Τι σόι "τζιπ" είναι αυτό; Δεν έχει τετρακίνηση, δεν κάνει θόρυβο, δεν έχει κεντρικό διαφορικό. Απ’ έξω θυμίζει Jeep. Από μέσα και από κάτω καμία σχέση. Σίγουρα η Jeep ψάχνει -εντός του οίκου Stellantis- μια νέα θέση με οικολογικό αποτύπωμα.
Οι παλαιότεροι θα θυμούνται ότι δεν υπήρχαν πιο ενεργοβόρα αυτοκίνητα από τα παλιά αμερικάνικα Jeep. Κάπως έτσι γεννήθηκε ο βενζινοκινητήρας V8 Hemi, που είχε τη δυνατότητα να λειτουργεί και ως 4κύλινδρος για τον περιορισμό ρύπων και κατανάλωσης. Αν λοιπόν το καινούργιο αφήγημα της Jeep είναι η βιωσιμότητα, τότε καλώς να υποδεχτούμε το νέο Avenger.
Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό SUV της Jeep και το πρώτο μοντέλο της εταιρείας που δεν έχει τετρακίνητη έκδοση – τουλάχιστον επί του παρόντος. Και αφού μαζεύτηκαν τόσες πρωτιές, να προσθέσουμε άλλη μία: είναι και το πιο μικρό σε διαστάσεις Jeep που έχει ποτέ παρουσιαστεί, πλην του εμβληματικού Willys, που στην πολιτική του έκδοση ονομάστηκε CJ (Civilian Jeep).
Και εύστοχα παρατήρησε ο φίλος Βαγγέλης: "Αν δυσκολεύεσαι να θυμηθείς για ποια εποχή μιλάμε, είναι λογικό, καθώς θα πρέπει να πας πίσω στο 1943 για να βρεις ένα Jeep με μήκος κάτω από 4 μ.".
Κάπως έτσι θα έρθει η νέα εποχή στην Jeep, που θέτει ως στόχο τον πλήρη εξηλεκτρισμό της γκάμας μέχρι το 2030. Και το Avenger είναι ο πλοηγός ή, αλλιώς, αυτός που ανοίγει τον δρόμο για να ακολουθήσει το "όσοι πιστοί προσέλθετε", που λένε και στις εκκλησίες. Και απ’ ό,τι μαθαίνω, η προσέλευση είναι αθρόα ένεκα και της βασικής τιμής. Υπάρχει, λένε οι πληροφορίες, και επαρκής αριθμός αυτοκινήτων που θα εισαχθούν, οπότε θα δούμε αρκετά Avenger να κυκλοφορούν στους δρόμους.
Εμείς, πάντως, ένα μήνα πριν ήμασταν με Avenger οι μόνοι στην Αθήνα. Γι’ αυτό, λοιπόν, και είπαμε να το δοκιμάσουμε σε urban μονοπάτια εξαντλώντας την απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος και τα όρια μπαταριών και ηλεκτροκινητήρα.
Ναι, αυτό το χρυσαφί Avenger το "στύψαμε" για μία εβδομάδα από το σπίτι στο σούπερ μάρκετ, μετά στο Φάληρο για φαγητό και στη Γλυφάδα για παγωτό. Το ανεβάσαμε στον Λυκαβηττό και στον Υμηττό.
Στην Αθήνα λοιπόν παρκάραμε, γεμίσαμε και φωτογραφίσαμε ένα Jeep που φαίνεται και είναι διαφορετικό από τα άλλα. Ένα ευέλικτο, χρηστικό και αποδοτικό Jeep ενεργειακής κλάσης Α, όπως θα ανέγραφαν και στις λευκές ηλεκτρικές συσκευές, που είναι περισσότερο ιταλικό και όχι αμερικάνικο, αλλά κατασκευάζεται στην Πολωνία.
Αυτό είναι και το παράδοξο της εποχής, διότι αναφέρεσαι σε μια μάρκα της οποίας η ιστορία είναι τόσο ιερή στις ΗΠΑ όσο και οι βετεράνοι πεζοναύτες που υπηρέτησαν στον πόλεμο του Βιετνάμ και του Κόλπου! Επιστροφή στο Avenger και στην ευελιξία που προσφέρει στη ζούγκλα της πόλης.
Φωνάζει από μακριά πως είναι Jeep
Η κοψιά φωνάζει Jeep. Ευθύγραμμη οροφή, τραπεζοειδείς θόλοι τροχών και κλασική μάσκα τζιπ με ένα θαλασσί γράμμα e, για να μην υπάρχουν... παρανοήσεις. Τα σχόλια ήταν κολακευτικά από τους περαστικούς. Το αποτέλεσμα είναι μοντέρνο και έχει το ανάλογο ύφος Jeep.
Ακόμα πιο μοντέρνο δείχνει το εσωτερικό –πλήρως ψηφιακό–, που έχει χρώμα, είναι αρκετά φωτεινό και προσφέρει πολλές χρηστικές θέσεις εναπόθεσης μικροαντικειμένων. Συνολικά προσφέρονται 34 λίτρα για τα ψιλά, το πορτοφόλι, το κινητό και τον καφέ. Είναι αλήθεια ότι η καμπίνα είναι αρκούντως... γενναιόδωρη για τους μπροστινούς.
Οι πίσω μπορεί να παραπονεθούν για τον χώρο στα πόδια τους που είναι περιορισμένος –το ελάχιστα μεγαλύτερο Renegade έχει πολύ πιο άνετη καμπίνα για τους πίσω– και κατατάσσεται στον μέσο όρο ανταγωνιστικών μοντέλων με αμάξωμα μήκους 4 μ.
Οι αποσκευές θα βολευτούν σε 355 λίτρα. Συνάδελφος μου είπε ότι το μέτρησαν και χωρά 2.443 λούτρινα παπάκια μπάνιου. Σχολίασε, μάλιστα, χιουμοριστικά: "Μετά τις μπάλες του γκολφ της Volkswagen ήρθαν τα παπάκια της Jeep".
Στιγμές χαλάρωσης
Στη ζούγκλα της μεγαλούπολης αυτό το λιλιπούτειο Jeep προσφέρει στιγμές χαλάρωσης στον χρήστη. Αθόρυβο, ιδιαίτερα ευέλικτο, εύκολο στο παρκάρισμα και με ικανοποιητικό γκάζι. Ροπή 260 Nm με το άγγιγμα του πεντάλ και μια απόδοση 156 ίππων από τον μικρό ηλεκτροκινητήρα που χρησιμοποιεί και σε άλλα μοντέλα ο όμιλος Stellantis και τα 0-100 έρχονται σε 9 δευτερόλεπτα.
Ωστόσο, η τελική είναι περιορισμένη (150 χλμ./ώρα), για να προστατευτεί η διάρκεια ζωής της μπαταρίας. Η τελευταία είναι δυναμικότητας 54 kWh, που στην περίπτωση του Avenger προσφέρει πραγματική αυτονομία 400 χλμ./φόρτιση. Μια μέτρηση, μάλιστα, που δεν επηρεάζεται από τη χρήση του κλιματισμού, που, όσο να ’ναι, η λειτουργία του κλέβει καμιά εικοσαριά χλμ. αυτονομίας.
Η ηλεκτρική δομή του συστήματος είναι στα 400 V, που σημαίνει ότι μπορεί να υποστηρίξει και υψηλές ταχυφορτίσεις. Στην πόλη και σε μεσοαστικές διαδρομές η μέση κατανάλωση κυμάνθηκε μεταξύ 13,5 και 17,8 kWh/100 χλμ.
Η διαχείριση ενέργειας που γίνεται από το σύστημα του Avenger είναι από τις καλύτερες. Γενικά υπάρχει μια προοδευτικότητα στην κατανάλωση ενέργειας, ακόμα και αν κινηθείς γρήγορα, ήτοι σε συνθήκες Εθνικής ή Αττικής Οδού. Επίσης, το απόβαρο του αυτοκινήτου είναι στα ίδια επίπεδα με ένα αντίστοιχο μοντέλο συμβατικής τεχνολογίας δείχνοντας στη ζυγαριά μόλις 1.530 κιλά, κάτι που συμβάλλει στις ενεργειακές ανάγκες μιας αυτονομίας 400 χλμ.
Τέλος, το εσωτερικό σύστημα φόρτισης του αυτοκινήτου μπορεί να δεχτεί έως 11 kW από εναλλασσόμενο και μέχρι 100 kW από συνεχές ρεύμα κατά τη φόρτιση. Ταχυφορτιστές υπάρχουν πλέον σε πολλά σημεία στην Αθήνα, σε βενζινάδικα, εμπορικά κέντρα και πάρκινγκ.
Γενικά η φόρτιση μέσα στην πόλη είναι μια εύκολη διαδικασία, αλλά, όπως σε όλα τα ηλεκτρικά οχήματα, θέλει τον χρόνο της.
Καλύπτοντας περίπου 700 χλμ. αστικών και περιαστικών διαδρομών κυρίως με τα προγράμματα οδήγησης Normal και Eco, όπου ο κινητήρας παράγει 109 ή 82 ίππους, αντίστοιχα, και επιλέγοντας λιγότερο το πρόγραμμα Sport, που έχει όλους τους ίππους διαθέσιμους, η απόκριση φαίνεται ότι υπάρχει ακόμα και στο οικολογικό mode.
Μάλλον από συνήθεια της Jeep προσφέρονται και τα προγράμματα sand, mud και rock, με λιγότερο πρακτική και περισσότερο συναισθηματική αξία για το 2κίνητο Avenger. Ένα ιδιαίτερα ευχάριστο μικρό SUV που κατασκευάστηκε για τα δύσκολα της πόλης. Νεροφαγώματα, τρύπες στην άσφαλτο, σαμαράκια, πεζοδρόμια και ό,τι άλλο βάλει ο νους σου.
Και εδώ ερχόμαστε σε δήλωση του Daniele Calonaci, που σχεδίασε το αμάξωμα, και, μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι τα σημεία που είναι περισσότερο εκτεθειμένα σε επαφές είναι ιδιαίτερα προστατευμένα στο Avenger, ώστε να αποφεύγονται μικροζημιές που κοστίζουν. Όλοι άλλωστε έχουμε εμπειρία από μικροσυγκρούσεις στην καθημερινότητά μας. Αυτή είναι και μια επιπλέον επιβεβαίωση ότι το Avenger σχεδιάστηκε για την πόλη.
Εμπορικό περιβάλλον
Είναι γεγονός ότι στα μικρά ηλεκτρικά την πρωτοκαθεδρία την έχει ο όμιλος Stellantis. Η VW-Skoda-Audi παίζει στις πιο πάνω κατηγορίες, όπως και οι Κορεάτες. Από την άλλη, ο όμιλος Renault-Dacia έχει μοντέλα, αλλά ακόμα τα περιμένουμε στην ελληνική αγορά, ιδίως τα Renault, γιατί μόλις ήρθε το Dacia Spring.
Ως εκ τούτου, η προσθήκη του Jeep Avenger στα μικρά ηλεκτρικά της Peugeot, DS και Opel και σε τόσο ανταγωνιστικές τιμές είναι σίγουρο ότι θα φέρουν πελάτες στις αντιπροσωπείες της Jeep. Το brand αποκτά νέα δυναμική που θα ενισχυθεί περαιτέρω με τα αναμενόμενα και μεγαλύτερα ηλεκτρικά μοντέλα Recon και το Wagoneer S.
Υπό αυτές τις συνθήκες περιττεύουν οι προβληματισμοί για το αν το Avenger εξυπηρετεί τη φιλοσοφία Jeep στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Το περίεργο είναι ότι στους πρώτους μήνες κυκλοφορίας του Avenger στην ιταλική αγορά πέρυσι το φθινόπωρο το 55% των παραγγελιών αφορούσε το Avenger με τον θερμικό κινητήρα - εισήχθη προσφάτως και στην ελληνική αγορά.
Συνεπώς, το βασικό ερώτημα επαναδιατυπώνεται στο αν θα επέλεγες το ηλεκτρικό Avenger έναντι του συμβατικού βενζίνης που έχει 100 ίππους και κοστίζει μερικές χιλιάδες ευρώ λιγότερο – στις αγορές που ήδη κυκλοφορεί. Πάντως, σε σχέση με τον ανταγωνισμό και δη τον ηλεκτρικό, το baby τζιπ είναι ένα όχημα που θες να το βλέπεις κάθε μέρα κάτω από το σπίτι σου. Ειδικά σε αυτές τις ζωηρές αποχρώσεις του κίτρινου Sun, του πράσινου Lake ή του κόκκινου Ruby.