![φόρτιση ηλεκτρικού καύσωνας](https://www.topgeargreece.gr/Content/ImagesDatabase/p/827x465/crop/both/57/574cb7bf7ffe4a7ba37cb93fef6ca29a.jpg?quality=81&404=default&v=4)
Τον περασμένο χειμώνα, οι πολύ χαμηλές θερμοκρασίες σε ορισμένες περιοχές του πλανήτη είχαν δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στη φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων. Όπως όμως ένας βαρύς χειμώνας μπορεί να αποτελέσει πρόβλημα, το ίδιο μπορεί να συμβεί και στην ακραία καλοκαιρινή ζέστη.
Μάλιστα σύμφωνα με τους ειδικούς, το καλοκαίρι είναι πολύ χειρότερο για τη φόρτιση ενός αυτοκινήτου απ' ότι ο χειμώνας. Αν είσαι κάτοχος ηλεκτρικού αυτοκινήτου, θα πρέπει να γνωρίζεις πως υπάρχει μια σειρά από πρακτικές που καλό θα είναι να ακολουθείς, έτσι ώστε να ελαχιστοποιήσεις τις επιπτώσεις της έντονης ζέστης.
Όπως το ψυκτικό υγρό στα ψυγεία αποτρέπει την υπερθέρμανση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, έτσι και τα EV διαθέτουν συστήματα ρύθμισης της θερμοκρασίας. Σε ένα EV όμως, η προστασία της ευαίσθητης μπαταρίας ιόντων λιθίου είναι το μεγάλο στοίχημα. Αν κάτι παει στραβά, οι συνέπειες μπορεί να κυμαίνονται από μερικές κατεστραμμένες κυψέλες έως την πρόκληση πυρκαγιάς.
Η υπερβολική θερμότητα επιταχύνει το ρυθμό των χημικών αντιδράσεων στο εσωτερικό μιας μπαταρίας. Αυτές οι αντιδράσεις αποστραγγίζουν το ενεργό λίθιο, το οποίο παράγει ενέργεια και εμποδίζει τα ιόντα να κινηθούν γύρω από τη μπαταρία. Οι θερμοκρασίες ρεκόρ που καταγράφονται όλο και συχνότερα, χρίζουν ιδιαίτερης προσοχής. Ακολουθούν ορισμένοι απλοί κανόνες που πρέπει να ακολουθείς κατά τη φόρτιση τους καλοκαιρινούς μήνες.
1. Προετοιμασία της μπαταρίας
Τα σύγχρονα συστήματα διαχείρισης μπαταριών (BMS) διατηρούν τις κυψέλες στη βέλτιστη θερμοκρασία λειτουργίας, μέσω της ψύξης με υγρό ή αέρα (ή και τα δύο). Στις περισσότερες περιπτώσεις, δεν χρειάζεται καν να ασχοληθείς με αυτό. Η προετοιμασία της μπαταρίας γίνεται αυτόματα στα περισσότερα καινούργια ηλεκτρικά.
![Φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων](https://www.topgeargreece.gr/Content/ImagesDatabase/01/016ac9d97b494a1fb2b0875fb6204370.jpg?v=1&maxwidth=820&)
Η επιλογή της πλοήγησης σε κάποιον κοντινό σταθμό φόρτισης, συνήθως ενεργοποιεί την λειτουργία προετοιμασίας, φέρνοντας τη μπαταρία στην ιδανική θερμοκρασία φόρτισης μέχρι να φτάσεις στο σταθμό.
Ωστόσο, και η προετοιμασία αυτή καταναλώνει ενέργεια. Όταν είναι εφικτό, επέτρεψε στο όχημα να κάνει αυτή τη διαδικασία προετοιμασίας ενώ είναι συνδεδεμένο στην πρίζα, ώστε να χρησιμοποιεί ενέργεια από το δίκτυο αντί από την μπαταρια. Με αυτόν τον τρόπο, γλιτώνεις αυτονομία και διατηρείς μια πιο δροσερή καμπίνα.
2. Όχι στη συχνή ταχυφόρτιση
Εννοείται, αν έχεις τη δυνατότητα. Οι μπαταρίες έχουν υποβληθεί σε δοκιμές καταπόνησης για να αντέχουν τη συνεχή θερμότητα. Αυτό σημαίνει πως μπορούν να αντέξουν τη συχνή ταχυφόρτιση (DC) το καλοκαίρι. Όμως ακόμη και οι πάροχοι ενέργειας, συνιστούν να αποφεύγει κανείς να βασίζεται αποκλειστικά σε γρήγορους φορτιστές DC.
![Lotus ταχυφορτιστής 450 kW](https://www.topgeargreece.gr/Content/ImagesDatabase/be/be23042cafb64feba067f907502f3b5f.jpg?v=1&maxwidth=820&)
Η γρήγορη φόρτιση σε υψηλή θερμοκρασία, μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλότερες ταχύτητες φόρτισης λόγω του "θερμικού στραγγαλισμού", όπου το BMS περιορίζει τη ροή ρεύματος στην μπαταρία για να διατηρήσει τη θερμοκρασία σε ασφαλή επίπεδα.
3. Φόρτιση μέχρι το 80%
Είτε χρησιμοποιείς γρήγορους φορτιστές είτε την οικιακή φόρτιση, η επιλογή ενός ορίου κατάστασης φόρτισης (SoC) στο 80% θα βοηθήσει την μπαταρία να παραμείνει δροσερή. Επιπλέον, η χρήση φόρτισης επιπέδου 2 κατά τη διάρκεια της νύχτας, όταν η θερμοκρασία είναι χαμηλότερη, όχι μόνο θα είναι πιο αποδοτική, αλλά και θα μετριάσει τους περιορισμούς στο δίκτυο σε περίπτωση που οι απαιτήσεις ενέργειας είναι υψηλές κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Η φόρτιση όταν η ζήτηση για ρεύμα είναι χαμηλή, την καθιστά επίσης φθηνότερη, όπως και η φόρτιση μέχρι το 80%, εάν δεν χρειάζεσαι το σύνολο της αυτονομίας.
Τα οφέλη της φόρτισης στο 80% επεκτείνονται πέρα από τον περιορισμό της υπερθέρμανσης και την εξοικονόμηση χρημάτων. Ένα 80% SoC στα περισσότερα ηλεκτρικά είναι υπεραρκετό για να ικανοποιήσει τις καθημερινές ανάγκες μετακίνησης. Οι ταχύτητες φόρτισης μειώνονται σημαντικά μεταξύ 80-100%, οπότε με τον τρόπο αυτό κερδίζεις και χρόνο. Αν και οι απόψεις διίστανται, θεωρείται πως συμβάλλει και στη βελτίωση της διάρκειας ζωής της μπαταρίας για τα περισσότερα οχήματα.
4. Το κόλπο με την υγρή πετσέτα
Ξεκινάμε με την διευκρίνιση πως αυτό είναι κάτι σχετικό. Πάντως, για τους ιδιοκτήτες Tesla, δούλεψε. Οι παλαιότεροι Superchargers V2 της Tesla δεν έχουν ενεργά ψυχόμενα καλώδια, οπότε περιορίζουν τις ταχύτητες με βάση τη θερμοκρασία της λαβής. Οι ιδιοκτήτες ανακάλυψαν ότι η τοποθέτηση μιας βρεγμένης πετσέτας στη λαβή φόρτισης βελτιώνει τις ταχύτητες φόρτισης.
Όταν ο ήλιος "βλέπει” απευθείας τη λαβή φόρτισης, οι αισθητήρες θερμοκρασίας μπορούν να δώσουν σήμα στο σύστημα να μειώσει τη ροή ηλεκτρονίων στη μπαταρία για να αποφευχθεί η υπερθέρμανση. Η βρεγμένη πετσέτα μπορεί να μειώσει τη θερμοκρασία και να αυξήσει την ταχύτητα φόρτισης. Συνιστούμε όμως προσοχή με το συγκεκριμένο μέτρο. Τα όρια θερμοκρασίας υπάρχουν για την ασφάλεια τη δική σου και του φορτιστή, οπότε μην το επιχειρήσεις αν η θερμοκρασία της λαβής είναι πολύ υψηλή.
5. Φόρτιση στη σκιά
Αν μπορείς να βρεις έναν φορτιστή σε σκιά, προτίμησέ τον. Αυτό θα κρατήσει την μπαταρία και την καμπίνα σχετικά πιο δροσερή, πράγμα που σημαίνει ότι όταν ξαναμπείς στο αυτοκίνητο, δεν θα χρειάζεται να ανεβάσεις την ταχύτητα του κλιματισμού στο μέγιστο.
Τέλος, συνίσταται να οδηγείς πιο αργά όταν έξω κάνει πολλή ζέστη, προκειμένου να εξοικονομήσεις ενέργεια. Αυτό όχι μόνο θα σε βοηθήσει να φτάσεις πιο μακριά, αλλά θα κρατήσει και την μπαταρία πιο δροσερή. Προτίμησε το πρόγραμμα οδήγησης Eco για τις πιο ζεστές μέρες.