
Η εποχή που οι θερμικοί κινητήρες καθόριζαν την ταυτότητα ενός αυτοκινήτου φαίνεται πως πλησιάζει στο τέλος της. Αυτό τουλάχιστον φαίνεται πως πιστεύει η Ford, και όχι μόνο λόγω της ανόδου των ηλεκτρικών οχημάτων σε παγκόσμιο επίπεδο.
Όπως δήλωσε ο αντιπρόεδρος της εταιρείας, John Lawler, σε πρόσφατο συνέδριο της Bernstein, οι καταναλωτές πλέον δεν δίνουν την ίδια βαρύτητα στο σύστημα κίνησης, όπως έκαναν πριν από 30 χρόνια.

"Δεν νομίζω ότι οι καταναλωτές σκέφτονται τους κινητήρες όπως παλιά. Εκεί που ο κυβισμός, οι ίπποι και η ροπή καθόριζαν ολόκληρο το όχημα, πλέον όλα αυτά έχουν περάσει σε δεύτερη μοίρα", σημείωσε χαρακτηριστικά.
Αλλαγή προτεραιοτήτων
Η αλήθεια είναι ότι η πλειοψηφία των οδηγών σήμερα δεν είναι φανατικοί λάτρεις της αυτοκίνησης. Οι προτεραιότητές τους έχουν αλλάξει. Η σχεδίαση, το σύστημα ψυχαγωγίας και οι τεχνολογίες υποβοήθησης του οδηγού, συχνά παίζουν σημαντικότερο ρόλο από τις επιδόσεις του κινητήρα.
Επιπλέον, οι αυστηρότεροι περιβαλλοντικοί κανονισμοί έχουν οδηγήσει τους κατασκευαστές σε συρρίκνωση των θερμικών κινητήρων, με αποτέλεσμα τη μείωση της ποικιλίας και της προσωπικότητας πολλών μοντέλων. Ελάχιστες εξαιρέσεις, όπως τα Toyota GR Yaris και GR Corolla με τρικύλινδρους κινητήρες υψηλών επιδόσεων, κρατούν ακόμα ζωντανή τη φλόγα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της μετάβασης και της απογοήτευσης πολλών φίλων της αυτοκίνησης, είναι η Mercedes-AMG C63. Παρότι το νέο υβριδικό σύστημα αποδίδει περισσότερη ισχύ από τον προηγούμενο V8 κινητήρα, η απουσία του χαρακτηριστικού ήχου και της αίσθησης που προσέφερε έχει απογοητεύσει αρκετούς υποψήφιους αγοραστές.
Η Ford εξακολουθεί να προσφέρει κινητήρα V8 στην Mustang, όμως στην Ευρώπη η φορολόγηση για κινητήρες μεγάλου κυβισμού και υψηλών εκπομπών ρύπων, καθιστά τέτοια μοντέλα σχεδόν απαγορευτικά. Παράλληλα, η άνοδος των SUV, τα οποία κατά βάση δεν απευθύνονται σε ενθουσιώδεις οδηγούς, έχει αλλάξει τις απαιτήσεις της αγοράς.

Μειοψηφία οι φίλοι των επιδόσεων
Οι πραγματικοί φίλοι της αυτοκίνησης παραμένουν μια μειοψηφία που έχει τάση να συρρικνώνεται. Ο ενθουσιασμός για νέα μοντέλα μειώνεται, ενώ η ηλεκτροκίνηση δεν φαίνεται να αναπληρώνει το κενό που αφήνουν πίσω τους τα συμβατικά αυτοκίνητα.
Ωστόσο, υπάρχουν ακόμη αχτίδες αισιοδοξίας. Κάποια μοντέλα υπόσχονται σπορ επιδόσεις με υβριδική τεχνολογία, ενώ τα συνθετικά καύσιμα ίσως βρουν ρόλο στην επόμενη ημέρα της αυτοκίνησης.
Παράλληλα, η Toyota πειραματίζεται με κινητήρες εσωτερικής καύσης που λειτουργούν με υδρογόνο, μια τεχνολογία που, αν εξελιχθεί, θα μπορούσε να προσφέρει βιώσιμη εναλλακτική.
Είναι όλα αυτά αρκετά για να σωθεί το μέλλον των θερμικών κινητήρων; Ίσως όχι. Όμως, δεν είναι αδύνατο κάποιος κατασκευαστής να βρει τον τρόπο να κρατήσει τη φλόγα ζωντανή, έστω και σε πιο περιορισμένη κλίμακα.