To 2023 ήταν μια καλή χρονιά για τις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Η αγορά διευρύνθηκε κατά 13,9% σε σχέση με το 2022 που μεταφράζεται σε συνολικές ταξινομήσεις 10.547.716 οχημάτων.
Αν στην καταμέτρηση συμπεριληφθούν και οι αγορές EFTA (Ισλανδία, Νορβηγία, Ελβετία) αλλά και εκείνη του Ηνωμένου Βασιλείου, ο συνολικός αριθμός των ετήσιων ταξινομήσεων καινούργιων αυτοκινήτων ανεβαίνει στα 12.847.481 μονάδες.
Σχεδόν όλες οι αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης κινήθηκαν ανοδικά πλην της Ουγγαρίας που σημείωσε μικρή μείωση 3,4%. Ενδεικτικά διψήφια ποσοστά αύξησης σημείωσαν οι τρεις μεγάλες αγορές: Ιταλία (18,9%), η Ισπανία (16,7%) και η Γαλλία (16,1%).
Εντυπωσιακή ήταν και η πορεία της ελληνικής αγοράς όπου από τις 105.283 πωλήσεις του 2022, ανέβηκε στις 134.484 ταξινομήσεις το 2023. Η Toyota ήταν ο πρωταγωνιστής για μια ακόμα χρονιά, ακολουθούμενη από την Opel και την Peugeot. Στην πρώτη πεντάδα βρέθηκαν και οι: Hyundai και Citroen/DS.
Επιστροφή στην ευρωπαική αγορά όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναδείχθηκαν ως η τρίτη μεγαλύτερη δεξαμενή πωλήσεων με μερίδιο αγοράς 14,6%. Σχετικές έρευνες αναφέρουν πως η αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων είναι βιώσιμη αν το μερίδιο αγοράς ξεπεράσει μόλις το 5%.
Όπως αναμενόταν τη μερίδα του λέοντος είχαν τα οχήματα βενζίνης ακολουθούμενα από τα υβριδικά. Από την άλλη, συνεχώς μειούμενη βαίνει η αγορά των μοντέλων με τεχνολογία diesel.
Οι αγορές με την μεγαλύτερη αύξηση
Οι τρεις αγορές που σημείωσαν την μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων ήταν η Βουλγαρία (+31,5%), η Κροατία (+31,3%) και το Βέλγιο (+30,1%). Ακολούθησε η Ελλάδα (+27,7%), η Πορτογαλία (+26,8%) και η Κύπρος (+26,7%).
Στις εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης αγορές είχαμε αυξήσεις πλην της Νορβηγίας που συρρικνώθηκε κατά 27,3 ποσοστιαίες μονάδες που αποτελεί και την μεγαλύτερη μείωση στην ευρύτερη αγορά της Ευρώπης. Από την άλλη το Ηνωμένο Βασίλειο υπολογίζεται πλέον ως ανεξάρτητη - περιφερειακή αγορά της Ευρώπης. Οι πωλήσεις του 2023 σημείωσαν αύξηση 17,9% με ετήσιες ταξινομήσεις 1,9 εκατ. οχημάτων.
Οι επιδόσεις των κατασκευαστών
Σε επίπεδο κατασκευαστών, η Tesla σημείωσε την μεγαλύτερη διεύρυνση μεριδίου (56,9%) στις αγορές της Eυρωπαικής Ένωσης μαζί με τις αγορές EFTA και αυτή του Ηνωμένου Βασιλείου. Ακολούθησε η Lexus (+53,6%), η Alfa Romeo (+52,1%), η Suzuki (+41,6%) και η Cupra (40,9%).
Γενικώς, ο όμιλος VW (Volkswagen-Audi-Skoda-Seat-Cupra-Porsche) διεύρυνε συνολικά κατά 18,5% τις πωλήσεις του το 2023 ενώ ακολούθησε ο όμιλος Renault-Dacia-Alpine με 16,9%.
Απώλειες μεριδίου είχαν κατά σειρά συρρίκνωσης η Mitsubishi (-25,1%), η Fiat (-3,4%), η DS (-3,1%) και η Citroen (-1,5%) ενώ μικρή πτώση της τάξεως του -0,4% κατέγραψε η Jaguar.
Τα πιο δημοφιλή μοντέλα
Το πιο καλοπουλημένο μοντέλο της ευρωπαϊκής αγοράς ήταν αμερικανικό και ηλεκτρικό. Το Tesla Y με 254.822 ταξινομήσεις κέρδισε την μάχη των πωλήσεων. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε το Dacia Sandero – θέση που κατείχε και το 2022 πίσω από το Peugeot 208 – με πωλήσεις 235.893 μονάδων.
Την πρώτη πεντάδα των πωλήσεων συμπλήρωσαν τα VW T-Roc, Renault Clio και Peugeot 208. Πτώση είχαν οι πωλήσεις του VW Golf όπου από την πρώτη θέση του 2021, βρέθηκε στην έβδομη θέση των πωλήσεων του 2023.