Η Formula 1 μπορεί να είναι συνδεδεμένη με την ταχύτητα, τα ταξίδια και ένα τεράστιο παγκόσμιο καλεντάρι, όμως τα τελευταία χρόνια προσπαθεί να αποδείξει ότι το μέλλον της δεν μπορεί να αγνοεί τη βιωσιμότητα.

Σύμφωνα με τη νεότερη έκθεσή της, το πρωτάθλημα μείωσε τις εκπομπές άνθρακα κατά 12% μέσα στο 2025, παραμένοντας εντός πορείας για τον μεγάλο στόχο του 2030.
Η F1 έχει δεσμευτεί να φτάσει σε "Net Zero" έως το 2030. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι θέλει να μειώσει κατά 50% τις δικές της εκπομπές σε σχέση με τα επίπεδα του 2018 και να αντισταθμίσει τις υπόλοιπες, αναπόφευκτες εκπομπές, μέσω προγραμμάτων που χαρακτηρίζει αξιόπιστα.

Σημαντική μείωση στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα
Τα στοιχεία της τελευταίας έκθεσης, η οποία επαληθεύτηκε από την εταιρεία carbon accounting Normative, δείχνουν ότι οι συνολικές εκπομπές της Formula 1 το 2025 έφτασαν τους 148.805 τόνους ισοδύναμου διοξειδίου του άνθρακα. Το 2024 το αντίστοιχο νούμερο ήταν 168.720 τόνοι, κάτι που μεταφράζεται σε μείωση 11,8%.
Ακόμη πιο σημαντικό είναι το πώς συγκρίνεται το σημερινό αποτύπωμα με το 2018. Τότε, η F1 είχε ως βάση αναφοράς τους 228.793 τόνους. Από εκείνο το σημείο μέχρι σήμερα, οι εκπομπές έχουν περιοριστεί κατά 35%, επίδοση που κρατά ζωντανό τον στόχο της μείωσης κατά 50% έως το τέλος της δεκαετίας.

Οι αλλαγές που συντέλεσαν στη μείωση των εκπομπών
Οι μεγαλύτερες αλλαγές έγιναν στα εργοστάσια και στις εγκαταστάσεις της Formula 1 και των ομάδων, όπου η στροφή προς ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έχει ήδη αρχίσει να αποδίδει. Παράλληλα, το πρωτάθλημα επιχειρεί να μειώσει και το περιβαλλοντικό κόστος των μετακινήσεων, ένα από τα πιο δύσκολα κομμάτια για ένα σπορ που ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο με 24 αγώνες μέσα στη χρονιά.
Στο πλάνο περιλαμβάνεται μεγαλύτερη χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, λιγότερη αποστολή εξοπλισμού σε κάθε Grand Prix και περισσότερη δουλειά από απόσταση, ειδικά σε τομείς όπως οι μεταδόσεις. Η F1 έχει αρχίσει επίσης να επενδύει σε βιώσιμα ναυτιλιακά καύσιμα για τις θαλάσσιες μεταφορές, ενώ αρκετές ομάδες χρησιμοποιούν πλέον πιο καθαρά καύσιμα στα φορτηγά τους.
Μετά τις δοκιμές που έγιναν στο Grand Prix Αυστρίας το 2023, η Formula 1 έχει επεκτείνει τη χρήση ανανεώσιμης ενέργειας σε όλους τους ευρωπαϊκούς αγώνες για τις ανάγκες του paddock. Αυτό γίνεται με συνδυασμό ηλιακής ενέργειας και HVO, δηλαδή υδρογονοκατεργασμένου φυτικού ελαίου.

Τι θα φέρουν τα μελλοντικά Grand Prix στον τομέα της βιωσιμότητας
Στα επόμενα χρόνια, η F1 θέλει να αλλάξει ακόμη περισσότερο τον τρόπο με τον οποίο μετακινείται. Ένα μέρος του εξοπλισμού θα παραμένει σε περιφερειακούς κόμβους, αντί να επιστρέφει συνεχώς στο Ηνωμένο Βασίλειο. Μέχρι το 2030, εκτιμάται ότι το 50% του εξοπλισμού που σχετίζεται με τις τηλεοπτικές μεταδόσεις και άλλες λειτουργίες δεν θα μεταφέρεται πλέον αεροπορικώς.
Από το 2026, η καλύτερη οργάνωση του καλενταριού αναμένεται επίσης να παίξει ρόλο. Η σύνδεση των αγώνων σε Μόντρεαλ και Μαϊάμι, για παράδειγμα, θεωρείται ότι μπορεί να περιορίσει περιττές μετακινήσεις και να κάνει τη σεζόν πιο αποδοτική από πλευράς logistics.

Η Ellen Jones, επικεφαλής ESG της Formula 1, τόνισε ότι η βιωσιμότητα βρίσκεται πλέον πίσω από κάθε μεγάλη απόφαση του σπορ. Όπως ανέφερε, η αύξηση των επενδύσεων σε βιώσιμα καύσιμα, η συνεργασία με ομάδες, promoters και συνεργάτες, αλλά και το Future Race Operations Programme, δείχνουν ότι η F1 δεν βλέπει τη βιωσιμότητα ως περιορισμό, αλλά ως πεδίο τεχνολογικής εξέλιξης.
Το στοίχημα, βέβαια, παραμένει μεγάλο. Η Formula 1 καλείται να κρατήσει το θέαμα, την ταχύτητα και την παγκόσμια λάμψη της, μειώνοντας παράλληλα το αποτύπωμά της. Τα νέα στοιχεία δείχνουν ότι έχει κάνει βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Το δύσκολο κομμάτι είναι να συνεχίσει με τον ίδιο ρυθμό μέχρι το 2030.
Με πληροφορίες από motorsport



