Έτυχε να βρεθείς πρόσφατα σε κουβέντα για αεροτομές; Αν ναι, το πιθανότερο είναι πως εκείνη του νέου Civic Type-R θα συγκέντρωσε τα περισσότερα σχόλια. Σε μία ακόμη πιο hardcore προσέγγιση, θα μπορούσε να είναι εκείνη της νέας Porsche GT3. Λίγοι θα είναι εκείνοι που θυμούνται όμως, πως ο χορός των προκλητικά μεγάλων αεροτομών που σε αρκετές περιπτώσεις έχουν αισθητική συνοικιακής μετατροπής, άνοιξε στα χρόνια του Ford Escort Cosworth. Η ασυνήθιστα μεγάλη πτέρυγα του θρυλικού μοντέλου της Ford, αποτελεί ξεκάθαρα ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα σχέδια στον χώρο του αυτοκινήτου.
Όχι κάτι διακριτικό
Πρόκειται στην ουσία για μία σύνθεση δύο πτερύγων, μία ως φυσική προέκταση της πόρτας του χώρου αποσκευών και μία μεγάλη τοποθετημένη ψηλά, ως προέκταση της οροφής. Οι δύο τους, συνδέονται στο κέντρο με μία ράβδο που παίζει το ρόλο σταθεροποιητή. Στη θέα της, είναι λογικό να σκεφτείς πως ο εμπνευστής της δεν είχε κάτι... διακριτικό στο μυαλό του. Πώς θα σου φαινόταν όμως αν μάθαινες ότι στην πραγματικότητα, ο αρχικός σχεδιασμός της αεροτομής του Escort Cosworth ήταν ακόμη πιο προκλητικός.
Ο θρυλικός σχεδιαστής Frank Stephenson, εξηγεί πώς σκέφτηκε την πτέρυγα του Escort στο σχετικό βίντεο στο YouTube. Το Cosworth ήταν η πρώτη δουλειά που του ανέθεσαν μετά το κολέγιο και ο ίδιος, άντλησε έμπνευση από το Fokker Dr.I, το χαρακτηριστικό αεροπλάνο με τα τρία φτερά που πέταξε ο Κόκκινος Βαρόνος στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Στην περίπτωση του Escort Cosworth, η τρίτη πτέρυγα ήταν τοποθετημένη στη μέση μεταξύ της άνω και της κάτω αεροτομής, με σκοπό να παρέχει ακόμη μεγαλύτερη σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες.
Τελικά, το οικονομικό τμήμα της Ford αποφάσισε ότι θα ήταν καλύτερα να εξοικονομήσει τα χρήματα από την εγκατάσταση της μεσαίας αεροτομής, με αποτέλεσμα να μην δώσει ποτέ το πράσινο φως για την παραγωγή της. Αργότερα, η βρετανική τηλεοπτική σειρά Wheeler Dealers υποστήριξε ότι αυτή η μεσαία πτέρυγα που έλειπε, στην πραγματικότητα θα βελτίωνε τη σταθερότητα του Escort Cosworth.
Ας δούμε τι λέει ο ίδιος ο σχεδιαστής.