Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρόκειται να αποκομίσουν τα οφέλη των οχημάτων που ορίζονται από το λογισμικό (Software Defined Vehcile-SDV), καθώς αρχίζουν να κερδίζουν έδαφος, επιτρέποντάς τους να αξιοποιήσουν τις επαναλαμβανόμενες ροές εσόδων και άλλα βασικά πλεονεκτήματα.
To 2024 θα είναι η χρονιά των SDV
Το 2024, τα SDV θα αρχίσουν να αξιοποιούν τις δυνατότητές τους, λένε οι ειδικοί.
"Φέτος βλέπουμε για πρώτη φορά τα οφέλη ενός SDV", δήλωσε ο αναλυτής της Accenture Christof Horn στο Automotive News Europe. "Αυτή είναι η απόδειξη ότι η μετάβαση από τις κάθετες διαδικασίες σε κάτι που είναι πιο ανοιχτό, πιο ευέλικτο, που μοιάζει περισσότερο με πλατφόρμα, λειτουργεί".
Ο κλάδος θα αρχίσει να βλέπει ποιοι από τους νεοεισερχόμενους θα είναι σε θέση να δείξουν ότι ξέρουν από SDV, δήλωσε ο Horn, ο οποίος είναι επικεφαλής της μονάδας "Industry X" της συμβουλευτικής εταιρείας που ειδικεύεται στα προϊόντα που καθορίζονται από το λογισμικό.
Η ενοποίηση είναι μια έμφαση καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες αποδεικνύουν αν έχουν τις απαραίτητες δεξιότητες ή αν υποτίμησαν τις προκλήσεις που προκύπτουν από την κατασκευή κάτι με τις δυνατότητες ενός smartphone αλλά την ευρωστία και την αντοχή ενός αυτοκινήτου.
Ένα βασικό πλεονέκτημα των SDV είναι ότι θα πρέπει να διατηρούν την αξία τους καθώς το λογισμικό τους ενημερώνεται συνεχώς για να συμβαδίζει με τις εξελισσόμενες απαιτήσεις των πελατών. Για παράδειγμα, η Stellantis στοχεύει να δημιουργήσει έσοδα ύψους περίπου 20 δισεκατομμυρίων ευρώ από προϊόντα και συνδρομές που βασίζονται σε λογισμικό έως το 2030.
Πώς να πετύχεις στα SDV
Προς το παρόν, οι αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια του ταξιδιού τους στα SDV, με τις περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες να βρίσκονται στο μέσο του δρόμου και άλλες να ξεκινούν μόλις τώρα.
Ενώ η επόμενη γενιά SDV δεν θα είναι πλήρως καθορισμένη από το λογισμικό, ο Horn αναμένει ότι η βιομηχανία θα δει "πολλά οχήματα τα επόμενα τρία έως πέντε χρόνια με νέες αρχιτεκτονικές που θα είναι πολύ ευέλικτες, οι οποίες θα φέρνουν νέα χαρακτηριστικά με μεγάλη συχνότητα". Για να συμβεί αυτό, "το να είσαι ένας έξυπνος στην εφαρμογή και με σαφές όραμα είναι ζωτικής σημασίας".
Για να κερδίσουν με τα SDV, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει πρώτα να εγκαταλείψουν το πρότυπο της προηγούμενης επιτυχίας τους, παρά την όποια αρχική απροθυμία. "Αν είσαι επιτυχημένος για 40 έως 50 χρόνια ακολουθώντας ένα συγκεκριμένο μονοπάτι, τείνεις να επιμένεις σε αυτό", δήλωσε ο Horn.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει επίσης να απομακρυνθούν από την τυπική σχέση αυτοκινητοβιομηχανίας-προμηθευτή και, αντίθετα, να υιοθετήσουν μια πιο ανοικτή και ευέλικτη προσέγγιση, που θα περιλαμβάνει πολλαπλές συνεργασίες, καθώς δεν θα υπάρχει πλέον η ανάγκη να έχουν τα πάντα καθετοποιημένα στο εσωτερικό της εταιρείας.
Επιπλέον, ο Χορν δήλωσε ότι τα στελέχη των διοικητικών συμβουλίων θα πρέπει να προσαρμόσουν τη νοοτροπία τους και να υιοθετήσουν νέες δεξιότητες. "Ο παλιός τρόπος να κάνεις κάτι μια φορά και να το έχεις για τρία έως πέντε χρόνια αντικαθίσταται από ένα μοντέλο που απαιτεί συνεχή βελτίωση", είπε.
Και αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι ο καλύτερος εμπειρογνώμονας λογισμικού θα είναι ο επικεφαλής κάθε εταιρείας.
"Δεν πρόκειται μόνο για το λογισμικό, αλλά και για το μάρκετινγκ, για τον σχεδιασμό. Αλλά πρέπει να έχετε ισχυρή ευθυγράμμιση από το ανώτερο επίπεδο σχετικά με το πού θέλετε να πάτε και γιατί είναι τόσο σημαντικό, επειδή δεν μπορείτε να συζητήσετε ένα SDV χαρακτηριστικό προς χαρακτηριστικό", τονίζει.
Η καινοτομία μπορεί να καθοδηγείται από το λογισμικό, ωστόσο, οι νεοεισερχόμενοι δεν πρέπει επίσης να υποτιμούν τη συνεχιζόμενη σημασία της τεχνογνωσίας του μηχανικού.
Για να γίνει ένα όχημα ασφαλές, λειτουργικό, συμβατό με τους κανονισμούς και αρκετά ανθεκτικό ώστε να οδηγείται για δεκαετίες, οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να χρειάζεται να αξιοποιούν τις βασικές εσωτερικές τους δεξιότητες. Η διαφορά είναι ότι τώρα ο κόσμος του λογισμικού, της πλατφόρμας και της αυτοκινητοβιομηχανίας πρέπει να συναντηθούν και να συνεργαστούν.
Επιπλέον, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να δημιουργήσουν ένα σταθερό όραμα όσον αφορά την αρχιτεκτονική και τον τρόπο λειτουργίας της διαδικασίας ανάπτυξης. Οι τεχνολογικές πλατφόρμες φτάνουν σιγά σιγά εκεί, αν και πολλές παραμένουν πολύ κατακερματισμένες. "Κάθε αυτοκινητοβιομηχανία κάνει το δικό της πράγμα", δήλωσε ο Horn, "αλλά με περισσότερα πρότυπα και επεκτασιμότητα τα πράγματα θα γίνουν ευκολότερα".
Γρήγορη μετάβαση από τον κώδικα στο δρόμο
Η μετάβαση στα SDV επιταχύνει δραματικά τον χρόνο παράδοσης ενός οχήματος. "Παλαιότερα χρειαζόταν χρόνια για να φτάσουμε από το σχεδιασμό ενός οχήματος στο δρόμο. Περνάμε σε μια πιο συνεχή και συνεχή προσέγγιση, όπου χρειάζονται μόνο εβδομάδες για να αλλάξει ένα όχημα", δήλωσε ο Χορν.
Ένα πρόσφατο παράδειγμα είναι η ταχεία κίνηση των αυτοκινητοβιομηχανιών να προσθέσουν ChatGPT στα οχήματά τους.
"Αυτό γίνεται μέσα σε λίγες εβδομάδες ή μήνες. Αυτό ήταν αδιανόητο μόλις πριν από δύο χρόνια", δήλωσε ο Horn.
Εφαρμογές όπως το ChatGPT προσφέρουν το πλεονέκτημα ότι είναι επεκτάσιμες και διαθέσιμες παντού. Αυτό επιτρέπει στους κατασκευαστές αυτοκινήτων να διασφαλίζουν ότι το αυτοκίνητο είναι πάντα ενημερωμένο.
Αυτά τα πρόσθετα χαρακτηριστικά υπόσχονται επίσης να κάνουν την εμπειρία οδήγησης πιο διασκεδαστική, προσκαλώντας τους ανθρώπους να περάσουν περισσότερο χρόνο και επιπλέον χρήματα μέσα στο όχημα.
"Αυτή είναι μια νέα ροή εσόδων που θα είναι πολύ σημαντική για την αυτοκινητοβιομηχανία", σημειώνει ο Χορν.
Αντί να υπάρχει ένα "πολύ δυνατό χαρακτηριστικό", η ζήτηση των πελατών θα αποφασίσει για ποια χαρακτηριστικά θα πληρώσουν. "Ορισμένοι άνθρωποι πληρώνουν για να ενσωματώσουν τα ημερολόγιά τους στα αυτοκίνητά τους, αν αυτό περιλαμβάνει τη δυνατότητα συμμετοχής σε κλήσεις Teams ή Zoom. Το βλέπουν αυτό ως προσθήκη άνεσης στη ζωή τους για να δημιουργήσουν ένα κινητό γραφείο".
Η γεωγραφία θα διαμορφώσει επίσης τις προτιμήσεις. Το gaming, για παράδειγμα, μπορεί να εκτιμάται περισσότερο στην Ασία από ό,τι στην Ευρώπη, δήλωσε ο Horn.
Πηγή: Automotive News Europe