Δοκιμή Kia EV9 AWD: Πόσο καλό είναι το μεγάλο και premium SUV
Το EV9 ίσως δεν ταιριάζει εμπορικά στην ελληνική αγορά, είναι, όμως, ένα πληθωρικό ηλεκτρικό SUV σε όλα του: Σε μέγεθος, εμφάνιση, χώρους και τιμή.
Το EV9 ίσως δεν ταιριάζει εμπορικά στην ελληνική αγορά, είναι, όμως, ένα πληθωρικό ηλεκτρικό SUV σε όλα του: Σε μέγεθος, εμφάνιση, χώρους και τιμή.
Τεχνολογία, διαχείριση ενέργειας, εσωτερικό περιβάλλον
Μεγάλο για την πόλη, με τους περιορισμούς της φόρτισης σε ένα τυπικό ταξίδι στην ελληνική επαρχία
Οι Κινέζοι έχουν το προβάδισμα στην κούρσα των ηλεκτρικών οχημάτων παρουσιάζοντας πλέον ποιοτικά και ιδιαίτερα ανταγωνιστικά -ως προς την τιμή- μοντέλα. Έχει, λοιπόν, ιδιαίτερο ενδιαφέρον να καταγράψουμε ποιος σηκώνει το γάντι αυτής της πρόκλησης.
Σίγουρα, πάντως, όχι οι Ιάπωνες, που τώρα μπήκαν στο παιχνίδι ποντάροντας περισσότερο στην υβριδική τεχνολογία. Οι δε Ευρωπαίοι μάλλον πιάστηκαν στον ύπνο έχοντας αυτή τη στιγμή στη φαρέτρα τους καλά ηλεκτρικά μοντέλα αλλά με υψηλές τιμές.
Από την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού υπάρχει ανταγωνισμός και με καλές τιμές, όμως η πρωταγωνίστρια Tesla δεν έχει διευρυμένη γκάμα, κυρίως στα χαμηλά κλιμάκια. Ενδιαφέρουσα είναι η περίπτωση των Κορεατών.
Ο όμιλος Hyundai-Kia προσφέρει αυτή την περίοδο τις καλύτερες προτάσεις, με καλή ενεργειακή διαχείριση, επιδόσεις και λελογισμένες τιμές. Εδώ θα ασχοληθούμε με τη ναυαρχίδα των ηλεκτρικών SUV της Kia, τη σειρά EV9 και με την κορυφαία έκδοση αυτής, που έχει δύο ηλεκτρικά μοτέρ.
Οι φωτογραφίες δύσκολα αποτυπώνουν το μέγεθος του EV9. Με μήκος λίγο πιο πάνω από τα 5 μ., πλάτος 2 μ. και ύψος 1,8 μ., ίσα που χωρά σε ένα τυπικό ευρωπαϊκό γκαράζ – ας μην αναφέρουμε τα γκαράζ των αθηναϊκών πολυκατοικιών.
Είναι ένα μεγάλο αυτοκίνητο και το μεγαλύτερο στην γκάμα Kia. Ωστόσο, κρύβει έξυπνα τον όγκο του και εδώ έχει γίνει πολύ καλή δουλειά από τη σχεδιαστική ομάδα και τον επικεφαλής της, Karim Habib.
Έναν σχεδιαστή με επαγγελματικό background στην BMW και την Infiniti, όπου σε ανύποπτο χρόνο παραδέχτηκε ότι η Kia είναι μια εταιρεία που αφήνει τη δημιουργικότητα των σχεδιαστών της εντελώς ελεύθερη. Νομίζω ότι το project του EV9 πήγε πολύ καλά τόσο για τον ίδιο όσο και για την Kia.
Ως ιδιαίτερα στοιχεία αυτού του σχεδίου είναι οι φουσκωμένοι και τετραγωνισμένοι θόλοι των τροχών, η ίσια οροφή –ακόμα και στο τελείωμά της στην ουρά–, οι δελτοειδείς πίσω κολόνες και τα εντυπωσιακά φώτα LED μπροστά και πίσω. Και όλα αυτά σε ένα αμάξωμα boxy με μεγάλη μετωπική επιφάνεια που επιτυγχάνει τιμή 0,28 για τον συντελεστή οπισθέλκουσας.
Το αεροδυναμικό αμάξωμα δεν είναι κάτι προφανές σε μοντέλα SUV με όγκο και στην περίπτωση του EV9 αυτή η συνθήκη δεν έτυχε, αλλά πέτυχε και μάλιστα με τους ελάχιστους δυνατούς συμβιβασμούς. Το γλυκό έδεσε και δομικά, καθώς το όλο σχέδιο βασίστηκε σε ένα ειδικά εξελιγμένο πάτωμα για ηλεκτρικά μοντέλα, το Electric Global Modular Platform (E-GMP), που έδωσε μεγαλύτερη άνεση στους σχεδιαστές.
Με το EV9 η Kia φαίνεται ότι αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού στις premium κατηγορίες των SUV εξασφαλίζοντας συνάμα για την ηλεκτρική της ναυαρχίδα καλή διαχείριση ενέργειας και εντυπωσιακές επιδόσεις.
Το σύστημα ηλεκτροκίνησης της κορυφαίας έκδοσης, με την οποία είχαμε μια πολύ ανταποδοτική εμπειρία χρήσης, θα το χαρακτήριζα ως υψηλής τάσης, περιλαμβάνοντας μία μπαταρία μεγάλη χωρητικότητας (99,8 kWh) και δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν για κάθε άξονα τροχών. Έτσι, εκτός από την τετρακίνηση, το κορυφαίο EV9 προσφέρει και ιδανική κατανομή βάρους.
Aμφότερα στοιχεία που έχουν να κάνουν με τη συμπεριφορά ενός μοντέλου που ζυγίζει 2.664 κιλά. Όμως, πριν περάσουμε στη συμπεριφορά, ας δώσουμε και μια εξήγηση στον χαρακτηρισμό "υψηλής τάσης".
Κατ’ αρχάς, η απόδοση φτάνει στους 384 ίππους, με τη μέγιστη ροπή να βρίσκεται στα 700 Nm. Αυτό μεταφράζεται σε επιτάχυνση 0-100 σε 6 δευτερόλεπτα.
Ο χρόνος μπορεί να πέσει και στα 5,3 δευτερόλεπτα, αν κατεβάσεις στο software του αυτοκινήτου μια προαιρετική λειτουργία "Boost", που ξεκλειδώνει επιπλέον ροπή 100 Nm. Από την άλλη, η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 200 χλμ./ώρα για ευνόητους λόγους που έχουν να κάνουν με το... ξελίγωμα της μπαταρίας.
Με συνετή οδήγηση μπορείς να φτάσεις στα 480 χλμ./φόρτιση. Σε συνθήκες ταξιδιού και φορτωμένος θα πρέπει να φορτίζεις κάθε 350 χλμ. Αυτό δεν αποτελεί μεγάλο πρόβλημα, καθώς το μοντέλο διαθέτει σύστημα 800 Volt, που επιτρέπει γρήγορες ταχυφορτίσεις όπου οι υποδομές το επιτρέπουν.
Είναι ενδεικτικό ότι σε φορτιστές DC 180 kW το EV9 μπορεί να ανεφοδιαστεί με ενέργεια για πάνω από 200 χλμ. σε περίπου 15 λεπτά.
Σε καθημερινή χρήση το μεγάλο SUV είναι ιδιαίτερα εύκολο στον χειρισμό αλλά και στα κοψίματα του τιμονιού. Στο ταξίδι είναι αρχοντικό προσφέροντας μια μοναδική εμπειρία χρήσης. Ωστόσο, στο επαρχιακό δίκτυο δείχνει τον όγκο και τα κιλά του.
Η πλευρική πρόσφυση είναι υψηλή, όμως οι αδρανειακές τάσεις μεταφέρονται στους επιβάτες όταν ανεβάσεις ρυθμό. Έχουν και οι αναρτήσεις μικρές διαδρομές, είναι και οι τροχοί 21 ιντσών και το γλυκό προκύπτει άγευστο.
Από την άλλη, δε θα δίναμε αρνητική κριτική στην άνεση, που στις περισσότερες των περιπτώσεων επιβραβεύεται. Το EV9 παρουσιάζει πολύ καλή κατευθυντικότητα χάρη στη μελετημένη κρεμαγιέρα αλλά και στους μεγάλους τροχούς.
Το τιμόνι προσφέρει αμεσότητα, όμως έχει μάλλον λίγο παραπάνω υποβοήθηση και είναι ελαφρύ σε αίσθηση. Από την άλλη, τα φρένα είναι αποδοτικά, με μεγάλους δίσκους μπροστά και πίσω, αλλά και δυνατότητα ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση σε τρεις βαθμίδες, με την ισχυρότερη από αυτές να παίζει το ρόλο on-pedal χρήσης.
Για το τέλος αφήσαμε την εμπειρία στην καμπίνα. Η ζωή σε αυτήν παίζει σημαντικό ρόλο και το μεγάλο ηλεκτρικό μοντέλο της Kia έχει σχεδιαστεί για να δίνει λύσεις. Ο προσφερόμενος χώρος μπορεί να βολέψει έως και επτά επιβάτες σε τρεις σειρές καθισμάτων με πολλαπλές λύσεις διαμόρφωσης, όπως, για παράδειγμα, η δυνατότητα περιστρεφόμενου καθίσματος.
Εδώ τα καθίσματα της 2ης σειράς περιστρέφονται κατά 180 μοίρες για να επιτρέψουν τις συνομιλίες με όσους κάθονται στην 3η σειρά. Στους επιβάτες της 3ης σειράς παρέχονται, επίσης, σημεία φόρτισης και ποτηροθήκες, στοιχεία που δεν είναι δεδομένα στον ανταγωνισμό.
Η θέση οδήγησης είναι κυριαρχική και σηκώνεται αρκετά ψηλά βελτιώνοντας την ορατότητα σε οδηγούς μέτριου αναστήματος. Ο διάκοσμος βασίζεται σε βιώσιμα υλικά με εσάνς premium και επιλογές για συνολικά έξι διαφορετικούς συνδυασμούς. Η ευρυχωρία περισσεύει τόσο για τα πόδια όσο και για τα κεφάλια και σίγουρα οι δύο γυάλινες ηλιοροφές συμβάλλουν τα μέγιστα στη διάθεση των επιβατών.
Η πληροφόρηση έρχεται από ένα πλήρως ψηφιακό περιβάλλον με εξελιγμένο software, ρυθμίσεις για οτιδήποτε και αναβαθμίσεις Over-the-Air. Τα εύσημα και εδώ στους σχεδιαστές για τις πολλές θέσεις εναπόθεσης μικροαντικειμένων, το πολυλειτουργικό τιμόνι και τα εξαιρετικά καθίσματα με πλευρική στήριξη και τα πολύ άνετα προσκέφαλα.
Το EV9 δύσκολα θα βρει αγοραστές στην ελληνική αγορά, κυρίως διότι είναι μεγάλο και ηλεκτρικό. Είναι, επίσης, το πρώτο Kia που προσεγγίζει τους τιμοκαταλόγους των ηλεκτρικών των JLR, Audi και Mercedes για όσους το σήμα παίζει κάποιο ρόλο.
Κινητήρες: Δύο ηλεκτρικά μοτέρ
Μπαταρία: 99,8 kWh
Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο / 1
Κίνηση: Στους τέσσερις τροχούς
Ισχύς: 385 hp
Ροπή: 700 Nm
0-100 km/h: 5,3 sec
Τελική ταχύτητα: 200 km/h
Κατανάλωση:
μέση εργοστασιακή: 22,8 kWh/100 km
μέση δοκιμής: 24 kWh/100 km
Αυτονομία δοκιμής: 350-480 km
Χρόνος φόρτισης: 24'' σε DC 240kW (0-80%) σε 9,1 ώρες σε Wallbox (AC) με ισχύ 10,5 kW
Διαστάσεις:
ΜxΠxΥ: 5.015 mm x 1.980 mm x 1.780 mm
Μεταξόνιο: 3.100 mm
Βάρος: 2.664 kg
Χώρος αποσκευών: 828 lt (5θέσια) ή 333 (7θέσια) + 52 lt
Εκπομπές CO2: 0 g/km
Τιμή: από 84.000 ευρώ