Πολλές ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να αυξήσουν κατακόρυφα τις πωλήσεις των εξηλεκτρισμένων μοντέλων τους (αμιγώς ηλεκτρικά και υβριδικά) με στόχο να επιτύχουν τους στόχους εκπομπών ρύπων CO2 που έχει θέσει η ΕΕ, αναφέρει πρόσφατη έκθεση της εταιρείας αναλύσεων Dataforce.
Το 2025, ο μέσος όρος εκπομπών ρύπων CO2 του στόλου των νέων αυτοκινήτων που θα πουληθούν στην ΕΕ θα πρέπει να είναι στα 93,6 γρ./χλμ. Σαφώς χαμηλότερος σε σύγκριση με το όριο των 116 γρ./χλμ. που τέθηκε σε ισχύ το 2021 και ισχύει μέχρι σήμερα.
Αυτές τις επιδόσεις θα μπορούσαν να τις πετύχουν αν πουλούσαν περισσότερα ηλεκτρικά μοντέλα καθώς θα έριχναν το μέσο όρο των εκπομπών στο συνολικό όγκο πωλήσεων της κάθε εταιρείας. Ωστόσο, η αγορά των μοντέλων EV παρουσιάζει ύφεση το τελευταίο διάστημα και ως εκ τούτου ο κίνδυνος της επιβολής προστίμων από τα όργανα της ΕΕ είναι υπαρκτός για το 2025.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι αυτοκινητοβιομηχανίες πλήρωσαν συνολικά 550 εκατ. ευρώ για την απώλεια των στόχων του 2021, αν και σχεδόν όλες πέτυχαν τους στόχους τους εγκαίρως, σύμφωνα με την Dataforce.
Από τους μεγάλους ομίλους στην Ευρώπη, μόνο η Geely και η Tesla πληρούν τους στόχους CO2 για το 2025. Η Tesla δεν έχει πρόβλημα να πετύχει τον στόχο της επειδή πουλάει μόνο πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές ρύπων, ενώ η Geely "υποστηρίζεται” από τις καλές πωλήσεις των ηλεκτρικών μοντέλων της Volvo.
Από τις υπόλοιπες, η Toyota βρίσκεται πιο κοντά στο στόχο και μολονότι δεν έχει διευρυμένη γκάμα ηλεκτρικών μοντέλων, προβλέπεται ότι θα πιάσει τους στόχους με τα υβριδικά της μοντέλα που ουσιαστικά καλύπτουν όλη την γκάμα.
Περισσότερο εκτεθειμένοι φαίνεται πως είναι οι όμιλοι Volkswagen και Ford όπως δείχνει και το παρακάτω σχετικό διάγραμμα της Dataforce.
Σε πρόσφατες αναφορές τους, οι διευθύνοντες σύμβουλοι της VW, BMW και Renault, ζητούν με επιστολές τους προς τις ρυθμιστικές αρχές της Ευρωπαϊκή Ένωση την αναθεώρηση των στόχων ρύπων για το 2025, ένεκα και της επιβράδυνσης των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων. Το πρώτο εξάμηνο του έτους, το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων (BEV) στην ευρωπαική αγορά συρρικνώθηκε στο 13,3%.
Από την άλλη, τα plug-in υβριδικά μοντέλα (PHEV) έχουν ισχυρό έρεισμα στην αγορά διατηρώντας το μερίδιο αγοράς τους μολονότι θεωρούνται δαπανηρή τεχνολογία μετάβασης. Ωστόσο θα μπορούσαν να ρίξουν το μέσο όρο ρύπων της κάθε αυτοκινητοβιομηχανίας.
Στον αντίποδα, η Ευρωπαϊκή Ένωση πιέζει για πιο ρεαλιστικές μετρήσεις ρύπων καθώς θεωρεί πως τα μοντέλα PHEV λειτουργούν σε λιγότερο χρόνο αμιγώς ηλεκτρικά απ' ότι οι εταιρείες παρουσιάζουν.
Σε σχετικές μελέτες έχει καταγραφεί πως τα plug-in υβριδικά μοντέλα λειτουργούν με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης πολύ περισσότερο από ό,τι προβλέπουν οι δοκιμές πιστοποίησης εκπομπών.