Οι επερχόμενες προεδρικές εκλογές στις Ηνωμένες Πολιτείες στις 5 Νοεμβρίου θα μπορούσαν να επηρεάσουν σημαντικά τον ρυθμό υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων, με νέους δασμούς στους ξένους κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Αυτό περιλαμβάνει και τις ευρωπαϊκές φίρμες όπως η BMW, η Mercedes-Benz, ο Όμιλος Volkswagen και η Volvo, που έχουν σημαντικές επενδύσεις τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην τεχνολογία ηλεκτροκίνησης.
Οι τρέχουσες δημοσκοπήσεις δείχνουν μια σφιχτή κούρσα ανάμεσα στην υποψήφια των Δημοκρατικών, Αντιπρόεδρο Καμάλα Χάρις, και στον υποψήφιο των Ρεπουμπλικάνων, πρώην Πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ. Οι βασικές διαφορές στις πολιτικές τους θα μπορούσαν να έχουν εκτεταμένες επιπτώσεις στη βιομηχανία αυτοκινήτων.
Η Χάρις αναμένεται να συνεχίσει τις φιλο-ηλεκτρικές πολιτικές της κυβέρνησης Μπάιντεν, συμπεριλαμβανομένης της ενίσχυσης της εγχώριας παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και μπαταριών, όπως προωθήθηκε μέσω του Νόμου για τη Μείωση του Πληθωρισμού του 2022.
Αυτό θα μπορούσε να ωφελήσει τους ευρωπαίους κατασκευαστές, που έχουν ήδη επενδύσει μαζικά στην τεχνολογία EV για να πληρούν τα πρότυπα εκπομπών της ΕΕ, τοποθετώντας τους ευνοϊκά έναντι των αμερικανικών κατασκευαστών που εξακολουθούν να βασίζονται σε κινητήρες εσωτερικής καύσης.
"Με εξαίρεση την Tesla, αν δει κανείς τη δύναμη καινοτομίας στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, τότε οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι καλύτερες, ειδικά σε σύγκριση με τις παλαιότερες αμερικανικές", δήλωσε ο Stefan Bratzel, διευθυντής του Center of Automotive Management (CAM) στη Γερμανία.
Αντιθέτως, η καμπάνια του Τραμπ κλίνει προς τον προστατευτισμό των θέσεων εργασίας στην Αμερική, ασκώντας κριτική στα ηλεκτρικά οχήματα, παρά την υποστήριξή του από τον CEO της Tesla, Έλον Μασκ.
Σε πρόσφατη διαφήμιση στην πολιτεία του Μίσιγκαν, η καμπάνια του κατηγόρησε τη Χάρις ότι θέλει να απαγορεύσει τα οχήματα βενζίνης, εγείροντας ανησυχίες για απώλειες θέσεων εργασίας στις παραδοσιακές βιομηχανίες αυτοκινήτων. Ο Τραμπ δήλωσε ότι, αν εκλεγεί, θα αποτρέψει οποιαδήποτε πολιτεία να απαγορεύσει τα βενζινοκίνητα ή ντιζελοκίνητα οχήματα.
Η κυβέρνηση Μπάιντεν στοχεύει τα ηλεκτρικά οχήματα να αποτελούν το 50% των νέων πωλήσεων αυτοκινήτων έως το 2030, αν και τα σημερινά ποσοστά είναι κάτω του 10 τοις εκατό.
Τι γίνεται με τους δασμούς;
Κατά τη διάρκεια της πρώτης του θητείας, ο Τραμπ επέβαλε τιμωρητικούς δασμούς στις ευρωπαϊκές εισαγωγές, ένα μέτρο που θα μπορούσε να επιστρέψει. Ο Pedro Pacheco, αναλυτής της Gartner, σημείωσε ότι, ενώ οι νέοι δασμοί θα επηρέαζαν τα περιθώρια κέρδους, θα μπορούσαν επίσης να ωθήσουν τους ευρωπαίους κατασκευαστές να αυξήσουν την παραγωγή τους στις ΗΠΑ, είτε επεκτείνοντας τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις είτε κατασκευάζοντας νέες.
Ο Τραμπ έχει χρησιμοποιήσει τους δασμούς τόσο ως απειλή όσο και ως κίνητρο. Σε πρόσφατη ομιλία του, πρότεινε τη μείωση του εταιρικού φόρου από το 21% στο 15% για τις εταιρείες που παράγουν εντός των ΗΠΑ. "Θέλω οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες να γίνουν αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Θέλω να κατασκευάζουν τα εργοστάσιά τους εδώ", δήλωσε, προσφέροντας χαμηλότερους φόρους, ενεργειακά κόστη και ρυθμιστικά βάρη ως κίνητρα.
Οι BMW, Mercedes, Volkswagen και Volvo ήδη λειτουργούν σημαντικές εγκαταστάσεις παραγωγής στις ΗΠΑ. Για παράδειγμα, το εργοστάσιο της BMW στο Spartanburg απασχολεί 11.000 άτομα και παράγει 1.500 SUV ημερησίως για τις ΗΠΑ και αγορές εξαγωγής. Η στρατηγική του Τραμπ θα στοχεύσει πιθανότατα στην περαιτέρω αύξηση αυτής της τοπικής παραγωγής, ενδεχομένως εις βάρος των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων.
Αντιδράσεις της βιομηχανίας
Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) τόνισε τη σημασία του ελεύθερου και δίκαιου εμπορίου, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα των εκλογών, δηλώνοντας: "Το ελεύθερο και δίκαιο εμπόριο θα είναι θεμελιώδης πυλώνας της διατλαντικής σχέσης και ανυπομονούμε για τη συνεργασία ηγετών και από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού."
Παρότι οι εκλογές θα μπορούσαν να έχουν σημαντικές επιπτώσεις, ο Pedro Pacheco της Gartner συμβουλεύει ότι οι ευρωπαίοι κατασκευαστές δεν πρέπει να βασίζονται αποκλειστικά στις κυβερνητικές πολιτικές των ΗΠΑ για τον σχεδιασμό της στρατηγικής τους.
"Υπάρχει το στοιχείο του να έχεις το σωστό προϊόν για την αγορά, το οποίο μπορεί να καθορίσει την επιτυχία ή την αποτυχία", ανέφερε, προσθέτοντας ότι οι κατασκευαστές πρέπει να επικεντρωθούν στην ψηφιοποίηση και το λογισμικό για να οδηγήσουν την αλλαγή.
Ο Bratzel πρότεινε ότι οι ευρωπαϊκές μάρκες θα μπορούσαν επίσης να μάθουν από τις στρατηγικές των Κινέζων κατασκευαστών για την προσαρμογή στην αμερικανική αγορά, δεδομένων των ρυθμιστικών και δασμολογικών προκλήσεων που αντιμετωπίζουν και υπό τις δύο διοικήσεις, Μπάιντεν και Τραμπ.
Τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα επί του παρόντος αντιμετωπίζουν δασμούς 100%, τους οποίους ο Τραμπ έχει υποσχεθεί να αυξήσει στο 200% για οχήματα κατασκευασμένα σε εργοστάσια στο Μεξικό.
Καθώς πλησιάζουν οι εκλογές, η αυτοκινητοβιομηχανία παρακολουθεί στενά, κατανοώντας ότι το αποτέλεσμα θα μπορούσε να διαμορφώσει το μέλλον των EV και της παραγωγής στις ΗΠΑ.