Φέτος η Skoda Auto τιμά τις επετείους στα εργοστάσιά της στο Kvasiny και στο Vrchlabi. Η μονάδα Kvasiny παράγει αυτοκίνητα εδώ και 90 χρόνια και ενσωματώθηκε στο δίκτυο παραγωγής της Skoda το 1947. Η ιστορία του εργοστασίου Vrchlabi έχει ιστορία 160 ετών, ωστόσο τα πρώτα μοντέλα Skoda βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής του μόλις το 1946.
Το 1945 και οι δύο εγκαταστάσεις εθνικοποιήθηκαν και ενσωματώθηκαν ως μέρος της Skoda, τότε γνωστής ως AZNP (Automobilové závody, národní podnik). Τα τελευταία χρόνια, τα εργοστάσια αυτά έχουν υποστεί ριζική μεταμόρφωση, ενσωματώνοντας σε μεγάλο βαθμό τεχνολογίες κατά το πρότυπο Industry 4.0.
Στο Kvasiny, η Skoda παράγει σήμερα τις σειρές Karoq, Kodiaq και Octavia, ενώ το εργοστάσιο Vrchlabí επικεντρώνεται στην κατασκευή αυτόματων κιβωτίων. Αμφότερα διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην προώθηση της στρατηγικής βιωσιμότητας της εταιρείας, έχοντας επιτύχει σημαντικά ορόσημα τα τελευταία χρόνια.
Η ιστορία του Kvasiny
Στη θέση του σημερινού εργοστασίου Kvasiny, ο Frantisek Karel Janecek ίδρυσε ένα εργοστάσιο για την παραγωγή αμαξωμάτων για τα μικρά αυτοκίνητα Jawa 700 από το 1934. Το 1945, η Skoda ανέλαβε το εργοστάσιο και εμβληματικά οχήματα μπήκαν στην παραγωγή όπως τα: 1101 "Tudor", Felicia Roadster, 110 R Coupe, Garde και Rapid.
Το 1947 ξεκίνησε η παραγωγή του Superb OHV. Μεταξύ 1959 και 1964, το Skoda Felicia κατασκευάστηκε εκεί, ενώ από το 1961 έως το 1971, το εργοστάσιο ήταν υπεύθυνο για την κατασκευή του Octavia Combi.
Επιπλέον, το εργοστάσιο συνέβαλε καθοριστικά στην κατασκευή αγωνιστικών αυτοκινήτων, όπως το 200 RS και το 130 RS. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1980, το εργοστάσιο παρήγαγε διάφορες εκδόσεις της σειράς Skoda 105/120/130 με κινητήρες πίσω και μετάδοση κίνησης στους πίσω τροχούς με αποκορύφωμα το λανσάρισμα του πρώτου προσθιοκίνητου μοντέλου Favorit.
Το 2002 ξεκίνησε στο Kvasiny η παραγωγή της πρώτης σύγχρονης γενιάς του Superb. Έκτοτε, το εργοστάσιο εξελίσσεται συνεχώς. Το 2019, η εταιρεία ξεκίνησε εκεί την παραγωγή του πρώτου της plug-in υβριδικού μοντέλου, του Superb iV.
Από το 1991, έτος ένταξης της Skoda στον όμιλο VW και μέχρι τον Ιούνιο του 2024, το εργοστάσιο Kvasiny είχε παράγει πάνω από 4.000.000 οχήματα.
Η μονάδα Vrchlabi
Η παράδοση της βιομηχανικής παραγωγής στο Vrchlabi χρονολογείται από το 1864, όταν ένας τοπικός επιχειρηματίας ίδρυσε την εταιρεία Ig. Th. Petera & Sons, που ειδικευόταν στην κατασκευή αμαξών.
Το εργαστήριο επεκτάθηκε σε εργοστάσιο το 1904, και το 1908 είχε παραχθεί εκεί το πρώτο αμάξωμα αυτοκινήτου. Μεταξύ 1908 και 1946, ο χώρος λειτούργησε ως ιδιωτική εταιρεία παραγωγής αμαξωμάτων αυτοκινήτων κατά παραγγελία.
Το 1946, το εργοστάσιο Vrchlabi έγινε μέρος της AZNP, εγκαινιάζοντας την έναρξη της παραγωγής αυτοκινήτων Skoda. Το πιο εμβληματικό όχημα από το Vrchlabi ήταν το θρυλικό Skoda 1203, ένα ευέλικτο φορτηγό του 1968. Το εργοστάσιο επικεντρώθηκε αργότερα στις σειρές μοντέλων 150/120 αλλά και σε κάποιες εκδόσεις που βασίζονταν στα μοντέλα Favorit, Forman και Felicia.
Σήμερα, η λειτουργία της μονάδας Vrchlabi χαρακτηρίζεται από την παραγωγή με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα. Το 2012, η Skoda Auto μετέτρεψε το εργοστάσιο σε μια υπερσύγχρονη μονάδα παραγωγής εξαρτημάτων μέσα σε 18 μήνες.
Έχτισε μια νέα αίθουσα του εργοστασίου και ξεκίνησε την παραγωγή αυτόματων κιβωτίων ταχυτήτων άμεσης αλλαγής DQ200. Το εργοστάσιο λειτουργεί 7 ημέρες την εβδομάδα, με ετήσια παραγωγική ικανότητα 690.000 κιβωτίων ταχυτήτων.