Η υβριδική τεχνολογία της Honda: Από το Insight μέχρι το NSX

Η Honda διανύει πλέον την 4η δεκαετία στην παραγωγή υβριδικών οχημάτων, έχοντας παρουσιάσει το πρώτο της σύστημα Hybrid στην Ευρώπη στο επαναστατικό Insight του 1999.

Honda Hybrids
Honda Insight
Honda CR-Z
Honda NSX
Honda NSX
Honda Civic
Honda ZR-V

Μπορεί να μην είναι ευρέως διαδεδομένο όμως η Honda ενσωμάτωσε την υβριδική τεχνολογία στα μοντέλα της σχεδόν την ίδια εποχή με την Toyota, δηλαδή πριν από 25 χρόνια.

Αν η Toyota θεωρείται ηγέτης στην κατηγορία της υβριδικής τεχνολογίας, τότε η Honda θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε πως είναι ο πιο επίδοξος ανταγωνιστής της στα εξηλεκτρισμένα αυτοκίνητα και μάλιστα με μια προσέγγιση εντελώς διαφορετική.

Και αυτό διότι τα υβριδικά μοντέλα της Honda είχαν σχεδιαστεί σε λευκό χαρτί και δεν βασιζόντουσαν σε συμβατικά τετράτροχα της γκάμας, όπως το φουτουριστικό Insight του 1999 – που θύμιζε σε μικρογραφία το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο μαζικής παραγωγής GM EV1 – αλλά και το σπορ κουπέ CR-Z του 2010.

Σε αυτά τα 25 χρονιά, η Honda έχει κυκλοφορήσει τέσσερα υβριδικά μοντέλα ενώ σήμερα ολόκληρη η γκάμα της εταιρείας (Jazz, Civic, HR-V, ZR-V και CR-V) διατίθενται με τα εξελιγμένα υβριδικά συστήματα e:HEV.

Honda ZR-V
Το νέο μέλος στην γκάμα είναι το SUV ZR-V που φέρει την τελευταία λέξη της υβριδικής τεχνολογίας Honda.

H Honda είναι γνωστή για την τεχνολογική της τόλμη και διέθετε εκτεταμένη τεχνογνωσία κυρίως με τους βενζινοκινητήρες. Η υβριδική τεχνολογία ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1990 μετά και τις περιβαλλοντικές ευαισθησίες που αναδύθηκαν στην επιφάνεια εκείνη την εποχή.

Να θυμίσουμε πως τα πρώτα καταλυτικά αυτοκίνητα παρουσιάστηκαν στις αρχές εκείνης της δεκαετίας ενώ τα πρώτα υβριδικά μοντέλα άρχισαν να εμφανίζονται περί τα τέλη της ίδιας δεκαετίας και στις αρχές του millenium.

Διαβάστε Επίσης

Για την Honda το πρώτο υβριδικό μοντέλο μαζικής παραγωγής ήταν το Insight. Ήταν εξοπλισμένο με ένα μοναδικό παράλληλο υβριδικό σύστημα Integrated Motor Assist (IMA) που παρουσίαζε συνδυασμένη κατανάλωση της τάξεως των 3,4 λίτρων/100 χλμ.

Μαζί με το υβριδικό σύστημα IMA, η Honda ανέπτυξε και άλλες τεχνολογίες όπως το σύστημα i-MMD (intelligent Multi Mode Drive) με δύο κινητήρες που σήμερα εφοδιάζει όλη την ευρωπαϊκή γκάμα μοντέλων e:HEV αλλά και το σύστημα SH-AWD (Super Handling All-Wheel Drive) με τρεις κινητήρες που φορέθηκε στο NSX.

Η υβριδική τεχνολογία της Honda είχε και επιτυχίες στην πίστα. Όταν η Honda επέστρεψε στους αγώνες της Formula 1 το 2015 στην αρχή της εποχής των υβριδικών κινητήρων Turbo κατάφερε 6 χρόνια μετά να κερδίσει το παγκόσμιο πρωτάθλημα οδηγών με τον Max Verstappen και την Oracle Red Bull Racing.

Έκτοτε, η εταιρεία με τους υβριδικούς κινητήρες που παρείχε στην ομάδα το 2022 και το 2023, κατέκτησε τόσο το πρωτάθλημα οδηγών όσο και το πρωτάθλημα κατασκευαστών.

Honda Insight
Honda Insight

Το πρώτο υβριδικό Honda Insight (1999)

To Insight ήταν ένα πρωτοποριακό μοντέλο για την εποχή του τόσο από σχεδίαση όσο και από τεχνολογίας. Είχε αεροδυναμικό αμάξωμα, χαμηλό απόβαρο (μόλις 852 κιλά) και ήταν ένα από τα πιο αποδοτικά – σε κατανάλωση – μοντέλα όλων των εποχών. Ήταν επίσης και το πρώτο υβριδικό μοντέλο που κυκλοφόρησε στην Ευρώπη.

Το αμάξωμα ήταν κατασκευασμένο από αλουμινίου και διέθετε μια διθέσια καμπίνα. Ο θερμικός κινητήρας ήταν βενζίνης, 3κύλινδρος με ελαφριά εξαρτήματα χαμηλής τριβής και τεχνολογία φτωχής καύσης.

Ένας ηλεκτροκινητήρας DC χωρίς ψύκτρες τροφοδοτούνταν με ενέργεια από μια μπαταρία νικελίου μεταλλικού υδρίτη (Ni-MH) 144V βάρους μόλις 20 κιλών όπου ήταν τοποθετημένη κάτω από το πάτωμα του χώρου αποσκευών. Η συνδυαστική ισχύς ήταν 76 ίπποι με μέγιστη ροπή στα 127 Nm.

Κατά την επιτάχυνση, ο ηλεκτροκινητήρας ενίσχυε την απόδοση του θερμικού κινητήρα στο επίπεδο ενός αντίστοιχου βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρου, ενώ κατά την επιβράδυνση λειτουργούσε ως γεννήτρια για την επαναφόρτιση των μπαταριών.

Honda CR-Z
Honda CR-Z

Το κουπέ Honda CR-Z (2010)

Με συμπαγείς διαστάσεις, ελαφριά κατασκευή και αεροδυναμική σχεδίαση, το CR-Z ακολούθησε τα επαναστατικά χνάρια του αρχικού Insight. Αξιοποιώντας την εμπειρία από το Insight και τις δύο γενιές του Civic Hybrid που ακολούθησαν, το CR-Z διέθετε μια εξελιγμένη έκδοση του προηγμένου υβριδικού συστήματος κίνησης IMA (Integrated Motor Assist) της Honda, το οποίο παρείχε ακόμα ισχυρότερες επιδόσεις.

Ήταν επίσης εφοδιασμένο με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων έξι σχέσεων, κάτι που ήταν παγκόσμια πρωτοτυπία για υβριδικό αυτοκίνητο εκείνη την εποχή.

Το CR-Z διέθετε επίσης το 3-Mode Drive System, ένα μοναδικό χαρακτηριστικό που επέτρεπε στον οδηγό να επιλέξει μεταξύ τριών τρόπων οδήγησης (NORMAL, ECON και SPORT), καθένας από τους οποίους άλλαζε τις αντιδράσεις του γκαζιού, του τιμονιού, του κλιματισμού και του επιπέδου υποστήριξης που παρείχε το σύστημα IMA. Αυτό μπορεί σήμερα να είναι ο κανόνας στα σύγχρονα υβριδικά μοντέλα, όμως τότε ήταν κάτι πρωτοποριακό.

Διαβάστε Επίσης

Την ισχύ παρείχε ένας βενζινοκινητήρας 1,5 λίτρων, με κεφαλή 16 βαλβίδων ο οποίος απέδιδε 114 ίππους. Βεβαίως, η συνδυαστική ισχύ μαζί με τον ηλεκτροκινητήρα έφθανε τους 124 ίππους και τα 174 Nm μέγιστης ροπής.

Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης (ICE) χρησιμοποιούσε επίσης το υπερσύγχρονο σύστημα i-VTEC της Honda, το οποίο μπορούσε να μεταβάλλει το χρονισμό των βαλβίδων του κινητήρα για να μειώσει τις εκπομπές ρύπων και να βελτιώσει την κατανάλωση καυσίμου στις χαμηλές ταχύτητες, αλλά να αυξήσει την ισχύ στις υψηλές στροφές.

Ανάμεσα στον κινητήρα εσωτερικής καύσης και στο σασμάν έξι σχέσεων βρισκόταν ένας ηλεκτροκινητήρας 14 ίππων, ο οποίος προσέθετε ροπή 78 Nm σε χαμηλές και μεσαίες στροφές για άμεση απόκριση στο γκάζι, προσομοιάζοντας την απόδοση ενός κινητήρα 1,8 λίτρων.

Η μπαταρία του CR-Z ήταν μια μονάδα υδριδίου μετάλλων νικελίου 100,8 V που ήταν τοποθετημένη κάτω από το πάτωμα του χώρου αποσκευών και παρείχε μια εξαιρετική ισορροπία μεταξύ απόδοσης, αξιοπιστίας, ασφάλειας και κόστους.

Honda NSX

Το βαρύ πυροβολικό Honda NSX (2016)

To NSX κυκλοφόρησε στην εποχή όπου η Honda βρισκόταν στην αιχμή της υβριδικής τεχνολογίας, χάρη στο επαναστατικό σύστημα Super Handling All-Wheel Drive (SH-AWD). Αυτό το προηγμένο υβριδικό σύστημα ήταν εξελιγμένο για κορυφαίες επιδόσεις.

Η καρδιά του υβριδικού συστήματος ήταν ένας ειδικά σχεδιασμένος V6 κινητήρας με δύο Turbo που ήταν τοποθετημένος στο κέντρο του αυτοκινήτου και ο οποίος συνδυαζόταν με ένα καινούργιο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 9 σχέσεων (9DCT) με την μετάδοση της κίνησης να αφορά τους πίσω τροχούς.

Η συγκεκριμένη τεχνολογική δομή συμπληρώθηκε από μια μπροστινή μονάδα Twin Motor Unit (TMU) με δύο ηλεκτροκινητήρες που κινούσαν ανεξάρτητα τον αριστερό και τον δεξιό μπροστινό τροχό, εξασφαλίζοντας άμεση επιτάχυνση αλλά και τετρακίνηση.

Honda NSX

Ο twin-turbo V6 κινητήρας 3,5 λίτρων, σε συνδυασμό με τους ηλεκτροκινητήρες, παρείχε μέγιστη ισχύ 581 ίππων. Το μοντέλο διέθετε επίσης και Launch Mode Control. Το υβριδικό σύσητμα του NSX έφερε την ονομασία Sport Hybrid SH-AWD και συνδυαζόταν με πληθώρα συστημάτων ελέγχου πρόσφυσης και ευστάθειας όπως το Vehicle Stability Assist (VSA), Yaw Control, Agile Handling Assist (AHA) κ.ά.

Αξίζει να σημειωθεί πως η συγκεκριμένη τεχνολογία εκτόξευε το NSX στα 0-100 σε 3.3'' με μια τελική που ξεπερνούσε τα 300 χλμ./ώρα.

Honda Civic

Υβριδικό και το Civic από το 2003

Η σειρά Civic παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1972. Με πωλήσεις άνω των 27,5 εκατ. μονάδων σε 170 χώρες, η 11η γενιά Civic ενσωματώνει όλη τη σύγχρονη τεχνογνωσία της υβριδικής τεχνολογίας Honda. Η πρόσφατη γενιά είναι η 3η κατά σειρά που φέρει υβριδική τεχνολογία καθώς το πρώτο Civic Hybrid παρουσιάστηκε το 2003.

Το νέο υβριδικό σύστημα e:HEV του σύγχρονου Civic βασίζεται σε έναν δίλιτρο βενζινοκινητήρα άμεσου ψεκασμού που δουλεύει σε κύκλο Atkinson. Η θερμική απόδοση του κινητήρα είναι ιδιαίτερα υψηλή και ανερχόταν σε 41%. Μαζί και δύο ηλεκτροκινητήρες παρέα με μια μπαταρία ιόντων λιθίου.

Συνδυαστικά η απόδοση φθάνει τους 181 ίππους με μέγιστη ροπή στα 315 Nm. Η υβριδική έκδοση Civic παρουσιάζει μέση κατανάλωση 4,7 λίτρων/100 χλμ. και ρύπους CO2 στα 109 γρ./χλμ. (κατά το πρότυπο μέτρησης WLTP).

Σε αστικές συνθήκες, το αυτοκίνητο χρησιμοποιεί κυρίως το EV Drive, το οποίο παρέχει μηδενικές εκπομπές ρύπων και αξιοποιεί τα χαρακτηριστικά απόκρισης της ηλεκτρικής ενέργειας. Ενώ, για ισχυρότερη επιτάχυνση, το σύστημα μεταβαίνει στο Hybrid Drive, χρησιμοποιώντας τον ηλεκτροκινητήρα για την πρόωση, ενώ ο βενζινοκινητήρας παράγει ηλεκτρική ενέργεια.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Best of Network