Ως το πρώτο υβριδικό αυτοκίνητο με συνδυασμό ηλεκτρικού κινητήρα με κινητήρα βενζίνης που κυκλοφόρησε στην Ευρώπη, το Honda Insight είναι ένας αληθινός πρωτοπόρος της Honda.
Διαθέτοντας υπερσύγχρονο για την εποχή σύστημα κίνησης, εξαιρετικά χαμηλό βάρος και ιδιαίτερη αεροδυναμική σχεδίαση, το κομψό αλλά και αμφιλεγόμενο αισθητικά, διθέσιο coupe ήταν ένα από τα πιο αποδοτικά μοντέλα καυσίμου στον κόσμο, με συνδυασμένη κατανάλωση μόλις 3,4λ/100χλμ.

Το καινοτόμο σύστημα υβριδικής κίνησης Integrated Motor Assist (IMA) της Honda, προσφέρει στο αυτοκίνητο κορυφαία αποδοτικότητα καυσίμου και εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές ρύπων. Όλα αυτά επιτυγχάνονταν χάρη στο ελαφρύ και ανθεκτικό αλουμινένιο αμάξωμα του Honda Insight, το ποίο παράλληλα ήταν σχεδιασμένο για να επιτυγχάνει έναν από τους χαμηλότερους συντελεστές οπισθέλκουσας για αυτοκίνητα παραγωγής, κάτι που του επέτρεπε να ελάχιστες αεροδυναμικές αντιστάσεις.
Στην καρδιά του Honda Insight βρισκόταν ένας από τους ελαφρύτερους 3κύλινδρους κινητήρες βενζίνης 1 λίτρου που έχουν κατασκευαστεί ποτέ, χρησιμοποιώντας προηγμένη τεχνολογία lean burn, εξαρτήματα χαμηλής τριβής και ελαφριά υλικά.

Απευθείας συνδεδεμένος με τον στροφαλοφόρο άξονα του κινητήρα εσωτερικής καύσης και κινώντας μέσα από ένα πεντατάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, βρίσκεται ένας πολύ λεπτός ηλεκτρικός κινητήρας. Αυτός τροφοδοτείται από μια μπαταρία νικελίου-υδριδίου μετάλλου (Ni-MH) 144V με βάρος μόλις 20 κιλά, που είναι τοποθετημένη κάτω από το δάπεδο του πορτμπαγκάζ.
Κατά την επιτάχυνση, ο ηλεκτροκινητήρας ενισχύει την απόδοση του θερμικού κινητήρα στο επίπεδο ενός ισοδύναμου κινητήρα βενζίνης 1.5 λίτρων, ενώ κατά την επιβράδυνση λειτουργεί ως γεννήτρια για την επαναφόρτιση των μπαταριών.

Επιπλέον, ο κινητήρας προσφέρει σύστημα start and stop, διακόπτοντας την λειτουργία του κινητήρα όταν το Honda Insight σταματά και επανεκκινώντας αυτόματα όταν εμπλέκεται η πρώτη ταχύτητα.

Η χαμηλή αεροδυναμική αντίσταση ήταν προτεραιότητα στη σχεδίαση του Insight, που διαθέτει αεροδυναμικό ρύγχος, χαμηλό ύψος και μακριά κεκλιμένη οροφή. Αυτή κατέληγε σε ένα αρκετά στενό και διαφοροποιούμενο από τα συνηθισμένα πίσω μέρος, ενώ διέθετε επίσης καλύμματα πίσω τροχών και επίπεδο κάτω μέρος – προσδίδοντας στο Honda Insight συντελεστή αεροδυναμικής αντίστασης μόλις 0.25 Cd.

Η Honda πρωτοπόρησε στη χρήση αλουμινένιας κατασκευής αμαξώματος με το αρχικό σπορ αυτοκίνητο NSX (1990) και εφάρμοσε τα μαθήματα που πήρε εκεί στο Honda nsight. Διαθέτοντας έναν συνδυασμό από εξωθημένα, σφραγισμένα και χυτά εξαρτήματα αλουμινίου, το αμάξωμα του Insight ζύγιζε 40% λιγότερο από ένα αντίστοιχο χαλύβδινο αμάξωμα.

Το αλουμίνιο χρησιμοποιήθηκε επίσης για τα εξωτερικά πάνελ, εκτός από τα εμπρός φτερά και τα καλύμματα των πίσω τροχών που κατασκευάστηκαν από ανακυκλώσιμο πλαστικό σύνθετο υλικό. Το συνολικό βάρος σε κατάσταση λειτουργίας ήταν 835 κιλά.

Όταν αποκαλύφθηκε το 1999, το Insight ήταν ένα από τα πιο προηγμένα οχήματα στον δρόμο, και κατά την ανάπτυξή του καταγράφηκαν πάνω από 300 πατέντες - περισσότερες από 60 στον κινητήρα και το σύστημα IMA, καθώς και πάνω από 120 για τη Μονάδα Ηλεκτρονικού Ελέγχου Ισχύος και την κατασκευή του αμαξώματος.