
Οι δασμοί 25% που επέβαλε ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ στα εισαγόμενα αυτοκίνητα θα μπορούσαν να μειώσουν τον αριθμό των εξαγωγών από την Ευρώπη κατά περίπου 200.000 μονάδες την τρέχουσα χρονιά, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη που δημοσίευσε η Inovev, ένας γαλλικός πάροχος δεδομένων για την αυτοκινητοβιομηχανία.
Ο τελικός αντίκτυπος των δασμών θα εξαρτηθεί από το πόσο καιρό θα παραμείνουν σε ισχύ, αλλά αν οι δασμοί διαρκέσουν μέχρι το τέλος του 2025 με αυτή την επιβάρυνση του 25%.
Αξίζει να αναφέρουμε πως οι εκτιμώμενες ετήσιες εξαγωγές αυτοκινήτων της ΕΕ μαζί με εκείνες του Ηνωμένου Βασιλείου προς την αγορά των ΗΠΑ είναι της τάξεως των 900.000 μονάδων.
Οι ΗΠΑ είναι η μεγαλύτερη αγορά εξαγωγής αυτοκινήτων της Ευρώπης, μπροστά από την Τουρκία και την Κίνα. Ο ετήσιος αριθμός των επιβατικών αυτοκινήτων που εξήχθησαν τα τελευταία 10 χρόνια κυμάνθηκε μεταξύ 700.000 (κατά τη διάρκεια της έλλειψης ημιαγωγών το 2022) και 975.000 μονάδων το 2018, όπως αναφέρει η μελέτη της Inovev.

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ενδέχεται να χάσουν δισεκατομμύρια σε πωλήσεις, ανάλογα με το πώς θα εξελιχθούν οι δασμοί. Περίπου 750.000 οχήματα εξήχθησαν από την Ε.Ε. προς τις ΗΠΑ με συνολική αξία 38,5 δισ. ευρώ, σύμφωνα με στοιχεία ACEA.
Σε αυτά υπολογίζονται και τα μοντέλα των BMW, Mercedes, Stellantis και του ομίλου Volkswagen που κατασκευάζονται στο Μεξικό και προορίζονται για πώληση στις ΗΠΑ.
Οι κορυφαίοι εξαγωγείς στις ΗΠΑ από την Ευρώπη
Οι δασμοί θα μπορούσαν να μειώσουν τα κέρδη της Stellantis φέτος κατά 75% - ή περίπου 7 δισ. ευρώ - σύμφωνα με έκθεση της επενδυτικής τράπεζας Jefferies.
Ήδη, ορισμένες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν διακόψει τις αποστολές προς τις ΗΠΑ ή τις έχουν κρατήσει στα αμερικανικά λιμάνια, συμπεριλαμβανομένων των Jaguar Land Rover και Audi. Άλλες πληροφορίες αναφέρουν πως η Ferrari θα μπορούσε να αυξήσει τις τιμές ορισμένων μοντέλων έως και 10%.

Από την άλλη, η Mercedes δήλωσε στις 7 Απριλίου ότι δεν θα αυξήσει τις τιμές στις ΗΠΑ για τα μοντέλα παραγωγής 2025. Μάλιστα η γερμανική εταιρεία μελετά το ενδεχόμενο να μεταφέρει άλλο ένα μοντέλο στην γραμμή παραγωγής της που λειτουργεί στην Αλαμπάμα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Inovev, εάν οι υφιστάμενοι δασμοί συνεχιστούν και μετά το 2025, οι αυτοκινητοβιομηχανίες που εξάγουν στις ΗΠΑ θα αναγκαστούν να αλλάξουν τις στρατηγικές παραγωγής τους, είτε μεταφέροντας την κατασκευή ορισμένων μοντέλων σε αμερικανικά εργοστάσια, είτε προσθέτοντας νέες γραμμές συναρμολόγησης στις ήδη υπάρχουσες είτε θεμελιώνοντας νέες εγκαταστάσεις.
Οι κορυφαίοι εξαγωγείς προς τις ΗΠΑ είναι οι φίρμες του ομίλου Volkswagen, συμπεριλαμβανομένων των VW, Audi και Porsche, οι οποίες αντιπροσωπεύουν το 26% των ευρωπαϊκών εξαγωγών, ακολουθούμενες από τη Mercedes με 23%, τη BMW με 19%, τη Geely (Volvo) με 13% και την Jaguar Land Rover με 12%.

Το πιο δημοφιλές εισαγόμενο μοντέλο είναι το μεσαίο SUV Mercedes GLC, με περισσότερες από 60.000 πωλήσεις στις ΗΠΑ το 2024, ακολουθούμενο από το μεγάλο SUV Volvo XC90 και το μεσαίο SUV XC60.
Επίσης ισχυρές πωλήσεις έχουν στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού τα Mercedes C-Class, Audi Q3, Land Rover Defender, Porsche Macan και BMW X1.