Μεγάλο συγκριτικό: Type R, GR Yaris, Golf R, M2 και i30N

Τα hot hatch λιγοστεύουν στην αγορά. Η άφιξη του νέου Honda Type R μάς κίνησε το ενδιαφέρον να αναζητήσουμε τον ανταγωνισμό. Τελικά, όσοι μιλούν για τον θάνατο των hot hatch μάλλον υπερβάλουν.

mega sigritiko Top Gear
mega test Top Gear
mega test Top Gear
mega test Top Gear
mega test Top Gear
mega test Top Gear
mega test Top Gear
mega test Top Gear
mega test Top Gear
mega test Top Gear
mega test Top Gear
mega test Top Gear
mega test Top Gear
mega test Top Gear
mega test Top Gear
mega test Top Gear
mega test Top Gear
mega test Top Gear
mega test Top Gear

Η αποχώρηση της Ford και της Renault θα μπορούσε άνετα να έχει πλήξει ανεπανόρθωτα το είδος των hot hatch. Ωστόσο, η έλευση του νέου Civic Type R παραμένει απόλυτα πιστή στις αρχές της "φυλής": προσθιοκίνητο, χειροκίνητο, τετρακύλινδρο και turbo. Είναι εμφανές ότι το σήμα Type R της Honda σημαίνει πολύ περισσότερα από τη μετάλλαξη ενός απλού hatch σε "hot" απλώς με μια ένεση ισχύος και μια σκληρότερη ανάρτηση.

Για να απαριθμήσουμε πλήρως όλες τις λεπτομέρειες και να αναλύσουμε την έκταση των μηχανολογικών αλλαγών ενός Type R σε σχέση με ένα απλό Civic, θα θέλαμε πολλές ώρες ανάλυσης. Σίγουρα πάντως, κάθε γενιά του Type R καταφθάνει στην αγορά μέσα σε κλίμα εκρηκτικής προσμονής.

mega test Top Gear

Από την άλλη, όταν η Hyundai ανακοίνωσε ότι δούλευε πάνω σε μια hot hatch έκδοση του μοντέλου i30, οι περισσότεροι από εμάς χαμογελάσαμε συγκαταβατικά, γυρίσαμε την πλάτη και μουρμουρίσαμε "ναι, καλά". Παράδοση μηδέν. Ωστόσο, σήμερα της βγάζουμε το καπέλο, γιατί το i30 N πέτυχε διάνα.

Και σαν να μην έφτανε αυτό, η Hyundai ήταν τόσο σίγουρη για την κορυφαία έκδοση του i30, που του έδωσε 5ετή εγγύηση (καλύπτει ακόμα και τη χρήση του σε πίστα). Το i30 N, μετά το facelift που έχουμε στη δοκιμή μας, διαθέτει αυξημένη ωφέλιμη ροπή μαζί με ένα 8τάχυτο κιβώτιο DCT. Κερασάκι στην τούρτα, οι εξαιρετικά ελαφριές σφυρήλατες ζάντες.

Τα υπόλοιπα αυτοκίνητα της ομάδας δεν ταιριάζουν απόλυτα στον όρο "hot hatch". Θα μπορούσαμε να έχουμε ένα Golf GTI, όμως προτιμήσαμε το τετρακίνητο Golf R. Πρόκειται για μια ειδική έκδοση περιορισμένης παραγωγής, με μικρό αριθμό αντιτύπων για την 20ή επέτειο, η οποία έχει να επιδείξει 338 ίππους και μπόλικο ανθρακόνημα στο ταμπλό. Επίσης, διαθέτει το Performance Pack με drift mode και σύστημα torque-vectoring, που όμως περιορίζει την τελική ταχύτητα στα 270 km/h.

mega test Top Gear

O Βενιαμίν της παρέας

Το Toyota GR Yaris, το πιο προσιτό αυτοκίνητο της παρέας, είναι ακόμα πιο ιδιαίτερο από το Honda. Γι’ αυτό τον λόγο τα €48.790 που κοστίζει η βασική έκδοση μοιάζουν με ευκαιρία, αρκεί να μπορέσεις να ξεπεράσεις αυτό που αντικρίζεις κοιτώντας το ταμπλό και το πίσω κάθισμα: φτηνό ακόμα και για νοικιάρικο supermini.

Διαβάστε Επίσης

Το GR έγινε αντικείμενο λατρείας και σύντομα καταλαβαίνεις για ποιον λόγο. Είναι ένα απλό Yaris μόνο στο όνομα και το ταμπλό. Το αμάξωμά του είναι μοναδικό: ελαφριά μέταλλα, οροφή από ανθρακονήματα, μυώδη φτερά και αεροδυναμική σιλουέτα. Ο κινητήρας, ένας εξωτικός υπερελαφρύς τρικύλινδρος 1.6 turbo, είναι απόλυτα μοναδικός. Ακόμα και η πλατφόρμα δεν είναι αυτό που φαίνεται. Το GR είναι τόσο Yaris όσο Escort ήταν ένα Cosworth.

Έχουμε και μία εξελιγμένη εξακύλινδρη BMW coupe. Μία M240i xDrive με ιδιαίτερο εξοπλισμό που, εκτός των άλλων, περιλαμβάνει ένα σετ τροχών για καλύτερη πρόσφυση, προσαρμοζόμενα αμορτισέρ, HUD, πλήρες πακέτο συστημάτων υποβοήθησης οδηγού, ηχοσύστημα υψηλής ποιότητας και πολλά άλλα.

mega test Top Gear

Σε σχέση με το Civic Type R, έχει επιπλέον 1.000 cc, δύο περισσότερους κυλίνδρους και τετρακίνηση. Αλλά δεν είναι hatch και δε διαθέτει στη φαρέτρα του τα στοιχεία εκείνα που ανέδειξαν τα hot hatch τα τελευταία 50 χρόνια. Παρ’ όλα αυτά, αν δε χρειάζεται να χωρέσεις μία ντουλάπα από ρούχα στο πορτμπαγκάζ, είναι ένα εκλεπτυσμένο γρήγορο αυτοκίνητο. Ειδικά αν μόλις έχεις βγει από την καμπίνα του Toyota.

Ουσιαστικά, η M240i είναι μία μικρότερη BMW M440i και όχι ένα... ξαναμμένο Yaris. Αισθάνεσαι την προσοχή που έχει δοθεί στο κλείσιμο της πόρτας, στη δερμάτινη μαλακή επένδυση της καμπίνας και στο εξαιρετικό infotainment. Βάζεις μπροστά τον εξακύλινδρο κινητήρα, δίνεις γκάζι και ο τόνος του σκληραίνει και αρχίζει να στριγγλίζει.

Είναι ένα θαυμάσιο μηχάνημα, με επιδόσεις που υπερτερούν των υπολοίπων. Δε σε απογοητεύει ποτέ, γιατί η δύναμη είναι ομοιόμορφα κατανεμημένη σε όλο το εύρος στροφών και έχει ένα αυτόματο κιβώτιο που κερδίζει τις εντυπώσεις.

mega test Top Gear

Αίσθηση από BMW M2

Το τιμόνι της BMW είναι ακριβές στις υψηλές ταχύτητες ταξιδιού και με αργή απόκριση γύρω από τη θέση ισορροπίας του. Όσο προσθέτεις μερικές μοίρες τόσο πιο γρήγορο γίνεται. Σύντομα προσαρμόζεσαι, όμως δε σε ενθουσιάζει τόσο, όσο η απόκριση των συστημάτων διεύθυνσης σε κάποια από τα μοντέλα της δοκιμής μας. Το τιμόνι επίσης έχει έντονη υποβοήθηση.

Στη λειτουργία Sport περισσότερη ροπή πηγαίνει στους πίσω τροχούς και, αν πατήσεις το γκάζι νωρίτερα βγαίνοντας από μια γλιστερή στροφή, η ουρά θα ανοίξει την τροχιά της. Στην ίδια ρύθμιση το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης παρεμβαίνει λιγότερο και επιτρέπει την υπερστροφή ισχύος, με αποτέλεσμα να είσαι συνεχώς "απασχολημένος" με το τιμόνι.

mega test Top Gear

Το Golf R, από την άλλη, είναι ένα γνήσιο κομμάτι γερμανικής μηχανικής. Ο 2λιτρος κινητήρας της VW το απογειώνει στα 100 km/h διαβολεμένα γρήγορα, εκμεταλλευόμενος την πρόσφυση σε όλους τους τροχούς και τις απρόσκοπτες αλλαγές σχέσεων του αυτόματου κιβωτίου DSG.

Διαβάστε Επίσης

Το Honda, το οποίο έχει παρόμοια ισχύ, δίνει την αίσθηση ότι είναι ταχύτερο μετά τα 40 km/h, αλλά από στάση και κατά την έξοδο από αργές στροφές το VW περνά αβίαστα μπροστά. Το Golf R μεταφέρει ομαλά τη ροπή στους τροχούς.

Ακόμα και με ενεργοποιημένη τη λειτουργία Drift σε μια κλειστή στροφή, η συμπεριφορά του είναι ουδέτερη. Ο ήχος του κινητήρα είναι συνηθισμένος, εκτός κι αν έχεις επιλέξει το σπορ πρόγραμμα οδήγησης, οπότε εμφανίζεται ενισχυμένος – αν και όχι υπερβολικά.

mega test Top Gear

Golf R ή GTi

Ορισμένοι από τους δοκιμαστές μας χαρακτήρισαν το Golf R "βαρετό". Δεν είμαι τόσο σίγουρος – όσο περισσότερο το οδηγούσα τόσο περισσότερο κατάφερνα να συνδεθώ μαζί του. Τα άνετα καθίσματα σε συνδυασμό με τον μειωμένο θόρυβο κύλισης και τους εξαιρετικούς προβολείς το καθιστούν το καλύτερο μοντέλο για ταξίδι.

Αυτή η ευεξία διαρκεί μέχρι να ακουμπήσεις κατά λάθος το χέρι σου σε αυτά τα μπερδεμένα κομβία αφής του τιμονιού. Μη μου πεις ότι είναι θέμα συνήθειας. Μόλις πρόσφατα ολοκλήρωσα μια μεγάλη διαδρομή με ένα ID.4 μακράς διαρκείας που είχαμε, που διέθετε τους ίδιους διακόπτες και εξακολουθούν να με τρελαίνουν.

mega test Top Gear

Στον αντίποδα των τετρακίνητων hatch έχουμε το Yaris. Ας μιλήσουμε για τα μειονεκτήματά του. Στενό πίσω κάθισμα, μικρό πορτμπαγκάζ, πολύ μικρό ρεζερβουάρ, σκληρές πλαστικές επενδύσεις και θορυβώδες από κάθε άποψη. Παρ’ όλα αυτά, προκύπτει σαν πεινασμένο θηρίο όταν βρεθεί σε στενούς ορεινούς δρόμους με κλειστές στροφές. Οι αλλαγές κατεύθυνσης γίνονται μόνο με τη σκέψη.

Η πρόσφυση είναι εντυπωσιακή ακόμα και στο βρεγμένο. Με μικρό απόβαρο –αισθητά ελαφρύτερο από τα προσθιοκίνητα Hyundai και Honda–, προκύπτει και κατά 400 κιλά ελαφρύτερο από την BMW. Ο θορυβώδης κινητήρας είναι λίγο χαλαρός, μέχρι να ξυπνήσει το turbo που παραδόξως μπαίνει στις 3.000 rpm και μετά ο θόρυβος και η ώθηση σου... δίνουν και καταλαβαίνεις. Η ανάρτηση είναι σφιχτή στις χαμηλές ταχύτητες, ενώ από εκεί και πέρα αρχίζει να λειτουργεί όπως στα αυτοκίνητα ράλι.

Διαβάστε Επίσης

Όμως, είναι κοντό και κάθεσαι ψηλά, οπότε νιώθεις όλες τις κλίσεις κατά τον διαμήκη άξονα και όλα τα τραντάγματα. Αλλάζεις με μανία ταχύτητες για να μπορεί ο κινητήρας να συνεχίσει να στροφάρει. Παρά τον θόρυβο και τη γενικότερη φρενίτιδα, παραμένει πιστό στις εντολές σου.

Δύσκολα θα παραπονεθείς για υποστροφή και τα φρένα είναι φανταστικά. Σε κάθε περίπτωση η απόκριση στο γκάζι είναι πολύ καλή. Βγαίνοντας από μια στροφή, το κορυφαίο Yaris επιταχύνει σαν πύραυλος.

mega test Top Gear

Η Honda είναι μια διαφορετική περίπτωση, που φαίνεται από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα. Επιτέλους, η καμπίνα ενός Civic διαθέτει ένα σωστά τακτοποιημένο σετ οργάνων και infotainment, αλλά και μια αξιοπρεπή αίσθηση ποιότητας. Είναι, επίσης, ευρύχωρη. Κάθεσαι χαμηλά, με τα καθίσματα να σε περιβάλλουν σφιχτά.

Υπερβάλλουν όσοι μιλούν για το θάνατο των hot hatch

Το φαρδύ μετατρόχιο, το μακρύ μεταξόνιο και το χαμηλό κάθισμα του Civic προσφέρουν μια ιδανική συνθήκη για να κάνεις τη... δουλειά σου. Στις ανοιχτές στροφές το πλαίσιο είναι εκπληκτικό, με όση στιβαρότητα απαιτούν οι γρήγοροι ρυθμοί οδήγησης. Ωστόσο, ακόμα και οι ειδικά σχεδιασμένοι σύνδεσμοι της μπροστινής ανάρτησης δεν μπορούν να κάνουν όλη τη δουλειά με όλη αυτή τη δύναμη που περνά στους μπροστινούς τροχούς.

Σε δρόμους με ελλιπή πρόσφυση και διαμήκη σαμαράκια "παλεύεις" περισσότερο απ’ ό,τι στα τετρακίνητα αυτοκίνητα, ακόμα και όταν επιλέγεις τα μαλακότερο set up των ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενων αμορτισέρ.

mega test Top Gear

Ο έλεγχος του γκαζιού είναι ένα δυνατό του σημείο. Η ροπή περισσεύει σε όλο το εύρος λειτουργίας του κινητήρα, ιδιαίτερα από τις 2.000 rpm, όπου και μέχρι τις 7.000 rpm η ώθηση παραμένει έντονη. Ο επιλογέας ταχυτήτων με τις μικρές διαδρομές αποτελεί εγγύηση, με τα φρένα να προκύπτουν ακούραστα στη σκληρή και συχνή χρήση. Όλα αυτά κάνουν το Civic απολαυστικό, είτε σε μια χαλαρή βόλτα είτε ευρισκόμενος σε κάποια πίστα να δίνεις "μάχη" με τα χρονόμετρα.

Με σαφώς χαμηλότερη τιμή κτήσης και έχοντας ένα πολύ καλό αυτόματο κιβώτιο, η πρόταση της Hyundai στέκεται αρκετά κοντά σε ό,τι προσφέρει η Honda. Σίγουρα παλεύεις με το τιμόνι αριστερά-δεξιά λόγω της υπερβολικής ροπής στους μπροστινούς τροχούς. Το τιμόνι και τα φρένα του προκύπτουν πιο πλαδαρά, ενώ και η επιτάχυνση δε φτάνει εκείνη του Honda. Ωστόσο, αν εκτιμήσεις σωστά το i30 N, είναι ξεχωριστό και έχει χαρακτήρα.

Είναι ολοφάνερο: Έχουμε μια μαγική ομάδα αυτοκινήτων εδώ, αλλά το Hyundai πρέπει να πέσει πρώτο… υπέρ πίστεως και πατρίδος, επειδή είναι το μόνο που κάνει ό,τι κάνουν και τα άλλα, απλά όχι τόσο καλά στον βαθμό της συγκεκριμένης σύγκρισης.

mega test Top Gear

Ορισμένοι, όταν διαπιστώσουν ότι μπορούν να αγοράσουν μια BMW αντί για ένα hot hatch, θα ενθουσιαστούν. Οι υπόλοιποι από την ταξιαρχία των hot hatch θα θεωρήσουν την M240i xDrive υπέρ του δέοντος διακριτική και απόμακρη.

Η BMW έχει υποβαθμίσει τη χαρά της εμπλοκής του οδηγού. Θυμίζει πάρα πολύ τις μεγαλύτερες BMW. Θέλεις μια Σειρά 8 με έκπτωση 40%; Αυτή θα σε ενθουσιάσει. Αλλά αν ήμουν στη θέση σου, θα έπαιρνα απλώς μια ελαφρώς μεταχειρισμένη M340i xDrive Touring και θα είχα πραγματικά ένα αυτοκίνητο για όλες τις ημέρες.

Αν το πρόβλημα της M240i είναι τα ακριβότερα αυτοκίνητα της BMW, το πρόβλημα του Golf R είναι το σαφώς πιο προσιτό Golf GTI. Η σημερινή γενιά του Type R είναι ταχύτερη αλλά λιγότερο αξιαγάπητη. Το Yaris είναι υπέροχο μέσα στην τρέλα του, αλλά ουσιαστικά είναι διθέσιο –δεν έχει επαρκείς χώρους πίσω– και μάλιστα ενοχλητικά θορυβώδες. Είναι ένα αυτοκίνητο για το Σαββατοκύριακο, όχι όμως το all-rounder αυτοκίνητο που υπαγορεύουν οι κανόνες της κατηγορίας hot hatch.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Best of Network