
Με μια στρατηγική επένδυση που ξεπερνά το 1,33 δισ. ευρώ, το Ηνωμένο Βασίλειο προχωρά στη δημιουργία νέας μονάδας παραγωγής μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα, την οποία θα κατασκευάσει και θα διαχειρίζεται η ιαπωνική AESC, θυγατρική της Envision Group, η οποία έχει στενή συνεργασία με την Nissan. Η νέα μονάδα θα είναι ένα gigafactory ηλεκτρικών μπαταριών και θα ανεγερθεί στο Σάντερλαντ, στη βόρεια Αγγλία, ενισχύοντας σημαντικά τις δυνατότητες του βρετανικού οικοσυστήματος ηλεκτροκίνησης.

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε πως η μονάδα θα έχει τη δυνατότητα να παράγει μπαταρίες για έως και 100.000 ηλεκτρικά οχήματα ετησίως, αυξάνοντας την υφιστάμενη παραγωγική ικανότητα κατά έξι φορές. Η χρηματοδότηση του έργου προήλθε από ένα συνδυασμό δημόσιων και ιδιωτικών κεφαλαίων, με συμμετοχή του Ηνωμένου Βασιλείου μέσω των National Wealth Fund και UK Export Finance που παρέχουν εγγυήσεις για τη συγκέντρωση περίπου 907 εκατ. ευρώ από μεγάλες τράπεζες όπως οι Standard Chartered, HSBC, SMBC Group, Societe Generale και BBVA. Τα υπόλοιπα περίπου 426 εκατ. ευρώ καλύφθηκαν μέσω ιδιωτικής χρηματοδότησης και νέων κεφαλαίων από την ίδια την AESC.
Η υπουργός Οικονομικών, Rachel Reeves, δήλωσε πως: "Προχωρούμε με ταχύτερους ρυθμούς για να ενισχύσουμε την ανθεκτικότητα της βιομηχανίας μας και να υποστηρίξουμε την ανάπτυξή της. Η επένδυση στο Σάντερλαντ δεν προάγει μόνο την καινοτομία και τη βιώσιμη κινητικότητα, αλλά δημιουργεί και πολυπόθητες, ποιοτικές θέσεις εργασίας με καλές απολαβές".
Η περιοχή του Σάντερλαντ αποτελεί ήδη κόμβο για την ηλεκτροκίνηση, καθώς εκεί βρίσκεται το μεγαλύτερο εργοστάσιο κατασκευής αυτοκινήτων στη Βρετανία, το οποίο ανήκει στη Nissan. Το 2023, η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε νέα μεγάλη επένδυση για την παραγωγή ηλεκτρικών εκδόσεων δύο μοντέλων της, ενισχύοντας περαιτέρω την περιοχή ως κέντρο ηλεκτροκίνησης.
Ο διευθύνων σύμβουλος της AESC, Shoichi Matsumoto, σημείωσε πως η συγκεκριμένη επένδυση αποτελεί "ορόσημο στις συνεχιζόμενες προσπάθειες της AESC να στηρίξει τον δρόμο αποανθρακοποίησης του Ηνωμένου Βασιλείου και την επέκταση της εγχώριας αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων".

Η νέα μονάδα εκτιμάται πως θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση της εγχώριας εφοδιαστικής αλυσίδας και στην επίτευξη των στόχων του Ηνωμένου Βασιλείου για βιώσιμη κινητικότητα, ενισχύοντας παράλληλα την ανταγωνιστικότητα της χώρας στην ταχέως εξελισσόμενη παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.