Αλλάζουν τα όρια ρύπων CO2 για τα αυτοκίνητα-τι θα ισχύει από Ιανουάριο

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αυστηροποιεί τους κανόνες της σχετικά με τις εκπομπές ρύπων CO2 των αυτοκινήτων από την 1η Ιανουαρίου στο πλαίσιο ευρύτερων στόχων για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας στην περιοχή έως το 2050.

CO2 Emissions

Από το νέο έτος, το μέσο επίπεδο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) ανά χιλιόμετρο για κάθε νέο αυτοκίνητο που πωλείται δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 93,6 γρ. σύμφωνα με τη νέα νόρμα της ΕΕ. Αυτό το μέγεθος είναι κατά 19% χαμηλότερο από τον στόχο που ισχύει φέτος των 116 γρ./χλμ. σύμφωνα με σύστημα μέτρησης WLTP.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες με premium μοντέλα ή εκείνες με περιορισμένη παραγωγή θα υπάγονται σε ένα σύστημα με ξεχωριστούς στόχους. Οι κατασκευαστές οχημάτων θα τιμωρούνται με πρόστιμο 95 ευρώ για κάθε γρ./χλμ. υπέρβασης από τους νέους στόχους για κάθε νέο όχημα που ταξινομείται.

Ο Luca de Meo, διευθύνων σύμβουλος της Renault και επικεφαλής της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων ACEA, δήλωσε ότι η βιομηχανία συνολικά θα μπορούσε να είναι υπεύθυνη για πρόστιμα ύψους περίπου 15 δισ. ευρώ το 2025.

Διαβάστε Επίσης

Ο επικεφαλής της Stellantis Europe Jean-Philippe Imparato δήλωσε στην ιταλική εφημερίδα Milan Finanza τον περασμένο μήνα ότι αντιμετωπίζει πρόστιμα ύψους έως και 3 δισ. ευρώ εάν δεν μπορέσει να συμμορφωθεί.

Ωστόσο, οι αναλυτές της Barclays θεωρούν ότι η Stellantis, η BMW και η Renault είναι σε καλύτερη θέση από τη Ford, τη Mercedes και τον όμιλο Volkswagen, οι οποίες έχουν να καλύψουν μεγάλα κενά CO2.

Τα πιθανά πρόστιμα για μη συμμόρφωση μόνο για τη VW θα μπορούσαν να είναι 1,5 έως 4,7 δισ. ευρώ το 2025, ανάλογα με την εξοικονόμηση CO2, σύμφωνα με τη χρηματιστηριακή Stifel.

Τι μπορούν να κάνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες για να αποφύγουν τα πιθανά πρόστιμα CO2 της ΕΕ; Οι εταιρείες με χαμηλότερες πωλήσεις EV μπορούν να "συγκεντρώσουν” τις εκπομπές τους με τους ηγέτες του κλάδου, αγοράζοντας μονάδες εκπομπών από άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες για να μειώσουν τους συνολικούς μέσους όρους τους.

Stop CO2

Η Suzuki έχει υπογράψει συμφωνία συγκέντρωσης με τη Volvo, όπως δήλωσε εκπρόσωπος της. Η Ford δήλωσε νωρίτερα φέτος ότι αγόρασε πιστώσεις αξίας 3,8 δισ. δολαρίων για χρήση στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη.

Πολλοί αναμένεται επίσης να προσφέρουν εκπτώσεις στα EV τους για να ενισχύσουν τις πωλήσεις. Θα μπορούσαν επίσης να αυξήσουν τις τιμές των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων τους για να κάνουν τα EV να φαίνονται συγκριτικά πιο ελκυστικά και να μειώσουν τις πωλήσεις των "κακών παραγόντων” CO2 στο χαρτοφυλάκιό τους.

Ποιος επωφελείται από τους νέους κανόνες

Η Volvo είναι μία από τις πιο προχωρημένες εταιρείες στη μείωση των συνολικών εκπομπών, με μεγάλο ποσοστό της παραγωγής της να αποτελείται από ηλεκτρικά οχήματα και plug-in υβριδικά οχήματα.

Η Tesla, και κινεζικές εταιρείες όπως η BYD, είναι επίσης πιθανό να είναι σε θέση να πουλήσουν μονάδες εκπομπών σε κακοπληρωτές.

Τα πιστωτικά μόρια θα μπορούσαν να κοστίζουν περίπου 20 ευρώ ανά επιπλέον γραμμάριο CO2, εκτίμησε η Barclays τον Σεπτέμβριο, με βάση την πιθανή προσφορά και ζήτηση.

Θα μπορούσαν οι στόχοι να καθυστερήσουν ή να αλλάξουν;

Ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Robert Habeck έχει ζητήσει μια πιο ευέλικτη προσέγγιση των στόχων, όπως το να επιτραπεί στις αυτοκινητοβιομηχανίες να αντισταθμίσουν πιθανά πρόστιμα το 2025 εάν υπερβούν τις ποσοστώσεις τους για το 2026 και το 2027. Στα τέλη Σεπτεμβρίου πρότεινε να επισπευσθεί η αναθεώρηση των στόχων για τις εκπομπές ρύπων από το 2026 στο 2025.

Ο πρόεδρος του ACEA, Luca de Meo, δήλωσε στους δημοσιογράφους τον Νοέμβριο ότι ελπίζει ότι τα πρόστιμα θα μπορούσαν να υπολογιστούν σε όλη την πενταετή περίοδο έως το 2030, όταν οι κανόνες για τις εκπομπές ρύπων πρόκειται να αυστηροποιηθούν περαιτέρω.

Η Αυστρία, η Βουλγαρία, η Τσεχική Δημοκρατία, η Ιταλία, η Ρουμανία και η Σλοβακία ζητούν από την Επιτροπή να επισπεύσει για το επόμενο έτος την επανεξέταση που πρέπει να γίνει το 2026 σχετικά με τον κανονισμό της ΕΕ για τη μετάβαση των αυτοκινήτων.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Best of Network