Το ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes δημοσίευσε για μια ακόμα χρονιά τα αποτελέσματα του 13ου βαρομέτρου για την υπεύθυνη οδήγηση. Η μεγάλη ετήσια έρευνα, διενεργήθηκε από το ινστιτούτο Ipsos σε 12.400 άτομα από 11 ευρωπαϊκές χώρες, καταγράφοντας τις συμπεριφορές των ευρωπαίων οδηγών στο τιμόνι.
Τα αποτελέσματα της έρευνας είναι εντυπωσιακά καθώς καταδεικνύουν επικίνδυνη συμπεριφορά που συνδέεται με τη χρήση κινητού (23% παρακολουθεί ταινίες ή βίντεο ενώ οδηγεί), την κατανάλωση αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών και την οδήγηση σε κατάσταση υπνηλίας στους νέους κάτω των 35 ετών και ιδιαίτερα στους άνδρες. Επίσης, ένα άλλο ανησυχητικό φαινόμενο που κατέγραψε η έρευνα είναι ότι σχεδόν ένας στους τρεις οδηγούς ηλικίας από 16 έως 24 ετών δεν φοράει ζώνη ασφαλείας.
Παράλληλα, παρατηρείται γενικευμένη χρήση των τηλεφώνων με σύστημα Bluetooth καθώς ποσοστό 56% πραγματοποιούν κλήσεις ενώ οδηγούν. Μάλιστα εξ' αυτών ποσοστό 71% δεν θεωρεί αυτήν την πρακτική επικίνδυνη ενώ ποσοστό 18% δήλωσε πως παραλίγο να εμπλακεί σε ατύχημα εξαιτίας αυτής της συνθήκης.
Ενδεικτική των αποτελεσμάτων και η δήλωση της Μπερναντέτ Μορό, εκπροσώπου του ιδρύματος Fondation VINCI Autoroutes: "Οι οδηγοί αν και γνωρίζουν τους κινδύνους της χρήσης κινητού κατά την οδήγηση, της έλλειψης ύπνου ή της κατανάλωσης αλκοόλ ή ναρκωτικών, δυσκολεύονται όλο και περισσότερο να αποδεχτούν τους περιορισμούς που είναι εγγενείς στην οδήγηση ενός οχήματος. Ιδιαίτερα οι νέοι αναζητούν μία μέση οδό μεταξύ των απαιτήσεων της κοινωνικής ζωής και της ασφαλούς οδήγησης, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι διακινδυνεύουν".
Κινητό και αλκοόλ
Ένα ποσοστό 76% των ευρωπαίων οδηγών χρησιμοποιεί smartphone ή προγραμματίζει το GPS ενώ οδηγεί. Για την Ελλάδα αυτό το ποσοστό ανεβαίνει στο 84%. Ποσοστό 9% των Ελλήνων και 7% των Ευρωπαίων παραδέχθηκε πως οδηγούσε σε κατάσταση μέθης. Πέντε στους 100 Ευρωπαίους και 4 στους 100 Έλληνες επίσης παραδέχθηκε – στα πλαίσια της έρευνας – ότι έχει οδηγήσει υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών.
Το 7% των Ευρωπαίων και το 4% των Ελλήνων οδηγών αναγνωρίζει την υπνηλία ως μία από τις κύριες αιτίες θανατηφόρων ατυχημάτων στους δρόμους – με έμφαση στο ταξίδι όπου περνούν ώρες πίσω από το τιμόνι και οι ταχύτητες είναι υψηλότερες. Ποσοστό 26% έχει μάλιστα την εντύπωση πως έχει αποκοιμηθεί για ελάχιστα δευτερόλεπτα ενόσω οδηγούσε. Διάφοροι φορείς οδικής ασφάλειας προτείνουν στάση κάθε 2 ώρες κατά την διάρκεια ταξιδιού. Η έρευνα έδειξε πως ο μέσος χρόνος οδήγησης πριν το διάλειμμα κατά την διάρκεια μια μεγάλης διαδρομής είναι οι 3 ώρες και 12 λεπτά.
Επιθετική συμπεριφορά
Η φετινή έρευνα αποτυπώνει επίσης μια αυξανόμενη τάση χαλάρωσης των οδηγών σχετικά με την τήρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και τον σεβασμό των άλλων οδηγών. Οι συνέπειες αυτής της χαλάρωσης είναι πολύ αισθητές καθώς το 84% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έχει ήδη φοβηθεί την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών - ένα πολύ υψηλό ποσοστό που δεν έχει μειωθεί από το 2019.
Το 52% των ερωτηθέντων και το 63% των Ελλήνων αναγνώρισε πως έχει εξυβρίσει άλλους οδηγούς ενώ το 50% (60% για την Ελλάδα) δήλωσε πως κορνάρει άσκοπα σε άλλους οδηγούς που τους εκνευρίζουν. Εντυπωσιακό είναι και το ποσοστό όπου οι οδηγοί βγαίνουν από το αυτοκίνητο και διαπληκτίζονται. Στην Ευρώπη 22% και στην Ελλάδα 24% σύμφωνα πάντα με δηλώσεις τους.
Σε ότι αφορά στα όρια ταχύτητας οχτώ στους δέκα δήλωσαν πως το έχουν ξεπεράσει κατά λίγα χιλιόμετρα ενώ ένα ποσοστό 22% των Ελλήνων οδηγών δήλωσε ότι είχε ή παραλίγο να είχε, ατύχημα εξαιτίας της υπερβολικής ταχύτητας. Τέλος είναι αξιοσημείωτο πως έξι στους δέκα οδηγούς δεν τηρούν τις αποστάσεις ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα.
Οδήγηση ηλεκτρικού
Ποσοστό 21% των ερωτηθέντων ευρωπαίων οδηγών δηλώνει ότι έχει ήδη εμπειρία με ένα ηλεκτρικό όχημα (16% για τους Έλληνες) ενώ ποσοστό 6% είναι ήδη κάτοχοι τέτοιου αυτοκινήτου (3% για την Ελλάδα). Ορισμένοι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων δήλωσαν πως υιοθέτησαν έναν πιο ήρεμο και ασφαλή τρόπο οδήγησης κατά την μετάβαση τους από συμβατικό σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Συγκεκριμένα ποσοστό 35% των Ελλήνων είναι πιο ήρεμοι στην οδήγηση ηλεκτρικού μοντέλου και ένας στους δύο, δήλωσε πως όλη αυτή η νοοτροπία οδήγησης τους κάνει πιο προσεκτικούς με τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου συμπεριλαμβανομένων των πεζών και όσων κινούνται με ποδήλατο.
O Παναγιώτης Παπανικόλας, διευθυντής Ελλάδας της VINCI CONCESSIONS δήλωσε: "Προτεραιότητα κάθε παραχωρησιούχου οδικής υποδομής είναι η ασφάλεια των χρηστών. Ως μέλη του δικτύου της VINCI Highways, η Ολυμπία Οδός και η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, αξιοποιούν στο έπακρο τη γνώση που μας προσφέρουν οι έρευνες στις οποίες επενδύει ο όμιλος VINCI. Τα ευρήματα του φετινού Ευρωβάρομετρου οδικής ασφάλειας επαναφέρουν κρίσιμα ζητήματα ασφαλούς οδήγησης και αναδεικνύουν νέους κινδύνους, όπως η σταθερά αυξανόμενη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών κατά την οδήγηση. Το συμπέρασμα είναι ότι όλοι οι δρώντες στο πεδίο της οδικής ασφάλειας, οφείλουμε να ανανεώσουμε τη δέσμευση και τις γνώσεις μας, υπηρετώντας τη ζωή και την ακεραιότητα των χρηστών του δρόμου".