Φωτιά σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι πια μια συνηθισμένη είδηση. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό; Μία εξήγηση είναι ότι τα media προβάλλουν περισσότερο τις φωτιές στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ενώ αδιαφορούν για τις φωτιές στα θερμικά -δηλαδή όσα κινούνται με βενζίνη ή πετρέλαιο.
Πάντως πολλοί πιστεύουν -στην Ελλάδα τουλάχιστον- ότι τα ηλεκτρικά πιάνουν πιο εύκολα φωτιά. Ισχύει ή είναι ένα factoid (λανθασμένη πληροφορία που θεωρείται σωστή); Η αλήθεια είναι ότι τα ηλεκτρικά έχουν πολύ λιγότερες πιθανότητες να πιάσουν φωτιά σε σχέση με τα θερμικά.
Τι λένε τα στοιχεία για τις φωτιές στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Ας δούμε ποια είναι τα δεδομένα στηριζόμενοι σε στοιχεία κρατικών οργανισμών, πανεπιστημίων και του οργανισμού ev firesafe που "σκανάρει" για φωτιές στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εδώ και πάνω από 10 χρόνια.
Καθηγητής στο πολυτεχνείο του Swinburne αναφέρει σχετικά: "Παρά τα περιστατικά αυτά (σ.σ αναφέρεται σε κάποιες ειδήσεις), οι πυρκαγιές μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων είναι σπάνιες. Πράγματι, τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι ο κίνδυνος πυρκαγιάς είναι μεταξύ 20 και 80 φορές μεγαλύτερος για τα οχήματα βενζίνης και ντίζελ. Οι κίνδυνοι πυρκαγιάς είναι επίσης μεγαλύτεροι για τα ηλεκτρικά σκούτερ και τα ηλεκτρικά ποδήλατα".
Η EV FireSafe παρακολουθεί τις πυρκαγιές μπαταριών επιβατικών ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως. Από το 2010 έως τον Ιούνιο του 2023, η βάση δεδομένων της καταγράφει μόνο 393 επαληθευμένες πυρκαγιές παγκοσμίως, από τα περίπου 30 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους.
Μια έκθεση του Μαΐου 2023 από τη Σουηδική Υπηρεσία Πολιτικής Απρόβλεπτης Ανάγκης διαπίστωσε ότι τα οχήματα που κινούνται με κινητήρες εσωτερικής καύσης είχαν 20 φορές περισσότερες πιθανότητες να πιάσουν φωτιά από ό,τι τα ηλεκτρικά οχήματα στη Σουηδία.
Η Σουηδία κατέγραψε 106 πυρκαγιές σε διάφορα ηλεκτροκίνητα μέσα μεταφοράς το 2022. Περισσότερες από τις μισές ήταν σε ηλεκτρικά σκούτερ (38) και ηλεκτρικά ποδήλατα (20). Από τα 611.000 ηλεκτρικά οχήματα της Σουηδίας, αναφέρθηκαν 23 πυρκαγιές (0,004%). Στον στόλο των 4,4 εκατομμυρίων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων καταγράφηκαν 3.400 πυρκαγιές (0,08%).
Σε παγκόσμιο επίπεδο, η EV FireSafe διαπίστωσε ότι περίπου το 0,0012% των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων έπιασε φωτιά από το 2010 έως το 2023. Ενώ ήταν δύσκολο να βρεθούν παρόμοια παγκόσμια στατιστικά στοιχεία για τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα, η EV Firesafe χρησιμοποίησε μια σειρά από εκθέσεις χωρών και διαπίστωσε πολύ υψηλότερο κίνδυνο πυρκαγιάς 0,1%. Αυτό είναι περισσότερο από 80 φορές το ποσοστό που βρήκε η EV Firesafe για τα ηλεκτρικά οχήματα.
Ως εκ τούτου το να λέμε ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πιάνουν φωτιά συχνότερα από τα συμβατικά είναι fake news και καλό είναι να μην αναπαράγουμε fake news -ιδίως όσοι είμαστε επαγγελματίες της ενημέρωσης.