O επικεφαλής της Ferrari, Benedetto Vigna, μιλάει αποκλειστικά στο TopGear

Μιλήσαμε με τον επικεφαλής της Ferrari Benedetto Vigna, τον "εφευρέτη" και φυσικό που οδηγεί την ιταλική φίρμα supercars στην ψηφιακή εποχή

Benedetto Vigna Ferrari CEO

H τοποθέτηση του Benedetto Vigna στη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου της Ferrari τον Ιούνιο του 2021 αιφνιδίασε το ευρύ κοινό. Εκπαιδευτικός, φυσικός για την ακρίβεια, ο 53χρονος Ιταλός διοικούσε ένα τμήμα της STMicroelectronics, μιας εταιρείας τεχνολογίας και ημιαγωγών με έδρα τη Γενεύη. Η ειδικότητά του ήταν οι αισθητήρες κίνησης, αρχικά αναπόσπαστο κομμάτι των αερόσακων στα αυτοκίνητα, οι οποίοι όμως αργότερα εφαρμόστηκαν με μεγαλύτερο κέρδος και μεγαλύτερη λαϊκή αναγνώριση στον κόσμο των παιχνιδιών - αν έχεις παίξει ποτέ με το Nintendo Wii, θα έχεις βιώσει την εμπειρία από πρώτο χέρι. Ο Vigna έχει κατοχυρώσει προσωπικά περισσότερες από 100 πατέντες.

Benedetto Vigna Ferrari CEO

Δεν είναι ο συνηθισμένος λάτρης του αυτοκινήτου, λοιπόν, ό,τι κι αν σημαίνει αυτό για το 2022. Παρά το γεγονός ότι η Ferrari έχει μια τρομακτική φήμη για την καινοτομία στο σύστημα κίνησης και τα υλικά, είναι εκτός ρυθμού όταν πρόκειται για συνδεσιμότητα και κορυφαίο HMI (σύστημα διαχείρισης στα αυτοκίνητά της). "Οι γνώσεις του Vigna", δήλωσε η εταιρεία κατά τον διορισμό του, "θα επιταχύνουν την ικανότητα της Ferrari να πρωτοπορεί στην εφαρμογή τεχνολογιών επόμενης γενιάς".

Ένας ζεστός και φιλόξενος CEO

Το TopGear τον συναντά στο γραφείο του, ένα γυάλινο οικοδόμημα στο αντίθετο άκρο της πανεπιστημιούπολης από τη διάσημη παλιά είσοδο του Maranello, στη Via Abetone. Δεν έχουμε χρόνο για να καλύψουμε όλα όσα θέλουμε να συζητήσουμε, αλλά είμαστε πρόθυμοι να δούμε τι είναι αυτό που δίνει κίνητρο στον άνθρωπο. Είναι ζεστός, φιλόξενος και όχι τόσο "εκφοβιστικός" εκ πρώτης όψεως, όσο τουλάχιστον δύο από τους προκατόχους του. Το μυαλό του όμως λειτουργεί με μεγάλη ταχύτητα και αλίμονο στον μηχανικό της Ferrari που δεν μπορεί να ακολουθήσει.

TopGear: Μιλώντας τεχνικά, είστε ένας εφευρέτης. Αυτό ακούγεται καλό...
Benedetto Vigna: Προτιμώ να λέω καινοτόμος. Πολλές φορές οι εφευρέτες απλώς σκέφτονται, αλλά οι καινοτόμοι συλλαμβάνουν νέα πράγματα και τα κάνουν πραγματικότητα. Μπορείς να εφεύρεις κάτι, αλλά η καινοτομία είναι μεγαλύτερη γιατί πρέπει να το κάνεις να συμβεί. Πώς; Δουλεύοντας με ανθρώπους. Γι' αυτό, αν πρέπει να αυτοπροσδιοριστώ, λέω καινοτόμος. Πιστεύω ότι η πρόοδος της ανθρωπότητας αφορά τη βελτιστοποίηση και τη συνεχή καινοτομία. Θέλω να πω, πρέπει να βελτιώνεσαι συνεχώς. Και αυτή την ιδέα βρήκα βαθιά ριζωμένη στο DNA των ανθρώπων που εργάζονται στη Ferrari.

Οδήγηση μέρα-νύχτα

TG: Πόσο συχνά οδηγείτε τα αυτοκίνητα;
BV: Βρίσκομαι στην πίστα κάθε λίγες εβδομάδες. Οδήγησα την Purosangue αμέσως μόλις έφτασα. Μερικές φορές οδηγώ ακόμη και κατά τη διάρκεια της νύχτας. Θυμάμαι μια φορά ήταν μετά τα μεσάνυχτα.

TG: Άλλαξες τίποτα στο αυτοκίνητο;
BV: Βελτιστοποιήσαμε μερικά πράγματα, ας πούμε. Δεν θέλω να γίνω πολύ συγκεκριμένος και δεν είναι κάτι που είναι ορατό. Κάτι κάτω από το καπό και πίσω από την οθόνη...

H ηλεκτρική Ferrari του 2025 θα είναι μοναδική

TG: Το λανσάρισμα ενός αυτοκινήτου όπως η Purosangue -δεν θα το πω SUV- με V12 αλλά χωρίς υβριδικό σύστημα, είναι χαρακτηριστικό. Κινδυνεύει η Ferrari να αντιμετωπίσει πρόβλημα "αντίληψης" εδώ, ακόμα και αν οι πουριτανοί και οι λάτρεις του αυτοκινήτου είναι ευχαριστημένοι;
BV: Κοιτάξτε, θα επαναλάβω αυτό που είπα στην πρόσφατη συνάντηση των αναλυτών. Όταν αποκαλύψαμε ότι η Purosangue θα έχει έναν ατομοσφαιρικό V12, η αντίδραση των πελατών ήταν πολύ θετική. Δεν ξέρω ποια είναι η εντύπωσή σας, αλλά ο εξοστρακισμός των κινητήρων εσωτερικής καύσης...αλλάζει λίγο. Διαβάσατε τι είπε ο Elon Musk σε μια ομιλία του πριν από λίγες εβδομάδες; [Σε ένα συνέδριο στη Νορβηγία, υποστήριξε ότι "ο πολιτισμός θα καταρρεύσει" αν ο κόσμος σταματήσει να χρησιμοποιεί πετρέλαιο και φυσικό αέριο πολύ ξαφνικά και ότι η μετάβαση στην πράσινη ενέργεια θα πάρει δεκαετίες]. Είναι αλήθεια ότι σε μερικούς ανθρώπους δεν θα αρέσει ο V12, επειδή είναι ένα κινητήρας εσωτερικής καύσης και οι άνθρωποι σου λένε ότι θα έπρεπε να είναι υβριδικό ή ηλεκτρικό. Αλλά η αντίληψη μέχρι στιγμής είναι πολύ καλή.

TG: Τι γίνεται με τη νέα εποχή των αμιγώς ηλεκτρικών hypercars με σχεδόν 2.000 ίππους; Κανείς δεν χρειάζεται πραγματικά τόση ισχύ, αλλά οι πελάτες σας τη θέλουν;
BV: Θα μπορούσε να είναι ανεξέλεγκτο. Η κίνηση που αισθάνεστε προέρχεται από τη γραμμική επιτάχυνση και την πλευρική επιτάχυνση. Αυτό το Σαββατοκύριακο ήμουν με μια Ferrari και υπήρχε ένα άλλο αυτοκίνητο, ένα ηλεκτρικό. Μπορούσε να με ανταγωνιστεί στην ευθεία, αλλά έχανε το momentum του στις στροφές. Κάνουμε εμπεριστατωμένη δουλειά και χρησιμοποιούμε όλη την εμπειρία μας, ώστε να μπορούμε να προσφέρουμε μια συνεχή, συνεπή και αυθεντική εμπειρία οδήγησης της Ferrari- η ηλεκτρική Ferrari του 2025 θα είναι μοναδική, μια πραγματική Ferrari. Η ομορφιά της δουλειάς μας έγκειται στο συνδυασμό της παράδοσης με την καινοτομία. Εργαζόμαστε πολύ για να διατηρήσουμε την ψυχή της μηχανής.

Benedetto Vigna Ferrari CEO

H Ferrari δεν είναι απλή αυτοκινητοβιομηχανία

TG: Είστε φυσικός από την εκπαίδευση και ήρθατε στη Ferrari από την STMicroelectronics. Πώς σας φάνηκε η κουλτούρα στο Maranello και η κουλτούρα της αυτοκινητοβιομηχανίας γενικότερα;
BV: [Χαμογελάει] Η Ferrari δεν είναι αυτοκινητοβιομηχανία. Επιτρέψτε μου να σας εξηγήσω. Ασχολούμαι με τους κατασκευαστές αυτοκινήτων από το 1997. Εργάστηκα στους αισθητήρες για τους αερόσακους και για τα συστήματα δυναμικού ελέγχου των οχημάτων. Θυμάστε το τεστ με τους τάρανδους που προκαλούσε την ανατροπή της Mercedes A-Class; Αυτό ήταν πολύ σημαντικό για μένα, γιατί όταν διάβασα γι' αυτό είπα, "πρέπει να φτιάξουμε ένα γυροσκόπιο, γιατί βοηθάει στη σταθεροποίηση". Πρότεινα μια λύση για την ενεργητική και παθητική ασφάλεια. Το πρόβλημα ήταν ότι οι εταιρείες αυτοκινήτων ήταν πολύ αργές. Έτσι αποφάσισα να βγω έξω από την αγορά, να κοιτάξω τα παιχνίδια, να κοιτάξω τα κινητά τηλέφωνα, συνέχισα να επενδύω. Βρήκα νέους πελάτες που ήταν πιο δυναμικοί. Θυμάμαι ότι μίλησα με τον CTO μιας μεγάλης εταιρείας και του είπα: "Κοιτάξτε, αν έρθετε μαζί μας μπορείτε να βρείτε δύο πράγματα, πρώτον, την αφοσίωση και την προθυμία να προχωρήσουμε και να διορθώσουμε το πρόβλημα, δεύτερον, την ταχύτητα". Με κοίταξε και μου είπε: "Benedetto, δεν με ενδιαφέρει η ταχύτητα...".

Ας το θέσω αλλιώς: Δεν μου αρέσει να βρίσκομαι σε τροχιά και να κοιτάζω τη Γη από το διαστημόπλοιο...

TG: Η δουλειά με τα αυτοκίνητα πρέπει να σας φαίνεται πολύ βαριά σε σχέση με αυτό που έχετε συνηθίσει...
BV: Έχω μια παρουσίαση από το 2006 στην οποία περιγράφω μια πρόταση για την τοποθέτηση αισθητήρων σε ένα αυτοκίνητο ώστε να βελτιωθεί η δυναμική του. Ξέρετε πότε μπήκε στην παραγωγή; 2018. Η Ferrari δεν είναι εταιρεία αυτοκινήτων, διότι η ταχύτητα είναι πολύ μεγαλύτερη. Ο κόσμος από τον οποίο προέρχομαι είναι πολύ πιο δυναμικός και η Ferrari είναι πιο κοντά σε αυτόν τον κόσμο. Αισθάνθηκα σαν στο σπίτι μου από την πρώτη μέρα, όντας οπαδός της Ferrari, και καταλαβαίνω επίσης την κουλτούρα, επειδή η σύζυγός μου είναι από αυτή την περιοχή. Αλλά βλέπω και τη διαφορά. Ο χρόνος ανταπόκρισης. Όταν ήρθα εδώ, πίστευα διαβάζοντας αναφορές ότι η Ferrari ήταν πραγματικά πίσω στην ηλεκτροκίνηση, και αυτό δεν είναι αλήθεια. Επειδή ξεκινήσαμε το 2009, με το KERS (το σύστημα ανάκτησης ενέργειας). Η ομάδα μου εργαζόταν για να παρέχει όλα τα ηλεκτρονικά. Στη συνέχεια είχαμε τη LaFerrari και τα υβριδικά αυτοκίνητα. Η επάρκεια που βρήκα εδώ - μεταξύ των ηλεκτρολόγων μηχανικών και των μηχανικών λογισμικού - είναι μοναδική. Δεν νομίζω ότι είναι αλαζονικό να λέω ότι εδώ υπάρχουν ικανότητες και κυρίως μια θέληση για πρόοδο που είναι η καλύτερη εγγύηση για το μέλλον, για την ικανότητά μας να αντιμετωπίσουμε ό,τι προκύψει.

TG: Περιγράψτε το στυλ της διοίκησής σας.
BV: Μου αρέσει να διοικώ κοντά στους ανθρώπους. Έτσι, γνωρίζω όλα τα κτίρια, όλους τους ανθρώπους, μου αρέσει να κάνω συναντήσεις παντού. Επιτρέψτε μου να το θέσω έτσι: Δεν μου αρέσει να βρίσκομαι σε τροχιά και να κοιτάζω τη Γη από το διαστημόπλοιο, γιατί από εκεί ψηλά θα μοιάζει με τέλεια σφαίρα. Μου αρέσει να είμαι στη μέση όλων αυτών. Για μένα, υπάρχουν τρεις τύποι εταιρειών. Υπάρχουν αυτές όπου οι άνθρωποι εργάζονται για το αφεντικό, αυτές όπου οι άνθρωποι εργάζονται για την εταιρεία, και μετά υπάρχει το είδος πέρα από αυτό, όπου οι άνθρωποι εργάζονται για τον μύθο ή το πνεύμα. Μπορείτε να το νιώσετε εδώ. Είναι μια ατμόσφαιρα, κάτι που αναπνέεις. Και όταν το έχεις αυτό, μπορείς να σερφάρεις σε όλα τα κύματα που μπορείς να βρεις.

TG: Είναι επίσης δουλειά σας να χαράζετε μια πορεία και να κατευθύνετε τη Ferrari σε όλο και πιο απρόβλεπτους καιρούς.
BV: Προέρχομαι από έναν κόσμο όπου κοιμάσαι το βράδυ και ξυπνάς το επόμενο πρωί και ο κόσμος είναι διαφορετικός. Τα πράγματα αλλάζουν πάντα, αλλά εξαρτάται από το πώς διαχειρίζεσαι την αλλαγή. Για εμάς, η αλλαγή παρουσιάζει την ευκαιρία να τα καταφέρουμε καλύτερα. Σήμερα αυτή η αλλαγή έχει το όνομα "εξηλεκτρισμός". Σε 10 χρόνια θα έχει διαφορετικό όνομα. Γνωρίζουμε τα πάντα σήμερα, είναι όλα εκεί στο Facebook ή στο Google. Έτσι, όταν έχουμε ένα γεγονός που μας αιφνιδιάζει, κάτι που είναι αφύσικο - μια πανδημία ή ένας πόλεμος - τότε είμαστε χαμένοι. Γιατί χάνουμε την ικανότητα να διαχειριζόμαστε την αλλαγή. Κάτι που είναι βαθιά ριζωμένο εδώ είναι ότι οι άνθρωποι είναι πολύ καλοί σε αυτό. Αν έχουμε μια συνάντηση και αλλάξουμε κατεύθυνση, ο χρόνος αντίδρασης της ομάδας εδώ είναι πολύ γρήγορος. Έχουμε ένα πλεονέκτημα επειδή βρισκόμαστε όλοι στο ίδιο μέρος, αλλά και πάλι δεν είναι εύκολο. Προέρχομαι από έναν κόσμο όπου τα πράγματα άλλαζαν καθημερινά. Πρέπει να το αντιμετωπίσεις με τη σωστή ομάδα, με τη σωστή διάθεση, με αυτοπεποίθηση και ταπεινότητα.

Οι δύο κόσμοι που συνδυάζονται στην Purosangue

TG: Ζούμε επίσης ένα κύμα νεοφυών επιχειρήσεων που αποτιμώνται ιδιαίτερα, παρόλο που δεν έχουν καμία ιστορία. Σας ενδιαφέρει πραγματικά η κληρονομιά;
BV: Σίγουρα νοιάζομαι. Αν είμαστε εδώ είναι επειδή το παρελθόν έχει λειτουργήσει καλά. Αναγνωρίζουμε πλήρως τις προσπάθειες των ανθρώπων που ήρθαν πριν από εμάς. Διαχειριζόμαστε την ένταση μεταξύ της παράδοσης και της καινοτομίας. Υπάρχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα στο να είσαι νεοφυής επιχείρηση. Δεν χρειάζεται να ανησυχείς για το εμπορικό σήμα, δεν χρειάζεται να φροντίζεις την κληρονομιά. Αλλά χωρίς αυτή την κληρονομιά δεν μπορούν να πουλήσουν το όνειρο, τους λείπει κάτι μοναδικό. Το να φέρεις τα δύο μαζί είναι σαν να μπλέκεις δύο γρανάζια. Η Purosangue είναι ένα καλό παράδειγμα. Υπάρχει παράδοση εδώ - τροφοδοτείται από έναν κινητήρα V12, με "φυσική αναπνοή" - αλλά υπάρχει και καινοτομία.

TG: Υπάρχει η βάσιμη υπόθεση ότι όλοι οι Ιταλοί αγαπούν αυτόματα τη Ferrari. Είστε "τύπος του αυτοκινήτου"; Έχει σημασία αυτό στις μέρες μας;
BV: Το να διευθύνεις τη Ferrari είναι μεγάλη τιμή και μεγάλη ευθύνη. Θυμάμαι το σακίδιο της Ferrari από τις μέρες μου στο δημοτικό σχολείο. Ο οδηγός είχε ένα κίτρινο κράνος. Ζούσα σε ένα μικρό μέρος και ως έφηβος περνούσα χρόνο με μεγαλύτερα παιδιά, τα οποία ήδη μπορούσαν να οδηγήσουν. Ήταν μεγάλοι οπαδοί της Ferrari, όπως ήμουν κι εγώ, και πρότεινα να πάμε στην Ίμολα για να παρακολουθήσουμε ένα Grand Prix [το 1983]. Δεν σκέφτηκα να το πω στη μητέρα ή τον πατέρα μου, παρόλο που ήταν 500 μίλια μακριά και δεν υπήρχε κινητό τηλέφωνο, ούτε WhatsApp. Το μέρος από το οποίο κατάγομαι [μεγάλωσε σε ένα χωριό που ονομάζεται Pietrapertosa, στη νότια ιταλική περιοχή Basilicata] περιβάλλεται από μεγάλους βράχους, οπότε αρκετά συχνά δεν υπήρχε σήμα στην τηλεόραση όταν θέλαμε να παρακολουθήσουμε τους αγώνες. Αυτό σήμαινε ότι έπρεπε να φτιάξουμε την κεραία, και για να το κάνουμε αυτό έπρεπε να σταθούμε στην οροφή.

TG: Και είχατε στην κατοχή σας πολλά ενδιαφέροντα αυτοκίνητα;
BV: Όταν ήμουν έφηβος, δημιούργησα μια μικρή επιχείρηση με άλλους δύο τύπους που έφτιαχναν μοτοσικλέτες. Διασκεδάζαμε με τα αυτοκίνητα, παίρναμε Fiat 600 και τους κόβαμε τις οροφές, τα μετατρέπαμε σε Spiders και στη συνέχεια τα βάφαμε με έντονα χρώματα. Αυτό ήταν στα τέλη της δεκαετίας του εβδομήντα και στις αρχές της δεκαετίας του ογδόντα, πριν από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, και τα αυτοκίνητα ήταν μια έκφραση δημιουργικότητας για τους ανθρώπους. Αργότερα, δούλευα στο Μιλάνο και είχα ένα πρόβλημα με τον κινητήρα του αυτοκινήτου μου, έπρεπε να τον αντικαταστήσω. Είχα ένα 1300 και άλλαξα σε ένα 1600, αλλά σκέφτηκα ότι μπορεί να χρειαστώ κάποια ανταλλακτικά. Έτσι κατέληξα να κρατάω τα κομμάτια κάτω από το κρεβάτι στο δωμάτιό μου. Την πρώτη φορά που με επισκέφθηκε η γυναίκα μου ανακάλυψε ότι είχα το μεγαλύτερο μέρος ενός κινητήρα κάτω από το κρεβάτι. Ακόμα και σήμερα μιλάει στους φίλους μας γι' αυτό.

Best of Network