
Μέσα στο πρώτο Σαββατοκύριακο του Φεβρουαρίου, ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Donald Trump, ανακοίνωσε επίσημα την επιβολή δασμών στις εισαγωγές από τον Καναδά, το Μεξικό και την Κίνα, μια απόφαση που αναμένεται ευρέως να έχει σαρωτικές επιπτώσεις για πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες, ανάμεσά τους και την Tesla, καθώς και ένα ευρύ φάσμα άλλων βιομηχανιών.
Την Κυριακή 2 Φεβρουαρίου, ο Trump προχώρησε επίσης σε μια ανάρτηση στον επίσημο λογαριασμό του Truth Social ως απάντηση στις επικρίσεις:
Οι ΗΠΑ έχουν μεγάλα ελλείμματα στον Καναδά, το Μεξικό και την Κίνα (και σχεδόν όλες τις χώρες!), χρωστούν 36 τρισεκατομμύρια δολάρια και δεν πρόκειται να είμαστε πλέον η "ηλίθια χώρα". ΦΤΙΑΞΤΕ ΤΟ ΠΡΟΪΟΝ ΣΑΣ ΣΤΙΣ ΗΠΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΔΑΣΜΟΙ! Γιατί θα πρέπει οι ΗΠΑ να χάσουν ΤΡΙΣΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΔΟΛΑΡΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΑΛΛΩΝ ΧΩΡΩΝ, και γιατί αυτές οι άλλες χώρες θα πρέπει να πληρώνουν ένα κλάσμα του κόστους που πληρώνουν οι πολίτες των ΗΠΑ για τα Φάρμακα και τα Φαρμακευτικά Προϊόντα, ως παράδειγμα; ΑΥΤΗ ΘΑ ΕΙΝΑΙ Η ΧΡΥΣΗ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ! ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΠΟΝΟ; ΙΣΩΣ ΝΑΙ (ΙΣΩΣ ΚΑΙ ΟΧΙ!). ΑΛΛΑ ΘΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ ΜΕΓΑΛΗ ΞΑΝΑ, ΚΑΙ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΘΑ ΑΞΙΖΟΥΝ ΤΟ ΤΙΜΗΜΑ ΠΟΥ ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ ΠΛΗΡΩΣΕΙ.
Οι πρώτες αντιδράσεις
Μετά από μια αναδημοσίευση των λόγων του Trump στο Χ, η ανακοίνωση της TD Economics που έλεγε ότι οι ΗΠΑ έχουν εμπορικό πλεόνασμα με τον Καναδά συνεχώς τα τελευταία δεκαέξι χρόνια, όταν δεν συμπεριλαμβάνεται ο ενεργειακός τομέας, ή το πετρέλαιο, το φυσικό αέριο και η ηλεκτρική ενέργεια.
Πολλοί άλλοι έχουν τοποθετηθεί σχετικά με το πώς οι δασμοί θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη βιομηχανία στο σύνολό της, τονίζοντας το ενδεχόμενο αύξησης των τιμών για τον καταναλωτή, πιθανές απολύσεις, ενώ κάποιοι εκφράζουν φόβους ακόμη και για λουκέτα στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Σε δημοσίευμα του Bloomberg την Κυριακή, ο Flavio Volpe, πρόεδρος της Ένωσης Κατασκευαστών Ανταλλακτικών Αυτοκινήτων του Καναδά, δήλωσε ότι δεν πιστεύει πως οι κατασκευαστές ανταλλακτικών αυτοκινήτων της χώρας, θα μπορέσουν να παραμείνουν κερδοφόροι μετά την επιβολή των δασμών.
"Ο τομέας των αυτοκινήτων θα κλείσει μέσα σε μια εβδομάδα", δήλωσε ο Volpe. "Με 25% δασμούς, απολύτως κανένας στη δουλειά μας δεν είναι κερδοφόρος σε βάθος χρόνου".
Άμεσες επιπτώσεις
Άλλοι έχουν προειδοποιήσει για ακόμη πιο άμεσες επιπτώσεις, ιδίως για τις πόλεις και τις πολιτείες του Καναδά και του Μεξικού, των οποίων οι κοινότητες βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην αυτοκινητοβιομηχανία. Μια τέτοια πόλη είναι το Windsor του Οντάριο, όπου ο John D'Agnolo, ο πρόεδρος του συνδικάτου του τοπικού εργοστασίου της Ford εκεί, λέει ότι μπορεί να επίκειται σημαντικός αριθμός απολύσεων.
"Μιλάμε για χιλιάδες θέσεις εργασίας που θα χαθούν", δήλωσε ο D'Agnolo. "Θα γινόμασταν πραγματικά μια πόλη-φάντασμα, εδώ στο Windsor, αν χάναμε αυτού του είδους τις επιχειρήσεις".
Κάποιες φωνές προειδοποιούν επίσης ότι θα μπορούσε να επηρεάσει έως και 500.000 θέσεις εργασίας σε ολόκληρη την επαρχία, η οποία είναι η πολυπληθέστερη του Καναδά, με πολλές από αυτές να αφορούν ρόλους στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Πολλοί αναμένουν ότι το αυξημένο κόστος θα μετακυλιστεί στον καταναλωτή, αν και δεν είναι ακόμη σαφές ποιες ακριβώς θα μπορούσαν να είναι οι επιπτώσεις των δασμών. Θα μπορούσαμε ακόμη να δούμε τις επιχειρήσεις να απορροφούν μέρος ή το σύνολο αυτού του κόστους, αν και κάποιες αρχικές έρευνες φαίνεται να δείχνουν ότι οι αγοραστές θα δουν αυξήσεις τιμών σε όλο τον κλάδο.
"Θα έχει μεγάλο αντίκτυπο", δήλωσε σε συνέντευξή του ο Aruna Anand, διευθύνων σύμβουλος της Continental AG, που προμηθεύει ανταλλακτικά για τη Βόρεια Αμερική. "Το ερώτημα είναι ποιος θα απορροφήσει την αύξηση και αν αυτό είναι κάτι που γίνεται, αν είμαστε σε θέση να απορροφήσουμε αυτή την τιμή ή θα μεταφερθεί στον τελικό καταναλωτή;"
Μεταφορά παραγωγής στις ΗΠΑ
Σε ξεχωριστό δημοσίευμα του Reuters το Σάββατο 1 Φεβρουαρίου, διατυπώθηκε η άποψη ότι αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η General Motors και η Toyota θα μπορούσαν, ωστόσο, να μεταφέρουν περισσότερη παραγωγή από τα εργοστάσια του εξωτερικού σε εκείνα των ΗΠΑ.
Πολλά υλικά για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων προέρχονται επίσης από επιχειρήσεις εξόρυξης μετάλλων στην Κίνα, με ορισμένους από αυτούς τους τομείς να έχουν μόλις αρχίσει να εμφανίζονται στο εσωτερικό της χώρας.

Άλλοι αναφέρουν επίσης ότι η κίνηση αυτή θα μπορούσε να "υπονομεύσει την ανταγωνιστικότητα" της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, αυξάνοντας τελικά το κόστος κατασκευής αυτοκινήτων στις ΗΠΑ.
"Δεν πρέπει να υπονομεύεται η ανταγωνιστικότητα των αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών από τους από δασμούς που θα αυξήσουν το κόστος κατασκευής οχημάτων στις ΗΠΑ και θα εμποδίσουν τις επενδύσεις στο αμερικανικό εργατικό δυναμικό", λέει ο Matt Blunt, πρόεδρος του Αμερικανικού Συμβουλίου Πολιτικής Αυτοκινήτου, το οποίο εκπροσωπεί τις Stellantis, GM και Ford.
Η περίπτωση της Tesla
Σε μια παρόμοια σημείωση με άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, δεν είναι αρκετά σαφές αυτή τη στιγμή πώς οι δασμοί μπορεί να επηρεάσουν τις τιμές της Tesla. Ενώ η Tesla έχει διαφημίσει τακτικά ότι διαθέτει τα "πιο αμερικανικά αυτοκίνητα" με την τελική συναρμολόγηση για την αγορά να πραγματοποιείται στα εργοστάσιά της στο Τέξας και την Καλιφόρνια, η εταιρεία προμηθεύεται επίσης σημαντική ποσότητα εξαρτημάτων από τον Καναδά.

Κατά τη διάρκεια της κλήσης για τα κέρδη του τέταρτου τριμήνου της Tesla την περασμένη εβδομάδα, ο οικονομικός διευθυντής, Vaibhav Taneja, προειδοποίησε επίσης ότι οι δασμοί θα μπορούσαν να επηρεάσουν την κερδοφορία της εταιρείας, καθώς όλες οι εγκαταστάσεις παραγωγής της, χρησιμοποιούν εξαρτήματα από όλο τον κόσμο.
"Υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα γύρω από τους δασμούς", δήλωσε ο Taneja. "Με την πάροδο των ετών, προσπαθήσαμε να εστιάσουμε την αλυσίδα εφοδιασμού μας σε κάθε αγορά, αλλά εξακολουθούμε να βασιζόμαστε σε μεγάλο βαθμό σε εξαρτήματα από όλο τον κόσμο για όλες τις επιχειρήσεις μας. Ως εκ τούτου, η επιβολή δασμών, η οποία είναι πολύ πιθανή, θα έχει αντίκτυπο στην επιχείρησή μας και στην κερδοφορία μας".
Σε μια κατάθεση στην Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας (NHTSA) τον Νοέμβριο, η Tesla αποκάλυψε το ποσοστό των εξαρτημάτων των οχημάτων της που κατασκευάζεται στον Καναδά ή στις ΗΠΑ, σε σύγκριση με άλλες χώρες όπως το Μεξικό και η Ιαπωνία.
Τα στοιχεία δεν αποκαλύπτουν από πού προέρχονται οι υπόλοιπες ποσότητες, αν και μπορούν να δώσουν μια ιδέα για το πόσα εξαρτήματα προέρχονται από το Μεξικό σε σύγκριση με τις ΗΠΑ ή τον Καναδά.
Μπορείτε να δείτε αυτά τα στοιχεία για τα οχήματα της Tesla παρακάτω, αν και αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι δεν δείχνει την αναλογία των εξαρτημάτων από τις ΗΠΑ προς τον Καναδά, απλώς ένα συνδυαστικό ποσοστό από τις δύο χώρες. Συγκεκριμένα:
Cybertruck: 65% από τις ΗΠΑ και τον Καναδά, 25% από το Μεξικό
Model 3 Long Range: 75% από τις ΗΠΑ και τον Καναδά, 20% από το Μεξικό
Model 3 Performance: 70% από τις ΗΠΑ και τον Καναδά, 20% από το Μεξικό
Model Y: 70% από τις ΗΠΑ και τον Καναδά, 25% από το Μεξικό
Model S: 65% από τις ΗΠΑ και τον Καναδά, 20% από το Μεξικό
Model X: 60% από τις ΗΠΑ και τον Καναδά, 25% από το Μεξικό