Η εκτίναξη των τιμών των μετάλλων των μπαταριών σημαίνει ότι μπορεί να χρειαστούν αρκετά χρόνια ακόμη για να γίνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τόσο προσιτά όσο τα συμβατικά, αναφέρει σε δημοσίευμά του το πρακτορείο Bloomberg.
Οι τιμές του λιθίου, του κοβαλτίου και του νικελίου έχουν εκτοξευθεί τον τελευταίο χρόνο, μειώνοντας κατακόρυφα τα περιθώρια κέρδους των κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων, σε ένα κρίσιμο σημείο της ανάπτυξης αυτού του τύπου βιομηχανίας. Με την ζήτηση να ανεβαίνει, αντιμετωπίζουν τώρα ένα δίλημμα: να απορροφήσουν το πρόσθετο κόστος ή να προσπαθήσουν να το μετακυλήσουν στους καταναλωτές.
Για πρώτη φορά φέτος αύξηση στις μπαταρίες
Πριν από το "ράλι", οι τιμές των μπαταριών πλησίαζαν σε επίπεδα που θα καθιστούσαν το αρχικό κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων ανταγωνιστικό με τα συμβατικά αυτοκίνητα, χωρίς κρατικές επιδοτήσεις, αναφέρει το Bloomberg σε έκθεσή του την Τετάρτη. Αλλά αυτό αρχίζει να αλλάζει. Οι τιμές των μπαταριών πρόκειται να αυξηθούν φέτος για πρώτη φορά εδώ και περισσότερο από μια δεκαετία, και ο ευρύτερος πληθωρισμός θα μπορούσε να καθυστερήσει σημαντικά το κρίσιμο σημείο όπου οι μέσες τιμές των μπαταριών θα πέσουν κάτω από τα 100 δολάρια (93 ευρώ) ανά kWh (κιλοβατώρα).
"Η μείωση των τιμών των πακέτων μπαταριών στα 100 δολάρια ανά κιλοβατώρα είναι πλέον ένας εφικτός στόχος με την αναδυόμενη γενιά χημικών ουσιών μπαταριών και σχεδίων κυψελών", αναφέρουν οι αναλυτές του Bloomberg στην έκθεση. "Ωστόσο, εάν οι τιμές των πρώτων υλών παραμείνουν αυξημένες ή ανέβουν περαιτέρω, το σημείο αυτό θα μπορούσε να καθυστερήσει αρκετά χρόνια". Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας εξέφρασε παρόμοιες ανησυχίες στην ετήσια πρόβλεψή του για τα ηλεκτρικά οχήματα τον περασμένο μήνα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, είναι μεταξύ εκείνων που έχουν προειδοποιήσει ότι η τιμολόγηση των πρώτων υλών θα μπορούσε να επιβραδύνει την υιοθέτηση των EV. Ο Tavares δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι η βιομηχανία θα μπορούσε να αντιμετωπίσει προβλήματα εφοδιασμού με μπαταρίες γύρω στο 2025 ή 2026.
Και όμως οι τιμές λιθίου, κοβαλτίου και νικελίου υποχωρούν τις τελευταίες εβδομάδες
Η τιμή του λιθίου έχει υπερπενταπλασιαστεί τον τελευταίο χρόνο, ενώ οι τιμές του κοβαλτίου και του νικελίου έχουν επίσης αυξηθεί. Ωστόσο, υπάρχουν κάποια σημάδια ανακούφισης για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, καθώς οι τιμές λιθίου, κοβαλτίου και νικελίου υποχωρούν ή σταθεροποιούνται τις τελευταίες εβδομάδες. Και ενώ οι μακροπρόθεσμες προοπτικές παραμένουν ισχυρές, η Goldman Sachs αναμένει ότι η τιμή αυτών των τριών κρίσιμων μετάλλων θα υποχωρήσει τα επόμενα δύο χρόνια, καθώς οι παραγωγοί αγωνίζονται να φέρουν νέα προσφορά.
Την ίδια στιγμή, οι τιμές των συμβατικών αυτοκινήτων αυξάνονται επίσης και οι υψηλές τιμές των καυσίμων καθιστούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πιο ελκυστικά.
"Η αύξηση του κόστους των μπαταριών δεν εκτροχιάζει την υιοθέτηση των EV σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα", ανέφεραν οι αναλυτές του Bloomberg. "Ορισμένοι από τους παράγοντες που οδηγούν το υψηλό κόστος των πρώτων υλών των μπαταριών -πόλεμος, πληθωρισμός, εμπορικές τριβές- ωθούν επίσης την τιμή της βενζίνης και του ντίζελ σε υψηλά επίπεδα ρεκόρ" αναφέρεται στην σχετική έκθεση.
Με πληροφορίες από Automotive News