
Είναι γεγονός πως το 2024 ήταν μια από τις πιο παραγωγικές χρονιές στην κυκλοφορία νέων μοντέλων και αυτό δείχνει πως μετά την καμπή της πανδημίας, επήλθε ανάκαμψη με τα πρώτα δείγματα γραφής να τα έχουμε την περασμένη χρονιά.
Σε αυτή τη χρονιά των πολλών αποκαλύψεων την τιμητική τους είχαν οι κινέζικες εταιρείες. Πολλές εκ των οποίων τις γνωρίσαμε και στην Ελλάδα τα δύο τελευταία χρόνια. Το πεδίο ανταγωνιστικότητας ανέβηκε αισθητά και η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται ήδη σε συναγερμό.
Η χρονιά που πέρασε όμως ήταν και τελευταία στην εμπορική πορεία αρκετών μοντέλων που μετά από αρκετές αναβαθμίσεις δεν μπορούν να υποστηρίξουν το "νέο λογισμικό” όπως θα λέγαμε με όρους υπολογιστών. Εμπορικά άλλα πέτυχαν, άλλα πάλι όχι. Αυτό φαίνεται και από το χρόνο παραμονής τους στην παραγωγή.
Βεβαίως υπάρχουν και μοντέλα που έχουν γράψει ιστορία στα εμπορικά δρώμενα με τουλάχιστον ένα από αυτά να βρίσκεται στην παραγωγή από το μακρινό 1976.

Ford Fiesta
Από τη δεκαετία του ’60 η Ford είχε αποφασίσει να μην ασχοληθεί με την κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων, αλλά (ευτυχώς) η πετρελαϊκή κρίση άλλαξε τα σχέδια της.
Με στόχο την παραγωγή 500.000 Fiesta το χρόνο η Ford επένδυσε πολλά, χτίζοντας ένα ολοκαίνουριο εργοστάσιο παραγωγής στην Ισπανία, ένα εργοστάσιο κατασκευής κιβωτίων ταχυτήτων στη Γαλλία και επέκτεινε την εγκατάσταση της στο Dagenham του Ηνωμένου Βασιλείου. Είναι ξεκάθαρο ότι το μοντέλο, που έκανε την πρώτη του δημόσια εμφάνιση στον 24ωρο αγώνα του LeMans τον Ιούνιο του 1976, ήταν πολύ σημαντικό για την φίρμα.
Αρχικά είχε αποφασιστεί το μοντέλο να ονομαστεί "Bravo" αλλά το βέτο του Henri Ford II έλυσε το δίλλημα υπέρ του "Fiesta" που στα Ισπανικά σημαίνει πάρτυ. Η ονομασία είχε κατοχυρωθεί από τη General Motors και παραχωρήθηκε δωρεάν στη Ford.
Και κάπως έτσι ένα μικρό και οικονομικό μοντέλο μας εγκατέλειψε μετά από 48 χρόνια, την Άνοιξη του 2024, διαγράφοντας μια πλήρως πετυχημένη πορεία με πωλήσεις άνω των 22 εκατ. μονάδων διεθνώς. Και τώρα τι;

SEAT Tarraco
Ένα από τα πιο "θνησιγενή” μοντέλα της SEAT κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στα τέλη του 2018 και πέρυσι ήταν η τελευταία χρονιά του καθώς δεν απορροφήθηκε στο brand της Cupra και συνεπώς καταργήθηκε ως ονομασία σειράς.
Το Tarraco ήταν η ναυαρχίδα SUV της ισπανικής εταιρεία πάνω από τα Arona και Ateca, και διατίθετο προαιρετικά με επτά θέσεις. Βασιζόταν στην πλατφόρμα MQB-A2 του ομίλου Volkswagen και ήταν το αντίστοιχο των VW Tiguan και Skoda Kodiaq, αλλά σε SEAT.
Οι πωλήσεις τους περιορίστηκαν σε Ευρώπη και Μεξικό και ήδη από το 2022 σημείωναν δραματική πτώση.

Smart Fortwo
Τι να πει κανείς για αυτό το καρτουνίστικο διθέσιο αυτοκίνητο που έμελλε να αλλάξει το ρου της αστικής και όχι μόνο μετακίνησης. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1998 ως κοινό concept της ελβετικής ωρολογοποιίας Swatch και της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Mercedes-Benz ως ανεξάρτητο brand.
Το Smart Fortwo, με αμάξωμα μήκους μόλις 2,5 μέτρα (παρά 3 μ. μετέπειτα) πέρασε στη σφαίρα της αιωνιότητας ως το μικρότερο πιο καλοπουλημένο διθέσιο αυτοκίνητο πόλης έως σήμερα με παρουσία σε περισσότερες από 40 διαφορετικές αγορές μεταξύ αυτών και της Β. Αμερικής.
Βγήκε σε κλειστές και ανοιχτές εκδόσεις και σε αρκετές παραλλαγές ενώ τα τελευταία χρόνια κυκλοφορούσε μόνο ως ηλεκτρικό χωρίς όμως ιδιαίτερο εμπορικό αποτύπωμα.

VW Sharan
Θυμάστε αυτά τα ευρωπαϊκά minivan – όπως τα ονόμαζαν οι πρωτεργάτες αμερικάνοι - στα μέσα της δεκαετίας του '90 που εμείς εδώ τα ονομάζαμε monovolume, ενός όγκου, πολυμορφικά ή πολυχρηστικά και είχαν ως κορωνίδα το Renault Espace;
Ε, λοιπόν εκείνη την περίοδο η Volkswagen παρουσίασε τη σειρά Sharan. Αντίστοιχα μοντέλα εκείνης της εποχής ήταν το SEAT Alhabra και το Ford Galaxy.
Με αεροδυναμικό αμάξωμα και καμπίνα για επτά επιβάτες το Sharan φάνταζε ως το ιδανικό μοντέλο για παρέες ή πολύτεκνες οικογένειες. Η 7θέσια αρχιτεκτονική του και η εν γένει χρηστικότητα το κράτησαν στην αγορά μέχρι και τους πρώτους μήνες του 2024, ωστόσο με μικρούς ετήσιους όγκους πωλήσεων στα 28 χρόνια κυκλοφορίας του.

VW up!
Γεννήθηκε το 2011 ως συμπαραγωγή με τα Skoda Citigo και SEAT Mii ως μικρά αστικά 4θέσια αυτοκίνητα γερμανικής παραγωγής. Τα αυτοκίνητα πόλης είναι συνυφασμένα με την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και αποτέλεσαν την μήτρα πολλών πετυχημένων μοντέλων.
Είναι όμως και μια κατηγορία που δεν αφήνει μεγάλη κερδοφορία και φθίνει συνεχώς την τελευταία δεκαετία. Πολλοί κατασκευαστές απέχουν αφήνοντας χώρο σε οχήματα μικροκινητικότητας.
Η περίπτωση του VW up! είναι μια από αυτές που μετά από 12 χρόνια κυκλοφορίας παρέδωσε το σήμα της στις αρχές του 2024. Κρίμα διότι ήταν μια οικονομική και αξιόλογη πρόταση για πέρα δώθε στην πόλη και μερακλήδες σε γύρο της Ελλάδας με τα παιδιά στο πίσω κάθισμα. Φθηνό, πρακτικό και ευκίνητο. Αυτό ήταν το VW up! που μας αποχαιρέτησε το 2024.

Nissan Micra
Μεγάλη η ιστορία του Micra. Η δεύτερη μεγαλύτερη - μετά του Fiesta - από όλα τα μοντέλα που βγήκαν από την παραγωγή τον τελευταίο χρόνο. Κυκλοφόρησε το 1982 ως Datsun Micra και διαμέσου 5 γενιών – η καθεμία εξ αυτών, πλην της 4ης, έκαναν αίσθηση με την σχεδίασή τους – μας εγκατέλειψε και αυτό στις αρχές του 2024.
Το Nissan Micra ήταν ένα κλασικό supermini, με ελαφρύ αμάξωμα, οικονομικούς κινητήρες και χαμηλό κόστος κτήσης και συντήρησης. Είχε καλές πωλήσεις και στην Ελλάδα διατηρώντας κερδοφορία για τον εισαγωγέα Θεοχαράκη και το δίκτυο της Nissan σε εποχές δύσκολες στην προ Qashqai εποχή.
Η διάθεση του σε πολλές αγορές της Ασίας επί μακρόν έχουν ανεβάσει τον συνολικό όγκο πωλήσεων σε πολλά εκατ. μονάδες. Η 3η και η 5η και τελευταία γενιά του ήταν από τις πιο ιδιαίτερες σχεδιαστικά. Θα το θυμόμαστε και ως ένα αξιόπιστο supermini.

Renault Zoe
Ένα μοντέλο που δεν εισήχθη στην ελληνική αγορά μολονότι κυκλοφορεί στην Ευρώπη από το 2013. Την πρώτη χρονιά αναδείχθηκε ως "World Green Car of the Year” με τις συνολικές πωλήσεις να έχουν ξεπεράσει τις 280.000 μονάδες. Η παραγωγή του τερματίστηκε τον Μάρτιο του 2024.
Το Zoe βασιζόταν στο πάτωμα του Clio όμως ήταν ένα αμιγώς ηλεκτρικό supermini και το πρώτο μικρό EV σε πωλήσεις στη γαλλική αγορά με πάνω από 100.000 ταξινομήσεις μέχρι τον Ιούνιο του 2020.
Διατέθηκε και σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές, τότε που η ηλεκτροκίνηση ήταν στα σπάργανα και διατέθηκε σε διάφορους συνδυασμούς μπαταριών με ηλεκτροκινητήρες. Πλέον η Renault θα επαναφέρει το όνομα Twingo στα κάτω κλιμάκια της ηλεκτρικής της γκάμας.