Οι περιπτώσεις που η ανθρώπινη παρέμβαση στο φυσικό τοπίο έχει ως αποτέλεσμα τη βελτίωσή του είναι εξαιρετικά σπάνιες, τουλάχιστον στην Ελλάδα. Ως γνωστόν όμως, οι εξαιρέσεις υπάρχουν για να επιβεβαιώνουν τον κανόνα και μία από αυτές αποκαλύπτεται στη θέα της τεχνητής λίμνης του Λάδωνα, στην κεντρική Πελοπόννησο.
Ένα σύντομο σερφάρισμα στο Διαδίκτυο θα σου αποκαλύψει τις ομορφιές της και θα σου δώσει ιδέες και κίνητρα για να την επισκεφθείς. Διαβάζω ότι η λίμνη και η παραλίμνια έκταση προσφέρονται για ελεύθερο κάμπινγκ, ψάρεμα, ποδηλασία, πικ νικ, ακόμα και καγιάκ. Ωραία όλα αυτά, αλλά σου έχω και μια εξίσου ωραία πρόταση που δε θα διαβάσεις πουθενά αλλού: παιχνίδι με το αυτοκίνητο.

"Ποιο αυτοκίνητο εννοείς, αυτό με το οποίο πηγαίνω στο σούπερ μάρκετ για ψώνια;". Όχι ακριβώς, θα σου πω. "Και τι ακριβώς εννοείς λέγοντας παιχνίδι;". Μη βιάζεσαι, θα τα πούμε όλα. Δε σου κρύβω ότι η απόφαση της επίσκεψης στη λίμνη γίνεται πολύ πιο εύκολη, όταν το υποψήφιο αυτοκίνητο για το ταξίδι μέχρι εκεί είναι μια Cayenne. Ίσως δεν το έχεις σκεφτεί ακριβώς έτσι, αλλά το μεγάλο SUV της Porsche αποτελεί και αυτό μία εξαίρεση.

Υπό την έννοια ότι στα 20 χρόνια που το όνομά της φιγουράρει στην γκάμα της Porsche η Cayenne καλείται διαρκώς να αποδεικνύει πράγματα τόσο στους φίλους της μάρκας όσο και στους εχθρούς της. Κάνε μια μικρή παύση για να συνειδητοποιήσεις αυτό που μόλις διάβασες. Είναι αλήθεια, τη χρονιά που διανύουμε η Cayenne έκλεισε δύο δεκαετίες στην αγορά. Το πρώτο μοντέλο της Porsche με 4θυρο αμάξωμα και, φυσικά, το πρώτο της off road. "Εχμ, off road είπες;".
Οι δυνατότητες είναι εκεί
Ναι, και αυτό μας φέρνει στο πρώτο πράγμα που καλείται διαχρονικά να αποδεικνύει η Cayenne, ότι μπορεί να τα καταφέρει εκτός δρόμου. Κανείς δε θα είχε την απαίτηση να αντικαταστήσει τα Defender και Discovery στο Camel Trophy, αλλά η εικόνα μιας Porsche ακινητοποιημένης σε συνθήκες που άλλα SUV θα συνέχιζαν δε θα ήταν ό,τι καλύτερο για την εικόνα της.
Μπορεί να αποτελεί κοινό μυστικό ότι οι αγοραστές αυτών των αυτοκινήτων είναι πιθανότερο να έχουν ως προορισμό στο μυαλό τους το valet parking του Hotel de Paris στο Μονακό παρά την έρημο Mοχάβε στην Αριζόνα, όμως τα off road διαπιστευτήρια θα πρέπει να είναι εκεί, ακόμα κι αν δε χρειαστεί να κατατεθούν ποτέ. Αυτό ακριβώς φρόντισε να καταστήσει σαφές η Porsche με την έκδοση Cayenne S Transsyberia, που, αν και η παραγωγή της περιορίστηκε σε μερικές δεκάδες κομμάτια, ήταν η απτή απόδειξη των ικανοτήτων της Cayenne και ένας φόρος τιμής στο αυτοκίνητο που πήρε τη νίκη στον ομώνυμο αγώνα ράλι.

Την ίδια ώρα, όμως, που η Cayenne οφείλει να αποδεικνύει ότι μπορεί να τα καταφέρει και εκτός δρόμου τα σήματα της Porsche στο αμάξωμά της τη φέρνουν σε μία ακόμα δύσκολη θέση. Να αποδείξει ότι, παρά τα 4,85 m μήκος, τα 1,7 m ύψος και το βάρος που ξεπερνά τους 2 τόνους, οδηγικά σου δίνει αυτό που περιμένεις από μία Porsche. Και εδώ είναι που πρέπει να βγάλεις για ακόμα μία φορά το καπέλο στην εταιρεία με έδρα τη Στουτγκάρδη. Γιατί η περίπτωση της Cayenne δείχνει να έχει αρκετές ομοιότητες μ’ εκείνη της 911.
Το εμβληματικότερο μοντέλο της Porsche την εποχή που παρουσιάστηκε είχε όλες τις προδιαγραφές για να αποτύχει. Κι όμως, αντί να την αλλάξουν, εργάστηκαν ατέλειωτα ώστε μέσα από κάθε επόμενη γενιά να φτάσουν σε αυτό που σήμερα αποτελεί ένα από τα καλύτερα σπορ αυτοκίνητα που μπορείς να βρεις εκεί έξω.
Η μετεξέλιξη ενός SUV
Κάπως έτσι συμβαίνει και με την Cayenne. Η πρώτη γενιά δίχασε αρκετούς, όμως μέσα από συνεχείς βελτιώσεις η 3η γενιά, στην οποία αισίως βρισκόμαστε σήμερα, είναι ένα από τα πιο συμμετοχικά και fun to drive SUV που μπορείς να αγοράσεις.
"...η Cayenne e-hybrid είναι πιο ισχυρή από την Cayenne Turbo πρώτης γενιάς."
Και μην ξεχνάς ότι πλέον στη συγκεκριμένη κατηγορία εκπροσωπούνται όλοι οι παραδοσιακοί κατασκευαστές supercars.

Και επειδή καλό είναι να υποστηρίζονται και οι σύγχρονες τάσεις, η Cayenne διαθέτει και έκδοση plug-in hybrid. Όπως αυτή που βλέπεις μπροστά σου. Η καρδιά της, βέβαια, παραμένει ένα 6κύλινδρο σύνολο 3.0 lt με συνδυαστική απόδοση που φτάνει τους 462 ίππους. Μπορεί να σου φαίνεται απίστευτο, αλλά η Cayenne e-hybrid είναι πιο ισχυρή από την Cayenne Turbo πρώτης γενιάς. Και εξίσου γρήγορη με 0-100 km/h σε 5 sec.

Τα περίπου 40 km που έχεις στη διάθεσή σου αν επιλέξεις να κινηθείς αμιγώς ηλεκτρικά μπορεί να επαρκούν για να φτάσεις στο γραφείο σου, όμως για τη λίμνη Λάδωνα θα χρειαστείς και κάποια από τα 75 λίτρα του ρεζερβουάρ της βενζίνης.
"...είναι ένα από τα πιο συμμετοχικά και fun to drive SUV που μπορείς να αγοράσεις."
Το πόσα ακριβώς βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με το πόσο βιάζεσαι να φτάσεις. Γιατί να ξέρεις, αν υποκύψεις στον εθιστικό ήχο του V6 στο πρόγραμμα Sport+, στην επιστροφή θα χρειαστεί οπωσδήποτε να σταματήσεις σε πρατήριο.

Καθώς πλησιάζεις στη λίμνη ο δρόμος στενεύει και, ανάλογα με την πλευρά από την οποία προσεγγίζεις, μπορεί να χρειαστεί να πατήσεις χώμα. Κανένα πρόβλημα, άλλωστε –και– γι’ αυτό βρίσκεσαι εδώ. Από ψηλά το τοπίο είναι μαγευτικό. Όταν βρεθείς στο επίπεδο της λίμνης (ή του ποταμού), νομίζεις ότι έχεις μεταφερθεί κάπου αλλού.
Αν με κάποιον μαγικό τρόπο αφαιρούσες τα γύρω βουνά από την εικόνα που έχεις μπροστά στα μάτια σου, θα μπορούσες κάλλιστα να υποθέσεις ότι βρίσκεσαι στην Ισλανδία. Το πέτρινο γεφύρι που υπάρχει εκεί από τον 13ο αιώνα βυθίζεται το καλοκαίρι, όταν η στάθμη του νερού της λίμνης ανεβαίνει ή αναδύεται τον χειμώνα, δημιουργώντας ένα κάπως απόκοσμο θέαμα.

Προσπαθώ να μείνω συγκεντρωμένος στον λόγο που με έφερε ως εδώ. Η Cayenne ταιριάζει με το τοπίο, αυτό είναι το μόνο σίγουρο. Τα ελαστικά της, όμως; Οι διαστάσεις τους είναι 285/35 R22 μπροστά και 315/30 R22 πίσω. Σοβαρά τώρα, θα πατήσω λάσπη με αυτούς τους τροχούς; Μια καλή ιδέα θα ήταν να έχω μαζί και ένα τρέιλερ με ένα τρακτέρ επάνω, γιατί, ξέρεις, το πιο κοντινό χωριό δεν είναι ακριβώς κοντά. Εναλλακτικά, μπορώ να δηλώσω λάτρης της περιπέτειας και να παίξω τα ρέστα μου στην τετρακίνηση της Porsche, τη δυνατότητα να αυξομειώσω το ύψος του αμαξώματος μέσω της αερανάρτησης και να βασιστώ στο πακέτο off road.
"Τριγύρω σου δεν υπάρχει καμία άλλη ανθρώπινη παρουσία. Είσαι εσύ, το αυτοκίνητο και η φύση."
Το έκανες εικόνα; Ωραία, τώρα μπορείς να τη διαγράψεις. Γιατί στο μέρος όπου βρίσκομαι δε χρειάζομαι τίποτα απ’ όλα αυτά. Η ανάρτηση είναι ρυθμισμένη σε κανονικό ύψος, το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης είναι το sport και το πρόγραμμα ελέγχου ευστάθειας είναι off. Μόλις διάβασες τη συνταγή για ένα από τα πιο διασκεδαστικά παιχνίδια ενηλίκων.

Πατάς γκάζι, παίζεις με το τιμόνι και απολαμβάνεις ατέλειωτες πλαγιολισθήσεις για όσο αντέχεις ή για όσο διαρκούν το φως της ημέρας και τα καύσιμα. Τριγύρω σου δεν υπάρχει καμία άλλη ανθρώπινη παρουσία. Είσαι εσύ, το αυτοκίνητο και η φύση. Μια επίπεδη έκταση, που θα μπορούσε να αποτελεί μικρογραφία της Σολτ Λέικ.
Αρκετή ώρα μετά ο ήλιος αρχίζει να δύει. Τέλος το παιχνίδι για σήμερα. Βρίσκομαι έξω από το αυτοκίνητο και παρατηρώ το τοπίο. Μαζί με τον κινητήρα της Cayenne αρχίζω να κρυώνω κι εγώ. Σκέφτομαι τον δρόμο της επιστροφής με διάθεση αντίστοιχη ενός παιδιού το απόγευμα της Κυριακής στην ιδέα πως την επόμενη μέρα έχει σχολείο. Θα ήθελα πολύ να επιστρέψω σύντομα. Χωρίς την Cayenne όμως, ίσως θα ήταν καλύτερη ιδέα να έρθω για ψάρεμα.