της Nissan διεθνώς θα είναι απασχολημένα για τα επόμενα χρόνια.
Για το λόγο αυτό προσεγγίσαμε τον αντιπρόεδρο της εταιρείας Ivan Espinosa που είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξης νέων προϊόντων και είχε πολλά να πει. Ας μπούμε κατευθείαν στο θέμα.
Τι μπορεί να κάνει η Nissan ούτως ώστε τα ηλεκτρικά της μοντέλα να ξεχωρίσουν σε ότι αφορά στις επιδόσεις και τη δυναμική συμπεριφορά;
Υπάρχουν ένα σωρό πράγματα: το ένα είναι το σύστημα e-4ORCE, του οποίου μια εξελιγμένη έκδοση θα τοποθετηθεί στο Ariya Nismo. Αξιοποιήσαμε πολλά μαθήματα από το GT-R για να τα βάλουμε στα EV μοντέλα μας και πήραμε πολλά διδάγματα. Είχαμε μηχανολόγους μηχανικούς να εξηγούν στους αντίστοιχους μηχανικούς λογισμικού πώς να συντονίζουν και να ρυθμίζουν τα πράγματα, το οποίο είναι μόνο ένα παράδειγμα του πώς μπορούμε να φέρουμε πράγματα από το παρελθόν στο μέλλον.
Σήμερα, όλοι εστιάζουν στην επιτάχυνση και τους χρόνους 0-100, και για μένα, αυτό είναι εύκολο να γίνει με τα EVs. Το δύσκολο, λόγω του βάρους, είναι οι ταχύτητες στις στροφές και η εύρεση της σωστής ισορροπίας. Εκεί θέλω να επικεντρώσουμε την ενέργειά μας. Το ένα δομικό στοιχείο είναι η μπαταρία και το άλλο η πρόσφυση και το πώς μπορούμε να μετατρέψουμε όλη αυτή την ισχύ στους τροχούς. Όχι μόνο αποτελεσματικά, αλλά με ομαλό και ελεγχόμενο τρόπο.
Και πώς θα μπορούσε αυτό να προωθηθεί σε ένα πιθανό ηλεκτρικό υπεραυτοκίνητο;
Ένα ηλεκτρικό υπεραυτοκίνητο είναι δύσκολο πράγμα. Πρώτον, πρέπει να φτάσουμε τις μπαταρίες στο επίπεδο όπου μπορούμε να τις συσκευάσουμε σωστά, επειδή είναι εξαιρετικά χαμηλές, οπότε χρειάζεστε πολύ υψηλή πυκνότητα. Πολλά κιλοβάτ στην μπαταρία, όχι μόνο για την παραγωγή ενέργειας αλλά και για το βάρος. Αυτή είναι η κύρια πρόκληση που αντιμετωπίζουμε για να δημιουργήσουμε αυτό το είδος αυτοκινήτου.
Η τεχνολογία είναι σίγουρα εκεί, και με τις πρώτες μπαταρίες στερεάς κατάστασης που έχουν προγραμματιστεί για το 2028, είμαι αισιόδοξος ότι θα αρχίσουμε να τις βλέπουμε να εφαρμόζονται σε κάποιο είδος υπερ-EV. Μόλις η μπαταρία είναι έτοιμη, μπορούμε να την αναπτύξουμε πολύ εύκολα, αλλά η πρόκληση σήμερα είναι απλώς να την ολοκληρώσουμε. Θα προτιμούσαμε να ξοδέψουμε αρκετό χρόνο για να κατασκευάσουμε κάτι που οι άνθρωποι μπορούν πραγματικά να χρησιμοποιήσουν.
Ποιες είναι οι σκέψεις σας σχετικά με την κουλτούρα προσαρμογής των ηλεκτρικών οχημάτων;
Θα μπορούσαμε να προσφέρουμε κάποιο είδος εξατομίκευσης μέσω του βραχίονα Nismo, με πακέτα ή ρυθμίσεις που μπορείτε να αγοράσετε μέσω λογισμικού. Υπάρχουν επίσης ενδιαφέροντα πράγματα που θα μπορούσαμε να γεφυρώσουμε με τη χρήση αυτόνομης τεχνολογίας. Ξέρω, στους ανθρώπους αρέσει να οδηγούν αυτοκίνητα, ειδικά όταν πρόκειται για αγώνες, αλλά θα μπορούσαμε επίσης να χρησιμοποιήσουμε αυτή την τεχνολογία για να τους κάνουμε καλύτερους οδηγούς και να βελτιώσουμε τους χρόνους τους.
Ποιες είναι οι σκέψεις σας σχετικά με τη μεταφορά των ηλεκτρικών οχημάτων στην πίστα;
Έχω δει κάποιους πελάτες να το κάνουν ήδη στη Βόρεια Αμερική. Και είναι αστείο διότι πολλοί άνθρωποι έρχονται και είναι περίεργοι για το πώς συμπεριφέρονται. Πιστεύω λοιπόν ότι καθώς οι πελάτες μαθαίνουν περισσότερα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μόλις οι πελάτες πάρουν στα χέρια τους ένα πραγματικά καλό EV που είναι σωστά ρυθμισμένο για την πίστα, θα το βρουν εξαιρετικά διασκεδαστικό.
Η επιτάχυνση από τη στροφή είναι πολύ πιο γρήγορη από τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης και το επίπεδο ελέγχου είναι πολύ υψηλότερο. Με ένα GT-R αυτό θα μπορούσε να είναι κάτι καλό, αφού είναι ένα αυτοκίνητο που είναι εύκολο να οδηγηθεί στην πίστα λόγω των συστημάτων που διαθέτει, και μπορείτε να έχετε την ίδια εμπειρία με ένα EV. Οι χρόνοι απόκρισης είναι ταχύτεροι και το επίπεδο ακρίβειας είναι υψηλότερο. Έτσι, νομίζω ότι όταν οι πελάτες το ανακαλύψουν αυτό, θα ενδιαφερθούν.
Είναι το υδρογόνο κάτι που εξετάζει η Nissan για το μέλλον;
Είναι μια ενδιαφέρουσα πρόταση, αλλά η διαθεσιμότητα και οι υποδομές είναι αρκετά περιορισμένες. Η επιλογή της ηλεκτρικής ενέργειας υπάρχει ήδη παντού. Επίσης, η δημιουργία της υποδομής για το υδρογόνο δεν είναι μόνο δαπανηρή αλλά και λίγο επικίνδυνη, επειδή έχεις να κάνεις με ασταθή πράγματα.
Νομίζω ότι υπάρχουν δυνατότητες για το υδρογόνο μέσα σε μια σταθερή διαδρομή. Ίσως αυτοκίνητα που χρησιμοποιούνται για υπηρεσίες διανομής και πρέπει να επιστρέφουν σε ένα σταθερό φάρο, όπου μπορείτε να έχετε την υποδομή στη θέση της. Για εμπορικά οχήματα, ταξί και ούτω καθεξής, μπορεί να υπάρχουν δυνατότητες. Αλλά για τους απλούς καταναλωτές, δεν βλέπουμε αυτές τις δυνατότητες και γι' αυτό πήγαμε στην ηλεκτρική τεχνολογία.
Ας αντιστρέψουμε το σενάριο και ας φανταστούμε ότι τα συνθετικά καύσιμα θα εξελιχθούν θετικά. Μήπως αυτό δημιουργεί προβλήματα;
Νομίζω ότι η ηλεκτροκίνηση θα συνεχιστεί. Ίσως το ερώτημα να είναι με ποια ταχύτητα θα συνεχιστεί. Στο σχέδιό μας καθόρισα ένα ισορροπημένο χαρτοφυλάκιο. Σε περιφερειακό επίπεδο, σκεφτόμασταν να προχωρήσουμε σε ηλεκτροκίνητα οχήματα με μπαταρίες μέχρι τέλους, αλλά ορισμένες κυβερνήσεις έχουν αρχίσει να επανεξετάζουν τα μέτρα που τίθενται σε εφαρμογή. Αν δούμε ότι οι κυβερνήσεις και οι πελάτες επιβραδύνουν, έχουμε ευελιξία.
Μπορείτε να φανταστείτε την κατασκευή ενός φθηνότερου σπορ αυτοκινήτου που θα λειτουργήσει ως εφαλτήριο για τους νεότερους πελάτες;
Μια παρατραβηγμένη ιδέα θα ήταν κάτι σαν ένα νέο Silvia που τοποθετείται (κάτω από το GT-R) με αρκετά καλή ισχύ στη σωστή τιμή που οι πελάτες θα θεωρούν ελκυστική. Και υπάρχουν πολλοί οπαδοί της Silvia παντού. Μόλις πω το όνομα, οι άνθρωποι αρχίζουν να γνέφουν. Αυτό είναι το όνειρό μου.
Και πόσο πιθανό είναι να δούμε μια Silvia επόμενης γενιάς κάποια στιγμή;
Οι πιθανότητες υπάρχουν, αλλά τελικά, πρόκειται για μια επιχείρηση, οπότε πρέπει να βρω τρόπους να κάνω αυτού του είδους την πρόταση ενδιαφέρουσα για την εταιρεία. Μερικές φορές αυτοκίνητα σαν αυτό δυσκολεύονται λίγο επειδή το κοινό δεν είναι τόσο μεγάλο, αλλά μπορεί να πετύχει αν βρούμε τη σωστή ιδέα που μπορεί να τρέξει παντού στον κόσμο.
Δεν μπορούμε να κάνουμε αυτά τα προϊόντα σε περιφερειακό επίπεδο ή ως μεμονωμένα προϊόντα, διότι απλά δεν έχει νόημα. Αλλά υπάρχει μια ευκαιρία. Θα είναι μια πρόκληση, αλλά είναι η δουλειά μου να βρίσκω τρόπους να κάνουμε τέτοια πράγματα, επειδή πιστεύω ότι θα είναι σπουδαίο για τους πελάτες και το εμπορικό σήμα, και αν μπορέσω να βάλω τη σωστή φόρμουλα στη θέση της, θα μπορούσαμε να το κάνουμε να λειτουργήσει.