
Ένα από τα σημαντικά χαρακτηριστικά της ηλεκτροκίνησης είναι το κόστος χρήσης και συντήρησης. Είναι θεωρητικά από εκείνα που θα μπορούσαν να είναι game changer παράγοντες στην μαζικοποίηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς δεν είναι αμελητέα η διαφορά σε σχέση με ένα θερμικό αυτοκίνητο.

Για παράδειγμα οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη θα μπορούσαν να εξοικονομούν από 450 ευρώ έως και 2.900 ευρώ ετησίως αξιοποιώντας τις τεχνολογίες έξυπνης και αμφίδρομης φόρτισης, σύμφωνα με νέα μελέτη της Eurelectric και της EY.
Η έρευνα αναδεικνύει τον ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην εξισορρόπηση του ηλεκτρικού δικτύου, τη μείωση της συμφόρησης και την καλύτερη ενσωμάτωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Έξυπνη και αμφίδρομη φόρτιση
Η έξυπνη φόρτιση επιτρέπει στα EV να αποθηκεύουν πλεονάζουσα ηλεκτρική ενέργεια όταν οι τιμές είναι χαμηλές και να περιορίζουν την κατανάλωση κατά τις ώρες αιχμής.
Επιπλέον, η τεχνολογία Vehicle-to-Grid (V2G) επιτρέπει στους ιδιοκτήτες να πωλούν ενέργεια πίσω στο δίκτυο όταν υπάρχει αυξημένη ζήτηση, δημιουργώντας ένα δυναμικό σύστημα αποθήκευσης ενέργειας. Ωστόσο, το δυναμικό αυτό παραμένει σε μεγάλο βαθμό αναξιοποίητο, καθώς οι καταναλωτές δεν έχουν σαφή οικονομικά κίνητρα για να συμμετάσχουν στη διαδικασία.

Η αυξανόμενη ανάγκη για ευελιξία
Οι ανάγκες του ευρωπαϊκού ηλεκτρικού συστήματος για ευελιξία προβλέπεται να διπλασιαστούν τα επόμενα πέντε χρόνια, καθώς όλο και περισσότερες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ενσωματώνονται στο δίκτυο.
Η μελέτη εκτιμά ότι έως το 2030, οι μπαταρίες των ηλεκτρικών θα μπορούσαν να παρέχουν συνολικά 114 TWh αποθηκευτικής ικανότητας, ποσότητα αρκετή για να καλύψει τις ετήσιες ενεργειακές ανάγκες 30 εκατομμυρίων κατοικιών.

Οι υποδομές φόρτισης
Η ανάπτυξη των δημόσιων σημείων φόρτισης είναι κρίσιμη για την ευρεία υιοθέτηση των EV. Το 2024, οι δημόσιοι φορτιστές στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 30%, ξεπερνώντας τις 820.000 μονάδες. Παρόλα αυτά, απαιτείται επιτάχυνση της εγκατάστασης νέων φορτιστών για να επιτευχθεί ο στόχος των 3,5 εκατομμυρίων σημείων φόρτισης έως το 2030, κάτι που μεταφράζεται σε 8.600 νέους φορτιστές ανά εβδομάδα.
Οικονομικά οφέλη και εξοικονόμηση
Η μελέτη δείχνει ότι η αξιοποίηση της ευελιξίας από τα ηλεκτρικά θα μπορούσε να αποφέρει εξοικονόμηση 4 δισ. ευρώ ετησίως για τους διαχειριστές δικτύων, μειώνοντας εν μέρει την ανάγκη για νέες επενδύσεις σε υποδομές. Παράλληλα, οι οδηγοί EV μπορούν να μειώσουν το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας τους, φτάνοντας ακόμα και κάτω από το επίπεδο κόστους ενός συμβατικού οχήματος.

Προκλήσεις και προϋποθέσεις
Για να ξεκλειδωθεί το πλήρες δυναμικό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ως στοιχείο ευελιξίας στο ηλεκτρικό δίκτυο, απαιτούνται:
Καθαρά οικονομικά κίνητρα για τους καταναλωτές.
Διαλειτουργικά δεδομένα μεταξύ οχημάτων, φορτιστών και παρόχων ενέργειας.
Πρόσβαση στις αγορές ευελιξίας για τους οδηγούς ηλεκτρικών.
Με βάση την έρευνα και τα στοιχεία που αναδεικνύει, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι απλώς ένα μέσο μεταφοράς, αλλά μπορούν να αποτελέσουν ενεργά στοιχεία του ενεργειακού συστήματος.
Με τις κατάλληλες πολιτικές και υποδομές, μπορούν να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην πράσινη μετάβαση της Ευρώπης, προσφέροντας οικονομικά οφέλη τόσο στους οδηγούς όσο και στο σύστημα ενέργειας συνολικά.