Παίρνουν πιο εύκολα φωτιά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα; Έχουμε την απάντηση

Με τα memes που κυκλοφορούν τείνουμε να πιστέψουμε ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παίρνουν φωτιά ακόμα και αν τα στραβοκοιτάξεις; Είναι όμως αλήθεια αυτό; Ας δούμε τα δεδομένα.

Οι φωτιές σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν πλέον ένα συχνό θέμα ειδήσεων, σχολιών και memes. Αλλά γιατί συμβαίνει αυτό; Μία πιθανή εξήγηση είναι ότι τα μέσα ενημέρωσης και τα social media δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στις φωτιές που αφορούν ηλεκτρικά οχήματα, παραμελώντας αντίστοιχα περιστατικά με οχήματα εσωτερικής καύσης – δηλαδή βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα.

Ωστόσο, πολλοί –τουλάχιστον στην Ελλάδα– θεωρούν πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παίρνουν φωτιά πιο εύκολα. Είναι όμως αλήθεια αυτό, ή πρόκειται για ένα "factoid", δηλαδή μια λανθασμένη πληροφορία που γίνεται ευρέως αποδεκτή;

Διαβάστε Επίσης

Στην πραγματικότητα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν σαφώς μικρότερη πιθανότητα να αναφλεγούν σε σχέση με τα συμβατικά.

Τι δείχνουν τα δεδομένα για τις πυρκαγιές σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Ας ρίξουμε μια ματιά στα επίσημα στοιχεία, που προέρχονται από κρατικούς οργανισμούς, πανεπιστήμια και την EV FireSafe – έναν οργανισμό που καταγράφει περιστατικά πυρκαγιάς σε ηλεκτρικά οχήματα εδώ και πάνω από μία δεκαετία.

Ένας καθηγητής του Πολυτεχνείου Swinburne επισημαίνει: "Παρά τα περιστατικά που έχουν δημοσιευτεί (αναφερόμενος σε ορισμένες ειδήσεις), οι πυρκαγιές μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων είναι σπάνιες. Στην πραγματικότητα, τα διαθέσιμα δεδομένα δείχνουν ότι ο κίνδυνος φωτιάς είναι από 20 έως 80 φορές μεγαλύτερος στα βενζινοκίνητα και ντιζελοκίνητα οχήματα. Οι κίνδυνοι είναι επίσης υψηλότεροι στα ηλεκτρικά σκούτερ και ποδήλατα".

Η EV FireSafe καταγράφει και αναλύει παγκοσμίως περιστατικά πυρκαγιών που σχετίζονται με τις μπαταρίες επιβατικών ηλεκτρικών οχημάτων. Από το 2010 μέχρι τον Ιούνιο του 2023, η βάση δεδομένων της περιλαμβάνει μόλις 393 επαληθευμένες περιπτώσεις πυρκαγιάς, σε σύνολο περίπου 30 εκατομμυρίων ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως.

Διαβάστε Επίσης

Μια σχετική έκθεση που δημοσιεύθηκε τον Μάιο του 2023 από τη Σουηδική Υπηρεσία Πολιτικής Απρόβλεπτης Ανάγκης διαπίστωσε ότι τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης είχαν 20 φορές περισσότερες πιθανότητες να πάρουν φωτιά σε σύγκριση με τα ηλεκτρικά, μέσα στη Σουηδία.

Για το έτος 2022, στη Σουηδία σημειώθηκαν 106 πυρκαγιές σε διάφορα ηλεκτροκίνητα μέσα μεταφοράς. Περισσότερες από τις μισές αφορούσαν ηλεκτρικά σκούτερ (38 περιστατικά) και ηλεκτρικά ποδήλατα (20 περιστατικά). Από τα 611.000 ηλεκτρικά οχήματα της χώρας, καταγράφηκαν μόλις 23 πυρκαγιές – ποσοστό 0,004%. Αντίθετα, στους 4,4 εκατομμύρια κατόχους συμβατικών οχημάτων, σημειώθηκαν 3.400 πυρκαγιές – ποσοστό 0,08%.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, η EV FireSafe κατέγραψε ότι περίπου 0,0012% των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων παρουσίασαν περιστατικό φωτιάς από το 2010 έως το 2023. Αν και είναι δύσκολο να βρεθούν πλήρη παγκόσμια δεδομένα για τα συμβατικά οχήματα, η ίδια οργάνωση αξιοποίησε εκθέσεις από διαφορετικές χώρες και κατέληξε σε ένα μέσο ποσοστό κινδύνου φωτιάς 0,1% για τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα. Δηλαδή, πάνω από 80 φορές μεγαλύτερο από αυτό των ηλεκτρικών.

Συνεπώς, το να ισχυρίζεται κανείς ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα καίγονται συχνότερα από τα συμβατικά είναι παραπληροφόρηση. Και είναι σημαντικό να μην αναπαράγουμε fake news.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Best of Network