Οι αντιφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην ηλεκτροκίνηση

Τελικά η Ευρωπαϊκή Ένωση ενδιαφέρεται πραγματικά για την "πράσινη" μετάβαση, και αν ναι γιατί πέφτει σε αντιφάσεις στο θέμα "ηλεκτροκίνηση";

Ευρωπαϊκή Ένωση, αντιφάσεις και ηλεκτροκίνηση

Τώρα πια όλοι ξέρουμε ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση μετά το 2035 οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν θα μπορούν να πωλούν αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες. Πολλοί εκφράζουν τις αμφιβολίες τους για την ουσία του μέτρου σε περιβαλλοντικό -και όχι μόνο- επίπεδο. Εν τάχει, πλήρης μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση ίσως να σημαίνει λιγότερο CO2 -και λέμε "ίσως" γιατί το θέμα δεν είναι τόσο απλό- αλλά σημαίνει και απώλεια θέσεων εργασίας στην "παραδοσιακή" αλυσίδα της αυτοκίνησης, επιτακτική ανάγκη δημιουργίας των κατάλληλων υποδομών -ούτε αυτό γίνεται από την μία μέρα στην άλλη-, επενδύσεις "χθες", οικονομική δυνατότητα των καταναλωτών να αποκτήσουν ένα -ακριβό- ηλεκτρικό αυτοκίνητο και πολλά άλλα.

Μας ενδιαφέρει πραγματικά το περιβάλλον ή όχι;

Αλλά, ας δεχθούμε ότι πάνω απ' όλα μας ενδιαφέρει το περιβάλλον και ας δεχθούμε ότι προς το παρόν κάτι πιο φιλικό από την ηλεκτροκίνηση δεν υπάρχει. Και ας κλείσουμε και τα αυτιά μας σε όσα λέγονται για τα supercars, που μετά το 2035 στην ΕΕ θα πρέπει να είναι και αυτά ηλεκτρικά -κάτι που όπως έχουμε εξηγήσει εδώ είναι τελείως αντιοικολογικό και η EE δεν λέει να το καταλάβει. ΟΚ, είναι και πολιτικό το θέμα. Η ΕΕ δεν θέλει ο μέσος ιδιοκτήτης/ οδηγός να νιώθει ριγμένος σε σχέση με αυτόν που μπορεί να αποκτήσει supercar. Αλλά τουλάχιστον ας παραδεχθεί ότι προτιμά να κάνει "φθηνή" κοινωνική πολιτική και δεν την ενδιαφέρει τόσο το περιβάλλον.

Δεκτό και αυτό, τι να κάνουμε. Όλα τα παραπάνω σημαίνουν ότι ως ΕΕ θα κάνεις ό,τι μπορείς για να αβαντάρεις την ηλεκτροκίνηση έτσι; Λάθος. Η ΕΕ δυστυχώς αντιφάσκει σε πολλά. Δεν μπορούμε να της δίνουμε σε όλα δίκιο, επειδή συνολικά η ζωή στην ΕΕ είναι όντως καλύτερη σε σχέση με τον υπόλοιπο πλανήτη -τα στοιχεία δείχνουν ότι για την πλειονότητα των πολιτών της ΕΕ αυτό ισχύει.

Θέλουμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα χωρίς λίθιο

Όπως διαβάσατε εδώ υπάρχουν σκέψεις στην ΕΕ να "δαιμονοποιηθεί"  το λίθιο. Αν το λίθιο είναι τόσο τοξικό για την ανθρώπινη υγεία η κίνηση είναι σωστή, αλλά μετά πώς θα φτιάχνουμε μπαταρίες για τα "υποχρεωτικά" ηλεκτρικά αυτοκίνητα; Έχουν περάσει μόλις λίγες μέρες από το τότε που οι χώρες της ΕΕ συμφώνησαν για το χρονικό ορόσημο του 2035. Τότε η ΕΕ δεν ήξερε για το λίθιο; Είναι δύσκολο να πιστέψουμε ότι δεν το ήξερε. Και τι έκανε; Τίποτα. Οι ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν ρίξει όλες τους τις δυνάμεις -σε ανθρώπινο δυναμικό και χρήμα- για να παράγουν δικές τους μπαταρίες και ορθώς, ώστε να μειωθεί η εξάρτηση από την Ασία γενικά και την Κίνα ειδικά.

Και τώρα η ΕΕ ρίχνει την "κανονιά" για το λίθιο. Μεταξύ άλλων αυτό σημαίνει ότι εταιρείες με οικολογικό προφίλ θα το σκεφτούν διπλά να επενδύσουν σε μονάδες επεξεργασίας λιθίου και κατασκευής μπαταριών. Επίσης σημαίνει ότι θα πρέπει να βρουν άλλα υλικά για μπαταρίες -υπάρχουν κάποια όπως το πυρίτιο αλλά πού και σε τι ποσότητα;-, το οποίο σημαίνει ακόμα περισσότερα χρήματα (για έρευνα, εξέλιξη, πρώτες ύλες κ.α.) άρα και αύξηση των τιμών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Τώρα μαθαίνουμε ότι υπάρχει πρόβλημα και με τον χαλκό -εδώ θα διαβάσετε τι συμβαίνει-, που είναι απολύτως απαραίτητος για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Άραγε που οφείλονται αυτές οι αντιφάσεις; Είναι πραγματικά μακρόπνοο το "πράσινο" σχέδιο της ΕΕ; Κανείς δεν ξέρει.

Best of Network