Η Ευρωπαϊκή Ένωση σκοπεύει να διεξαγάγει ψηφοφορία στις 25 Σεπτεμβρίου σχετικά με τη θέσπιση οριστικών δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα. Η ψηφοφορία θα ανοίξει τον δρόμο για την έναρξη επιβολής των δασμών από τον Νοέμβριο, εκτός εάν μια ειδική πλειοψηφία - 15 κράτη μέλη που αντιπροσωπεύουν το 65% του πληθυσμού της ΕΕ - αντιταχθεί στην κίνηση αυτή. Η ημερομηνία της ψηφοφορίας μπορεί να αλλάξει, δήλωσαν πηγές που θέλουν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους.
Η ΕΕ έχει προτείνει την επιβολή δασμών της τάξεως του 36,3% στην SAIC Motor, 19,3% στην Geely, μητρική εταιρεία της Volvo και 17% στην BYD, επιπλέον του δασμού 10% που ήδη επιβάλλεται στους κινέζους κατασκευαστές που εξάγουν στην Ευρώπη.
Τα ποσοστά αυτά αναμένεται να αναθεωρηθούν ελαφρώς προς τα κάτω, ανέφερε προηγουμένως το Bloomberg. Η Tesla θα βρεθεί αντιμέτωπη με έναν πρόσθετο συντελεστή λίγο κάτω από το 8%, συν τον βασικό δασμό.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen ξεκίνησε την έρευνα για τα ηλεκτρικά οχήματα πέρυσι, λέγοντας ότι οι κινεζικές εταιρείες επωφελούνται άδικα από τις κρατικές επιδοτήσεις και κατακλύζουν την Ευρώπη με πλεονάζουσα παραγωγή. Σε απάντηση, το Πεκίνο ξεκίνησε έρευνες αντιντάμπινγκ για τις εξαγωγές μπράντι, γαλακτοκομικών προϊόντων και χοιρινού κρέατος από την ΕΕ.
Η Κίνα και η ΕΕ διεξάγουν συνομιλίες για να διερευνήσουν εναλλακτικές λύσεις για τους δασμούς, αλλά αυτές δεν έχουν αποβεί καρποφόρες μέχρι στιγμής. Για τις Βρυξέλλες, οποιαδήποτε λύση πρέπει να βασίζεται στους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου και να αντιμετωπίζει τις υποκείμενες επιβλαβείς επιδοτήσεις που εντόπισε έρευνα της ΕΕ.
Οι συζητήσεις θα συνεχιστούν τις επόμενες ημέρες όταν ο Κινέζος υπουργός Εμπορίου Wang Wentao επισκεφθεί την Ευρώπη για να συναντηθεί με τον επικεφαλής του εμπορικού τμήματος της ΕΕ, Valdis Dombrovskis.
Η Κίνα ισχυρίζεται ότι τα μέτρα είναι προστατευτικά και έχει απειλήσει να ανταποδώσει με δικούς της δασμούς σε διάφορους τομείς, ενώ επιδιώκει μια συμφωνία για την επίλυση όλων των διαφορών ως πακέτο. Το Πεκίνο αμφισβητεί επίσης τα μέτρα στον ΠΟΕ. Η ΕΕ βλέπει τις κινεζικές έρευνες ως αντίποινα και προτίθεται να υπερασπιστεί τα συμφέροντά της και στις τρεις έρευνες, ανέφεραν πηγές.
Ο Ισπανός πρωθυπουργός Pedro Sanchez προκάλεσε αίσθηση νωρίτερα αυτή την εβδομάδα όταν δήλωσε ότι η ΕΕ θα πρέπει να επανεξετάσει το σχέδιο επιβολής δασμών, στα πλαίσια της πρόφατης επίσκεψής του στην Κίνα.
Η Γερμανία έχει επίσης πιέσει τις Βρυξέλλες να βρουν μια εναλλακτική λύση για τους δασμούς, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία της έχει εκφράσει ανησυχίες για τα μέτρα. Τόσο η Γερμανία όσο και η Ισπανία έχουν τεράστια οικονομικά κίνητρα για να αποφύγουν ένα σπιράλ περιορισμών.
Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των Volkswagen Group και BMW Group, θα πληγούν περισσότερο σε μια εμπορική διαμάχη, καθώς πούλησαν συνολικά 4,6 εκατομμύρια αυτοκίνητα στην κινέζικη αγορά το 2022.
Η Ισπανία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στην ΕΕ και επιδιώκει να προσελκύσει επενδύσεις από την Κίνα για την ανάπτυξη της βιομηχανίας ηλεκτροκίνητων οχημάτων – αιτιολογώντας και το ταξίδι του Ισπανού πρωθυπουργού στην Κίνα την περασμένη εβδομάδα.