Τι ισχύει με τους δασμούς Τραμπ για τα αυτοκίνητα

Νέους δασμούς ανακοίνωσε ο Ντόναλντ Τραμπ για να τονώσει την αγορά της Αμερικής. Ας δούμε τι ισχύει για τα αυτοκίνητα.

Πάρκινγκ παρκαρισμένα αυτοκίνητα

Νέο κύκλο δασμών ανακοίνωσε ο Ντόναλντ Τραμπ μετά το 25% σε όλα τα αυτοκίνητα. Ο πρόεδρος της Αμερικής δήλωσε ότι οι ΗΠΑ θα εφαρμόσουν αμοιβαίους δασμούς στους εμπορικούς εταίρους τους, με τα ποσοστά να ποικίλλουν με βάση τις εισφορές, τους φόρους και τα εμπορικά εμπόδια που θέτουν άλλα έθνη έναντι των ΗΠΑ

Οι αμοιβαίοι δασμοί έχουν σχεδιαστεί για να δώσουν κίνητρα στην αμερικανική αγορά, ενώ παράλληλα θα αυξήσουν τα ομοσπονδιακά έσοδα, δήλωσε ο Τραμπ κατά τη διάρκεια εκδήλωσης στον κήπο των Ρόουζ του Λευκού Οίκου στις 2 Απριλίου.

Donald Trump νέος πρόεδρος Αμερικής

"Θα υπερφορτίσουμε την εγχώρια βιομηχανική μας βάση, θα ανοίξουμε τις ξένες αγορές και θα καταρρίψουμε τους εμπορικούς φραγμούς του εξωτερικού εμπορίου", δήλωσε ο πρόεδρο; των ΗΠΑ και  συμπλήρωσε, "Τελικά, περισσότερη παραγωγή στο εσωτερικό θα σημαίνει ισχυρότερο ανταγωνισμό και χαμηλότερες τιμές για τους καταναλωτές".

Τα αυτοκίνητα έχουν ήδη δασμούς 

Παρόλο που ο Τραμπ αναφέρθηκε συχνά στην αυτοκινητοβιομηχανία κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, λέγοντας ότι η Toyota στέλνει 1 εκατομμύριο οχήματα στις ΗΠΑ, αλλά η General Motors και η Ford δεν πωλούν σχεδόν κανένα στην Ιαπωνία, τα αυτοκίνητα δεν αποτελούν μέρος του σχεδίου του για τους αμοιβαίους δασμούς.

Δεν θα αυξήσουν δηλαδή τους ήδη ανακοινωθέντες δασμούς 25% στα οχήματα που εισάγονται στην αμερικανική αγορά. Αυτός ο δασμός ξεκινά στις 3 Απριλίου. Ο ίδιος δασμολογικός συντελεστής για σημαντικά εξαρτήματα όπως οι κινητήρες και τα κιβώτια ταχυτήτων αναμένεται να ξεκινήσει από τις 3 Μαΐου.

Επιπλέον, ο χάλυβας και το αλουμίνιο υπόκεινται σε υφιστάμενο εισαγωγικό φόρο 25%, αλλά όχι στους νέους αμοιβαίους δασμούς.

"Ενώ ο κλάδος μπορεί να αισθάνεται ότι μόλις απέφυγε μια σφαίρα, παραμένουμε ανήσυχοι ότι οι δασμοί για τα οχήματα και τα εξαρτήματα είναι εδώ για να μείνουν και θα προσθέσουν ένα σημαντικό βάρος κόστους στον κλάδο", έγραψαν οι αναλυτές της Bernstein Research σε σημείωμα προς τους επενδυτές.

Διαβάστε Επίσης

Ειδικές περιπτώσεις Καναδάς και Μεξικό

Δεν θα υποβληθούν σε νέους αμοιβαίους δασμούς, αλλά οι υφιστάμενοι δασμοί 25% για τα αγαθά από τις χώρες αυτές παραμένουν σε ισχύ. Τα προϊόντα που πληρούν τους όρους της συμφωνίας Ηνωμένων Πολιτειών-Μεξικού-Καναδά παραμένουν απαλλαγμένα από τους εν λόγω δασμούς. Οι απαλλαγές αυτές καλύπτουν τα περισσότερα οχήματα και εξαρτήματα που εισάγονται από τον Καναδά και το Μεξικό.

Σε περίπτωση που ο Τραμπ άρει τους δασμούς στον Καναδά και το Μεξικό, τα προϊόντα που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις της USMCA θα υπόκεινται σε δασμό 12%, δήλωσε ο Λευκός Οίκος.

Στις δηλώσεις του, ο Τραμπ δήλωσε ότι οι ΗΠΑ θα εφαρμόσουν έναν βασικό δασμό 10% στις εισαγωγές από όλες τις χώρες που θα τεθεί σε ισχύ στις 5 Απριλίου.

Elon Musk Donald Trump Tesla Model S

Ορισμένες χώρες θα υπόκεινται σε υψηλότερο συντελεστή με ισχύ από τις 9 Απριλίου. Οι ΗΠΑ θα επιβάλουν δασμό 20% στις εισαγωγές από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ τα αγαθά από την Ιαπωνία θα υπόκεινται σε δασμό 24%. Οι κινεζικές εισαγωγές θα υπόκεινται σε νέο δασμό 34% επιπλέον των δασμών 20% που ήδη ισχύουν.

Οι εμπορικοί αξιωματούχοι της κυβέρνησης απέδωσαν μια δασμολογική αξία με βάση το συνδυασμένο ποσοστό των συνολικών δασμών κάθε χώρας, των μη νομισματικών φραγμών και άλλων μορφών αυτού που ο Τραμπ αποκάλεσε "εξαπάτηση". Στη συνέχεια, η διοίκηση επέβαλε έναν αμοιβαίο δασμό στο μισό περίπου αυτής της αξίας.

"Θα τους χρεώσουμε περίπου το μισό από αυτό που μας χρεώνουν και μας χρεώνουν, οπότε οι δασμοί δεν θα είναι πλήρως αμοιβαίοι", δήλωσε. "Θα μπορούσα να το είχα κάνει αυτό, ναι, αλλά θα ήταν δύσκολο για πολλές χώρες".

Η Volkswagen σταματά τις σιδηροδρομικές μεταφορές από το Μεξικό
Η ανακοίνωση των δασμών είναι η τελευταία σε μια σειρά εμπορικών αποφάσεων που οι περισσότεροι αναλυτές λένε ότι θα ανατρέψουν τις πολύπλοκες αλυσίδες εφοδιασμού αυτοκινήτων, θα αποδεκατίσουν την κερδοφορία των αυτοκινητοβιομηχανιών και θα στείλουν τις τιμές των νέων οχημάτων στα ύψη.

Ήδη, η Volkswagen of America έχει σταματήσει τις σιδηροδρομικές αποστολές οχημάτων που κατασκευάστηκαν στο Μεξικό στις ΗΠΑ και σχεδιάζει να ενσωματώσει ένα πρόσθετο τέλος εισαγωγής στο στοιχείο της χρέωσης προορισμού στις ετικέτες παραθύρων, σύμφωνα με υπόμνημα προς τους εμπόρους που περιήλθε στην κατοχή του Automotive News.

Cadillac Sollei Concept

Η αυτοκινητοβιομηχανία δήλωσε ότι αναμένει τις επερχόμενες αλλαγές στους δασμούς που θα επηρεάσουν τα οχήματα που εισάγονται από το Μεξικό και την Ευρώπη από τις 3 Απριλίου. Το υπόμνημα, με ημερομηνία 1 Απριλίου, αναφέρει ότι θα επηρεαστεί και η παραγωγή της Chattanooga, αλλά δεν παρέχει λεπτομέρειες.

Οι ΗΠΑ εισήγαγαν προϊόντα αυτοκινητοβιομηχανίας αξίας 474 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2024, συμπεριλαμβανομένων επιβατικών αυτοκινήτων αξίας 220 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Το Μεξικό, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα, ο Καναδάς και η Γερμανία ήταν οι μεγαλύτεροι προμηθευτές.

Διαβάστε Επίσης

"Υπάρχουν τόσοι πολλοί δασμοί που οι προμηθευτές μένουν κατά κάποιο τρόπο να μαντεύουν ποιος θα είναι ο συνολικός δασμός όταν φτάσουν στα σύνορα", δήλωσε ο Michael Robinet, αντιπρόεδρος στρατηγικής προβλέψεων της S&P Global Mobility. "Αυτό αυξάνει την αστάθεια της όλης κατάστασης".

Ώθηση στην αμερικανική μεταποίηση

Ο Τραμπ βλέπει τους δασμούς ως έναν τρόπο για να προσελκύσει τη μεταποίηση πίσω στις ΗΠΑ και να αυξήσει τα έσοδα για την ομοσπονδιακή κυβέρνηση.

"Νομίζω ότι θα οδηγήσει τα αυτοκίνητα να κατασκευάζονται σε μια τοποθεσία", δήλωσε ο Τραμπ όταν ανακοίνωσε τους δασμούς στα αυτοκίνητα.

Ωστόσο, αναλυτές και στελέχη έχουν προειδοποιήσει ότι η εκτεταμένη αλυσίδα εφοδιασμού της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν θα είναι εύκολο να ξεμπερδευτεί και ότι οι δασμοί θα οδηγήσουν σε υψηλότερο κόστος για τους καταναλωτές, τεταμένα οικονομικά για τους προμηθευτές και ενδεχομένως σε μαζικές περικοπές παραγωγής.

Οι αναλυτές δήλωσαν ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα αυξήσουν την τιμή των νέων οχημάτων κατά χιλιάδες δολάρια, αν και οι εκτιμήσεις ποικίλλουν και το τελικό μέγεθος των αυξήσεων των τιμών θα εξαρτηθεί από το πού κατασκευάζεται το όχημα και αν οι αυτοκινητοβιομηχανίες αποφασίσουν να απορροφήσουν το υψηλότερο κόστος.

Tesla Model Y 2025

Αύξηση τιμών στα αυτοκίνητα έως και 20.000 δολάρια

Οι τιμές των χαμηλού κόστους οχημάτων αμερικανικής κατασκευής, όπως το Honda Civic, το Chevrolet Malibu και το Ford Explorer, θα μπορούσαν να αυξηθούν από 2.500 έως 4.500 δολάρια, σύμφωνα με εκτίμηση της Anderson Economic Group στις 2 Απριλίου. Τα μεσαίου μεγέθους βορειοαμερικανικά οχήματα και τα pickups, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων μοντέλων φορτηγών Jeep, Ram και Toyota, θα υποστούν αυξήσεις τιμών μεταξύ 5.000 και 8.500 δολαρίων, ανέφερε.

Μεγάλα SUV και πολυτελή οχήματα που κατασκευάζονται στη Βόρεια Αμερική, όπως το Cadillac Escalade και η BMW X5, θα μπορούσαν να κοστίζουν 10.000 έως 12.000 δολάρια περισσότερο, δήλωσε ο όμιλος. Ορισμένα ηλεκτροκίνητα οχήματα με μπαταρία που κατασκευάζονται στη Βόρεια Αμερική θα μπορούσαν να υποστούν αυξήσεις τιμών κατά 15.000 δολάρια.

Οι τιμές στα μικρότερα ευρωπαϊκά οχήματα θα μπορούσαν να αυξηθούν έως και 10.000 δολάρια, ενώ τα πολυτελή sedan, τα SUV και τα σπορ οχήματα που κατασκευάζονται στο εξωτερικό θα μπορούσαν να κοστίζουν 20.000 δολάρια περισσότερο, δήλωσε ο όμιλος.

Διαβάστε Επίσης

"Εάν επιτραπεί να παραμείνουν σε ισχύ μακροπρόθεσμα, οι δασμοί θα κάνουν τα οχήματα όλων των εμπορικών σημάτων πιο ακριβά, επηρεάζοντας τις πωλήσεις, τις θέσεις εργασίας και τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς", δήλωσε ο Cody Lusk, διευθύνων σύμβουλος της Αμερικανικής Διεθνούς Ένωσης Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, σε δήλωσή του στις 2 Απριλίου.

Εάν οι αυτοκινητοβιομηχανίες μετακυλήσουν όλο το κόστος ενός δασμού αυτοκινήτων 25% στους καταναλωτές, οι πωλήσεις νέων οχημάτων στις ΗΠΑ θα μειωθούν κατά περίπου 20%, σύμφωνα με τον αναλυτή της Bank of America John Murphy. Ακόμη και αν οι αυτοκινητοβιομηχανίες μετακυλήσουν μόνο το κόστος για να βγάλουν τα έξοδά τους, ο χαμένος όγκος θα ήταν περίπου 15%.

"Οι δασμοί θα οδηγήσουν σε υψηλότερες τιμές για να αντισταθμίσουν την αύξηση του κόστους", έγραψε ο Murphy σε σημείωμα της 2ας Απριλίου. "Κατά την άποψή μας, οι αυξήσεις των τιμών θα οδηγήσουν στην καταστροφή της ζήτησης, ιδίως καθώς η οικονομική προσιτότητα αποτελεί πρόκληση για όλους τους αγοραστές".

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσαν να αποφύγουν το αυξημένο κόστος των δασμών μεταφέροντας την παραγωγή σε αμερικανικά εργοστάσια με πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα, δήλωσε ο Murphy. Σύμφωνα με την GlobalData, τα αμερικανικά εργοστάσια συναρμολόγησης λειτουργούσαν σε δυναμικότητα περίπου 70% το 2024. Αυτή η δυναμική είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους οι δασμοί κέρδισαν την υποστήριξη της UAW.

Η UAW πιστεύει ότι χιλιάδες θέσεις εργασίας μπορούν να επιστρέψουν στις ΗΠΑ σχεδόν αμέσως εάν οι αυτοκινητοβιομηχανίες αρχίσουν να γεμίζουν τα ανεκμετάλλευτα εργοστάσια, όπως το Warren Truck της Stellantis ή το Flat Rock Assembly της Ford.

Ο πρόεδρος της UAW Shawn Fain δήλωσε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να επενδύσουν στην αμερικανική παραγωγή χωρίς να αυξήσουν τις τιμές. Ο Fain δεν πιστεύει τους αναλυτές και τους οικονομολόγους που λένε ότι οι δασμοί θα μπορούσαν να αποδεκατίσουν τα κέρδη των αυτοκινητοβιομηχανιών και να οδηγήσουν σε απολύσεις, κυρίως επειδή έκαναν λάθος για τις επιπτώσεις προηγούμενων συμφωνιών ελεύθερου εμπορίου, όπως η NAFTA, είπε.

Οι προμηθευτές φοβούνται τις οικονομικές επιπτώσεις των δασμών

Θα μπορούσε να αποδειχθεί πιο δύσκολο για τους προμηθευτές να μεταφέρουν τις δραστηριότητές τους λόγω της διαφοράς του κόστους εργασίας μεταξύ των ΗΠΑ και των χωρών χαμηλού κόστους, και η χαμηλή διαθεσιμότητα εργατικού δυναμικού "καθιστά ουσιαστικά αδύνατη την επανατοποθέτηση των περισσότερων εξαρτημάτων αυτοκινήτων", δήλωσε ο Murphy.

Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τους μικρομεσαίους προμηθευτές, τα περιθώρια κέρδους των οποίων έχουν πληγεί από την πανδημία, την έλλειψη μικροτσίπ, τον πληθωρισμό και την ανώμαλη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα.

"Ανησυχώ πολύ για την οικονομική υγεία των προμηθευτών", δήλωσε στέλεχος κορυφαίου προμηθευτή, ο οποίος ζήτησε να μην κατονομαστεί λόγω του ευαίσθητου πολιτικού χαρακτήρα του θέματος "Αν είμαστε μια μεγάλη εταιρεία που αγωνίζεται, μπορώ μόνο να φανταστώ πόσο δύσκολο είναι αυτό για τους μικρότερους προμηθευτές".

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Το μέλλον της αυτοκίνησης διαμορφώνεται από την τεχνολογία, την πράσινη μετάβαση και τη ζήτηση για ευέλικτα μοντέλα χρήσης που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες.

ΑΝΑΚΑΛΥΨΕ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ

Best of Network