Ο Jonny Lieberman είναι γνωστός δημοσιογράφος αυτοκινήτων στις ΗΠΑ και έπεσα πάνω σε ένα άρθρο του που μου τράβηξε την προσοχή. Ο τίτλος ήταν "Ο ευτυχισμένος υποκριτής: Γιατί ένας φανατικός των ηλεκτρικών αγόρασε ένα τελευταίο βενζινοκίνητο αυτοκίνητο".
Ε, δεν γίνεται να μην ανοίξεις αυτό το άρθρο. Και δεν είναι μόνο ότι έχει όλες τις σωστές λέξεις στον τίτλο μαζί με την φωτογραφία του συντάκτη με το Toyota GR Corolla. Η μετάβαση από τα υγρά καύσιμα στο ρεύμα είναι ένα από το θέματα που απασχολεί έντονα ολόκληρο τον πλανήτη για πολλούς λόγους. Μπορείς να βρεις πολλά αρνητικά στα θερμικά αλλά και τα ηλεκτρικά έχουν -και δεν εννοώ μόνο την αυτονομία τους. Κάθε συζήτηση λοιπόν που τα βάζει μαζί στο τραπέζι έχει ενδιαφέρον.
Ο Lieberman είναι φανατικός με τα ηλεκτρικά αλλά αποκαλύπτει ότι μόλις αγόρασε ένα Toyota GR Corolla. Αναλύοντας την επιλογή του γράφει αρκετά ενδιαφέροντα πράγματα. Σας παραθέτω σημεία του κειμένου και σας αφήνω στις σκέψεις σας.
"Η GR Corolla είναι compact σπορ αυτοκίνητο και παρήγγειλα ένα από την Ιαπωνία τον Δεκέμβριο του 2023, επειδή μισώ τα βαρετά χρώματα αυτοκινήτων, ήθελα το αποκλειστικό χρώμα Flame Blue της έκδοσης Circuit Edition και προφανώς κανένας αντιπρόσωπος στις Ηνωμένες Πολιτείες δεν είχε κάποιο σε απόθεμα.
Σκέφτηκα ότι είναι πιθανότατα το τελευταίο βενζινοκίνητο αυτοκίνητο που θα αγοράσω καινούργιο (και σχεδόν σίγουρα το τελευταίο αυτοκίνητο με μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων)....Πολλοί άνθρωποι ρωτούν, γιατί όχι το νέο Honda Civic Type R, αφού είναι περίπου στα ίδια χρήματα με το GR Circuit Edition; Για να μην τα πολυλογώ, μου αρέσει περισσότερο ο τρόπος που συμπεριφέρεται το Toyota.
...στις 15 Φεβρουαρίου είχαμε καλεσμένη την Emily Fischer στο podcast The InEVitable. Είναι καθηγήτρια και κλιματολόγος, και επιβεβαίωσε, διευκρίνισε και υπογράμμισε αυτό που ήδη υποψιαζόμουν και κυρίως ήξερα. Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα επιβατικά αυτοκίνητα αποτελούν τη μεγαλύτερη απειλή για την ικανότητα της Γης να υποστηρίξει τη ζωή όπως την ξέρουμε. Και το Toyota μου θα έφτανε σε ένα μήνα. Γαμώτο.
Λοιπόν, άρχισα να σκέφτομαι, υπάρχει εναλλακτική λύση για το EV; Η BMW δεν έκανε ποτέ ένα i3 δεύτερης γενιάς (σ.σ. σε προηγούμενο σημείο του κειμένου εξηγεί γιατί του αρέσει το i3), και ενώ υπάρχει η i4, δεν ήθελα να ξοδέψω περισσότερα από 50.000 δολάρια. Εκεί είναι το πρόβλημα. Από το πρώτο εξάμηνο του 2024, απλά δεν υπάρχει κανένα EV που να κάνει αυτό που κάνει η GR Corolla. Και δεν μιλάω καν για το βάρος.
Για παράδειγμα, το Kia EV6 GT είναι πολύ καλό στην οδήγηση, αλλά ξεκινάει από 63.000 δολάρια, σχεδόν 17.000 δολάρια περισσότερα από το Toyota (και εξακολουθώ να προτιμώ τον τρόπο που κινείται το Toyota). Όχι ότι είναι ευρέως διαθέσιμο ακόμα, αλλά το Hyundai Ioniq 5 N ξεκινάει από περίπου 68.000 δολάρια. Ένα Volvo EX30 με δύο κινητήρες (0-100 χλμ/ώρα σε 3,4 δευτερόλεπτα!) θα έκανε δουλειά με λιγότερα από 46.000 δολάρια, αλλά ούτε αυτό πωλείται ακόμα.
Ούτε και το Rivian R3, το οποίο θα είχα αγοράσει σίγουρα αν ήταν ακόμα διαθέσιμο. Αλλά φαίνεται ότι θα είναι το 2027 πριν το μικρομεσαίο Rivian βγει στην αγορά. Θα είχα δύο Rivian; Ευχαρίστως, ειδικά το R3X, αν και γνωρίζω ότι το ένα θα κοστίζει πολύ πάνω από 50.000 δολάρια. Ας το κάνουμε να ξεπεράσει τα 60.000 δολάρια. Στεναγμός. Επιπλέον, λατρεύω απόλυτα την GR Corolla.
Το μυαλό μου γύρισε πίσω στον Μάιο του 2022. Παρακολούθησα τον πρώτο αγώνα της F1 στο Μαϊάμι ως προσκεκλημένος της Aston Martin και ως εκ τούτου κατάφερα να καθίσω και να μιλήσω με τον τέσσερις φορές πρωταθλητή της F1 Sebastian Vettel. Δεν κράτησε τις σκέψεις του πίσω. 'Όταν σκέφτεσαι ότι σε 50 χρόνια, δεν θα μπορούμε να καθόμαστε εδώ επειδή θα έχει πλημμυρίσει', είπε, αναγνωρίζοντας το γεγονός ότι το Μαϊάμι είναι σχεδόν μοναδικά προετοιμασμένο να υποφέρει καθώς ο πλανήτης θερμαίνεται, 'και αυτό δεν θα επηρεάσει μόνο κάποια μακρινή γενιά στο μέλλον, η οποία θα εξακολουθεί να είναι πολύ άδικη, αλλά τα παιδιά μας και την επόμενη γενιά. Οι άνθρωποι ρωτούν γιατί αυτό είναι τόσο σημαντικό [για μένα], και δεν καταλαβαίνω την ερώτηση. Θα έπρεπε να είναι σημαντικό για όλους'.
Αλλά ο τρόπος με τον οποίο απάντησα στην πραγματικότητα ήταν να ρωτήσω πώς τοποθετεί το γεγονός ότι το Μαϊάμι ήταν ο αγώνας νούμερο πέντε από τους 22 της σεζόν, και ξεχάστε το πώς τα μονοθέσια της F1 ρυπαίνουν στην πίστα, τι γίνεται με το ταξιδιωτικό τσίρκο των ημιφορτηγών που εκλύουν CO2, των φορτηγών, των ιδιωτικών τζετ και των μεγάλων πλοίων που μεταφέρουν όλους τους ανθρώπους της Formula 1 και τα πράγματά τους σε όλο τον κόσμο;
'Είμαστε όλοι υποκριτές', απάντησε. 'Νομίζω ότι έχουμε μεγαλύτερη ευθύνη. Δεν είμαι το τέλειο παράδειγμα σε κάποιο βαθμό. Όλοι μας δεν είμαστε, και γι' αυτό πρέπει να πιέσουμε'. Αμήν, Σεμπάστιαν. Κι εγώ δεν είμαι το τέλειο παράδειγμα. Αλλά μπορώ να πιέσω. Όσο για μένα, κοίτα, μπορώ να βρω όλες τις δικαιολογίες του κόσμου -δεν πρόκειται να το οδηγήσω πολύ, οπότε το GR δεν θα παράγει τόσο πολύ CO2, αλλά στο τέλος της ημέρας, είμαι μέρος του προβλήματος. Μπορείτε να με συγχωρέσετε; Μπορούν τα παιδιά μας;".