Στον τομέα της αυτοκίνησης μαίνεται ένας πόλεμος μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η Κομισιόν κάνει ότι μπορεί για να καταργήσει την πώληση των νέων συμβατικών αυτοκινήτων από το 2035 αλλά τόσο οι κατασκευαστές όσο και αρκετές χώρες αντιδρούν έντονα. Ιδίως η Γερμανία -που στην ουσία ακύρωσε την πιο σημαντική ψηφοφορία. Σε αυτόν το πόλεμο παίρνουν μέρος και η Ferrari με την Porsche, αφού αμφότερες δεν θέλουν να καταργηθούν τα αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες. Υπάρχει όμως ένα plot twist. Αν θυμάστε λίγο καιρό πριν είχαμε γράψει για την "τροπολογία Ferrari". Ας δούμε πώς ακριβώς ρίχνονται στη μάχη οι δύο φίρμες.
Ferrari και Porsche αλλάζουν την συζήτηση
Οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες (όπως και η Γερμανία συνολικά) επιδιώκουν την εξαίρεση των συνθετικών καυσίμων από τη σχεδιαζόμενη από την ΕΕ για το 2035 απαγόρευση των νέων οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Η ιδιότητα της Porsche και της Ferrari ως εμβληματικών αυτοκινητοβιομηχανιών ήταν αρκετή για να κινητοποιήσει τις κυβερνήσεις τους να αμφισβητήσουν το σχέδιο της ΕΕ την περασμένη εβδομάδα, λίγες ημέρες πριν από την προγραμματισμένη ψηφοφορία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Γερμανία και η Ιταλία, η οποία αντιτίθεται στην απαγόρευση, θα πραγματοποιήσουν συνομιλίες τις επόμενες εβδομάδες σχετικά με τον τρόπο ενσωμάτωσης της τεχνολογίας συνθετικών καυσίων στις προτάσεις της Επιτροπής.
Η αντίθεση της Γερμανίας και της Ιταλίας στην απαγόρευση, αφού προηγουμένως είχαν συμφωνήσει με την προτεινόμενη νομοθεσία, συγκλόνισε τις Βρυξέλλες και άνοιξε εκ νέου ζητήματα γύρω από τα υποτιθέμενα κλιματικά ουδέτερα συνθετικά καύσιμα, τα οποία έχουν αποδειχθεί πολύ δαπανηρά για μεγάλους στόλους οχημάτων.
Χωρίς τα συνθετικά καύσιμα τέλος οι θερμικοί κινητήρες
Ενώ αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Mercedes-Benz και η BMW έχουν ομάδες που εργάζονται πάνω σε μια νέα γενιά κινητήρων εσωτερικής καύσης για να συμμορφωθούν με τους κανονισμούς εκπομπών Euro-7 που θα τεθούν σε ισχύ το 2025, δεν υπάρχουν σχέδια ή χρηματοδότηση για μια γενιά πέραν αυτής.
"Η τάση ηλεκτροκίνησης της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι σε αυτό το σημείο ένα είδος τρένου που τρέχει ανεξέλεγκτα", δήλωσε σε συνέντευξή του ο Ρομπέρτο Βαβασόρι, στέλεχος της ιταλικής εταιρείας κατασκευής φρένων Brembo. Και συνέχισε "Θα μπορούσε να είναι ακόμη χειρότερο να σταματήσει ή να καθυστερήσει λόγω του τεράστιου ύψους των επενδύσεων των αυτοκινητοβιομηχανιών".
Ο Βαβασόρι πρόσθεσε, ωστόσο, ότι "το κύριο ερώτημα είναι πώς και πού θα βρούμε όλη την καθαρή ενέργεια που χρειάζεται η διαδικασία της ηλεκτρικής μετάβασης, καθώς θα μπορούσαμε να συνειδητοποιήσουμε ότι η Ευρώπη δεν θα είναι έτοιμη γι' αυτό, από άποψη υποδομών, το 2035".
Ορισμένοι στη βιομηχανία ανησυχούν ότι μια εξαίρεση για τα ηλεκτρονικά καύσιμα -ακόμη και αν περιορίζεται σε ορισμένα σπορ αυτοκίνητα- θα μπορούσε να αμβλύνει τον αντίκτυπο που θα είχε στην αυτοκινητοβιομηχανία η σαφής απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035.
Υπάρχουν λίγες εξαιρέσεις από τους νέους κανόνες της ΕΕ, αλλά τα κράτη μέλη και το κοινοβούλιο είχαν προηγουμένως συμφωνήσει ότι οι εξειδικευμένοι κατασκευαστές - συμπεριλαμβανομένης της Lamborghini - που παράγουν μικρό αριθμό οχημάτων θα έπαιρναν καθυστέρηση 1 έτους όσον αφορά τους στόχους για τις εκπομπές ρύπων.
Τι κάνουν Ferrari και Porsche
Η Porsche κατέχει μερίδιο 12,5% στην HIF Global, έναν κατασκευαστή συνθετικών καυσίμων που λειτουργεί ένα παγκόσμιο πιλοτικό εργοστάσιο στο Haru Oni της Χιλής.
Η Ferrari έχει δηλώσει ότι το πρόγραμμα καινοτομίας της θα επικεντρωθεί όχι μόνο στην ηλεκτρική μετάβαση αλλά και στα συνθετικά καύσιμα, τα λιπαντικά και τα ψυκτικά υγρά, "τα οποία θα μας επιτρέψουν να μειώσουμε τις εκπομπές ρύπων, συνεχίζοντας παράλληλα να χρησιμοποιούμε κινητήρες εσωτερικής καύσης που διατηρούν την κληρονομιά μας".
Η λογική της Ferrari βρίσκει ανταπόκριση στη γερμανική πολιτική, όπου οι ηγέτες του φιλοεπιχειρηματικού κόμματος FDP ήταν ο κινητήριος μοχλός πίσω από την αντίθεση στην απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Ο ηγέτης του, Κρίστιαν Λίντνερ, είναι οπαδός της Porsche 911, ο οποίος δέχτηκε πυρά επειδή έστελνε τακτικά μηνύματα στον διευθύνοντα σύμβουλο της Porsche Oliver Blume κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων συνασπισμού.
Ο Λίντνερ και ο υπουργός Μεταφορών του FDP Φόλκερ Βίσσινγκ -ο οποίος μετέφερε την απειλή της Γερμανίας αυτή την εβδομάδα να μπλοκάρει τη νομοθεσία της ΕΕ- αξιοποιούν τις ισχυρές αντιδράσεις που υπάρχουν στην Γερμανία.
Περίπου τα τρία τέταρτα των Γερμανών θέλουν το επόμενο αυτοκίνητό τους να έχει κινητήρα εσωτερικής καύσης, σύμφωνα με έρευνα της Nordlight Research του Νοεμβρίου 2022.
Ο Βίσσινγκ δήλωσε πριν από λίγες μέρες ότι "Είναι αντιφατικό όταν η Επιτροπή της ΕΕ ζητεί από τη μία πλευρά υψηλούς στόχους για την προστασία του κλίματος, αλλά από την άλλη δυσχεραίνει την επίτευξη των στόχων αυτών μέσω υπερβολικά φιλόδοξων ρυθμίσεων".
Με πληροφορίες από Automotive News Europe