Ένας συνασπισμός επτά κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ζητά να αναληφθεί δράση για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας που εκτός των άλλων προβλημάτων που αντιμετωπίζει θα πρέπει να συμμορφωθεί με τα νέα αυστηρότερα όρια εκπομπών.
Η Ιταλία, η Πολωνία και η Αυστρία συγκαταλέγονται μεταξύ των χωρών που παροτρύνουν την ΕΕ να βρει μια λύση ώστε να αποφευχθούν τα πρόστιμα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που υπερβαίνουν τους νέους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2 που πρόκειται να τεθούν σε ισχύ το 2025.
Στην ίδια συμμαχία συμμετέχουν επίσης η Βουλγαρία, η Τσεχική Δημοκρατία, η Ρουμανία και η Σλοβακία, που ήδη έχουν δηλώσει την αντίθεση τους στα πρόστιμα. Σε κοινή του πρόταση οι χώρες της συμμαχίας δήλωσαν: "Η βιομηχανία βρίσκεται σήμερα σε κρίσιμη καμπή, αντιμετωπίζοντας σημαντικές προκλήσεις που σχετίζονται με την παραγωγή, την απασχόληση και τον παγκόσμιο ανταγωνισμό, οι οποίες απαιτούν επείγουσα και συντονισμένη δράση σε επίπεδο ΕΕ. Τυχόν εφαρμογή κυρώσεων θα περιόριζε σημαντικά την ικανότητα της βιομηχανίας να επανεπενδύσει στην καινοτομία και την ανάπτυξη, βλάπτοντας έτσι την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης στην παγκόσμια σκηνή”.
Οι αυστηροί στόχοι ρύπων για το 2025 ενέχουν τον κίνδυνο επιβολής μεγάλων προστίμων στις αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις αυστηρές απαιτήσεις λόγω της επιβράδυνσης της αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων.
Είναι γνωστό πως από την επόμενη χρονιά, η ΕΕ θα μειώσει το ανώτατο όριο των μέσων εκπομπών CO2 από τις πωλήσεις νέων οχημάτων στα 94 γρ./χλμ. έναντι 116 γρ./χλμ. που ισχύει από το 2021 μέχρι σήμερα.
Η υπέρβαση αυτού του ανώτατου ορίου θα μπορούσε να οδηγήσει σε πρόστιμα ύψους 95 ευρώ για κάθε επιπλέον γραμμάριο ανά χιλιόμετρο πολλαπλασιαζόμενο επί τον αριθμό των πωληθέντων οχημάτων. Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν πρόστιμα συνολικού ύψους άνω των 15 δισ. ευρώ.
Τι θα κάνει η νέα ηγεσία της ΕΕ
Η ενίσχυση της θέσης των ευρωπαίων παραγωγών στην παγκόσμια σκηνή αποτελεί μία από τις βασικές προτεραιότητες της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen κατά τη διάρκεια της δεύτερης θητείας της μέχρι το 2029.
Καθώς η νέα ομάδα επιτρόπων εγκρίθηκε στις 27 Νοεμβρίου από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η von der Leyen δήλωσε στους νομοθέτες ότι η εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία είναι το "ευρωπαϊκό καμάρι” και δεσμεύτηκε να διασφαλίσει ότι "το μέλλον των αυτοκινήτων θα συνεχίσει να κατασκευάζεται στην Ευρώπη”.
Η Von der Leyen δήλωσε επίσης στους δημοσιογράφους ότι θα ηγηθεί προσωπικά ενός νέου συνεχιζόμενου στρατηγικού διαλόγου με την αυτοκινητοβιομηχανία και τους αρμόδιους φορείς.
Ο Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) από την πλευρά του, ασκεί ήδη πιέσεις για τη χαλάρωση των στόχων του 2025 και δήλωσε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης αντιμετωπίζουν βαθύτερες προκλήσεις, καθώς η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα παραμένει χαμηλή και το κόστος αυξάνεται.
Ένα μήνυμα πολιτικής υποστήριξης από τους υπουργούς της ΕΕ θα μπορούσε να είναι το πρώτο βήμα προς την εξεύρεση λύσης στο ζήτημα της συμμόρφωσης με τους στόχους, δήλωσε η γενική διευθύντρια του ACEA, Sigrid de Vries γιa να συμπληρώσει: "Δεν είναι εύκολο να λυθεί, αλλά έχουμε δει ότι όπου πολιτικά υπάρχει θέληση, υπάρχει και τρόπος”.