Αφιέρωμα Renault Espace: 5 γενιές του ευ ζην σε τροχούς

Σε λίγο καιρό θα δούμε πώς θα είναι η 6η γενιά του Renault Espace και τώρα είναι η τέλεια αφορμή να κάνουμε μια αναδρομή στις 5 γενιές ενός αυτοκινήτου που ταυτίστηκε με τον όρο MPV

4 γενιές renault Espace

Ίσως να μην υπάρχει καλύτερη αφορμή για ένα μίνι αφιέρωμα στο Renault Espace. H αφορμή; Όπως διάβασες εδώ το Renault Espace επιστρέφει με την 6η γενιά του την άνοιξη του 2023 και παρότι δεν θα είναι πια ένα MPV και μεταλλάσεται σε SUV -πολύ πιθανόν με κάποια ηλεκτρικά χαρακτηριστικά-  θα παραμείνει πιστό στην ίδια ιδέα που φέρει το Espace εδώ και σχεδόν 40 χρόνια: voiture à vivre, δηλαδή ένα αυτοκίνητο για το ευ ζην. Χώροι, άνεση και πλούσιος εξοπλισμός σε πακέτο 5 ή 7 θέσεων. Αυτό σημαίνει Espace και αξίζει να δούμε -σχετικά λακωνικά- τις 5 γενιές του, από το 1983 που κυκλοφόρησε η πρώτη γενιά μέχρι σήμερα που αναμένουμε την 6η.

1983: το Espace I, "ο δρόμος προς την καινοτομία"

Η Renault έφερε τα πάνω κάτω στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων το 1983, όταν παρουσίασε το πρώτο όχημα πολλαπλών χρήσεων (MPV). Σε μια ρήξη με την -τότε- αλφαριθμητική στρατηγική της για την ονομασία, η Renault αποφάσισε να ονομάσει αυτό το UDO (unidentified driving object) "Espace". Σύμφωνα με τη Sylvia dos Santos, "Η λέξη 'Espace' είναι πολύ ενδιαφέρουσα από σημασιολογική άποψη, εφόσον η αντίστοιχη λέξη σε μερικές άλλες γλώσσες είναι αρκετά παρόμοια. Επομένως, είναι εύκολα κατανοητή από πολλούς ανθρώπους. Ακούγεται ευγενική και ευχάριστη και φέρνει αμέσως στο μυαλό την άνεση και την τεχνολογία επί του σκάφους".

Renault Espace

Το διαφημιστικό σλόγκαν που χρησιμοποιήθηκε ήταν "Renault Espace, ο δρόμος προς την καινοτομία", ήταν μια αναφορά στη μοναδική σχεδίαση του μοντέλου -παρόμοια με αυτή του πρώτου γαλλικού τρένου υψηλής ταχύτητας, το οποίο είχε κυκλοφορήσει μερικά χρόνια νωρίτερα. Το Renault Espace της πρώτης γενιάς, που παρουσιάστηκε το 1984, ήταν ένα όχημα που δεν έμοιαζε με κανένα άλλο.

Renault Espace

Ήταν ξεχωριστό. Τα δύο μπροστινά καθίσματα μπορούσαν να περιστραφούν κατά 180 μοίρες και τα πέντε πίσω καθίσματα μπορούσαν να αφαιρεθούν για να αυξηθεί η μεταφορική ικανότητα -μια καινοτομία για ένα όχημα του είδους του.

Τα μεγάλα παράθυρά του άφηναν άπλετο φως στο χώρο των επιβατών, κάνοντάς τον ακόμα πιο ευρύχωρο και άνετο. Με οδηγική συμπεριφορά παρόμοια με εκείνη ενός σεντάν αυτοκινήτου και εξοπλισμένο με τους ισχυρότερους κινητήρες της Renault, το Espace τοποθετήθηκε ως ένα κορυφαίο οικογενειακό αυτοκίνητο κατάλληλο -και- για μακρινά ταξίδια.

Όλα αυτά τα καινοτόμα χαρακτηριστικά θα γίνονταν τελικά τα χαρακτηριστικά του Renault Espace για τις επόμενες γενιές. Κλειδί για την επιτυχία του μοντέλου, συνέβαλαν στη δύναμη που συνδέθηκε με το όνομα "Espace" σε όλο τον κόσμο.

1991: το Espace II, "το καλύτερο μέρος στη Γη βρίσκεται στο Espace".

Το Renault Espace έγινε κοινωνικό φαινόμενο και η δημοτικότητά του εκτοξεύτηκε στα ύψη. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι εξοικειώθηκαν με το όνομα χάρη στη δεύτερη γενιά Espace, η οποία ήταν μια πιο ώριμη εκδοχή του προκατόχου της.

Renault Espace

Τα γωνιώδη σχήματα είχαν δώσει τη θέση τους σε στρογγυλεμένες άκρες και η τοποθέτηση των εξωτερικών καθρεπτών επιμήκυνε την περιοχή ακριβώς πάνω από το καπό, δίνοντας στο όχημα μια αεροδυναμική αίσθηση. Ο χώρος των επιβατών είχε επίσης ανανεωθεί. Είχε προστεθεί πρόσθετος αποθηκευτικός χώρος.

Το Renault Espace καθιερώθηκε ως το κορυφαίο μοντέλο της μάρκας με την κυκλοφορία της τετρακίνητης έκδοσης "Quadra" και την προσθήκη ενός κινητήρα 2,8 L V6 PRV με 153 ίππους.

Η λέξη "Espace" θυμίζει άνεση και ηρεμία, υπογραμμίζοντας το αυξημένο επίπεδο άνεσης που προσφέρει το Renault Espace. Αυτή ήταν η έμπνευση πίσω από το γαλλικό διαφημιστικό σλόγκαν "το καλύτερο μέρος στη Γη βρίσκεται στο Espace".

1996: Espace III, "τι θα γινόταν αν η πραγματική πολυτέλεια ήταν το Espace;"

Το εξαιρετικά δημοφιλές Renault Espace έγινε σχεδόν γενικός όρος για κάθε MPV, την κατηγορία που ξεκίνησε και συνέχισε να κυριαρχεί. Ήταν διαθέσιμο ως 5θέσιο ή σε μια -κατά 27 cm- μακρύτερη 7θέσια έκδοση με την ονομασία "Grand Espace".

Renault Espace

Πλέον ήταν περισσότερο σχεδιασμένο από μέσα προς έξω -που πλέον αυτή είναι η τάση για τις περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες. Πλέον το καντράν(sic) είχε μεταφερθεί στο κεντρικό τμήμα και χρησιμοποιούσε τεχνολογία LCD, οι μονάδες θέρμανσης/κλιματισμού είχαν εγκατασταθεί σε κάθε πλευρά του οχήματος και το ταμπλό είχε εξορθολογιστεί.

Renault Espace

Το 1997, το γαλλικό διαφημιστικό σλόγκαν - "τι θα γινόταν αν η πραγματική πολυτέλεια ήταν το Espace;" - ήταν ένα άλλο λογοπαίγνιο, που καταδείκνυε την θέση του Renault Espace. Το εσωτερικό του επιπέδου εξοπλισμού "Initiale" διέθετε δέρμα και υλικά υψηλής ποιότητας.

2002: το Espace IV, το τελευταίο MPV

Με φαρδύτερο μεταξόνιο, μεγαλύτερες εξωτερικές διαστάσεις και καθαρές γραμμές, η τέταρτη γενιά του Renault Espace ήταν το κορυφαίο MPV. Όπως και ο προκάτοχός του, ήταν διαθέσιμο ως 5θέσιο ή ως 7θέσιο "Grand Espace". Το όνομα "Espace" ταίριαζε πραγματικά σε αυτό το οικογενειακό όχημα, καθώς ήταν πιο ευρύχωρο από τους ανταγωνιστές του.

Renault Espace

Με το πιο πολυτελές επίπεδο εξοπλισμού - "Initiale Paris" - να διαθέτει γυάλινη ηλιοροφή 2,16 τετραγωνικών μέτρων, αυτή η γενιά του Espace ήταν σαν ένα σαλόνι σε ρόδες όπου οι επιβάτες μπορούσαν να απολαύσουν απαράμιλλη άνεση. 

2015: το Espace V, "κάντε το χρόνο σας υπέροχο"

Renault ESPACE

Όταν παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού το 2014, αυτή η γενιά απέδειξε ότι το Espace ήταν ικανό να αλλάζει με την εποχή. Το διαφημιστικό σλόγκαν "make your time great" επιλέχθηκε για το λανσάρισμα αυτού του 7θέσιου crossover, το οποίο παρείχε σε κάθε επιβάτη πολύ χώρο. Έδωσε μεγάλη έμφαση στην τεχνολογία, με το σύστημα MULTI-SENSE και σύστημα τετραδιεύθυνσης 4CONTROL.

Renault Espace

Best of Network