Δεν ξέρεις από που να αρχίσεις τις αναφορές στον Giotto Bizzarrini για να αποδώσεις το μεγαλείο της μηχανολογικής του ιδιοφυίας. Θα είναι η Ferrari 250 GTO, ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα στην ιστορία των αυτοκινήτων; Θα είναι ο V12 της Lamborghini που μετά από 50 χρόνια ήταν πιο φρέσκος από ποτέ; Θα είναι το Iso Grifo του 1965, που ήταν ένα από τα σπουδαιότερα underdog των 100 ετών του Le Mans;
Με όνομα βαρύ
Ήταν όλα μαzί όμως αυτά που συνθέτουν την εικόνα ενός από τους σπουδαιότερους τεχνικούς που πέρασαν ποτέ από τον πλανήτη αυτό. Στις 13 Μαΐου, λιγότερο από έναν μήνα πριν τα 97α γενέθλιά του, ο Giotto έκλεισε αυτόν τον κύκλο ύπαρξης. Τον είχε ξεκινήσει στεκόμενος ευθυτενής και αγέρωχος υπό το βάρος του σπουδαίου ονόματος που είχε δημιουργήσει ο παππούς του όταν συνεργαζόταν με τον Μαρκόνι για να φτιάξουν το ραδιόφωνο και είχε συνεχίσει ο πατέρας του ως μεγαλοϊδιοκτήτης γης στην περιοχή της Τοσκάνης που ήταν η γενέτειρα των Bizzarrini.
Αποφοίτησε από το πανεπιστήμιο της Πίζας ως μηχανικός και έφτιαξε ως πτυχιακή του εργασία ένα Fiat Topolino για να συμμετέχει στο Mille Miglia. Είχε βελτιώσει τον μικρό κινητήρα των 16 ίππων με καρμπυρατέρ Dell' Orto σε σημείο να αποδίδει 30 ολόκληρους ίππους. Κυρίως όμως τον είχε τοποθετήσει σε διαφορετικό σημείο, ώστε το αυτοκίνητο να έχει καλύτερη συμπεριφορά. Το Bizzarrini Macchinetta του 1953 είναι ένα σημείο αναφοράς και για το Mille Miglia αλλά και για τον ίδιο τον Giotto, που έδειξε πως αυτή ήταν μόνο η αρχή.
Τα πρώτα ένσημα
H δουλειά που έπιασε στην Alfa Romeo, αφού πρώτα έκανε για λίγο τον δάσκαλο για τα προς το ζην, ήταν επίσης κομμάτι αυτού του ξεκινήματος. Εκτός από την μηχανολογική εργασία του ο Bizzarrini οδηγούσε κιόλας τα δύστροπα αυτοκίνητα της Alfa τη δεκαετία του 1950 και αυτό ήταν ένα ακόμη ταλέντο που είχε ρίζες στην αγάπη του για τα αυτοκίνητα.
Παράλληλα ήταν και αυτό που τον έφερε κοντά στον Enzo Ferrari. Η ύπαρξη του Giotto είχε ήδη απασχολήσει τον Commendatore από εκείνο το Mille Miglia. "Πρέπει να είσαι πολύ γενναίος για να ταξιδέψεις ως εδώ με αυτό το μικρό αυτοκίνητο", του είχε πει ο Enzo όταν τον είδε με την Macchinetta του. Έτσι η μεταπήδηση στην Ferrari ήταν δεδομένη και ήρθε σύντομα, όταν στο Maranello αναζητούσαν δοκιμαστή οδηγό.
Μετακόμιση στο Maranello
Δοκιμαστής οδηγός δεν έμεινε για πολύ πάντως. Στην Ferrari άρχισε η αναρρίχηση στην ιεραρχία με τον Giotto να ξεδιπλώνει όλο του το σχεδιαστικό και μηχανολογικό ταλέντο. Σύντομα ανέλαβε την επίβλεψη της κατασκευής και της εξέλιξης της Ferrari 250 GTO που παραμένει μέχρι και σήμερα το προσωπικό του αριστούργημα.
Πάνω της εργάστηκε σκληρά και ακόμη και αν δεν κατάφερε να ολοκληρώσει το έργο του στην εταιρεία, η συμβολή του στο αυτοκίνητο δεν λησμονείται γιατί πολύ απλά δεν γίνεται να λησμονηθεί.
Η εξέγερση του παλατιού
Στα τέλη του 1961 ο Enzo Ferrari διαφώνησε με τον Girolami Gardini που ήταν τότε διευθυντής στην Ferrari. Η αποχώρησή του Gardini από την εταιρεία προκάλεσε την "εξέγερση του πλατιού" εναντίον του Enzo. Μέσα στους πέντε που θεωρούνταν υπαρχηγοί του Commendatore εκείνη την εποχή, αλλά αποχώρησαν στηρίζοντας τον διευθυντή τους, ήταν και ο Giotto Bizzarrini.
Το 1962 ο Bizzarrini ίδρυσε την Societa Autostar, μια εταιρεία μηχανικών, μέσω της οποίας μπορούσε να εργαστεί ως ελεύθερος επαγγελματίας. Συνεπώς προσλήφθηκε από τον κόμη Giovanni Volpi, ιδιοκτήτη της Scuderia Serenissima, για να αναβαθμίσει μια Ferrari 250 GT SWB (αριθμός πλαισίου 2819GT) σε προδιαγραφές GTO. Η Ferrari ήταν εκνευρισμένη με τον Volpi και είχε αρνηθεί να του πουλήσει μια GTO, οπότε ο Bizzarrini έπρεπε να αποκτήσει και να τροποποιήσει ένα μεταχειρισμένο όχημα για να αγωνιστεί στο Le Mans.
Ferrari Breadvan
Ο Giotto ανέπτυξε ακόμη περισσότερο τις ιδέες του από την GTO και μαζί με τον Piero Drogo από μια Carrozzeria στη Modena δημιούργησαν ένα αεροδυναμικά προηγμένο αμάξωμα, ακόμη πιο χαμηλό από την GTO με τη γραμμή της οροφής να επεκτείνεται δραματικά προς το πίσω μέρος, απότομα κομμένο για να ακολουθήσει την αεροδυναμική θεωρία του Kamm.
Το πίσω μέρος λόγω των παραπάνω έμοιαζε με φούρνο που έβγαζε ψωμί και αυτό ήταν και το παρατσούκλι της συγκεκριμένης 250 SWB. "Breadvan"! Ο θρύλος λέει πως ο Giotto χρειάστηκε 14 ημέρες για να το φτιάξει βασιζόμενος στο σασί 2819GT.
Ένα χρόνο αργότερα ο Ferruccio Lamborghini ανέθεσε στον Bizzarrini να σχεδιάσει έναν κινητήρα για το νέο του αυτοκίνητο. Η σχέση του Ferruccio με τον Enzo είναι λίγο πολύ γνωστή και ο Lamborghini είχε υποσχεθεί στον Giotto πως θα λάμβανε χρηματικό μπόνους για κάθε έναν ίππο που θα είχε ο νέος κινητήρας, περισσότερο από τον V12 της Ferrari.
Εκείνος ο V12 της Lamborghini τοποθετήθηκε για πρώτη φορά στην 350GT το 1964. Η Lamborghini σταμάτησε να τον χρησιμοποιεί με τις παραλλαγές που δεχόταν κάθε φορά, το 2010 όταν προέκυψε η Murcielago SV.
Η συνεργασία με τον Renzo Rivolta της Iso Autoveicoli, ήταν εκείνη που ακολούθησε και έφερε τα Iso Rivolta IR 300 και Iso Grifo. Έληξε άδοξα γιατί ο Giotto διαφώνησε και εκεί, είχε προλάβει όμως να φτιάξει το Iso Grifo που αργότερα υπό το όνομα της Bizzarrini, όπως είχε μετονομαστεί από το 1964 η Societa Autostar, έγινε Iso Grifo Prototipi Bizzarrini για να τρέξει στο Le Mans του 1965. Κέρδισε την κατηγορία του και βρέθηκε μέσα στην πρώτη δεκάδα πίσω από τις Ferrari 250 LM και 275 GTB, αλλά και τις Porsche 904. Ήταν μεγάλη επιτυχία και μια μεγάλη έκπληξη.
Η αναβίωση της Bizzarrini στην εποχή μας περιλαμβάνει ελάχιστα παραδείγματα των 5300GT Corsa που ήταν το αυτοκίνητο που σφράγισε την δραστηριοποίηση της εταιρείας από το 1964 και έπειτα με το όνομά του. Ανακατασκευασμένα από την RML και τα 24 κομμάτια, κοστίζουν μερικά εκατομμύρια και κοσμούν προσωπικές συλλογές, ως μια σύνδεση με την εποχή που η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία μεσουρανούσε.
Παράλληλα αποτελούν και ένα statement από εκείνους που θέλουν να διαθέτουν την raw μορφή της ιδιοφυίας του Giotto Bizzarrini χωρίς κανενός είδους συμβιβασμό, αν υπάρχει κάποιος τέτοιος στην Ferrari 250 GTO. Το Bizzarrini 5300GT Corsa είναι κάτι σαν ένα prequel μιας μεγάλης δημιουργίας, όχι όμως για να γίνει εκμεταλλεύσιμη η δημοφιλία της 250 GTO, αλλά για να διορθωθούν επιλογές που ήταν τυχόν, λάθος στο αρχικό κατασκεύασμα και να μπορέσει ο καλλιτέχνης να κάνει τα σχετικά updates στο όραμά του.
Διαβάστε ακόμα:
- 10 προκλητικές και αστείες έντυπες διαφημίσεις αυτοκινήτων
- Ελλάδα: Μεγάλη αύξηση των πωλήσεων αυτοκινήτων-τι γίνεται με τα diesel
- Το πιο παραδοσιακό drift που έγινε ποτέ: με άμαξα και έναν ίππο (+video)
-YouTuber κατέστρεψε Mustang GT 800 ίππων και το έχει σε video
- Σε πόσα χρόνια θα έχουν μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα όλες οι φίρμες