Η μετοχή της Tesla επέκτεινε τη βουτιά της την Παρασκευή άνω του 40% από την αρχή του έτους και υπάρχουν ακόμη λόγοι για να δει την τιμή της να πέφτει και άλλο.
Η πτώση 2% στα περίπου 147 δολ./μετοχή την Παρασκευή, που προκλήθηκε από την ανάκληση των 3.878 Cybertruck που είχαν μπει σε κανονική κυκλοφορία, ήταν η έκτη σερί ημέρα απωλειών άνω του 1% και έστειλε την τιμή της στο -65% από το υψηλό που σημείωσε τον Νοέμβριο του 2021, όταν είχε ξεπεράσει τα 400 δολάρια.
Η τιμή της είναι πλέον η φθηνότερη από τον περασμένο Ιανουάριο, αλλά υπάρχουν πολλοί αρνητικοί καταλύτες πίσω από τη συνεχιζόμενη πτώση.
Το εφιαλτικό ξεκίνημα της Tesla στο έτος αρχίζει τον Ιανουάριο όπου διαψεύδονται οι προοπτικές της για τις πωλήσεις και τα κέρδη. Στο α' τρίμηνο οι παραδόσεις οχημάτων μειώθηκαν κατά 9% σε ετήσια βάση, πολύ κάτω από τις προβλέψεις για +7%, επίδοση που έρχεται πριν από την πρώτη ανακοίνωση οικονομικών αποτελεσμάτων για το 2024 αύριο, όπου οι αναλυτές εκτιμούν ότι τα έσοδα θα είναι μειωμένα κατά 5% και τα κέρδη θα κατρακυλήσουν κατά 42%.
Εκτός από την αρνητική ειδησεογραφία, τι άλλο κάνει τον τίτλο της Tesla ένα δύσκολο στοίχημα; Η Tesla συνεχίζει να αποτιμάται ως μετοχή ανάπτυξης, αλλά δεν αναπτύσσεται και δεν αναμένεται να αναπτυχθεί στο εγγύς μέλλον.
Ακόμα και μετά τα απογοητευτικά οικονομικά αποτελέσματα και το όχι και ελπιδοφόρο outlook, η αποτίμησή της Tesla παραμένει σε υψηλότερα επίπεδα από των περισσότερων εισηγμένων και αυτό αποτυπώνεται σε μια σειρά επιδόσεων: η μετοχή διαπραγματεύεται με δείκτη τιμής προς κέρδη άνω του 50x, περίπου τριπλάσιος από τον μέσο όρο των εταιρειών που απαρτίζουν τον S&P 500, ενώ η απόδοση των κερδών της είναι η 422η στον S&P και η επίδοσή της στον δείκτη PEG (τιμή/κέρδη διαιρούμενα με τον ρυθμό αύξησης των κερδών) είναι η χειρότερη μεταξύ των εταιρειών του S&P 500 που η κεφαλαιοποίησή τους υπερβαίνει τα 60 δισ. δολάρια.
Επιπλέον, οι αναλυτές θεωρούν ότι ο οδικός χάρτης των προϊόντων της Tesla δεν είναι καθόλου "στρωτός". Οι προκλήσεις που αφορούν την αυτόνομη οδήγηση και η εγκατάλειψη του περίφημου σχεδίου της για την παραγωγή ενός χαμηλού κόστους ηλεκτρικού οχήματος προμηνύουν ότι μάλλον θα περάσει αρκετός καιρός για να επενέλθει η Tesla στην όδο της ισχυρής αύξησης των κερδών και της συγκέντρωσης μετρητών που έκανε πολλούς επενδυτές να την ερωτευτούν με την ίδρυσή της. Οι εκτιμήσεις συγκλίνουν στο ότι η Tesla δεν θα ανακτήσει το ρεκόρ κερδών ύψους 14 δισ. δολαρίων -που σημείωσε το 2022- νωρίτερα από το 2026.
"Η στιγμή της αλήθειας έχει φτάσει για τον Elon Musk και την Tesla", επισήμανε χαρακτηριστικά σε σημείωμα προς τους πελάτες του ο αναλυτής της Wedbush, Dan Ives, την Παρασκευή. "Πολλοί από τους πρώτους πιστούς της Tesla τα παρατάνε", πρόσθεσε ο Ives, o οποίος παραμένει bullish για την Tesla, δίνοντας τιμή-στόχο στα 300 δολ., στην πιο "γενναιόδωρη" εκτίμηση των αναλυτών που παρακολουθεί η FactSet.
Αν τα πράγματα είναι τόσο άσχημα, γιατί η αποτίμηση παραμένει τόσο υψηλή;
Μια μετοχή θεωρείται υπερτιμημένη σε σύγκριση με τα θεμελιώδη στοιχεία της, επειδή αντανακλά την άποψη της αγοράς ότι παραμένει ένα έξυπνο στοίχημα. Εν ολίγοις, οι αναλυτές πιστεύουν ότι το προφίλ μιας επένδυσης στην Tesla έχει αλλάξει τους τελευταίους μήνες. Ενώ αρχικά η εταιρεία απευθυνόταν στον επενδυτή που ελκύεται από την βασική δραστηριότητα, την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων, σήμερα η εταιρεία είναι ελκυστική για αυτόν που πιστεύει στη μακροπρόθεσμη συνεισφορά της εταιρείας στην τεχνητή νοημοσύνη ή στην ικανότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας να κάνει μια σημαντική ανακάλυψη, όπως το φιλόδοξο project των robotaxi, το οποίο θα βάλει στον δρόμο έναν στόλο οχημάτων αυτόνομης οδήγησης που θα παρέχουν υπηρεσίες ride-hailing.
Εύλογο να πιστεύει κάποιος ότι η Tesla θα τα καταφέρει, δεδομένου ότι αύξησε τις παραδόσεις ηλεκτρικών οχημάτων από τις 50.000 το 2015 στο 1,8 εκατ. πέρυσι, διατηρώντας απίστευτη πειθαρχία στα κεφάλαιά της. Όμως το χρονοδιάγραμμά της για τα robotaxi είναι πολύ πιο "απλωμένο" από αυτό που θα έκανε τους επενδυτές να νιώθουν άνετα.
Οι αναλυτές της Deutsche Bank προέβλεψαν την προηγούμενη εβδομάδα ότι τα robotaxi θα μπορούσαν να αποφέρουν κέρδη 15 δισ. δολαρίων στην Tesla έως το τέλος της δεκαετίας, αλλά για να αδράξει αυτή την ευκαιρία θα πρέπει να επιλύσει "σημαντικά τεχνολογικά, ρυθμιστικά και λειτουργικά προβλήματα".
Από το 2021 η Tesla υποαποδίδει του S&P 500, αλλά οι αποδόσεις της είναι σημαντικά καλύτερες από των υπολοίπων εισηγμένων, ειδικά για όσους μπήκαν πριν το ράλι που σημείωσε η εταιρεία κοντά στην έναρξη της πανδημίας της covid-19. Καθώς τα προβλήματα της Tesla στο ταμπλό επιδεινώνονταν, το ίδιο συνέβαινε και για τον Musk, ο οποίος το 2022 εξαγόρασε την πλατφόρμα του -τότε- Twitter έναντι 44 δισ. δολαρίων, πουλώντας μετοχές της Tesla αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων για να πετύχει το deal.
Η αξία του Musk ανέρχεται πλέον στα 181 δισ. δολάρια, μειωμένη κατά 140 δισ. δολάρια σε σύγκριση με το υψηλότερό της επίπεδο το 2021, στα 320 δισ. δολάρια, και είναι ο τρίτος πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο, σύμφωνα με το Forbes. Ο Musk είναι μακράν ο μεγαλύτερος μεμονωμένος μέτοχος της Tesla με μερίδιο 13%, αν και ένα πακέτο αποζημιώσεων που θα τεθεί προς ψήφιση από τους μετόχους θα του δώσει τη δυνατότητα να αυξήσει τη συμμέτοχή του στο 22%.
Του Derek Saul / Απόδοση - επιμέλεια: Μιχάλης Παπαντωνόπουλος / forbesgreece.gr