Τα 12 καλύτερα hot hatch όλων των εποχών

Όμορφα, άγρια, εύκολα αλλά και δύστροπα, δυνατά και καθημερινά. Είναι τα hot hatch που άφησαν και αφήνουν εποχή. Αυτή η κατηγορία είναι το δώρο της αυτοκίνησης σε κάθε λάτρη

Ford Fiesta MkVII ST

Είναι θρύλοι. Είναι τα αυτοκίνητα της "διπλανής πόρτας" που άνοιξαν μια άλλη μεγάλη πόρτα και μπήκαν. Όταν βγήκαν ήταν σχεδόν αγνώριστα. Κάποια πήραν πολλά στοιχεία από τα αγωνιστικά αδέλφια τους. Έπαψαν να είναι απλά hatch και μεταλλάχθηκαν σε hot hatch. Είναι το Peugeot 205 GTi, το Renault 5 Turbo 2, το Honda Civic Type R, το Ford Focus RS MK1 και πολλά άλλα. Δεν γίνεται να μην προσέξεις ότι μια φίρμα έχει πολλές παρουσίες στην λίστα. Μπράβο Renault.

Peugeot 205 GTi 

Peugeot 205 GTi

Δεν είναι το πρώτο hot hatch της ιστορίας, αλλά το αυτοκίνητο που αναμόρφωσε το πρότυπο. Το Peugeot 205 GTi μεγιστοποίησε την ξεκάθαρη τρίθυρη σχεδίαση του Gérard Welter με την απλή λύση της προσθήκης πλαϊνών διακοσμητικών, ενώ το βάρος των 900 κιλών εξασφάλιζε ότι ακόμα και ο 1,6λιτρος των 105 ίππων του 1984 υπέφερε από μικρή αδράνεια.

Στη συνέχεια, ήρθε η έκδοση 115 ίππων και η έκδοση 1.9 130 ίππων το 1986, της οποίας ο κινητήρας έκανε την εμπειρία του 205 GTi λιγότερο ζωηρή και με περισσότερη ροπή, και πρόσθεσε δισκόφρενα παντού και ελαστικά χαμηλότερου προφίλ. Τα πλαστικά της καμπίνας βελτιώθηκαν σταδιακά, και παρόλο που τα πρώιμα, ανέπαφα 205 είναι σήμερα τα πιο περιζήτητα, τα GTi μετά το 1990 είχαν όμορφα μαύρα εξωτερικά και εσωτερικά διακοσμητικά στοιχεία.

Το GTi είναι στην πραγματικότητα αρκετά ανθεκτικό, αν και η χρήση του για να κάνει αυτό για το οποίο σχεδιάστηκε, οδηγεί πάντα σε σοβαρή φθορά. Όπως πάντα, η πρωτοτυπία είναι ιδιαίτερα πολύτιμη, ειδικά με το 205 GTi, επειδή αποτέλεσε τοτέμ της κουλτούρας των τροποποιημένων αυτοκινήτων της δεκαετίας του 1990 (και μάλιστα πρωταγωνίστησε στο εξώφυλλο του πρώτου τεύχους του περιοδικού Max Power). Προσέξτε για φθαρμένα κιβώτια ταχυτήτων και αναρτήσεις που τρίζουν.

1984-1994
Τιμή τώρα: 8.500 - 30.000 ευρώ

Ford Fiesta MkVII ST

Ford Fiesta MkVII ST

Ένα supermini που δεν σήκωνε και πολύ περισσότερη βελτίωση. Ο 1,6 λίτρων Ecoboost κινητήρας έφτανε τους 182 ίππους (200 σε overboost), είχε 290 Nm ροπής, που πέρναγαν στο δρόμο μέσω των -σκληρά εργαζόμενων- μπροστινών τροχών. Όχι τόσο σκληρά όσο νομίζετε, χάρη στο λογισμικό torque-vectoring με βάση το traction control που έστελνε την ισχύ στο ελαστικό με τη μεγαλύτερη πρόσφυση, μιμούμενο ουσιαστικά ένα διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης. Αυτό το ST απέκτησε επίσης μια πιο σκληρή πίσω αντιστρεπτική, δισκόφρενα παντού και κάθισε 15 χιλιοστά χαμηλότερα. Αλλά το αγαπάμε κυρίως για τον έλεγχο του αμαξώματος και η συνολική ισορροπία του.

2013-2017 
Τιμή τώρα: 8.300 - 18.000 ευρώ

Renault Clio Williams

Renault Clio Williams

Το αρχικό Clio 16V μπορεί να είχε τον σωστό αριθμό βαλβίδων, αλλά χρειάστηκε αυτή η ειδική έκδοση για να το αναμορφώσει σε πραγματικό διάδοχο του 5 GT Turbo. Σίγουρα, ένα μέρος της γοητείας αυτού του αυτοκινήτου είναι μάρκετινγκ - εκείνη την εποχή, η Williams ήταν η κυρίαρχη δύναμη στην F1- αλλά είχε αγωνιστικά στοιχεία. Το μπροστινό υποπλαίσιο προερχόταν από το αγωνιστικό αυτοκίνητο Clio Cup των αρχών της δεκαετίας του '90 και η ανάρτηση ήταν αναβαθμισμένη. Ο κινητήρας μεγάλωσε από τα 1,8 στα 2,0 λίτρα και απέδιδε 150 ίππους στις 6.100 στροφές ανά λεπτό. Για άλλη μια φορά η ιερή τριάδα του μικρού βάρους (981kg), του ατμοσφαιρικού κινητήρα και του χειροκίνητου κιβωτίου δείχνει στη νέα γενιά πώς πρέπει να γίνεται. 

1993-1996 
Τιμή τώρα: 18.000 - 30.000 ευρώ

Honda Civic Type R EP3

Honda Civic Type R EP3

Η Honda είχε επιτεθεί στη δεκαετία του 1990 με το Integra Type-R, και το EP3 μετέφερε αυτήν την λογική στο τρίθυτο hatch κορμί του. Το Civic έδωσε έμφαση στο σύστημα κίνησης έναντι του πλαισίου, και ο 4κύλινδρος ατμοσφαιρικός κινητήρας των 1998cc ήταν το πρότυπο του VTEC της Honda που ούρλιαζε. Η ισχύς του ήταν υγιείς 200 ίπποι στις 7.400 σ.α.λ., αλλά τα 192 Nm  ροπής ήταν λίγα. Παρόλα αυτά, τα 100 km/h σε 6,6 δευτερόλεπτα είναι ΟΚ. Η οδήγηση και ο χειρισμός του ήθελαν έμπειρα χέρια και πόδια, δεδομένου ότι το Civic μπορεί να είναι δύσκολο αν κόψετε το γκάζι ξαφνικά στη μέση της στροφής, ειδικά στο βρεγμένο δρόμο. Δεν είναι ακριβό και υποστηρίζεται καλά από μια αφοσιωμένη βάση οπαδών. 

2001-2005 
Τιμή τώρα: 3.000 - 8.000 ευρώ

Lancia Delta Integrale Evo 2

Lancia Delta Integrale Evo 2

Η μεταμόρφωση της Delta από τετράγωνο αντίπαλο του ιταλικού Golf σε γίγαντα του WRC αποτελεί σημαντικό μέρος της μυθολογίας της. Σε μια εποχή που τα ράλι είχαν μεγαλύτερη απήχηση από την F1, η Lancia ήταν χρυσός στο box-office. Η Delta ήταν μιας δεκαετίας όταν το Integrale 16V έκανε το ντεμπούτο του στο σαλόνι αυτοκινήτου της Γενεύης το 1989, και στη συνέχεια κέρδισε την πρώτη της ανταγωνιστική εμφάνιση στο Ράλι Σαν Ρέμο. Η homologation απαιτούσε μια σειρά εκδόσεων δρόμου.

Αν και υποδεέστερη από τα σημερινά πρότυπα, οι 212 ίπποι ήταν αρκετοί και είχαν την βοήθεια ενός διαφορικού Torsen. Οι τροχοί της Momo και τα Recaro με επένδυση Alcantara βοηθούσαν να ζωντανέψει ένα εσωτερικό που ήταν μια χρονομηχανή της δεκαετίας του 1970 ακόμα και για το 1993. Όπως είναι αναμενόμενο, ό,τι μπορεί να φθαρεί -τακάκια και δίσκοι φρένων, ιμάντας εκκεντροφόρου- θα χρειαστεί προσοχή. Οι τιμές του Evo 2 έχουν εκτοξευθεί: 47 με 71 χιλιάδες ευρώ είναι η τρέχουσα τιμή, αν και βρήκαμε μια Edizione Finale με 15 χιλιάδες χιλιόμετρα για 136.000 ευρώ.

Τιμή τώρα: 47.000 - 136.000 ευρώ

Renault 5 Turbo 2

Renault 5 Turbo 2

Λιγότερο γνωστό ως ράλι από το Peugeot 205 T16 που ακολούθησε το Group B, το R5 Turbo με τον κινητήρα στο κέντρο έγινε ωστόσο βασικό στοιχείο των ευρωπαϊκών αγώνων ράλι, όπως και το πανταχού παρόν Ford Escort της προηγούμενης δεκαετίας. Αλλά επειδή ήταν γαλλικό και υπερτροφοδοτούμενο, τότε που χρησιμοποιούσες ένα ηλιακό ρολόι για να μετρήσεις την υστέρηση, ήταν απλά... πιο cool.

Αν το δει κανείς από μια οπτική γωνία τέσσερις δεκαετίες μετά, ένας κινητήρας 1,4 λίτρων που αποδίδει 158 ίππους ακούγεται μάλλον ισχνός, αλλά επειδή ζούσε πίσω από τα καθίσματα του R5 και έστελνε κίνηση στους πίσω τροχούς, και διέθετε φουσκωμένο αμάξωμα σχεδιασμένο από τον Marcello Gandini στην Bertone, αυτό το μικρό θηρίο έγινε πολύ μεγαλύτερο από το άθροισμα των μερών του. Το Turbo 2 ακολούθησε την αρχική σειρά αυτοκινήτων homologation και αντάλλαξε τις πόρτες, την πίσω πόρτα και την οροφή από αλουμίνιο με ατσάλι για να κρατήσει το κόστος χαμηλά. 

1983-1986 
Τιμή τώρα: 80.000 - 90.000 ευρώ

Ford Focus RS Mk1

Ford Focus RS MK1

Περιμέναμε τέσσερα χρόνια για να έρθει το RS, και αμέσως προκάλεσε την ίδια παρόρμηση "θέλω ένα", όπως το Sierra ή το Escort Cosworth. Τέλειο στήσιμο, διαφορικό Quaife, ζάντες OZ και κινητήρας 2,0 λίτρων, 212 ίππων.

Η Ford κατασκεύασε 4.501 αυτοκίνητα με σχετικά χαμηλή τιμή, οπότε ήταν ένα αυτοκίνητο-φωτοστέφανο για τη δημιουργία της μάρκας (δηλαδή: η Ford έχασε χρήματα από κάθε ένα). Η μούρη του βούταγε στην στροφή σαν αγωνιστικό αυτοκίνητο και γενικά ήταν υπέροχο. Και ακόμα παραμένει ένα σχετικά προσιτό.

2002-2003
Τιμή τώρα: 13.000 -16.000 ευρώ

VW Golf GTi MkV

Volkswagen Golf GTi

Η VW υπέφερε από το αντίστοιχο σύνδρομο του "δύσκολου δεύτερου άλμπουμ" όταν ήρθε η στιγμή να αντικαταστήσει το αρχικό Golf GTI το 1983. Στην πραγματικότητα, χρειάστηκαν σχεδόν 10 χρόνια για να δώσει κάτι δυνατό. Βασικός πυρήνας αυτής της μεταμόρφωσης ήταν ένα νέο πλαίσιο, το οποίο αντικατέστησε τον άχαρο πίσω άξονα του προηγούμενου αυτοκινήτου με ανεξάρτητη ανάρτηση, και ο εκπληκτικά χαρακτηριστικός κινητήρας 2,0 λίτρων TFSI που απέδιδε 200 ίππους.

Το κιβώτιο DSG της VW έδινε μια ένδειξη για το πού πήγαιναν τα πράγματα, ακόμα και αν το χειροκίνητο κιβώτιο ήταν ακόμα πιο διασκεδαστικό. Σαφώς, το Golf είχε μεγαλώσει κάπως σε μέγεθος σε αυτό το στάδιο της καριέρας του. Αλλά είναι επίσης ένα αυτοκίνητο που κινείται με μια αυστηρά σχεδιασμένη αρμονία και αποδείχθηκε απροσδόκητα χρήσιμο στην πίστα. Εξαιρετικά ισορροπημένο, άριστα. 

Τιμή τώρα: 3.500 - 14.000 ευρώ

Renault Clio 182 Trophy

Renault Clio 182 Trophy

Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός, λέγεται συχνά (λανθασμένα σε ορισμένες περιπτώσεις), βελτιώνει τη φυλή. Είναι μια θεωρία που επιβεβαιώνεται από το Clio 182 Trophy, μια τελική έκδοση 500 μονάδων. Ξεχωριστές δεξαμενές διαχειρίζονται το λάδι και το αέριο, υδραυλικά αμορτισέρ και τα κοντύτερα ελατήρια του Trophy σημαίνουν ότι κάθεται 10 χιλιοστά χαμηλότερα από το Clio Cup. Ήταν ένα ακριβό superimi όταν κυκλοφόρησε, όμως το 182 Trophy είναι μικρό και ευέλικτο, και οι 180 ίπποι από τον 2λιτρο ατμοσφαιρικό κινητήρα είναι μια χαρά για να σπρώξουν 1.090 κιλά. Με άλλα λόγια, είναι ένα εκπληκτικά  επικοινωνιακό αυτοκίνητο. Αν μπορείτε να βρείτε ένα, αγοράστε το. 

2005
Τιμή τώρα: 6.500 - 15.000 ευρώ

Renault Megane R26.R

Renault Megane R26.R

Περισσότερη απόδειξη ότι οι μηχανικοί της Renault Sport δεν είναι απλώς από τους καλύτερους στον κόσμο, αλλά ξέρουν επίσης πώς να περιποιηθούν ένα αυτοκίνητο για καθημερινή χρήση. Το R26.R των 230 ίππων ίσως είναι το καλύτερο όλων: σε στεγνό δρόμο, με αξιοπρεπή θερμοκρασία στα ελαστικά, αυτό φτάνει πολύ κοντά στο να αναπαράγει την αίσθηση ότι σερφάρεις σε ένα κύμα άπειρης και πανέμορφης πρόσφυσης. Το μπροστινό του μέρος έχει εκπληκτικό "δάγκωμα" και πηγαίνει εκεί που θέλεις να πάει. Τηλεπάθεια. Τα πιο δυνατά αμορτισέρ και τα εύκαμπτα ελατήρια βοηθούν, αλλά το κλειδί του R26.R είναι ότι φοράει (προαιρετικά) ελαστικά Toyo προδιαγραφών πίστας. 

2009-2010
Τιμή τώρα: 24.000 - 35.000 ευρώ

Honda Civic Type R

Honda Civic Type R 2018

Όπως μπορείτε να φανταστείτε, η κατάρτιση αυτής της λίστας με τα hot hatch ήταν δύσκολη. Στο τέλος, όμως, υπήρξε συναίνεση, μέχρι που ήρθε η ώρα να αναφερθούμε στο νέο Civic Type R, οπότε και πέσαμε όλοι έξω. Όχι επειδή πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που έχει φτερά και μοιάζει λίγο καγκούρικο, αλλά επειδή το Civic EP3 βρίσκεται ήδη στη λίστα.

Μόνο που το υπάρχον Civic Type R (δείτε εδώ και αυτό που έρχεται) είναι ένα εκπληκτικό επίτευγμα, σου δίνει 315 ίππους, τρομερό πλαίσιο, τεράστιες επιδόσεις και τεράστια φρένα. Εν ολίγοις, ένα από τα σπουδαιότερα hot hatch είναι και το πιο πρόσφατο. 

2017-σήμερα

Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris

Ένα νεοφερμένο αυτοκίνητο που έχει ήδη εδραιώσει τη θέση του ως κορυφαίο όλων των εποχών. Αυτό που έκανε η Toyota είναι να σχεδιάσει ένα αυτοκίνητο ράλι από την αρχή. Εντάξει, εξακολουθεί να είναι ένας συμβιβασμός, αλλά ο συμβιβασμός εδώ είναι αππλά "hot hatch συναντά το WRC". Και όταν η αφετηρία σου είναι το hot hatch, ήδη απευθύνεις το αυτοκίνητο σε ένα κοινό που είναι πρόθυμο να δεχτεί συμβιβασμούς. Πρόκειται για ένα πραγματικά συναρπαστικό αυτοκίνητο, ένα hot hatch ικανό και καθημερινή χρήση.

Άλλωστε, πότε ήταν η τελευταία φορά που είχαμε μια πραγματική homologation έκδοση ράλι, κάτι που όλοι μπορούμε(;) να αποκτήσουμε; Όχι από τα Imprezas και Evos της δεκαετίας του '90. Και τα καλύτερα νέα από όλα είναι ότι η Toyota το έχει καταφέρει.

2020-σήμερα

Best of Network