Ενώ είναι γνωστό ότι τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν μηδενικές εκπομπές καυσαερίων, η κριτική συχνά επικεντρώνεται στις διαδικασίες κατασκευής και διάθεσής τους στην αγορά. Ωστόσο, μια νέα μελέτη του Διεθνούς Συμβουλίου Καθαρών Μεταφορών (International Council of Clean Transportation-ICCT) δείχνει ότι τα ηλεκτρικά οχήματα είναι οι ξεκάθαροι νικητές όσον αφορά τις εκπομπές στον συνολικό κύκλο ζωής των οχημάτων.
Για τον μέσο όρο των οχημάτων του έτους μοντέλου 2024 στις ΗΠΑ, ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος είναι έντονος: τα υβριδικά οχήματα εκπέμπουν 2,2 φορές (sedan) και 2,5 φορές (SUV) περισσότερα αέρια του θερμοκηπίου καθ' όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους από τα αντίστοιχα αμιγώς ηλεκτρικά.
Ομοίως, τα plug-in υβριδικά οχήματα (PHEV) και για τους δύο τύπους αμαξωμάτων, καταγράφουν περίπου διπλάσιες εκπομπές. Αντίθετα, τα SUV με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) παράγουν έως και 3,5 φορές περισσότερες εκπομπές από τα αντίστοιχα ηλεκτρικά μοντέλα.
Τα στοιχεία που αναφέρθηκαν βασίστηκαν σε οχήματα που φορτίζουν από το μέσο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας. Ωστόσο, όταν τα αμιγώς ηλεκτρικά τροφοδοτούνται εξολοκλήρου από ηλεκτρική ενέργεια που έχει προκύψει από ανανεώσιμες πηγές, τα υβριδικά SUV εκπέμπουν έως και 4,9 φορές περισσότερους ρύπους, ενώ τα ICE SUV 6,7 φορές περισσότερα αέρια του θερμοκηπίου καθ' όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους.
Συνολική προσέγγιση από την ICCT
Η ICCT αναφέρει ότι οι καθαρές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά τον κύκλο ζωής ενός οχήματος, περιλαμβάνουν τις εκπομπές από την κατασκευή μπαταριών και οχημάτων, την παραγωγή πρώτων υλών και καυσίμων, τη χρήση του οχήματος και τη διάθεση στο τέλος του κύκλου ζωής του. Αυτή η συνολική προσέγγιση, παρέχει μια σαφή εικόνα των επιπτώσεων ενός αυτοκινήτου στο περιβάλλον.
Η παραπάνω αξιολόγηση έρχεται να επικαιροποιήσει μια ανάλυση του 2021, σύμφωνα με την οποία, οι εκπομπές του κύκλου ζωής ενός μέσου αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος μεσαίας κατηγορίας που πωλήθηκε στις ΗΠΑ το 2021, ήταν κατά 57-68% χαμηλότερες από εκείνες ενός αντίστοιχου οχήματος με κινητήρα εσωτερικής καύσης, ανάλογα και με το χρησιμοποιούμενο δίκτυο φόρτισης.
Μεγαλύτερα τα οφέλη των ηλεκτρικών στο μέλλον
Για άμεση σύγκριση, οι επικαιροποιημένοι αριθμοί για το 2024 υποδηλώνουν ότι τα αμιγώς ηλεκτρικά είναι 66-74% "καθαρότερα” σε σύγκριση με τις εκδοχές μοντέλων ICE, ή έως και 85% καθαρότερα αν στη σύγκριση προστεθεί ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια.
Η ICCT έκανε επίσης προβλέψεις για το 2030, όταν τα περιβαλλοντικά οφέλη των ηλεκτρικών οχημάτων αναμένεται να είναι ακόμη μεγαλύτερα, λόγω μεγαλύτερης διείσδυσής τους στην αγορά. Συγκεκριμένα, οι εκπομπές του κύκλου ζωής των ICE SUV από το 2030 εκτιμάται ότι θα είναι 7,5 φορές υψηλότερες από εκείνες των αντίστοιχων ηλεκτρικών που τροφοδοτούνται με ανανεώσιμη ενέργεια.
Επιπλέον, η μελέτη δείχνει ότι τα PHEV και τα HEV έχουν σημαντικά πιο περιορισμένες δυνατότητες μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε σύγκριση με τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα. Εδώ μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη από το International Council of Clean Transportation.