Η Kia Motors βρίσκεται σε μια πρωτόγνωρη τροχιά ανάπτυξης δίνοντας έμφαση κυρίως στα νέα μοντέλα ηλεκτρικής ενέργειας. Μετά τα EV6 και EV9 η εταιρεία παρουσίασε πρόσφατα το μικρότερο μοντέλο στην ηλεκτρική της γκάμα, το EV3 που είχαμε την ευκαιρία να το οδηγήσουμε στην Πορτογαλία επιβεβαιώνοντας την σημαντική εξέλιξη που έχει γίνει σε επίπεδο συνδεσιμότητας, αυτονομίας και χρόνων φόρτισης.
Το EV3 είναι μέρος ενός ευρύτερου προγράμματος εξέλιξης 11 ηλεκτρικών οχημάτων Kia μέχρι το 2026 με option διεύρυνσης σε 15 μοντέλα μέχρι το 2027. Η εταιρεία έχει ανακοινώσει πως το 2035, όλα τα μοντέλα της γκάμας της που θα κυκλοφορούν στην Ευρώπη θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά.
Το νέο ηλεκτρικό SUV είναι ήδη διαθέσιμο για παραγγελίες στην εγχώρια αγορά σε δυο εκδόσεις εξοπλισμού (Earth και GT-Line), με έναν ηλεκτροκινητήρα και δύο επιλογές σε μπαταρίες. Οι πρώτες παραδόσεις σε πελάτες αναμένεται να διεκπεραιωθούν τον Γενάρη.
Έναρξη παραγγελιών στην Ελλάδα
Η βασική έκδοση με την μικρότερη μπαταρία των 58,3kWh κοστίζει 41.990 ευρώ που με την κρατική επιδότηση και μια προωθητική ενέργεια λανσαρίσματος της τάξεως των 3.000 ευρώ που έχει σε ισχύ η εισαγωγική εταιρεία, πέφτει στα 29.990 ευρώ.

Η ίδια προωθητική ενέργεια ισχύει και για τις εκδόσεις με την μεγαλύτερη μπαταρία των 81,4kWh που μαζί με την κρατική επιδότηση διαμορφώνουν τιμές των 33.990 ευρώ και 36.990 ευρώ, για τις δύο προσφερόμενες εκδόσεις με διευρυμένη αυτονομία.
Όπως σε όλα τα Kia, έτσι και για το EV3, το εξοπλιστικό πρόγραμμα είναι ιδιαίτερα πλούσιο ακόμα και από την βασική έκδοση, ενώ ισχύει και η γνωστή εγγύηση διάρκειας 7 ετών. Εντός του επόμενου έτους προγραμματίζεται και η παρουσίαση μιας τετρακίνητης έκδοσης.
Το EV3 είναι ένα compact SUV με αμάξωμα δύο διακριτών όγκων που βασίζεται στην πλατφόρμα Electric Global Modular Platform (E-GMP) της Kia με μετάδοση κίνησης στους μπροστινούς τροχούς.

Το μήκος του αμαξώματος είναι στα 4,310 μ. όμως χάρη στο μεταξόνιο των 2,680 μ. προσφέρει μια ευρύχωρη καμπίνα για πέντε επιβάτες και έναν χώρο αποσκευών της τάξεως των 460 λίτρων μαζί με άλλα 25 λίτρα που βρίσκονται κάτω από το καπό. Σύνολο 485 λίτρα, που είναι μια χωρητικότητα πολύ καλή για τα μέτρα και τα σταθμά της κατηγορίας.
Η τελευταία ορίζεται από ηλεκτρικά μοντέλα όπως το Volvo EX30, το Hyundai Kona ή το Peugeot 2008 ενώ ίσως κλέψει και αγοραστές από τη μεγαλύτερη κατηγορία και από πιθανούς αγοραστές του BYD Atto 3 ή του νέου Ford Explorer.
Καλή αεροδυναμική-σχετικά χαμηλό βάρος
Το μικρό ηλεκτρικό της Kia διαθέτει τεχνολογία ηλεκτρικής ενέργειας τελευταίας γενιάς. Οι μπαταρίες, η εσωτερική μονάδα φόρτισης και ο ηλεκτροκινητήρας αποτελούν προϊόντα in-house εξέλιξης και βάσει της απόδοσης και των επιδόσεων φαίνεται το πόσο καλή δουλειά έχει γίνει στο R&D.

Μολονότι η σχεδίαση του αμαξώματος – φαντάζει ως μικρογραφία του EV9 – είναι ιδιαίτερα κυβιστική, οι σχεδιαστές της Kia κατάφεραν να μειώσουν εντέχνως το επίπεδο αεροδυναμικής με τον συντελεστή οπισθέλκουσας να βρίσκεται στο πολύ καλό νούμερο των 0,263.
Ως σημεία κλειδιά σε αυτή την εξέλιξη λογίζονται τα ενεργά πτερύγια εμπρός, οι επεμβάσεις στο σχέδιο των τροχών, στα πρόσθετα φρύδια των φτερών, στα πίσω φώτα αλλά και στο κάτω μέρος του αμαξώματος που προσφέρει ομαλότερη ροή του αέρα.
Επίσης το μοντέλο δεν δείχνει υπερβολικά βαρύ στη ζυγαριά με τα 1.800 κιλά που παρουσιάζει – καλή τιμή για ηλεκτρικό αυτοκίνητο –, συνθήκη όπου και αυτή προσφέρει στην καλή ενεργειακή απόδοση του EV3.

Γενικώς, η έκδοση με την βασική μπαταρία των 58,3kWh που συνδυάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 204 ίππων και μέγιστης ροπής 283 Nm επιτυγχάνει μέση αυτονομία άνω των 430 χλμ./φόρτιση μαζί με καλές επιδόσεις.
Η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα πραγματοποιείται σε 7,5'' ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 170 χλμ./ώρα. Αξίζει εδώ να αναφέρουμε πως η έκδοση με την μεγαλύτερη μπαταρία επιτυγχάνει αυτονομίες άνω των 600 χλμ./φόρτιση.
Υπάρχουν προεγκατεστημένα προγράμματα οδήγησης αλλά και δυνατότητα ρύθμισης ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση σε τρία επίπεδα. Η δε τεχνολογία ταχείας φόρτισης 400V που διαθέτει το μοντέλο εξασφαλίζει φόρτιση σε μόλις 29 λεπτά από το 10 έως το 80% της μπαταρίας. Ως εκ τούτου το νέο μοντέλο της Kia προσφέρει μια από τις καλύτερες αποδόσεις σε ότι αφορά στην βάση φόρτισης χλμ./λεπτό.

Στο δρόμο είναι ήσυχο και αρχοντικό σε πάτημα και στήσιμο. Παρά τους μεγάλους τροχούς είναι και αρκετά άνετο. Όμως εκεί που ξεχωρίζει, απρόσμενα, καλά είναι στο επίπεδο κύλισης.
Παρότι SUV, σε κύλιση θυμίζει GT. Με ένα τέτοιο αυτοκίνητο, το ταξίδι με καλή παρέα και τη σωστή μουσική, θα είναι απολαυστικό.
Νέες λειτουργίες
Άλλα πρόσθετα στοιχεία της υπόστασης του νέου EV3 είναι η δυνατότητα φόρτισης εξωτερικών συσκευών Vehicle-to-Load (V2L) αλλά και της αμφίδρομης φόρτισης Vehicle-to-Grid, Vehicle-to-Home και Vehicle-to-Building, η οποία θα εισαχθεί σταδιακά στην ευρωπαϊκή αγορά.
Στον τομέα των συστημάτων υποβοήθησης το προσφερόμενο πακέτο τεχνολογιών είναι σύγχρονο και διευρυμένο με νέες λειτουργίες όπως το Highway Driving Assist 2, το Smart Cruise Control 2 και τα συστήματα αποφυγής συγκρούσεων, που έχουν δοκιμαστεί εκτενώς σε ευρωπαϊκούς δρόμους.
Ντεμπούτο στο EV3 κάνει και η τεχνολογία Kia In-Car Payment. Πρόκειται για ένα σύστημα που διευρύνει τις επιλογές πληρωμών μέσα στο αυτοκίνητο όπως η ανεύρεση θέση στάθμευσης και η πληρωμή της μέσω του συστήματος infotainment.

Άλλη μια ενδιαφέρουσα λειτουργία είναι η δυνατότητα σύνδεσης με πλατφόρμες όπως το YouTube και το Netflix μέσω εφαρμογών που γίνονται download στο λειτουργικό του αυτοκινήτου από το Kia Connect Store. Επίσης το Kia EV3 υποστηρίζει την δυνατότητα απομακρυσμένης λειτουργίας για έως και 7 πιστοποιημένους χρήστες από αντίστοιχη εφαρμογή στο smartphone.
Τέλος, για πρώτη φορά σε μοντέλο της Kia έχει ενσωματωθεί λειτουργία AI Assistant με ChatGPT που βοηθά στη βελτίωση της κατανόησης, της γνώσης και της εμπειρίας χρήσης του οχήματος από τον οδηγό και τους επιβάτες.
Έξυπνος εσωτερικός σχεδιασμός
Το εσωτερικό μοτίβο έχει σχεδιαστεί με βάση την εργονομία και την χρηστικότητα. Η θέση οδήγησης προσφέρει καλή περιφερειακή ορατότητα με τον χρήστη να έχει μπροστά του μια πανοραμική τριπλή οθόνη, με δύο πάνελ αφής 12,3 ιντσών που θέτουν τα πάντα στο επίκεντρο και σε εύκολη πρόσβαση για τον οδηγό. Μαζί υπάρχει και μια τμηματική οθόνη 5,3 ιντσών για τον έλεγχο του κλιματισμού.

Η κεντρική κονσόλα είναι πολυεπίπεδη με αρκετές θήκες εναπόθεσης μικροαντικειμένων ενώ πολλά από τα υλικά στο εσωτερικό προέρχονται από ανακυκλώσιμα υλικά.
Η εταιρεία έχει συνάψει συνεργασία 7 ετών με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό The Ocean Cleanup που συλλέγει πλαστικά από ωκεανούς και ποτάμια. Η Kia έχει δεσμευθεί να χρησιμοποιεί ανακυκλώσιμα υλικά για το 20% των πλαστικών τμημάτων στα αυτοκίνητά της μέχρι το 2030. Και κάπως έτσι γίνεται βιώσιμη διαδικασία η ανακύκλωση: Μόνο λειτουργώντας με κανόνες κυκλικής οικονομίας.