Η Stellantis δεν βλέπει "κανένα όφελος" από τη χρήση της υπερχύτευσης (megacasting) που εφαρμόζει η Tesla για τη δημιουργία μεγάλων τμημάτων των μελλοντικών οχημάτων της, δήλωσε ο Arnaud Deboeuf, επικεφαλής παραγωγής του ομίλου.
Αρκετές άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Volvo, η Toyota, η Nissan, η Ford και η Hyundai, είτε χρησιμοποιούν είτε σχεδιάζουν να χρησιμοποιήσουν τις τεράστιες μηχανές χύτευσης για την παραγωγή μεγαλύτερων τμημάτων του αυτοκινήτου, αντικαθιστώντας τα πολλαπλά μέρη. Ωστόσο, οι πρέσες είναι ακριβές και τα τμήματα από χυτό αλουμίνιο μπορεί να είναι δύσκολο να επισκευαστούν σε περίπτωση σύγκρουσης.
"Κάναμε κάποιες εσωτερικές μελέτες και σήμερα δεν βλέπουμε το όφελος στην κατασκευή, στις κεφαλαιακές δαπάνες (CapEx) και δεν βλέπουμε το όφελος στις μεταπωλήσεις", δήλωσε ο Deboeuf.
Το στέλεχος της Stellantis μίλησε στο περιθώριο της εκδήλωσης "Stellantis 2024 Factory Booster Day” που πραγματοποιήθηκε στο Τορίνο στο εργοστάσιο Mirafiori της Fiat, με βασικό θέμα τις καινοτομίες κατασκευής.
Πρωτοπόρος η Tesla
Η Tesla πρωτοστάτησε στη μέθοδο υπερχύτευσης, χρησιμοποιώντας τα πρώτα μηχανήματα από την ιταλική Idra. Αυτές οι πρέσες χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία ενός ενιαίου τμήματος χύτευσης αλουμινίου του πίσω τμήματος στο Model Y που περιλαμβάνει το πάτωμα του πορτμπαγκάζ, τους εσωτερικούς θόλους των τροχών και τα πίσω τμήματα του πλαισίου.
Τα Model Y που κατασκευάζονται στο αμερικανικό εργοστάσιο της Tesla στο Τέξας χρησιμοποιούν επίσης μια ενιαία χύτευση του μπροστινού τμήματος. Η ενιαία χύτευση αντικαθιστά περίπου 100 ξεχωριστά μεταλλικά κομμάτια.
Η Volvo αναμένει μια παρόμοια μείωση 100 προς 1 όταν ξεκινήσει τη υπερχύτευση των πίσω δαπέδων στο εργοστάσιό της στην Torslanda της Σουηδίας για τα μελλοντικά EV από το επόμενο έτος. Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έσπευσαν να ακολουθήσουν το παράδειγμα της Tesla, συμπεριλαμβανομένης της αδελφής μάρκας Zeekr της Volvo που ανήκει στην Geely, καθώς και των Xpeng και Nio.
Εν τω μεταξύ και η Nissan έχει δηλώσει ότι θα προχωρήσει σε μια αντίστοιχη μέθοδο το 2027, καθώς θέλει να μειώσει το βάρος και το κόστος των επερχόμενων ηλεκτρικών μοντέλων της. Η εταιρεία στοχεύει σε μείωση του κόστους κατασκευής κατά 30%.
Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και η Lexus που θα χρησιμοποιήσει το megacasting – ευρύτερα γνωστό και ως gigacasting - για τα εξηλεκτρισμένα μοντέλα της, ξεκινώντας με το νέο μεσαίο sedan LF-ZC που αναμένεται το 2026.
Οι υποστηρικτές και οι σκεπτικιστές
Οι υποστηρικτές της συγκεκριμένης μεθόδου χύτευσης λένε ότι η χρήση μεγάλων καλουπιών επιταχύνει την κατασκευή, μειώνει το βάρος του οχήματος και επιφέρει οικονομία, ενώ οι σκεπτικιστές ισχυρίζονται ότι είναι δύσκολο να επισκευαστούν μετά από σύγκρουση.
Η Γερμανική Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών (GDV) επέκρινε την Tesla πέρυσι, λέγοντας ότι μπορούν να σχηματιστούν ρωγμές σε αυτά τα μεγάλα χυτά μέρη ακόμη και με μικρή παραμόρφωση. Η αδυναμία εύκολης επισκευής των τμημάτων μπορεί κατ' επέκατση να ανεβάσει το κόστος ασφάλισης.
Από την πλευρά της, η Volvo αμφισβητεί την συγκεκριμένη διαπίστωση, λέγοντας ότι χρειάζεται μεγάλη δύναμη σύγκρουσης για να καταστραφεί ένα μεγάλο χυτό τμήμα του αμαξώματος.