
Ο Ivan Espinosa, ο νεότερος CEO στην ιστορία της Nissan και μόλις λίγες εβδομάδες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, ανακοίνωσε ένα από τα πιο ριζοσπαστικά σχέδια αναδιάρθρωσης της εταιρείας. Η επιχείρηση "Re:Nissan" που παρουσίασε, περιλαμβάνει διπλασιασμό των προγραμματισμένων απολύσεων, με τον συνολικό αριθμό των θέσεων εργασίας που θα περικοπούν να φτάνει πλέον τις 19.000 παγκοσμίως.

Η εταιρεία θα προχωρήσει και στην αναστολή παραγωγής στην Ιαπωνία, ενώ επτά εργοστάσια συναρμολόγησης σε παγκόσμιο επίπεδο πρόκειται να κλείσουν. Έτσι, η Nissan θα μειώσει τη συνολική της παραγωγική βάση από 17 εργοστάσια σήμερα σε μόλις 10 έως το τέλος του οικονομικού έτους 2027-2028. Σύμφωνα με τον Εσπινόσα, πρόκειται για μια "πολύ οδυνηρή και θλιβερή απόφαση", ωστόσο, όπως τόνισε, "είναι αναγκαία για την επιβίωση της Nissan".
Η απόφαση αυτή έρχεται μετά από μια καταστροφική οικονομική χρήση, στην οποία η Nissan κατέγραψε καθαρές ζημιές ύψους 670,9 δισεκατομμυρίων γεν – δηλαδή περίπου 4,48 δισεκατομμύρια δολάρια – ποσό που πλησιάζει το ρεκόρ ζημιών του 2000, όταν η εταιρεία βρέθηκε στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Τα λειτουργικά κέρδη μειώθηκαν κατά 88%, στα 466 εκατ. δολάρια, ενώ οι συνολικές παγκόσμιες πωλήσεις υποχώρησαν κατά 2,8%, στους 3,35 εκατ. οχήματα.
Η Nissan αποφεύγει την παροχή εκτιμήσεων για το τρέχον οικονομικό έτος, ωστόσο προβλέπει περαιτέρω πτώση των πωλήσεων κατά 2,9%, στις 3,25 εκατομμύρια μονάδες.

Επανεκκίνηση μέσω περικοπών και συνεργασιών
Το σχέδιο "Re:Nissan" στοχεύει στην "επαναφορά της εταιρείας σε βιώσιμη τροχιά", μειώνοντας την παραγωγική ικανότητα στα 2,5 - 3 εκατομμύρια οχήματα ετησίως και επιδιώκοντας σημαντικές περικοπές τόσο σε σταθερά όσο και σε μεταβλητά κόστη.
Η πρώτη παραγωγική μονάδα που θα κλείσει είναι το εργοστάσιο της Nissan στην Ταϊλάνδη μέσα στο πρώτο τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης, ενώ άλλες δύο θα κλείσουν έως το 2027. Οι περικοπές θέσεων εργασίας θα επηρεάσουν κυρίως τον παραγωγικό τομέα, με 6.500 από τις προηγούμενες 9.000 θέσεις να προέρχονται από εκεί.

Στο μεταξύ, η Nissan αναζητά τρόπους για να περιορίσει την έκθεσή της στους δασμούς που έχει επιβάλει η διοίκηση Τραμπ, μεταφέροντας μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής του δημοφιλούς crossover Rogue στις ΗΠΑ. Παρότι το Kyushu της Ιαπωνίας συνεχίζει να παράγει σημαντικό αριθμό Rogue για την αγορά των ΗΠΑ, η εταιρεία αύξησε σημαντικά την παραγωγή του μοντέλου στο εργοστάσιό της στο Σμύρνα του Τενεσί, ενώ αποφάσισε να διατηρήσει σε λειτουργία και τη δεύτερη βάρδια, ακυρώνοντας αρχικά σχέδια αναστολής της.
Το τελευταίο έτος, η παραγωγή της Nissan στην Ιαπωνία μειώθηκε κατά 8,6%, ενώ στις ΗΠΑ υποχώρησε κατά 13%, λόγω μειωμένης ζήτησης. Στο μεταξύ, πάγωσε η παραγωγή των Infiniti QX50 και QX55 στο Μεξικό λόγω των δασμών, αυξάνοντας τους κινδύνους για τα εργοστάσια της στη Βόρεια Αμερική.

Η συνεργασία με Renault και Mitsubishi στο μικροσκόπιο
Η αναδιάρθρωση της Nissan έχει επιπτώσεις και στους στρατηγικούς της εταίρους. Η Renault, που διατηρεί μερίδιο 36% στην ιαπωνική φίρμα, ανακοίνωσε ότι αναμένει ζημία 2,2 δισ. ευρώ στα κέρδη πρώτου τριμήνου λόγω της Nissan.
Ωστόσο, ο Εσπινόσα επιβεβαίωσε ότι υπάρχει πρόθεση για ενίσχυση της συνεργασίας με τη Renault στην Ευρώπη, την Ινδία και τη Λατινική Αμερική, ενώ εξετάζεται επίσης η εμβάθυνση της σχέσης με τη Mitsubishi στις ΗΠΑ – κυρίως για την από κοινού ανάπτυξη pickup και μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα. Παράλληλα, δεν αποκλείεται επαναπροσέγγιση με τη Honda, παρά την κατάρρευση των συγχωνευτικών συνομιλιών τον Φεβρουάριο.

Ο νέος επικεφαλής καλείται να διαχειριστεί μια σειρά από κρίσιμες προκλήσεις: μείωση παραγωγικής ικανότητας, ανανέωση της γκάμας, αποπληρωμή χρεών, επανάκτηση της πιστοληπτικής ικανότητας της Nissan και διατήρηση της ανταγωνιστικότητάς της μέσα σε ένα ολοένα πιο δύσκολο γεωπολιτικό και οικονομικό περιβάλλον.