Είναι γεγονός πως το Ford Capri άφησε εποχή. Όπως άλλωστε και όλα εκείνα τα μοντέλα της ευρωπαϊκής Ford που κυκλοφόρησαν τις δεκαετίες 1970 και 1980 αλλά και έως τα μέσα των nineties.
Από τα πρώτα Escort και Taunus μέχρι τα Sierra και εκείνες τις τουμπανιασμένες εκδόσεις Cosworth, η Ford πούλησε εκατομμύρια αυτοκίνητα στην Ευρώπη και δεκάδες χιλιάδες στην Ελλάδα.
Κάπου εκεί ανάμεσα μας προέκυψε και η σειρά Capri. Ένα δίθυρο κουπέ μοντέλο που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην έκθεση αυτοκινήτου των Βρυξελών τον Ιανουάριο του 1969 και έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1986 διαμέσου τριών γενιών: MK1 (1969-1974), MK2 (1974-1978) και MK3 (1978-1986).
Η παραγωγή των πρώτων δύο γενεών μοιράστηκε επί ευρωπαϊκού εδάφους κατά διαστήματα μεταξύ του εργοστασίου της Ford στο Halewood του Ηνωμένου Βασιλείου και την Κολωνίας στη Γερμανία ενώ η 3η και τελευταία γενιά του μοντέλου παρήχθη μόνο από το γερμανικό εργοστάσιο.
Το αρχέτυπο Capri και οι γενιές που ακολούθησαν ήταν εμπορικά πετυχημένες. Παρήχθη σε πολλές εκδόσεις με στρατιά κινητήρων κάτω από το καπό του και όπως όλα τα Ford εκείνης της εποχής έλαβε μέρος σε κάθε είδους αγώνες αν και ξεχώρισε στους αγώνες πίστας της Monza, του LeMans και του Norisring.
Προηγήθηκε εξέλιξη 9 ετών
Η πηγή έμπνευσης για το Capri ήταν η αμερικάνικη Mustang. Μάλιστα ο σχεδιαστής του πρώτου Capri, Philip T. Clark φαίνεται πως συμμετείχε στην ομάδα εξέλιξης της πρώτης Mustang. Ωστόσο από την σχεδίαση σε λευκό χαρτί μέχρι την παραγωγή του μοντέλου πέρασαν περίπου 9 χρόνια.
Ήδη από το 1960, το τμήμα μάρκετινγκ της αμερικάνικης μητρικής εταιρείας, είχε αρχίσει να εξετάζει την ιδέα εξέλιξης ενός coupe με συμπαγείς διαστάσεις για την ευρωπαϊκή αγορά, η καμπίνα του οποίου θα προσέφερε χώρους όμως, αμερικάνικων διαστάσεων. Μάλιστα, ο βασικός στόχος ήταν να χρησιμοποιηθούν κοινά μηχανικά μέρη με τη Mustang για μείωση του κόστους παραγωγής και κατ' επέκταση των τιμών διάθεσης.
Έτσι τα τμήματα εξέλιξης σε Αγγλία και Γερμανία συντονίστηκαν με τα κεντρικά της Ford στο Dearborn των ΗΠΑ με στόχο να εκπληρωθούν οι παραπάνω στόχοι. Τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Η πρώτη γενιά του μοντέλου πούλησε περίπου 800.000 μονάδες όταν συνολικά η παραγωγή και των τριών γενιών έφθασε τα 1.9 εκατ. μονάδες.
Αυτή η εμπορική επιτυχία βασιζόταν στους ίδιους παράγοντες που είχαν καθορίσει την επιτυχία της Mustang στις ΗΠΑ πέντε χρόνια πριν (1964) οπότε και παρουσιάστηκε η Mustang MK1: Είχε σπορ αλλά ταυτόχρονα και κομψή εμφάνιση. Διέθετε καμπίνα με τέσσερις άνετες θέσεις. Διέθετε ευρεία γκάμα κινητήρων και εκδόσεων εξοπλισμού και είχε υπηρέτησε με τον καλύτερο τρόπο την σχέση value for money.
Το νέο κουπέ ευρωπαϊκό μοντέλο της Ford έφερε το όνομα δύο άλλων μοντέλων από την ευρύτερη οικογένεια της Ford: του αμερικάνικου Lincoln Capri (1950-59) και του βρετανικού Ford Consul Capri (1961-64).
Το πρώτο Capri
Η σχεδίαση είχε επιρροές από τη σειρά Escort κυρίως σε ότι αφορά τα φώτα και τη μάσκα της πρόσοψης διότι στο προφίλ ήταν κάτι διαφορετικό. Μάλιστα, το προφίλ του Capri ήταν και το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο του αυτοκινήτου για το οποίο ξεχώρισε.
Δυστυχώς, το νέο ηλεκτρικό – πλέον – μοντέλο Capri που παρουσίασε προσφάτως η Ford απέχει παρασάγκας από την γνώριμη σιλουέτα των κλασικών μοντέλων. Ας είναι, τουλάχιστον το όνομα επανήλθε στο προσκήνιο δίνοντας μια νέα ώθηση στην αγορά των μεταχειρισμένων κλασικών Capri όπου εκείνα που βρίσκονται σε πολύ καλή κατάσταση πωλούνται από 20-30 χιλιάδες ευρώ στην γερμανική αγορά που υπάρχει ενδιαφέρον και κινητικότητα για μοντέλα παλαιότητας 50 και 60 ετών.
Επιστροφή στα πρώτα Capri των οποίων η μηχανική διάταξη ήταν τυπική των Ford εκείνης της εποχής. Απλές και δοκιμασμένες λύσεις, πολύ προσεγμένες όσον αφορά το στήσιμο της ανάρτησης. Ωστόσο, η βασική ιδέα, ήταν ξεκάθαρα αμερικάνικη.
Η πιο δημοφιλής έκδοση ήταν η 1300 XL, που διέθετε τον μικρότερο διαθέσιμο κινητήρα των 1.305 κ.εκ. με απόδοση 50 ίππων, δανεισμένο δίχως την παραμικρή αλλαγή από το sedan μοντέλο 12Μ που κατασκευαζόταν στη Γερμανία.
Η συγκεκριμένη έκδοση διέθετε ψεύτικες εισαγωγές αέρα τύπου Mustang, προστατευτικά στους προφυλακτήρες, πλαίσια παραθύρων από ανοξείδωτο ατσάλι, τάπα ρεζερβουάρ με κλειδαριά, χρωμιωμένη απόληξη της εξάτμισης, πίσω καθίσματα με υποβραχιόνιο και κόρνα με διπλό ήχο!
Το εσωτερικό μπορεί να ήταν σπαρτιάτικο όμως διέθετε επένδυση από απομίμηση ξύλου σε όλες τις εκδόσεις. Οι πιο πλούσιες εκδόσεις διέθεταν επιπλέον στροφόμετρο και τέσσερα βοηθητικά όργανα. Στα στοιχεία ασφάλειας συγκαταλέγονται, το θερμαινόμενο πίσω κρύσταλλο, τα προσκέφαλα στα μπροστινά καθίσματα, τα φώτα ομίχλης και οι ζώνες ασφαλείας.
Οι δύο επόμενες γενιές
Τον Φεβρουάριο του 1974 παρουσιάστηκε η 2η γενιά του μοντέλου. Ήταν μια εποχή όπου μόλις είχε ξεκινήσει η πετρελαϊκή κρίση. Τα μοντέλα MKII είχαν μεγαλύτερη καμπίνα και χώρο αποσκευών 630 λίτρων.
Τa μοντέλα τύπου hatchback είχαν πέραση στο ευρωπαϊκό κοινό (βλέπε VW Golf, Alfa Romeo Alfasud, Fiat 127 κ.ά.) και ως εκ τούτου το σχήμα του Capri και μεταγενέστερα εκείνο του Fiesta που ικανοποιούσαν αυτή την τάση στην οικογένεια της Ford.
Η δεύτερη γενιά Capri δεν είχε την εμπορική πορεία της πρώτης γενιάς με τις πωλήσεις να αρχίζουν να φθίνουν από το 1976 – δύο χρόνια μετά την πρεμιέρα της – με την Ford να προετοιμάζει πιο σύντομα από ότι αναμενόταν την 3η και τελευταία γενιά του μοντέλου που τελικά παρουσιάστηκε εσπευσμένα το 1978 όπου και παρέμεινε μέχρι το 1986 οπότε καταργήθηκε οριστικά από τη γκάμα της εταιρείας.
Το Capri ήταν ένα οικουμενικό μοντέλο για τη Ford καθώς εκτός από την Ευρώπη κυκλοφόρησε στην Β. Αμερική, στην Αυστραλία και στη Νότια Αφρική.