Τα σύγχρονα αυτοκίνητα αποκτούν ολοένα και περισσότερα χαρακτηριστικά ασφαλείας για τους επιβαίνοντες. Ωστόσο, η εμπειρία μας από τις αξιολογήσεις των σύγχρονων αυτοκινήτων μας λέει ότι γίνονται επίσης όλο και πιο παρεμβατικά με διάφορες φωτεινές και ηχητικές ειδοποιήσεις που πολλές φορές είναι ενοχλητικές.
Οι ευρωπαϊκές και αμερικανικές επιτροπές οδικής ασφάλειας είναι ο κύριος νομοθέτης στον τομέα της ασφάλειας. Σύμφωνα με τις τελευταίες απαιτήσεις από τις 6 Ιουλίου 2022, όλα τα οχήματα που πωλούνται στην Ευρώπη πρέπει να διαθέτουν τους τις ακόλουθες τεχνολογίες υποβοήθησης οδήγησης: Συστήματα διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας, αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, έξυπνη υποβοήθηση ταχύτητας, ανίχνευση οπισθοπορείας με κάμερα ή αισθητήρες, προειδοποίηση προσοχής σε περίπτωση υπνηλίας ή απόσπασης της προσοχής του οδηγού, καταγραφείς δεδομένων συμβάντων και κυβερνοασφάλεια.
Οι απαιτήσεις για τα αμερικανικά οχήματα είναι σε μεγάλο βαθμό οι ίδιες, γεγονός που μειώνει το κόστος ανάπτυξης για τα οχήματα που πωλούνται και στις δύο αγορές. Οι περισσότερες άλλες αγορές έχουν λιγότερο αυστηρές κατευθυντήριες γραμμές, επιτρέποντας στους κατασκευαστές να παραδώσουν ένα όχημα στην αγορά χωρίς ορισμένα από αυτά τα βοηθήματα.
Τι ισχύει με τις βαθμολογίες ασφάλειας
Το Euro NCAP, το ευρωπαϊκό πρόγραμμα πιστοποίησης και αξιολόγησης της ασφάλειας νέων αυτοκινήτων, έχει γίνει τόσο αναγνωρισμένη διαδικασία που μια κακή βαθμολογία σε αυτό θα πλήξει σημαντικά τις πωλήσεις οποιουδήποτε οχήματος.
Έτσι, αν ένα όχημα κριθεί υποδεέστερο από το Euro NCAP, συχνά θα έχει κακή απόδοση στην αγορά και είτε θα αποσυρθεί είτε θα αντικατασταθεί γρήγορα. Και αυτό προτρέπει τους κατασκευαστές στο να λάβουν σοβαρά υπόψη τους το θέμα της ασφάλειας.
Όπως κάθε πρωτόκολλο δοκιμών που πρέπει να καλύπτει ένα τόσο μεγάλο φάσμα διαφορετικών προϊόντων, έτσι και οι απαιτήσεις του Euro NCAP έχουν κάποια κενά στα κριτήρια βαθμολόγησης με περιθώρια διαφορετικής ερμηνείας. Ως εκ τούτου, κάποιοι κατασκευαστές θα εξαντλήσουν αυτές τα μικρά παραθυράκια περισσότερο, ενώ άλλοι θα τα τηρήσουν ευλαβικά.
Σε αξιολογήσεις μας για τα Hyundai Ioniq 6 και Kona Electric συζητήσαμε το πόσο παρεμβατικά και ενοχλητικά είναι τα συστήματα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας και ταχύτητας, ενώ από την άλλη σε μοντέλα όπως το Volvo EX30 και η Mercedes EQS SUV, το πόσο "διακριτικά” λειτουργούν και προειδοποιούν.
Τα υπερποστατευτικά συστήματα
Το Euro NCAP βαθμολογεί την ασφάλεια ενηλίκων, παιδιών, πεζών και συστημάτων ασφαλείας. Τα συστήματα ασφαλείας είναι η πιο πρόσφατη κατηγορία που προστέθηκε και εν τέλει μια από τις πιο βαρύνουσες για την τελική βαθμολογία. Ως εκ τούτου, οι κατασκευαστές θα προσπαθήσουν να κερδίσουν μερικούς πόντους με "υπερπροστατευτικά βοηθήματα” για να ενισχύσουν τα τελικά τους αποτελέσματα.
Ένας κύριος λόγος για τον οποίο ορισμένοι κατασκευαστές υπερβάλλουν με τις ηχητικές ειδοποιήσεις είναι η μείωση του κόστους, γεγονός που εξηγεί γιατί τα φθηνότερα οχήματα είναι συνήθως πιο παρεμβατικά από τα πιο ακριβά.
Για παράδειγμα, το σύστημα παρακολούθησης της κατάστασης του οδηγού (DSM) ορίζει ότι το όχημα πρέπει να ηχεί όταν ο οδηγός δεν προσέχει το δρόμο για ορισμένο χρονικό διάστημα. Ωστόσο, δεν υπάρχει ένα συγκεκριμένο χρονικό όριο για τη λειτουργία του συστήματος, οπότε οι κατασκευαστές κατάλαβαν ότι αν το ηχητικό σήμα ενεργοποιηθεί νωρίτερα, η βαθμολογία θα είναι υψηλότερη – αντισταθμίζοντας έτσι τις χαμηλότερες βαθμολογίες από άλλους τομείς.
Άλλοι πάλι κατασκευαστές επιτρέπουν την εύκολη απενεργοποίηση πολλών τέτοιων συστήματων. Οι κανόνες του Euro NCAP αναφέρουν ότι δεν μπορείτε να απενεργοποιήσετε τα συστήματα αλλαγής λωρίδας κυκλοφορίας, την προειδοποίηση σύγκρουσης και τα συστήματα υποβοήθησης ταχύτητας με το πάτημα ενός μόνο κουμπιού.
Ορισμένοι κατασκευαστές τη γλιτώνουν με την ενσωμάτωσή τους στην οθόνη, επομένως δεν ομιλούμε για ένα φυσικό κουμπί. Το είδαμε αυτό στο Mercedes EQE ως ένα σταθερό μενού στην άκρη της οθόνης Hyperscreen, ενώ στο Volvo EX30 μπορούσαμε να ρυθμίσουμε την οθόνη ώστε να δείχνει τις ρυθμίσεις του οχήματος σε κάθε εκκίνηση, πράγμα που σημαίνει ότι μπορούσαμε εύκολα να απενεργοποιήσουμε τους ανεπιθύμητους βοηθούς με ένα μόνο άγγιγμα.
Αναμένουμε πάντως ότι οι κανόνες του Euro NCAP θα τροποποιηθούν σε μια από τις μελλοντικές αναθεωρήσεις τους, ώστε να κλείσει αυτό το παραθυράκι.
Ένα άλλο μέρος των δοκιμών του συστήματος ασφαλείας είναι το σύστημα που αναγνωρίζει τα σήματα κυκλοφορίας και σας προειδοποιεί για πιθανή υπέρβαση ταχύτητας. Η αλήθεια είναι ότι δεν είμαστε αρκετά προηγμένοι τεχνολογικά για να το εφαρμόσουμε σε τόσο μεγάλη κλίμακα.
Ένας βασικός παράγοντας γι' αυτό είναι η υποδομή, η οποία πρέπει να είναι σε άριστη κατάσταση, δηλαδή όλες οι πινακίδες να είναι ευδιάκριτες και να μην υπάρχουν εμπόδια για να λειτουργήσει το σύστημα όπως προβλέπεται.
Στην πραγματικότητα, αυτό που βλέπουμε είναι ότι ο βοηθός ταχύτητας αποτυγχάνει σε πολλές περιπτώσεις. Αν για παράδειγμα ένα μεγαλύτερο φορτηγό κρύβει την πινακίδα εκείνη τη στιγμή ή αν υπάρχουν κακές καιρικές συνθήκες με μειωμένη ορατότητα.
Λόγος και αντίλογος
Το αν αυτά τα συστήματα λειτουργούν καλά ή όχι είναι ένα θέμα προς συζήτηση και πολλές φορές λαμβάνει υποκειμενική διάσταση, ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης του καθενός, τις τοπικές υποδομές και την κυκλοφορία.
Ωστόσο, η μέχρι τώρα εμπειρία μας δείχνει ότι οι οδικές συνθήκες δεν είναι πάντα τέλειες, ενώ ακόμη και τα πιο έξυπνα από τα σύγχρονα συστήματα δεν μπορούν να υποκαταστήσουν αυτό που ο εγκέφαλος του οδηγού μπορεί να δει και να προβλέψει.
Για να είμαστε ειλικρινείς, δεν θα πρέπει να βασιζόμαστε τόσο πολύ στην τεχνολογία για να κάνει τη δουλειά για εμάς, αλλά να επικεντρωθούμε στο να την κάνουμε όσο το δυνατόν καλύτερη ούτως ώστες να μας βοηθήσει στην οδήγηση.
Το τέλειο σενάριο για την αυτοκίνηση, όπου όλα τα συστήματα λειτουργούν αρμονικά, υφίσταται μόνο στα χαρτιά και σε ορισμένες περιπτώσεις η υπερβολική υποβοήθηση μπορεί να κάνει περισσότερο κακό παρά καλό.
Κατά τη δοκιμή των οχημάτων, ελέγχουμε πάντα πώς λειτουργούν αυτά τα συστήματα και αν πραγματικά ωφελούν την εμπειρία οδήγησης. Δυστυχώς, είμαστε πάντα αναγκασμένοι να απενεργοποιούμε τουλάχιστον ένα, καθώς η πληθώρα των διαφορετικών συστημάτων και τα επικαλυπτόμενα ηχητικά σήματα αποσπούν ακόμη περισσότερο την προσοχή μας από τον δρόμο.
Το να γίνουν τα αυτοκίνητα όσο το δυνατόν πιο ασφαλή είναι προφανώς το ζητούμενο, το οποίο όμως δεν έχει καμία σχέση με τις περιττές και ενοχλητικές ηχητικές ειδοποιήσεις που απλώς κάνουν την οδήγηση μια ακόμα οιστρογόνο διαδικασία στην καθημερινότητά μας.
Πηγή: arenaev.com