



















Με 75 χρόνια ιστορίας, η Porsche γιορτάζει επίσης τα 60 χρόνια παραγωγής της 911 και τα 20 χρόνια κυκλοφορίας της Cayenne. Η τελευταία αναβαθμίστηκε στα σημεία όπως περιγράφει ο Φώτης Ραΐσης που την οδήγησε στην πίστα δοκιμών της εταιρείας στη Λειψία.
Η Porsche δεν φημίζεται για τις εκτενείς ανανεώσεις των μοντέλων της, που πάντως συμβαίνουν σε κάθε γενιά και ουσιαστικά αναβαθμίζουν την εμπορική αξία των μοντέλων της. Στην περίπτωση της 3ης γενιάς Cayenne που παρουσιάστηκε το 2017 και φέτος γιορτάζει τα 20 χρόνια παραγωγής της, οι αλλαγές που έγιναν ήταν περισσότερες από το σύνηθες.
Αυτό μπορεί να σημαίνει πολλά πράγματα όμως ένα είναι αυτό που κυριαρχεί: ο εντεινόμενος ανταγωνισμός. Μόνη στα premium SUV η Porsche για πολλά χρόνια, πλέον έχει να ανταγωνιστεί μια Maserati Levante, μια Lamborghini Urus, μια Bentley Bentayga, μια Aston Martin DBX και εσχάτως μια Ferrari Purosangue.
Τελικά είναι αυτός ο βασικός ανταγωνισμός της Cayenne ή θα πρέπει να τον αναζητήσουμε σε πιο μαζικές εταιρείες και στα αντίστοιχα μοντέλα των Mercedes, BMW, Audi και Αlfa Romeo. Δύο κουπιά στον ίσκιο μιας βάρκας, είναι η απάντηση ή αλλιώς και τους μεν και τους δε. Τα πορτοφόλια των πελατών όλων των παραπάνω είναι παχυλά και όσο να ΄ναι η Porsche εδώ είναι το πιο καθιερωμένο όνομα. Περισσότερες από 1.250.000 Cayenne έχουν κυκλοφορήσει στους διεθνείς δρόμους και ένας στους τρεις "πορσάκηδες" είναι πλέον ιδιοκτήτης μίας!
Η τωρινή γενιά Cayenne είναι η 3η κατά σειρά στην 20χρονη ιστορία του μοντέλου και η πιο πλήρης από πλευράς εκδόσεων και τεχνολογίας. Το portfolio Cayenne περιλαμβάνει 6 διαφορετικές εκδόσεις, μεταξύ αυτών και 2 επαναφορτιζόμενα υβριδικά μοντέλα τα οποία μοιράζονται σε δύο τύπους αμαξώματος (την κλασική και την Coupe). H Porsche έχει φροντίσει από την 2η γενιά του μοντέλου (πριν από μια δεκαετία) να έχει υβριδικές εκδόσεις στην γκάμα της.
Σήμερα, οι συγκεκριμένες εκδόσεις θεωρούνται ως η χρυσή τομή στην μεταβατική περίοδο προς τον εξηλεκτρισμό της αυτοκίνησης. Έχουν χαμηλό ενεργειακό αποτύπωμα στην πόλη και παρουσιάζουν καλύτερη αυτονομία σε σύγκριση με τα αμιγώς ηλεκτρικά.
Τα φετινά μοντέλα Cayenne έχουν μικρές αλλαγές στην έσω-έξω εμφάνιση, στον εξοπλισμό αλλά και στην τεχνολογία. Μια επίσης βασική αλλαγή είναι η τοποθέτηση V8 κινητήρα - αντί του V6 στα μοντέλα προ ανανέωσης – για την Cayenne S που είναι το πιο ισχυρό μοντέλο της σειράς μέχρι τώρα. Διότι στο μέλλον ίσως έχουμε και κάποια έκδοση Turbo. Πάντως, η εταιρεία έχει ανακοινώσει πως η 4η γενιά Cayenne θα έχει και μια αμιγώς ηλεκτρική έκδοση της οποίας η παραγωγή θα γίνεται στο εργοστάσιο της Μπρατισλάβα στην Σλοβακία.
Επιστροφή στο update της 3ης γενιάς και εξωτερικά έχουν ανασχεδιαστεί οι προφυλακτήρες, η μάσκα, το καπό και τα φώτα. Η διάθεση των νέων προβολέων LED HD-Matrix είναι η βασικότερη προσθήκη. Πρόκειται για μια νέα τεχνολογία που παρουσιάζεται για πρώτη φορά σε μοντέλο Porsche και θα τοποθετηθεί επίσης στο ανανεωμένο VW Touareg. Περισσότερα από 64.000 δίοδοι φωτός έχουν ενσωματωθεί στο νέο σύστημα που προσφέρεται στον προαιρετικό εξοπλισμό των αναβαθμισμένων Cayenne. Ανασχεδιασμένα είναι και τα πίσω φωτιστικά σώματα, επίσης με τεχνολογία LED που συνδέονται μεταξύ τους με μια κόκκινη λωρίδα φωτός.
Το αυτοκίνητο συνεχίζει να πατά σε φαρδιά ελαστικά (285/45ΖR21 μπροστά και 315/40ZR21 πίσω) με κάποια σχέδια ζάντας να αφήνουν εκτεθειμένες τις μεγάλες δαγκάνες των φρένων σε διάφορα χρώματα: Το πράσινο για τις υβριδικές εκδόσεις και το κίτρινο για τα κεραμικά φρένα.
Στην καμπίνα δεσπόζει η οριζόντια φάσα του ταμπλό που πλέον είναι καλυμμένη από τρεις οθόνες – ναι έχει και ο συνοδηγός τη δική του οθόνη για να βλέπει video – που υποστηρίζουν τις βασικές ενδείξεις και εκείνες του αναβαθμισμένου συστήματος infotainment. Το νέο Porsche Driver Experience, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Porsche Taycan, εστιάζει στην λειτουργική διάδραση του οδηγού με το αυτοκίνητο.
Αρχιτεκτονικά έχουν αλλάξει διάφορα στοιχεία. Για πρώτη φορά ο digital πίνακας ενδείξεων 12,6 ιντσών που βρίσκεται μπροστά από το τιμόνι έχει καμπυλόμορφο σχήμα και παραμένει πλήρως παραμετροποιήσιμος ως προς τις απεικονίσεις. Η κεντρική οθόνη 12,3 ιντσών με το λειτουργικό Porsche Communication Management (PCM) παρέχει πρόσβαση σε όλες τις σχετικές λειτουργίες του οχήματος. Για τη βελτιστοποίηση της συνδεσιμότητας προσφέρονται πλέον εφαρμογές όπως το Spotify και το Apple Music. Τέλος, στην πλευρά του συνοδηγού έχει τοποθετηθεί μια οθόνη 10,9 ιντσών που υποστηρίζει την ξεχωριστή πρόσβαση στα χειριστήρια του συστήματος infotainment και τη δυνατότητα ροής βίντεο κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
Στη βάση της κεντρικής κονσόλας οι χειρολαβές παρέμειναν και αποτελούν ίσως ένα από τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία του εσωτερικού της Cayenne που αποδεικνύονται και ιδιαίτερα χρηστικές σε χρήση off road. Τα χειριστήρια του κλιματιστικού συστήματος βρίσκονται και αυτά στη βάση της κεντρικής κονσόλας και έχουν φυσικά κουμπιά εκτός από αφής. Είναι προφανές πως τα υλικά επενδύσεων είναι πολύ ποιοτικά και υποστηρίζονται από πολλές επιλογές σε δέρμα.
Αριστερά του τιμονιού βρίσκεται το μπουτόν ενεργοποίησης του κινητήρα. Πάνω στην δεξιά ακτίνα του τιμονιού βρίσκεται ένα άλλο περιστροφικό κουμπί επιλογής των 5 προγραμμάτων οδήγησης (Normal, Sport, Sport+, Individual, OffRoad). Το mode για εκτός δρόμου χρήση έχει 4 προεγκατεστημένα προγράμματα κίνησης (Gravel, Mud, Sand, Rocks) αναδεικνύοντας την Cayenne ως ένα από τα πιο ικανά premium SUV για περιπέτεια όπως θα αναλύσουμε παρακάτω.
Στο κέντρο της Porsche στη Λειψία είχαμε την δυνατότητα να οδηγήσουμε την ανανεωμένη Cayenne στην πίστα αλλά και σε μια οριοθετημένη off road διαδρομή. Η εμπειρία αφορούσε την κορυφαία έκδοση Cayenne S με έναν V8 biturbo βενζινοκινητήρα 4.0 λίτρων απόδοσης 474 ίππων και ροπή 600 Nm. Ουσιαστικά αυτός ο κινητήρας αντικατέστησε τον V6 2.9 λίτρων των προηγούμενων Cayenne S και εμφανίζεται πιο ισχυρός κατά 34 ίππους και πιο ροπάτος κατά 50 Nm. Στην παρέα προστίθεται και το αυτόματο κιβώτιο Tiptronic S 8 σχέσεων με νέο λογισμικό που αναδεικνύει τις αρετές του κινητήρα.
Ο V8 κινητήρας φέρει διάφορες καινοτομίες όπως υψηλότερη πίεση ψεκασμού (350 bar), ηλεκτρονικά ελεγχόμενα wastegates και μεταβλητή λειτουργία βαλβίδων δύο σταδίων. Το αποτέλεσμα είναι η πιο άμεση απόκριση αλλά και η βελτιστοποίηση των τιμών σε ρύπους CO2.
Στην πίστα, η ανανεωμένη Cayenne κρύβει καλά το βάρος της – πάνω από 2,2 τόνους. Οι αδρανιακές τάσεις είναι σχεδόν μηδαμινές χάρη στο στιβαρό πλαίσιο και στις νέες αναρτήσεις. Στους νεωτερισμούς πιστώνονται τα αμορτισέρ με τεχνολογία δύο βαλβίδων όπου συμβάλλουν στη βελτίωση της απόσβεσης και τις κινήσεις του αμαξώματος. Τα αναβαθμισμένα μοντέλα εφοδιάζονται για πρώτη φορά με το σύστημα PASM (Porsche Active Stability Management), του οποίου οι αισθητήρες ανιχνεύουν τόσο την κατεύθυνση, όσο και την ταχύτητα. Εξαιρετική προκύπτει και η κατευθυντικότητα των ανανεωμένων μοντέλων.
Όλα λοιπόν, επιβεβαιώνουν πως η Cayenne είναι μια γνήσια Porsche με δυναμικά στοιχεία συμπεριφοράς και εξαιρετικά νούμερα επιδόσεων. Για την τυποποιημένη επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα απαιτείται χρόνος 4,7'' με την τελική ταχύτητα να προσεγγίζει τα 273 χλμ./ώρα.
Στο χωμάτινο τερέν η αερανάρτηση (προαιρετικός εξοπολισμός) κάνει όλη τη δουλειά. Ανυψώνει το αμάξωμα έως και 25 εκατοστά από το έδαφος και από 'κει και πέρα αναλαμβάνουν τα τέσσερα προγράμματα για off road χρήση. Κινηθήκαμε σε έδαφος με κλίση 29 μοίρες και ανεβοκατεβήκαμε χωμάτινα εμπόδια με περιορισμένη πρόσφυση χωρίς πρόβλημα. Μάλιστα διασχίσαμε και μια τεχνητή λίμνη με νερό βάθους 30 εκατοστών! Σούπερ, η Cayenne κατάπιε ότι βρέθηκε μπροστά της.
Οι ανανεωμένες Cayenne διατίθενται ήδη για παραγγελίες με τιμή εκκίνησης στα 115.700 ευρώ για το κλασικό αμάξωμα και στα 119.100 ευρώ για τις Coupe. Η κορυφαία έκδοση Cayenne S ξεκινά από τα 158.570 ευρώ ενώ για το μοντέλο Coupe η αφετηρία βρίσκεται στα 166.640 ευρώ.
Το εργοστάσιο Porsche στη Λειψία, λειτούργησε το 2002 και είναι μια από τις τρεις γραμμές παραγωγής της εταιρείας μαζί με αυτά στη Στουτγκάρδη και στη Ζυρίχη. Στην Ελβετία κατασκευάζεται το εμβληματικό μοντέλο 911. Το εργοστάσιο στη Λειψία παράγει τα μοντέλα Cayenne, Macan και Panamera. Καλύπτει μια έκταση περίπου 400 στρεμμάτων και απασχολεί πάνω από 4.000 εργαζόμενους.
Η παραγωγή στη Λειψία χαρακτηρίζεται από υψηλή τεχνολογία, με προηγμένο εξοπλισμό στην παραγωγική διαδικασία. Λειτουργεί πέντε ημέρες την εβδομάδα σε 24ωρη βάση – τρεις βάρδιες – και έχει παραγωγική ικανότητα 550 αυτοκινήτων την εβδομάδα. Εξ’ αυτών ποσοστό 20% είναι εξηλεκτρισμένες εκδόσεις. Μάλιστα από το 2024 θα φιλοξενήσει και την παραγωγή της ηλεκτρικής Macan.
Διαθέτει περισσότερες από 1.000 ρομποτικές μηχανές από τις οποίες οι 100 βρίσκονται μόνο στο χώρο του βαφείου. Το εργοστάσιο αλλά και οι εγκαταστάσεις της ευρύτερης περιοχής περιλαμβάνουν αίθουσες συνεδρίων, εστιατόριο, μουσείο και πίστα δοκιμών που επισκέπτονται κάθε χρόνο περί τα 58.000 άτομα. Επιπροσθέτως, η Porsche νοικιάζει σε καθημερινή βάση αυτοκίνητα και πίστα, για όσους θελήσουν μια οδηγική εμπειρία, σε διαθέσιμες ημερομηνίες.
Η Cayenne είναι το σπορ SUV της Porsche με παρουσία στις διεθνείς αγορές από το 2002. H ανάγκη για ένα SUV ξεκίνησε το 1998 και σχεδόν είχε παράλληλη πορεία με το αντίστοιχο μοντέλο που προετοίμαζε η Volkswagen, το Touareg. Εν τούτοις, ο Τύπος της εποχής την χαρακτήρισε ως ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα μοντέλα της Porsche. Εμπορικά πάντως, τα πήγε εξαιρετικά καλά διευρύνοντας το πελατολόγιο αλλά και τα κέρδη της εταιρείας. Με τα υπερκέρδη ανάπτυξε αργότερα και άλλα μοντέλα όπως η Panamera, η Cayman και η Macan.
Η 2η γενιά της Cayenne κυκλοφόρησε το 2010, με περισσότερα χαρακτηριστικά. H 3η γενιά ήρθε το 2017 με περισσότερες τεχνολογίες, εξηλεκτρισμένες εκδόσεις και τον τύπο αμαξώματος Coupe, με σπορ εμφάνιση.
Σήμερα, η Cayenne είναι ένα από τα πιο δημοφιλή μοντέλα στην κατηγορία των premium SUV και παραμένει – όπως και η 911 - ένα σύμβολο της αίγλης Porsche. Το μοντέλο κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της Porsche στη Λειψία της Γερμανίας σε πολλές εκδόσεις συμβατικής και υβριδικής τεχνολογίας. Υπολογίζεται πως οι πωλήσεις έχουν ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο μονάδες – που μεσοσταθμικά αντιστοιχεί σε πωλήσεις άνω των 53.000 Cayenne ετησίως - καθιστώντας το, ως το πιο εμπορικό μοντέλο της Porsche.