
Η μεγάλη συζήτηση που έχει αναπτυχθεί γύρω από τα συνθετικά καύσιμα (e-fuels) φαίνεται ότι έχει φέρει ανατροπές. Στελέχη της σαουδαραβικού ενεργειακού κολοσσού της Aramco αλλά και του ομίλου Stellantis διατείνονται πως η τεχνολογική πρόοδος και η ευνοϊκή φορολογία μπορούν να μειώσουν την τιμή των συνθετικών καυσίμων.
Η συγκεκριμένη τεχνολογία καυσίμων κέρδισε και το ενδιαφέρον της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου έριξε νερό στο κρασί με την εξαίρεση από τους στόχους μηδενικών εκπομπών ρύπων στην αυτοκίνηση έως το 2035.

Η Saudi Aramco πιστεύει ότι μπορεί να μειώσει αρκετά το κόστος παραγωγής των συνθετικών καυσίμων. Η εν λόγω μορφή ενέργειας παρασκευάζεται με τον συνδυασμό υδρογόνου και διοξειδίου του άνθρακα σε μια διαδικασία υδρόλυσης.
Τα πράσινα διαπιστευτήριά τους προέρχονται από τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως η ηλιακή ή η αιολική, για τη δημιουργία "πράσινου" υδρογόνου, καθώς και από τη δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα από τον αέρα ή από σημειακές πηγές, όπως εργοστάσια.

Τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν συνθετικά καύσιμα θα εξακολουθούν να εκπέμπουν κάποια σωματίδια και διοξείδιο του άνθρακα, αλλά οι υποστηρικτές αναφέρουν πως αυτό αντισταθμίζεται από μια φιλική προς το περιβάλλον διαδικασία παραγωγής. Προς το παρόν, τα συγκεκριμένα καύσιμα δεν παράγονται σε μεγάλη κλίμακα και η τιμή τους στην αντλία είναι δυνητικά αρκετές φορές υψηλότερη από τη βενζίνη ή το diesel.
Από την άλλη, οι επικριτές ισχυρίζονται πως η επεξεργασία των συνθετικών καυσίμων είναι πολύ δαπανηρή και ότι αποσπούν πόρους που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων.
Νέοι τρόποι μείωσης του κόστους παραγωγής
Η Stellantis και η Aramco αναφέρουν ότι η χρήση των συνθετικών καυσίμων μπορεί να μειώσει τις εκπομπές CO2 κατά 70%. Όμως και στην παραγωγή αυτών των καυσίμων το κόστος μπορεί να μειωθεί δήλωσε, επιστήμονας της Aramco.

Είναι γεγονός πως η δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα για την παραγωγή αυτών των καυσίμων δεν είναι μια εύκολη υπόθεση καθώς το CO2 έχει χαμηλή συγκέντρωση στο αέρα οπότε απαιτούνται τεράστια ποσά ενέργειας για να συγκεντρωθεί αρκετή ποσότητα από αυτό το ρύπο. Ωστόσο η έρευνα έχει επικεντρωθεί σε νέα απορροφητικά υλικά που μπορούν να μειώσουν το κόστος από τα σημερινά επίπεδα των 550 ευρώ ανά τόνο στα 190 ευρώ/τόνο.
Η Aramco κατασκευάζει δύο εργοστάσια συνθετικών καυσίμων, στο Μπιλμπάο της Ισπανίας και στη Σαουδική Αραβία τα οποία θα θα τεθούν σε λειτουργία το 2025. Άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες που υποστηρίζουν ενεργά τα συνθεικά καύσιμα περιλαμβάνουν την Porsche, η οποία έχει χρηματοδοτήσει ένα αντίστοιχο εργοστάσιο στη Χιλή, τη Ferrari τη Renault αλλά και τον όμιλο Stellantis o οποίος μέχρι σήμερα έχει επενδύσει "διψήφιο αριθμό εκατομμυρίων" για την πιστοποίηση θερμικών κινητήρων στα νέα καύσιμα.

Η Stellantis αναφέρει πως σε 24 από τους 28 κινητήρες εσωτερικής καύσης, μπορούν να χρησιμοποήσουν συνθετικά καύσιμα συμπεριλαμβανομένων των diesel – όσων δηλαδή έχουν προδιαγραφές ρύπων Euro 6. Αυτό καλύπτει περίπου 24 εκατομμύρια υπάρχοντες κινητήρες που χρησιμοποιεί η Stellantis στις 14 εταιρείες που βρίσκονται υπό τη σκέπη της.
Τι γίνεται με τα συγκεκριμένα καύσιμα στις αερομεταφορές και στη ναυτιλία; Είναι γνωστό πως με την υπάρχουσα τεχνολογία, τα ηλεκτρικά συστήματα κίνησης δεν είναι βιώσιμα για αεροπλάνα ή πλοία. Σύμφωνα με δηλώσεις ειδικών, τα συνθετικά καύσιμα δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν αυτή τη στιγμή στις αερομεταφορές διότι θα εκτόξευαν τις τιμές των εισιτηρίων. Όμως για το μέλλον δεν αποκλείουν τη χρήση τους και σε αυτούς τους τομείς των μεταφορών.