Η απειλή για τις θέσεις εργασίας που προκαλεί η μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι μόνο ένα καυτό θέμα στην Ευρώπη και
στις ΗΠΑ.
Στην Ιαπωνία, οι επικεφαλής της Toyota, του μεγαλύτερου εργοδότη της χώρας με σχεδόν 381.000 εργαζόμενους, παλεύουν με το πώς ο τεχνολογικός μετασχηματισμός της αυτοκινητοβιομηχανίας θα επηρεάσει όχι μόνο τους εργαζομένους της, αλλά και την τεράστια αλυσίδα εφοδιασμού αυτοκινήτων της χώρας και τις χιλιάδες θέσεις εργασίας που υποστηρίζει.
Στη Νότια Κορέα, οι κινήσεις της Hyundai και της Kia προς την ηλεκτροκίνηση προκαλούν παρόμοιες ανησυχίες στο ιδιαίτερα ενεργό και οργανωμένο εργατικό κίνημα της χώρας αυτής.
Το Bloomberg κάθισε στη Σεούλ την περασμένη εβδομάδα με αξιωματούχους της Ένωσης Εργαζομένων Μετάλλου της Κορέας, η οποία εκπροσωπεί περίπου 180.000 εργαζόμενους στον τομέα των αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων περίπου 70.000 στη Hyundai και την Kia, τους δύο κυρίαρχους κατασκευαστές της χώρας.
Το συνδικάτο, που ιδρύθηκε το 2001, βρίσκεται στη διαδικασία διαπραγμάτευσης μιας νέας ετήσιας σύμβασης για τους εργαζόμενους στη συναρμολόγηση οχημάτων της Hyundai.
Την περασμένη εβδομάδα τουλάχιστον 23 άνθρωποι, κυρίως μετανάστες εργάτες από την Κίνα, έχασαν τη ζωή τους σε πυρκαγιά που προκλήθηκε από εκρήξεις σε εργοστάσιο παραγωγής μπαταριών λιθίου νότια της Σεούλ.
Η πυρκαγιά, σε εργοστάσιο που ανήκει στην Aricell, η οποία παράγει προϊόντα για βιομηχανικές και στρατιωτικές εφαρμογές, ήταν το χειρότερο ατύχημα σε εργοστάσιο μπαταριών στην ιστορία της χώρας.
Ως απάντηση, η κυβέρνηση συγκρότησε ειδική ομάδα εργασίας για τη βελτίωση των μέτρων πυρασφάλειας σε ολόκληρη τη βιομηχανία.
Το Bloomberg μίλησε με τους αξιωματούχους του συνδικάτου, συμπεριλαμβανομένου του γραμματέα πολιτικής Kim Sang Min και του εκτελεστικού διευθυντή του διεθνούς τμήματος, Hyewon Chong, πώς αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις, όπως η απώλεια θέσεων εργασίας λόγω της ηλεκτροκίνησης και της αυτοματοποίησης, καθώς και τους κινδύνους για την ασφάλεια καθώς επεκτείνεται η παραγωγή μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Τι είπαν οι συνδικαλιστές στο Bloomberg
Πώς βλέπετε την πυρκαγιά στις μπαταρίες της Aricell; Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου αποτελούν βασικό συστατικό των EVs και οι νεκροί ήταν κυρίως μετανάστες εργάτες που είχαν προσληφθεί από τρίτη εταιρεία.
Πρέπει να αναθεωρήσουμε τα συστήματα διαχείρισης της ασφάλειας υπό το πρίσμα των απίστευτων κινδύνων. Εάν μια εταιρεία πρόκειται να φέρει προσωρινούς, εξωτερικούς εργαζομένους, πρέπει να έχει ένα σύστημα διαχείρισης της ασφάλειας για αυτούς τους ανθρώπους.
Η Aricell είναι θυγατρική της S-Connect και υπήρχε μια εξωτερική εταιρεία πρόσληψης για τους εργάτες του εργοστασίου.
Αυτό το είδος συστήματος εμποδίζει τους εργαζόμενους να συνδεθούν μεταξύ τους και βοηθά τους εργοδότες να τους ελέγχουν πιο εύκολα. Προσπαθούμε να ανταποκριθούμε σε αυτή την τάση.
Η Hyundai προωθεί την ηλεκτροκίνηση, κατασκευάζοντας εργοστάσια ηλεκτρικών στη Νότια Κορέα και τις ΗΠΑ, καθώς και μια νέα, σε μεγάλο βαθμό αυτοματοποιημένη εγκατάσταση στη Σιγκαπούρη. Τι σημαίνει αυτό για τα μέλη σας;
Η επίσκεψη στο εργοστάσιο της Hyundai στη Σιγκαπούρη μας έκανε να συνειδητοποιήσουμε ότι θα είναι δύσκολο να διατηρήσουμε τις θέσεις εργασίας μας. Έτσι, προσπαθούμε να απαιτήσουμε από τις εταιρείες να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας που σχετίζονται με τις πράσινες βιομηχανίες. Είναι κάτι που σκεφτόμαστε πραγματικά βαθιά και μελετάμε τι είδους αιτήματα θα κάνουν πραγματικά τη διαφορά. Πρέπει να ομολογήσουμε- δεν έχουμε μια μαγική σφαίρα.
Η αντιμετώπιση του θέματος μόνο σε επίπεδο εργοστασίου δεν θα ήταν επαρκής για να αντιμετωπιστεί αυτό που συμβαίνει στην κοινωνία. Αν περιορίσουμε το βλέμμα μας στο εσωτερικό των τοίχων του εργοστασίου, φαίνεται ότι οι θέσεις εργασίας μειώνονται. Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν επίσης εργαζόμενοι που θα κατασκευάσουν ρομπότ.
Πώς φαίνεται λοιπόν αυτό στην πράξη;
Υπογράψαμε μια συμφωνία για τον βιομηχανικό μετασχηματισμό με τους εργοδότες της κορεατικής βιομηχανίας μετάλλων το 2021. Φέτος εστιάζουμε στις αλυσίδες εφοδιασμού, ένα σχέδιο που ονομάζεται "δίκαιη μετάβαση", όπου οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναλαμβάνουν τη συνολική ευθύνη για την υλοποίηση της ουδετερότητας του άνθρακα στις αλυσίδες εφοδιασμού τους.
Πρέπει να αναπτύξουμε συστάδες και στρατηγικές για διαφορετικές περιοχές για διαφορετικούς υποτομείς. Θα πρέπει να γίνει ένα πλαίσιο διαβούλευσης, ώστε η τοπική κοινωνία και οι εταιρείες και τα συνδικάτα να είναι σε θέση να βρουν στρατηγικές για την αναπροσαρμογή της οικονομικής τους παραγωγής σε κάτι που είναι απαραίτητο, κάτι που θα συνεχίσει την απασχόληση με βιώσιμο τρόπο.
Ο ενεργός πληθυσμός της Νότιας Κορέας συρρικνώνεται καθώς οι μεταπολεμικοί baby boomers συνταξιοδοτούνται και οι εταιρείες προσλαμβάνουν όλο και περισσότερο μετανάστες εργάτες. Πώς επικοινωνείτε με αυτή τη νέα γενιά;
Δημοσιεύουμε ενημερωτικά δελτία σε διάφορες γλώσσες για να τους παρέχουμε πληροφορίες που πρέπει να γνωρίζουν, όπως για παράδειγμα πώς να υπολογίζουν τους βασικούς μισθούς της Κορέας. Η άρση των διακρίσεων εις βάρος των μεταναστών εργαζομένων είναι ένα από τα τρία κύρια θέματα που σκοπεύουμε να διαπραγματευτούμε με τις εταιρείες φέτος.
Προσπαθούμε επίσης να τις βοηθήσουμε να τυποποιήσουν τις συμβάσεις εργασίας τους, καθώς οι μετανάστες εργαζόμενοι χρειάζονται μερικές φορές ειδικές ρήτρες, όπως τρόπους βελτίωσης των συνθηκών διαβίωσής τους στα καταλύματα.
Και ενδιαφέρεται η γενιά Ζ να ενταχθεί στο συνδικάτο; Σε ένα από τα ενημερωτικά σας δελτία, ένα μέλος του συνδικάτου δήλωσε ότι οι νέοι στις μέρες μας έχουν "ασθενέστερη προθυμία να αγωνιστούν" ενάντια στη διοίκηση.
Οι Gen-Z και οι millennials εξακολουθούν να αποτελούν πολύ μικρό μέρος του πληθυσμού στα συνδικάτα των εργατών μετάλλου και ο μέσος όρος ηλικίας των συνδικαλισμένων εργαζομένων αυξάνεται.
Έτσι, είναι αλήθεια ότι η δημογραφική τάση κάνει τους νεότερους να υψώνουν λιγότερο τη φωνή τους από ό,τι οι παλαιότερες γενιές
Υπάρχουν απόψεις, οι οποίες είναι λίγο προκατειλημμένες, ότι οι νεότερες γενιές δεν ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τις εργατικές διαμάχες και τείνουν να επικεντρώνονται στα δικά τους συμφέροντα.
Όμως βλέπουμε κάποια νεοσύστατα σωματεία από νεότερους εργαζόμενους και επιδεικνύουν δράσεις που δεν βλέπαμε προηγουμένως, όπως η συμπλοκή με τους φύλακες στα εργοστάσια. Προσπαθούν να κάνουν κάτι διαφορετικό από την παλαιότερη γενιά.
Πηγή: Automotive News Europe